Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 350/640 '01

14.7.2011 23:12

Eli vakioputsarikotelo ja uusi suodatin löytyy.
Paikallaan vakiosuuttimet, joten ei ihme, jos ei oikein toimi vapaammin hengittävällä suodattimella...

Paljonko tuohon väliin kehtaisi pyytää?
640 mallia löytyy kuitenkin reilulla tonnilla, tosin pidän enemmän tuosta vanhemmasta lookista.

Vai pitäisikö kysellä Simpaselta, paljonko tuoreöljyvoitelun vermeet maksaa ja sen mukaan pyytää väliä? :)

Saako siis trampin keulaa ja iskareita erikseen helpommin, kuin koko pyörää?
Jos vaihtaa 21" etusen, eikö se pitäisi jo uudelleen katsastaa?

Viikonloppuna käyn vielä koeajamassa kaupungin ulkopuolella.
Suunnattomasti vaan koko ajan tuo Jawasakki enemmän ja enemmän kiinnostaa.

Pitääkö muuten hankkia taas uusi kypärä, jos Jawalla ajaa? Umpi ja crossimalli jo löytyy.

Re: Jawa 350/640 '01

15.7.2011 11:45

Pikkuhannu kirjoitti:Eli vakioputsarikotelo ja uusi suodatin löytyy.
Paikallaan vakiosuuttimet, joten ei ihme, jos ei oikein toimi vapaammin hengittävällä suodattimella...


No aivan varmasti ei toimi kunnolla. Voi olla jopa vaarallisen laihalla. Ja imuäänetkin hiljenee huomattavasti vakioputsarilla.

Pikkuhannu kirjoitti:Vai pitäisikö kysellä Simpaselta, paljonko tuoreöljyvoitelun vermeet maksaa ja sen mukaan pyytää väliä? :)


Kannattaa kysyä. Tuskin ihan mahdottomia kuitenkaan. Jos mahdollista, niin Tsekeistä tilaamalla tulee varmasti halvemmaksi. Jawasakin sivuilla on linkkejä osapuljuihin: http://www.jawasakki.fi/

Pikkuhannu kirjoitti:Saako siis trampin keulaa ja iskareita erikseen helpommin, kuin koko pyörää?
Jos vaihtaa 21" etusen, eikö se pitäisi jo uudelleen katsastaa?


Itseasiassa Trampissa on minun(ja myös simpasen)käsityksen mukaan sama keula, kun Stylessä. Ainoastaan etupyörä on isompi. Lokarin kiinnikkeistä en mene ihan takuuseen. Jos minulta kysytään, niin 638 mallissa 21' etunen näyttää aika kornilta. Mutta lähinnä makuasia...

Pikkuhannu kirjoitti:Viikonloppuna käyn vielä koeajamassa kaupungin ulkopuolella.
Suunnattomasti vaan koko ajan tuo Jawasakki enemmän ja enemmän kiinnostaa.

Pitääkö muuten hankkia taas uusi kypärä, jos Jawalla ajaa? Umpi ja crossimalli jo löytyy.


Jos noin kova on innnostus niin anna palaa vaan! Jawismi on vakava ja tarttuva sairaus. :) Kannattaa sitten tulla meidän jokavuotiseen Jawasakki-tapaamisajoon. Tehdään oma osuutemme ilmaston lämpenemisen edesauttamiseksi! :lol: 638:han on senverran "moderni" pyörä, että umpipottakin käy. 8)

Re: Jawa 350/640 '01

15.7.2011 11:56

No otin luurin kouraan ja soitin Simpaselle.

Tuoreöljyvoitelu ei onnistu, kiertokangen päässä pitäisi olla ura tms, joten ei käy suoraan.

Keulan vaihto voi olla kallista kaikkine härpäkkeineen.

Suositteli 640 samantien hankkimaan, jossa on suoraan kaikki ja paremmat ajo-ominaisuudet, keulakulma tjs.

Pitänee siis myydä jammu suoraan ja ostaa uudempi malli, pari ehdokasta on jo katsottuna.

Aiemmin ajelin Kawalla, ja mielelläni, mikä sekin on joidenkin mielestä hiukan outoa, joten kai sitä samantien Jawallakin... ;)

Re: Jawa 350/640 '01

15.7.2011 15:47

Ja kohta lähden jammua näyttämään, jos menee kaupaksi, niin parikin 640 Styleä on jo kiikarissa, joten kaksitahti-itäpyörät here i come! :lol:

Re: Jawa 350/640 '01

15.7.2011 22:10

Huomenna selviää, lähteekö jammu.

Tosin mietityttää vielä pari asiaa:

Miten Jawa toimii pikkuteillä, varsinkin jos on soraa/hiekkaa ja mutkaa?
Jammu on helppo viedä, kun vääntöä löytyy ja aina voi heittää pienemmälle, jotta mutkaan on veto päällä.
Miten Jawa?
Kuitenkin juuri pieniä hiekkateitä mieluiten kurvailen.

Katselin nettimoton tarjontaa, ja täytyy myöntää, ei sieltä oikein löydy meikäläisen budjettiin XT:n korvaajaa, paitsi se vm-2002 22600 ajettu Jawa Style. :P

Ainoa hiukan edes kiinnostava on sitten Kawa ZX-10, joka on eka iso pyörä meikäläisellä, olisi vieläkin, jos ei olisi tullut koneremppa eteen... Sillä ei tosin hiekkateille paljon viitsi yrittääkään...

Mutta Jawa houkuttaa helppoutensa ja edullisuutensa vuoksi, ainoastaan tuo pikkutien käyttäytyminen arveluttaa...

Jos (kun?) oma Jawa tulee, täytyy kai oma ketju perustaa, lainaan vielä tätä toistaiseksi... :)

Re: Jawa 350/640 '01

16.7.2011 21:41

Pikkuhannu kirjoitti:Miten Jawa toimii pikkuteillä, varsinkin jos on soraa/hiekkaa ja mutkaa?
Jammu on helppo viedä, kun vääntöä löytyy ja aina voi heittää pienemmälle, jotta mutkaan on veto päällä.
Miten Jawa?
Kuitenkin juuri pieniä hiekkateitä mieluiten kurvailen.


Vakaa se on ajaa soralla, mutta samanlaista "sladia" et mutkassa saa niin helposti, kun Yammulla. Tai no kyllähän se parilla pienemmällä vaihteella ihan kohtalaisesti potkaisee. Jos haluaa vauhdikkaammin ajaa soralla mutkissa, niin kakkonen päällä vaan aina n.60km/h asti. Mutta kaikenkaikkiaan levollinen ajettava soralla. Kunnon nappularengasta van alle ja siinä on kunnon peli pikkuteille. Ja miksei myös talviajoon nastagummeilla. ;)

Tosiaan oma ketju kannattaa tehdä, kun saat pyörän hommattua.

Omaan Jawaan pitäisi varmaan uusia toisioketju. n.20tkm sillä jo ajettu joista varmaan n.80% 2-päällä. Ei kyllä vielä pahemmin rallata, mutta varmuuden vuoksi voisi vaihtaa. Onko kenelläkään kokemusta Bilteman 428 jaollisesta mp-ketjusta? Vai tilaisinko suosiolta Simpaselta tsekkiläisen vahvistetun vitjan?

Re: Jawa 350/640 '01

16.7.2011 22:05

Eipä ainakaan vielä tule Jawa, ellei sitten siihen 638:n lähde, liian kallis oli jammu ostajaehdokkaalle...

Mutta täytynee se koeajaa, josko vakioputsarilla saisi toimimaan.
Ja jotenkin tuo vanhan lookki vaan miellyttää silmää enemmän, vaikka ajo-ominaisuudet voi olla huonommat.
Mutta onhan noita vanhempiakin malleja liikkeellä.
Tankkiin vaan öljyä ja bensaa perään, kun ei tuorevoitelua saa.
Simpanen muuten sanoi, että uudempiinkin pitäisi helteillä hiukan tankkiin öljyä pistää, jotta saa varmasti voitelua.

Tänään suutinta vaihdoin jammuun, siihen joutuu koko kaasarin(kaasarit) repimään irti ja kolmeen kertaan tuon operaation tein, meni pari tuntia rattoisasti.
Jawalla tämäkin varmasti helpommin.

Arveluttaa vaan, miksi on porattu jo 20000 kohdalla, jos 80000 on männillä ajettu?
Toisaalta meikäläisen ajoilla saa sitten 100tonnia pistellä mittarilukemaksi ennenkuin tarvitsee kummoisia tehdä.

Jos vielä muutaman satkun saa väliin, niin on kesäksi bensarahaakin... ;)

Lisäys: Eikös tuollaiseen pyöreälamppuiseen sopisi hyvin sellainen tarvikepleksi, mitä saa vaikka bilteemasta?
Hiukan suojaisi ja ehkä bensankulutuskin saattaisi tipan pienentyä.

Re: Jawa 350/640 '01

16.7.2011 23:25

Simpanen taisi haukkua tuon 638 ajo-omituisuuksiltaan kauheaksi. Taisi myös tuosta helteiden ja seosvoitelun yhteydestä mainita. Olen pitänyt kokoajan piirun verran(viivan paksuuden) rikkaalla tuorevoitelua, eikä ole vielä leikannut kiinni kovassakaan ajossa. Sisäänajosuuttimilla kyllä lämpöleikkasi kun teoriani mukaan ylimääräinen bensa paloi hitaasti ja huuhteli öljyn mennessään.

On siis 50km ajettu kaasu pohjassa pohjanmaalla ilman ongelmia, pyörä alkoi toimimaan vain paremmin. Poliisille ei tarvitse kertoa moisesta kokeilusta, se tapahtui suljetulla radalla....

Seosvoitelua en kyllä enään huolisi. On sen verran alkeellinen systeemi että kelpaa lähinnä nostalgiafiilistelyyn, ei käyttöpyörään reissuille alkuunkaan. Riittää jo tuo 2-t öljyn lisäily tuorevoitelusäiliöönkin.

typ 640 tai sitten todella halvalla 640 moottori siihen vekottimeen jota olis ostelemassa.
Jawan osat on niin halpoja, että niitä moottoreita remontoi ihan huvikseen.

Re: Jawa 350/640 '01

16.7.2011 23:43

No kyllä 640 kelpaisi, mutta ei tunnu jammu kenellekään kelpaavan...

Ei tuo niin iso homma ole öljyä lisätä tankkiin, joten ei ongelma.

Jos 638:n nykyinen omistaja kävi tällä viikolla Jyväskylästä Porissa, ja ajelee toisinaan 1200 matkapyörällä, ei voi olla ihan surkea.

Käyn huomenna koeajolla kotikulmilla, sitten tuon käytöksen näkee...

Re: Jawa 350/640 '01

19.7.2011 22:16

No jos huomenna keskiviikkona viimeinkin pääsisi Jawan koeajamaan... :D

Tuossa videoita katsellut ja kyllähän tuo kiinnostaa, 638 mallistakin useampia löytyy, mielenkiintoinen peli.

Ideana hiukan muokata http://www.vintagebike.co.uk/pictures/1990-jawa-cz-r-t-350/ <-- tuollaiseen suuntaan...

Mutta asiasta kolmanteen, mistä kaatumaraudat löytää? Simpaselta? Vai onko itse väännettävä?

Re: Jawa 350/640 '01

21.7.2011 18:19

Tulipa taas pitkästä aikaa käytyä ulkomailla Jawalla. :) Heitettiin emännän kanssa muutaman sadan kilsan päiväreissu Hamina-Vaalimaa-Viipuri-Lappeenranta-Taavetti-Hamina. Podporovjessa(Tervajoki?) käytiin paikallista "lomarantaa" ihastelemassa(huh sitä roskan määrää)ja Hikoiltiin Viipurin iltapäiväruuhkassa Goretexit päällä. Lähdettiin siitä Lappeenrannan suuntaan saimaan-kanavan viertä pitkin ihastellen upeita maisemia matkan varrella. Brusnichnoen tullissa hikoiltiin lisää muutama litra lämpötilan lähennellessä +30c.

Lappeenrannan jälkeen annoin Jawan laulaa 100km/h, ettei lämpöhalvaus iske. Eikä iskenyt edes Jawalle. :) Minkäänlaista puutumista ei ollut havaittavissa, vaan kikotin kirmasi pintakaasulla ja pelasi täysin moiteetta koko reissun. Nuo läpivirtaavat tarvikepöntöt auttavat konetta hengittämään paremmin ja ilmeisesti vähentävät ylikuumenemista. Kaikenkaikkiaan mahtava peli, erityisesti kovissa olosuhteissa ja erittäin huonoilla teillä selviytymiseen. Eikä takuulla jätä tielle! Mistään ei löydy samaan hintaan yhtä luotettavaa pyörää, siitä olen 100% varma!

Pikkuhannu: Tuossa tuon linkin pyörän omistajan youtube kanava: http://www.youtube.com/user/terence20001

Kaatumaraudan ostin itse aikanaan Simpaselta. Kysyppä häneltä onko vielä jäljellä.

Re: Jawa 350/640 '01

22.7.2011 13:06

MänTä kirjoitti:On siis 50km ajettu kaasu pohjassa pohjanmaalla ilman ongelmia, pyörä alkoi toimimaan vain paremmin. Poliisille ei tarvitse kertoa moisesta kokeilusta, se tapahtui suljetulla radalla....
.
Tämän reissun mäkin muistan =) itse ajelin silloin ypvs vammaisella ärdeellä edellä? takastulomatkaa ajatellen tosiaan tämä karstanpoisto teki todella hyvää =) jawan kulku parani sekä savutus väheni huomattavasti =) tiedä oliko kesken matkaa vaihtuneen öljymerkin ansiota vai karstojen poistumisen =).

Re: Jawa 350/640 '01

22.7.2011 16:46

:) Teboilin öljyllä kone menee täysin tukkoon. Sen huomasin, kun viime kesän ajoin sen kuran kanssa. Ei kulkenut, kun hikisesti 110km/h. Vasta nyt alkaa tehot tulla takaisin, kun Mobil 2t Extraa olen öljytankkiin laittanut. Sama öljymerkki pysyy ainakin toistaiseksi.

Re: Jawa 350/640 '01

22.7.2011 18:46

Näyttää meikäläiselläkin Teboilin mineraalimyrkkyä olevan käytetty, penkin alla puolisen litraa vielä on.
Putken päät on melkoisen mustat, vaikka ei tuo ajaessa tunnu savuttavan.

Biltemalta tarttui litra synteettistä 2t öljyä, kokeillaan vielä sillä, josko täytyisi vieläkin parempaan merkkiin siirtyä... ;)

Re: Jawa 350/640 '01

1.8.2011 11:27

Otinpa Jawan taas liikenteeseen Hondan virtalukkotemppuilun takia. Haisi pakokaasut taas karmealle, kun tankissa oli Brusnichnoesta (Neft? asemalta) tankattua myrkkyä vielä tankissa. :) Kulkipa se ihmeen pirteän tuntuisesti taas. Eipä kovin paljon motarinrampista kiihdytettäessä Hondalle häpeä! 4500rpm ottaa jopa selvän "tehopiikin". :) Nyt tämän ajokauden kokemuksella voin sanoa noista läpivirtauspöntöistä olevan apua nimenomaan yläkierrostehoon. Alavääntöön niillä ei ole mitään vaikutusta. Eli suosittelen kaikille 640 kuskeille läpivirtaavia pönttöjä ja pari pykälää isompaa pääsuutinta. Itse ostin moiset hiilikuitu sliparit Moposportista n.100€ yhteishintaan ja merkki on Giannelli. Sopivat paikalleen, kuin valetut.