Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

15.8.2004 19:06

Nyt on tullut mietittyä asioita ja talvella tulee vähän hommaa.
-Etujarrun kunnostamista, satula auki, putsaus yms. Ehkä jarrusylinterin avaamista? on kyllä tehoa ihan tarpeeksi että hyvin epätodennäköistä kun ei vuoda(kai).
-Etupumppujen maalaus/kiillotus, riippuu mitä jaksaa ja paljon rahaa(lumputus ilmaista)
-T-palojen maalaus. Tarkoitus olisi ehkä pulverilla, ehkä kotona ruiskulla(halvempaa tietty himassa)
-Stongan maalaus, jollain paukkumaalia paremmalla
-Jotain mittarikoteloa katkaisimille yms.
-Sivuposkiin tarrat
-Vanteiden tarkistus ja pinnojen kiristely ammattimiehen hoivissa
-Käynnistyspolkimen palautuksen korjaus
-Öljypumpun kierteen korjautus
-Koneen lumputtaminen
-Uudet imukaulat synkkausnipoilla
-Ryyppysuuttimien suurentaminen(siis vaihto)
-Sähköjen parantelua, laturin korjauksen selvittäminen, kenties parempi laturi jostain.
-Takaiskarien vaihto/muuntelu
-Yleistä läpikäymistä, rasvailua yms tutustumista ja räpeltämistä
-Päättötyönä amiksessa pakoputket
-Parit pultit ja mutterit pitää vaihtaa

Ja varmaan jotain muutakin, noita ei välttis kaikkia tule tehtyä mutta talvella tapahtuu joka tapauksessa.

28.8.2004 22:08

älkää surko tahi murehtiko suuri suomen kansa! tänään tuli pahoissa himoissa käynnistettyä vanha ketku, kappas ensimmäisellä! olikohan viikon pari seissyt omissa oloissaan tuolla tallissa :) enää viikko ja pääsee taas tien päälle.... perskutarallaa ku himottaa :D

8.9.2004 18:03

Jep jep, tänään aamulla kouluun päin, käynnistyi ihan kivasti ja muutenkin normaalia. sitten muutama kilsa ja toinen pytty pois pelistä, vittu saatana ja tien laitaan. Ei mitään näkyvää vikaa, ei muuta kuin kotiin ja autolla kouluun(vitusti myöhässä vielä). Himassa sitten pähkäilin ja löytyi sitten johdinvika, eli puolalta moottorin omaan liittimeen ei mennyt virtaa! vetäsin uuden piuhan suoraan puolalta moottorin liittimeen ja samantien hyrähti ja paskaa tulee putkesta ihan uskomaton määrä. Siis vitulla päähän lyöty saatana, pitäisi pistää kaikki piuhat uusiksi uudella osaamisella... ei tullut näköjään ensimmäisellä kerralla kuin paskaa, sen verran ongelmia ollut noitten kanssa. En kyllä enään ala uusimaan noita, se on seuraavan omistajan ongelma sitten joskus. Nyt siis toimii taas normaalisti ja vetää hyvin yms kivaa. Jos vaikka perjantaina parempi tuuri, huomenna voisi kyllä vähän perus ylläpitoa suorittaa tolle romulle ja autolle myös. Meinaan amiksessa toimintapäivä mustikkamaalla ja senhän olen perinteisesti suorittanut etäopiskeluna...

14.9.2004 20:31

Jep jep, tulipa taas ajeltua. Nyt pelaa ihan hyvin paitsi että ilmeisesti renkaat sirittää, normaaliahan tuo tuntuu olevan kun ilmajäähy yms mutta ei kiva siltikään. Pitää kivaa meteliä noin muutenkin pyörä joka paikasta :) Tulipa pysähtyvyyttäkin kokeiltua kun piti kotipolulle kääntyä, olipa tippa liikaa vauhtia niin meni ihan takarengas lukkoon saakka :) ei vaaraa tosin kun havainnointi on säntillistä

1.10.2004 20:24

Sainpas jotain tehtyä. Nyt kun oli mopo jotakuinkin koneen tienoilta palasissa niin otin rasvanpoistoaineen käyttöön enkä pelännyt. Siis motti on syötävän puhdas, kuten myös muutkin osat(posket, pumpunkatteet...). Pitää vielä pestä loppumopo kaikesta ryönästä yms tarkistaa osat. Sitä ennen kuitenkin pakko pistää yläpää vähän auki että saa mitat pakoputkia varten! Pitäisi ensiviikolla alkaa jo valmistamaan mokomia.

1.10.2004 22:53

Vai että oikeen radalla käyty rälläämässä? :P Kävin minäkin mikroautoradalla toissakesänä monta monta kertaa piikillä. Oli mukavaa, ensimmäisellä kerralla mutkat tuntui ihan saatanan jyrkiltä, piti ajaa kakkos vaihteella suht matalilla kiekoilla tiukimmat mutkat, sitten parinpäivän reenauksen jälkeen meni kolmosella ~5000rpm. Vauhti tuntui kasvavan siis ihan mukavasti... rr ajo olis kyllä ihan huippu harrastus jos vaan lompakko kestäisi semmosta. Olihan siinä lähelläpiti tilanteitakin mutta onneksi tein jarrutuksia osittain moottorilla ja takajarrulla (tietenkin myös etujarrulla) niin ei montaa senttiä kerinnyt takanakki lukossa liirailla jos lukkoon pääsi. Kesti vielä gamma semmoset jarrutukset koneella... tässä parhaillaan imuttelen noita gt-reisinki-videoita :D

2.10.2004 13:51

hehheh, taitaa siellä olla videoita, joissa MänTä kiihottaa mun gileraa :) lystihän tuollla on ajella, eka kerralla todella tuntu et vittu tää on perseestä, kun mutkiin ei onnistu taittaa. nyt ne mutkat todellakin menee mukavan pehmeillä kierroksilla vastaohjauksen avulla, ei edes tee tiukkaa. nopeuttahan siinä ei liiaksi saada, mutta oppiipahan taittamaan mutkat, jos vaikka tarpeeseen tulee joskus.
ens kesänähän herra MänTä tulee taas tänne pohjoseen, ottamaan uusinnan. taidetaan sillon kuvata koko shou ja ottaa ajatkin talteen :)

2.10.2004 14:23

heh :D!! näinhän se on tehtävä, tarkoitus olisi prepata takapäätä vähän paremmaksi yms. Sitten tietty raacing putkisto tulee :) sitä myötä kaivattua tehoa :D pitänee vielä vaihtaa aavikkovälitykset että voi ajella sitä satasen vauhtia lämpimällä koneella, vitosvaihdetta sitten kun viileä kone/tökkii kuumalla kelillä.
Otinpas mitat ketkun koneesta pakoputkia varten, pistän tänne kaikkien iloksi.

Männän laki on millin yli sylinterin reunan(auts....), myöskin peittää millin verran pakoaukkoa, tai vähän enemmän. Pakoaukon yläreunaan 29,25mm, alareunaan semmoset 55,05mm. Sylinterin tiivistepinnasta apaut 54mm tasan männän reunaan AKK.
Pakokanavan pituus yläreunasta pakoaukon keskelle(ylhäältä, kaarta katsoen) 75,5mm. Sisähalkaisija 38mm loppupuolella.

Näillä lähtökohdilla ja kertoimilla tuli semmoisia mittoja kuin :
-alkukäyrän neutraalipituus 220,9mm
-paisuntakartion oikaistupituus A->C(eli kärjestä kolmion toisen päätyyn, kolmion sivua) 420mm, poisleikattava osa kolmion sivua 168mm, vastapainekartio a->c 288mm ja poisleikattava osuus a->b 70mm. Kulmaa paisuntakartiolla 40,8astetta, vastapaineella 59,4astetta.
-Loppupilli sisältä 23mm halkaisijaltaan, loppupillin kokopituus 270mm kaasunvirtaavuuteen vaikuttavalta osalta.

Vaimentimen rakenne ei vielä täysin selvillä mutta meinasin että semmoinen peltikotelo joka peittää kokonaan vastapainekartion olisi passeli, sitten vaimennus sisälle maun ja tilaisuuden mukaan :)
Materiaaliksi kaavailin semmoista 1mm terästä, pitää vielä opettajan kanssa keskustella että mistä kyseisestä teräksestä, jos opettaja suostuu ja materiaalia löytyy niin millisestä rosterista(tai 0,8mm). Rosteri olisi jätte bra kun pysyy kiillottamaan, miinuksia tulee valmistuksesta jossa ei voi luonnollisesti nuijia klommoja täyteen kun näkyy niin ikävästi.
Vaimennus koostuu varmaankin välikammion tapaisista(siis reikä keskellä ja kammio vain värähtelee eikä varsinaista refleksiota) ja mahdollisesti loppupillissä perinteinen läpivirtausvaimennus villojen kera.

2.10.2004 19:55

Mitenköhän tuossa piikkisessä ketussa tuon öljypumpun kanssa pitäis toimia:
Eli voiko tuolla ajella huoletta ilman pumppua, jos tukkis ne reiät mihin tulee letkut pumpulta ja käyttää seosbensaa? kun joltain kuulin, että ketun kone ei kestäis seosbensalla ajoa? mistä mahtas moinen johtua vai onko väärää tietoa. Eli onko sitten niin, että jokin paikka ei saa voitelua muutenkuin pumpun ollessa toiminnassa?

2.10.2004 20:10

ongelmahan on petilaakerit, jos olet koneen halkonut niin huomaat että tuorevoitelupumppu tunkee laakereille paineella sitä öljyä, petilaakereilta se öljy menee sitten kanavaa pitkin kiertokangen alalaakerille. Käytännössä seosbensalla sen öljyn pitää kulkea siis kiertokangen alalaakerille menevää voitelukanavaa pitkin petilaakerille. Tietenkin rakoja löytyy joista öljy pääsee laakereille mutta ei tod niin hyvin kuin pumpun kanssa!

Avasin sitten moottoria vielä lisää, käynnistyspolkimen palautusjousi on siis kunnossa kyllä mutta vertasin alkuperäiseen rikkinäiseen ja havaitsin eron M mallin jousen ja ABC mallin jousen välillä. Tätä korjatakseni lyhensin M mallin jousta sillä tapaa että väänsin jousen lopusta uuden tartunnan lohkon kolon kohdille. Siis kun tartunta on vakiona 1/4 kierrosta 'pidemmällä' jousessa niin nyt sen on sen 1/4 kierrosta aijemmin, siis lyhensin jousta ja väänsin uuden koukun.
Muut vaihteiston rattaat ovat jätte bra kunnossa mutta vitonen on paska :S pitää vielä katsoa että mitä asialle voi tehdä ja että onko kakkos koneen rattaat yhtään paremmassa kunnossa.

2.10.2004 20:32

Niin oliko tuon GT:n osien saatavuuden kanssa jotain ongelmia? Jos ei ole niin minä ainakin pistäisin öljypumpun kuntoon, on se paljon mukavempi ajella kun ei tartte vehdata pensojen kanssa. Piikissä varsinkin tuntui että ompa juhlavaa kun ei tartte seoksia hiplata. Mopossa kun olin tottunut aina sekoittamaan bensat.

2.10.2004 20:37

Totta, jos vain löytyy. Itse jo avustin oman kakkoskoneen pumpulla erästä heppua, vähän kirveli varaosien menetys mutta sydäntä lämmitti että taas yksi geetee ajossa!

2.10.2004 20:41

Niin joo ja mainitakseni, kampiakseli on niin timmi kuin vain voi olla :D kokasin vääntää ensiörattaasta ja magneetista kampiakselia, ei antanut periksi yhtään, ei mitään havaittavaa liikettä. Kiertokanget myös niin timmit kuin vain voivat olla :) ja liikkuvat kuin ajatus. Siis ei aivan turhaan mennyt koneremppa kun 4tkm reilusti takana eikä mitään kulumaa havaittavissa...

2.10.2004 20:46

juu kyllähän tuo öljypumppu löytyy, on vain irti nyt kun rakentelen tuota kettua.. Eli ehkä on parempi sitten se kiinni laittaa, kun aika koittaa. Kiitoksia vaan tiedosta! :)

ongelma: eli pitäis vaihtaa tuo oikealle sylkälle menevä tulpanjohto ja vähän jo tsekkailin tuo johdon kiinnitystä puolalle. Tulipa sitten mieleen, että onko se johto edes vaihdettavissa vai onko jaappanin insinöörit tehneet siitä sellaisen, että jos johto menee niin joutuu ostamaan kokonaan uuden puolan?

6.10.2004 19:36

vilkuilin että mistä se vitosvaihteen hilputus sitten johtuu(ääni) ja selvisihän se. Rattaiden hampaisiin on kulunut jotkut kummat kolot ja siitä sitten tulee. Mistäköhän mahtanut moiset tulla :)?? No jokatapauksessa olisi hyvä hommata uudet rattaa jos vain mahdollista. Ei tuo kyllä näytä yhtään vakavalta, että jos vain viilaisi hieman hampaita tasaisemmiksi ja karkaisisi pintaa? Katselin että kutosvaihteessa myös ihan pientä kosmeettista jälkeä, Ilmeisesti sitten kulumassa samaan suuntaan. Itse veikkaan että liian pienillä kierroksilla ajoa? Olen taajamassa meinaan käytellyt vitosvaihdetta ja kierrokset sitten kait liian alhaalla. Pitänee nelosta käytellä mahdollisuuksien mukaan vitosen sijaan niin ei tarvitse uusia rattaita hankkia(olettaen ettei varakoneessa ole parempikuntoisia).