Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

24.10.2004 21:39

Otin 400 paperia käteen ja aloin hinkuttamaan sylinterien pakokanavia, ei helvetti mitä jälkeä! oikeasti kun sain karstakerroksen pois niin valkeni että ihan hirveää valujälkeä, huomenna biltemasta 240 paperia ja sillä aloittelee. Tuon jälkeen pitäisi ottaa oikeasta sylinteristä yksi katkennut pultti pois. Sitten onkin tiedossa pakokierteiden putsaaminen, lopuksi vielä rivoituksen mustaksi maalaaminen.

24.10.2004 21:51

Hehe, tiedän kyllä mitä toi pakokanavien hinkkaus hiomapaperilla on.. tuli itsarin pytyistä otettua karstoja pois, voi helkutti mitä hommaa :) Mutta kyllä mä niistä puhtaat sain, kiillottamiseen ei enää inspistä riittänyt. Sen voisi vaikka tehdä talven aikana, ellei pyörä vaihda omistajaa siihen mennessä.

24.10.2004 21:55

totta, onneksi oli käyneet sylinterit viime talvena lasikuulapuhalluksessa ja vaan jotain 7tkm ajettu noilla pinnoilla. Eli ei kauheesti karstaa ollut mutta valu ihan karmeeta. Pitää sitä paremmalla syyllä kiillottella johonkin 600 asti niin ei tartu karsta enää vastaisuudessa niin helpolla. Karstan paikat on aika tiukassa kun pakoputkikin rosteria :) pitäis varmaan muuten tehä semmonen temppu että lumputan rosterilevyt ennen pakoputken valmistusta! jumalauta siinä onkin idea heh heh.

25.10.2004 1:32

Saisko pakoputkesta tehtyä semmosta että se menee halki keskeltä ja sitte sen voi putsata porakoneeseen laitettavalla piikkisialla? Olis meinaan aika kätevä härveli... Pysyis putkikin "säädössä".

25.10.2004 19:46

Hunter, jos käyttää laatuöljyjä, poistaa karstat säännöllisesti ja tietää kikat niin moista ei edes tarvita. Tuossa halkaistavassa taitaisi tulla tiiviysongelmia. Muuten kyllä olisi varmaan näppärä vekotin. Kävin sitten biltemassa, tuunarin paratiisissa. Ostin kutistesukkaa useampaa laatua, pirusti johtoa, apico liittimiä, o-renkaita ja rasvanippoja. o-renkaista saan tiivisteitä pariin paikkaan ja sitten vedän sähköt uusiksi tuosta ketaleesta. Ei meinaan niistä entisistä sähköistä oikein ole kestämään kun ollut ongelmia jonkun verran. Ostin myös hiomapaperia joilla olisi tarkoitus saada pyörä kiiltämään. Tietenkin myös yleishyvää jesaria sattui mukaan. Koulussa tein pakoputkea ja tuleehan siitä putki. Alkukäyrä on hankala mutta siitä eteenpäin vain helpontuu kokoajan, tosin vastapainekartio tulee luultavasti olemaan vähän mulkero valmistaa. Pitäisi melkein moinen tehdä kahdesta osasta niin olisi helpompaa vaikkakin yksi sauma enemmän.

25.10.2004 21:03

Minkälaisiin mittoihin päädyit noissa putkien mitoituksessa ?

26.10.2004 18:45

GT, voin pistää tähän parit mitat kyllä jos kiinnostaa. Pakoajoituksen otin pajalan taulukosta vaikka olisin kyllä voinut laskeakkin.

putken pituus 983,853125mm
diffuusori major 95mm
Diffuusori 1 -> 47,1mm/67,556333595594mm
Diffuusori 2 -> 67,556333595594mm/82,2905648984684mm
diffuusori 3 pituus = 40,122415672mm!!!!
diffuusori 1 pituus = 130
diffuusori 2 pituus = 60
belly 326,928125mm
vastapainekartio oikea pituus 215,1288mm
pakokanavan pituus = 69mm + 4mm tiiviste + 4mm laippa
Alkukäyrä + pakokanava = 266mm
stinger 24mm???(23mm sisä!!)
Alkukäyrä aste 8,655'
dif 3 aste 56,53'
dif 2 aste 43,76'
dif 1 aste 28,22'
vastapainekartio aste 59,35'

Tuossa nyt pari mittaa, on todelliset ja sisämitat vähän sekaisin. Mutta jotain ideaa saat, vähän kyllä epäillyttää josko tuo diffuusori on tarpeeksi pitkä kun belly on noin pirun pitkä. Mutta pajalan taulukolla tulee suunnilleen samanlaista jälkeä että eiköhän tuo ole jees. Sainkin tänään tehtyä jonkun verran eli diffuusorin, bellyn, vastapainekartion. Oli aika viddumainen tuo vastapainekartio kun sai takoa ihan kunnolla että taipui ajatukseni mukaan :) tuli sedälle hiki! mutta kuminuijalla kun pamputtaa niin rosteri ole moksiskaan eli ei jäljen jälkeä nuijimisesta. Alkoi muuten yleensäkin tuo homma sujumaan ja mietin että tuollahan voisi rahaakin takoa. Käyn vielä tuon tehoputken osat läpi sisäpuolelta yms lumputtelen erikseen ja uudestaan sitten kun kasassa(huomattavasti helpompaa).

26.10.2004 20:11

Viittitkö kertoa mitä nuo diffusorit ja bellyt on? Belly button on napa englanniksi joten arvaan että tuo belly on keskimmäinen peltiputkenpätkä, mutta diffusorit? Jotain syötävää? Vai kenties jotain äänenvaimennushommia? Äänentoistossa kun seinille pistetään diffusoreita saadaan sillä vähän niinkun matkittua horisonttia poistamalla kaikua... eli onko nuo semmosia vastapainekartioita missä on reikiä, ja siihen ympärille tulee villaa? Valaise vähä tyhmää! :D Ja sitte vielä stinger, onko se loppupilli?

26.10.2004 23:15

Belly on tosiaan keskipätkä, 'tasaaja' kuten joku nimitti jossain. Diffuusori poistaa varauksen eli fuse(lataus) -> di(negatiivinen liite)fuse poistaa lataus. Diffuusori siit muuttaa ylipaineen alipaineeksi tai ainakin matalammaksi paineeksi jolloin sylinteristä imastuu kaasua täyttämään tyhjiötä. Vastapainekartiossa päinvastoin. Diffuusori on siis kolmeosainen ja tämä kuulemma parantaa kineettisen energian säilymistä eli pakokaasu ei puhku kaikkia voimiaan pois jo diffuusorissa vaan voimaa jää vielä vastaimpulssiakin varten.

Laittelin tuossa sähköjä, eli laitoin sähkötaulun piuhat yhdeksi nipuksi kutistesukan sisään ja toiseen sukkaan kärkien johdot. Tämän jälkeen napsauttelin liittimet paikalleen, juotin tasasuuntaajaan suoraan kiinni johdot ja vetelin sopivia pätkiä jotka riittävät ohjaamoon asti. Samassa rytäkässä vetelin sitten sytkäpuolille johdot ja luonnollisesti juotin johdot suoraan kiinni puolien liittimiin sekä käytin asianmukaista kutistesukkaa taas niputtamaan johdot yhteen. Tällä kertaa kunnolla ja jokainen liitin pois välistä on vähemmän resistanssia. Tuohon vielä päälle että laturista todennäköisesti 2 puolaa lisää käytössä kuudesta jolloin pitäisi puhkua riittää vaikka tuplavaloilla ajamiseen.

27.10.2004 19:27

Ok ! Minkäslaisille kierroksille noita ajattelit? Ulkonäöllisesti noista tulee aika pitkät tötteröt . Mutta niin se vaan menee .

27.10.2004 19:33

Putket on mitoitettu pajalan taulukoiden mukaan sinne road racingin miedompaan päähän, toisaalta hieman ylemmäs kuin enduro/motocross. Huipputehot tulisi olla siellä 8000-8500 kun mittasin ajoitukset aukoista. Havaitsin samassa että imuajoitus on uskomattoman lyhyt verrattuna esim pakoajoitukseen, myös että sylinteriä täytyy nostaan 1-1,5mm.

27.10.2004 20:46

Varmaan ihan hyvä kompromissi ! Vetää vaan putket alusta tarpeeksi eteen , ettei tila lopu kesken . Ajattelitko vetää putket rungon alta , vai sivulta, kuten originaalit ?

28.10.2004 20:10

se on vielä auki että miten vedän, helpompi tietty sivuilta. Varmaan niin teenkin kun muutakin hommaa löytyy eikä moisesta ole niin haittaa tai hyötyä. Ajattelin tehdä kuoren joka piilottaa vastapainekartion ja loppupillin(toimii samalla äänenvaimentimena?).

Saas nähä. Ostin 10e ford escortin ja pitää sitä puunata semmoseks että pystyy talven ajamaan.

28.10.2004 20:27

ei saatana 10e :D mahtaa olla aika ruoska.

28.10.2004 20:31

saahan niitä halvallaki, mut korjaamista niissä aina on :)

MänTä, vedä putket hitossa sivusta, paljon komeempi ku alta :D Niiden pitää näkyy ja KUULUA!