Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
7.7.2008 22:08
Tuli muuten mieleen niistä tärinöistä, että soittelin tänään simpaselle ja mainitsin mm. niistä tappien tärinöistä. Sanoi että kannattaa tarkastaa moottorin kiinnituspultit, ettei ole tolkuttoman tiukalla. Kuulemma vaikuttaa aika merkittävästi tärinöihin.
7.7.2008 22:18
Niinhän se höpisi. Sillä tuskin paljoa vaikutusta, kun moottorin pitää kuitenkin olla kiinni rungossa. Kokeillaan silti piruuttain löysätä 1/4 kierros.
Uudella renkaalla, pakoputkien tiivisteillä ja kovalla ajolla(keskinopeus varmaan 95km/h) 5,3litraa sadalle. Mittausmatka n. 400km.
8.7.2008 20:47
Ostin biltemasta tankopainot jos vaikka vähentäisivät tangon värinöiden taajuutta pienemmäksi.
Tankin suojatarrat olivat loppu ja tulee kuulemma heinäkuun lopussa.
Sadeasun ja sivuseisontatuen aluslätkän ostin, on laadukkaan tuntuinen tuo sadeasu ja varmasti puolet halvempi kuin sama tuote allshitillä.
9.7.2008 19:44
MänTä kirjoitti:Sadeasun ja sivuseisontatuen aluslätkän ostin, on laadukkaan tuntuinen tuo sadeasu ja varmasti puolet halvempi kuin sama tuote allshitillä.
Mä jo kerkesin luulemaan et ostaako kukaan tosissaan "sivutuen aluslätkää", nyt sellainen kaveri löytyi.
Eikä pätkä lautaa aja saman asian? Mulla sellainen penkinalla jos parkkeeraan pehmeelle alustalle...
9.7.2008 20:34
Minullapa on reisitaskussa aina mukana
Niin halpa/hyvä ettei paljoa tarvi miettiä. Varta vasten en kyllä olisi lähtenyt. Tuossa on kummiskin nonslip alapinta, reunus yläpinnassa ja tyylikäs bilteman logo. Kohta voi liimata Ison B:n tankin kylkeenkin.
Asensin tankopainot. Ovat kyllä niin keveät, että ihmetyttää. Rumatkin kuin perse. Suzukissa 10x paremman näköiset ja painavammatkin vielä. Kotimatkalla saattoi olla pienemmät värinät tangossa. Pääasia, että niin sanottu placebo efekti toimii kuten joku taisi biltema topikissa mainita.
Huomasin, että myös vasemman puoleinen pakoputken tiiviste on pullahtanut paikaltaan. Huomenna siis vasen putki irti, kuumailmapuhallinta ja silikoniöljyä ja kunnolla kiinni kuten oikeanpuoleinenkin aikaisemmin tuli laitettua. Pitäisi olla pidempi letkunpätkä että toimisi paremmin.
Tankille huomenna niin selviää nurkkapyörityksen kulutuslukemat.
Kotia tullessa tuli samaan aikaan taloyhtiön pihaan keski-ikäinen ukko emäntänsä kanssa pikku pyörällä. Turistiin siinä sitten hetki pyörien eroista, valitteli ukko kovasti kun pyöränsä syö 7litraa matkassa ja 8 nurkissa. Itse kehaisin että sinne viiden pintaan vähän yli menee itämaan ihme. Sitten juteltiin takarenkaista ja todettiin nykypyörien ensiasennusrenkaat paskalaatuisiksi pyyhekumeiksi, kertoi ostaneensa nyt 270e metzelerin(siis ovh). Arvelin olevan niin sanotulla kovalla keskiosalla ja pehmeällä reunuksella, kun pitäisi jopa 12tkm kestää ajoa. En kehdannut kertoa mitä mitaz kestää ja maksaa ja kuka sen pystyy asentamaan ja millä työkaluilla. Ukolla siis 1400cc zzr(kait) kawa. Kuulemma ilman ramairia 190hp ja ramairilla vapaapudotuksessa 202hp
Riittää! Nielaisi kerran kun kerroin jawan hinnan. Ei kertonut omansa hintaa...
13.7.2008 20:37
Tulipa heitettyä kalajoen reissu. Ei ole ikinä ollut niin vaappuvaa menoa, kuin kaksi päällä kärrypolkua kolmosvaihteella kaasu pohjassa jurruttaessa. Niin ja kyytiläinen tietysti hötkyi kokoajan, välillä nousi tapeille seisomaan jne valokuvia ottaessaan. Ei oikein jawan alaväännöt riitä tuommoiseen käyttöön, mahdotonta kiihdyttää risteyksestä kun alle 4trpm ei tapahdu mitään. Aika pieni keskikulutus suhteessa koko reissulla, 5,64litraa sadalle vaikka tuli reviteltyä pari tankillista bensaa oikein huolella. Kotimatkallakin jatkuva vastatuuli ja huippunopeus välillä samasta syystä max 115km/h ja silloin kaasu pohjassa
Kyllä tuo tykkää kun sitä kierrättää. Käyt todella nätisti kun jengat nousee yli 4trpm. Tuli tehtyä vaikka mitä uhkauksia taas kalajoella, onneksi en varmaan muista puoliakaan niistä. Puhetta oli racing moottorista jawaan, jäämeren reissuja jne perus settiä. Ihme kyllä koko reissusta selvittiin kahdella kadonneella katteen kiinnitysruuvilla. Jääneet ilmeisesti pykälän verran löysälle kun viimeksi irroittelin alakatetta.
13.7.2008 20:56
No mistäs lähtien Jawa on alaväännötön ollut? Itellä ei ongelmia liikkeellelähdöissä tai muutenkaan edes liki 100kg kyytiläisen kanssa.
Itellä käynyt tähän mennessä kerran kaasu pohjassa ja sekin huippuja kokeillessa. Täyskaasukiihdytystä ei ole ollut tarvetta tehdä kertaakaan....
13.7.2008 21:07
eipä sillä täys kaasulla mitään teekään ennen 4trpm, kun kone ei ota sitä hönkää vastaan.
Kyllä tekisi mieli vähän rakennella tuota konetta. Laittaa läpät ja tupla mikunit jne. Voisi pikkusen muuttua meno kun putketkin korvaisi toimivilla.
13.7.2008 22:10
Sitten siinä on se vaara, että toimivasta pyörästä tuleekin pitkäaikainen projekti.
Mutta eihän siinä mitään, mielenkiintoista on varmasti. Tuplakaasareilla tulisi kyllä aika julma peli. Sitten vaan penkittämään.
Taitaa kuitenkin se kampuran julmettu paino olla este ainakin kiihtyvyyden paranemiselle. Vääntöä toki saa lisättyä entisestään. Jos on nyt 500cc yksmuki-nelarin väännöt, niin mitähän tuplakaasareilla?
14.7.2008 11:27
ainakin tompan äitimuorin virago vääntää jawalta pallit solmuun vaikka tyhjäkäynniltä. Niin se on 500cc.
En minä tehoa hae niillä tuplakaasareilla, vaan bensankulutuksen tippumista, tasasempaa käyntiä(synkronointi mahdollista) ja parempaa kaasuun vastaavuutta. Tuohon kun pitäisi laittaa flatside kaasuttimet, että esim ne läpät mahtuu paikalleen. Sitten vain ylimääräistä huuhtelukanavaa kairaamaan ja kunnon pakoputki niin voisi heräillä jo sieltä 2,5trpm
Meinaan kun tuota konetta ei ole mitotettu millekään kierrosalueelle, se on vaan tehty kestämään. Alan olemaan myös sitä mieltä, että nuo pakoputket voisi heittää jonnekin kauas ja kovaa. Ne alkuperäiset kromiputket on luultavasti testattu paljon paremmin kuin nämä putket. Suzukissakin meinaan parempi vääntökäyrä kuin tässä jawassa(siis org ajoituksilla oleva sussu).
Eli mitä teemme, ostammeko jostain 1000e stylen josta ottaa kone? Vaiko ihan uusi mylly siihen tonniin. Noissa on vaan niin pirullisen pitkä "sisäänajo", että saisi mitään tehoa ulos.
Laitetaan mietintään.
14.7.2008 19:44
Siinä olen aivan samaa mieltä siinä, että ne vanhanmallin kromiputket on varmasti paremmin toimivat, kun nämä "muka mitoitetut" paisarien irvikuvat. On vaan pitänyt saada pyörään hieman "modernimpaa" ilmettä, niin on vaihdettu putket. Lisäksi kromiputket on purettavaa mallia, joten karstanpoisto onnistuu yhden mutterin avauksella.
Minä taas olen sitä mieltä, että laita pelkät tuplakaasarit ensialkuun ilman läppiä. Niistä läpistä ei Jawassa mitään vallankumouksellista hyötyä varmaankaan ole. Tuplat kun saisi synkattua ja vanhanmallin putket, niin eiköhän aika iso muutos koneen käyntiin jo tule. Tietysti kanavat kannattaa siistiä valupurseista ja pykälistä, mitä löytynee aika reippaasti.
Noista modauksista minä lähtisin ensialkuun.
14.7.2008 21:10
Komeasti tuo tosiaan vetää vasta kun kierroksia on 4trpm päälle, sitä ennen kaasun vääntely muuttuu turhaksi määkimiseksi. Kierrosherkkyyttä koneesta ei löydy käytännössä yhtään, ne suuret pyörivät massat...
Tuota suurta kehuttua vääntöä en kyllä koneesta löytänyt, ei ne suuret liikkuvat massat koneeseen lisää vääntöä tuo, koneessa on just sen verran tehoa ja vääntöä kun on, massat ei niitä lisää tai vähennä, eihän kone toki niin helposti stumppaa kun voimaa on varastoitunut koneen pyöriviin massoihin mutta ei se vääntöä tuo nyyttonin nyyttonia.
Ajotuntuma tuolla jawalla on ihan mukava, kunhan vauhdit on max 100kmh mutkapätkällä, mut kuitenkin yli 80kmh että pyörä on vakaa ajettava, ihan kiva peli. voisin vaikka kuvitella itselleni.
14.7.2008 21:31
Olet ihan oikeassa siinä, ettei koneessa sinänsä mitään järkyttäviä(ala)vääntöjä ole, mutta kokoisekseen se on erinomainen. 33nm/4750rpm ja 23hp/5250rpm ei ole paljoa, mutta enemmän vääntöä kuin esim. DR ja XT350 nelarienskoissa. Ja tuo MänTä:n Jawa on minusta kiihtyvyydeltään ainakin laiskempi kuin tuo minun yksilö. Katteensa ansiosta kuitenkin vakaampi ajaa kuin perus Style. Ja se minun edellinen oli tuota nykyistäkin pirteämpi(ennen 30tkm
).
E: Tuossa wanhassa 250/559:ssä on muuten huomattavasti paremmat alaväännöt, kaasuunvastaavuus ja pienten nopeuksien kiihtyvyys, mitä 350/640:ssä. Ja siinäkin kampura painaa yli 10kg.
Yli 80Km/h vauhdissa kolmepuolikas vie kyllä voiton.
15.7.2008 11:54
Jeps. Ainakin tuo kanavien blueprinttaus ja valupurseiden poisto täytyy tehdä sitten 25tkm huollon yhteydessä, kun ensiöketju, toisioketju ja jotain muuta menee vaihtoon. Tuo tuplien laittaminen on sen verran hintava investointi, että saattaa jäädä jopa haaveeksi. Toisesta koneesta puhumattakaan. Uskon kyllä, että läpistä on jopa jawassa hyötyä! Ne tasaavat kummasti tyhjäkäyntiä, vähentävät rynkytystä ja pienentävät erityisesti pienien kierroksien bensankulutusta. Niistä ei varmastikaan ole haittaa matalakierroksisessakaan koneessa niin paljoa kuin hyötyä yleensä 2-tahti koneessa. Tuohon saisi läppäkoneella myös resonanssisäiliöt jotka ovat erittäin hyödyllisiä kapineita varsinkin matkakierrosten tehostamiseen.
Koitetaan tosiaan ensimmäisenä noita hienosäätöjä. Imusarjan hienosäädöt voisi tosin suorittaa jo kymppitonnin huollossakin. Samalla sitten puhaltaa kaasuttimen kanavat carb cleanerilla ja jättää kohokammion täytenä muhimaan. Tiivistemateriaalia on pari arkkia, että ei siitä jää tämä kiinni.
Turhaan sisuunnuin jawalleni kalajoen reissulla. Tänään aamusta kun lähdin pyörääni pesemään, väänti ihan mallikkaasti taas vaihteeksi alakierroksiltakin. Mitä lämpöisemmäksi tuo kone tulee, sitä surkeammat alaväännöt noin mututuntumalla. Tuo kielisi joko liian rikkaasta seoksesta, tiukoista välyksistä tai sitten pakoputkien viritetty pituus muuttuu olennaisesti pakokaasun äänennopeuden noustessa/laskiessa. Oli rengaspaineet laskeneet viime mittauksesta 0,2 baria molemmissa renkaissa, mahtaneeko mennä mittarivirheen piikkiin. Edessä oli siis 1,3 bar ja takana 1,6 bar. Nostin sinne 1,5 / 1,8 missä yleensäkin pitänyt paineet. Huomasin myös pyörää pestessä, että on tullut ilmeisesti annosteltua hieman liikaa vaseliinia. Tursusi hienosti vanteelle kotelon ja rattaan navan välistä. Säädin sytkää vanhaan asentoon, kun ei tuolla ole mitään vaikutusta, parempi myöhäisellä kuin aikaisella. Kone pitää edelleen miehekkäitä mekaanisia kolkotuksia ja kitinöitä, mutta niinhän se on aina pitänyt. Seosruuvin asennoilla ja ennakoilla mitään vaikutusta tyhjäkäynnin kolkotuksiin. Joko joku laakeri on ollut alusta asti sökö, tai sitten tuo vain kuuluu tähän koneeseen. Kuuntelin ruuvimeisselillä pitkin konetta, että mistä se kalkatus tulee. Ei ollut mitään eroa pitääkö meisseliä vasemmassa sylinterissä/kannessa tai oikeassa sylinterissä/kannessa. Vaihteistosta ei kolkotuksia mielestäni kuulunut. Voi olla, että olen vain tullut herkemmäksi kuuntelemaan noita ääniä kun pakoputket tuli tiivistettyä vasta viime aikoina.
Vahasin pyörän samalla kun tuli pestyä. Olikin edellisestä vahauskerrasta varmaan neljä pesua ja pari kuukautta.
10tkm huoltoa odotellessa...
Siinä vanhassa jawassa on kyllä ominaisuudet kohillaan tarkoitukseensa. Menee pienellä budjetilla, yksi pyttyinen tärinätön, vääntää todella hyvin alhaalta(siis aikuisten oikeasti vääntökäyrä todella loistava) ja halvat osat. Miinuksia minun mielestä ainoastaan pompottava alusta joka ei kaikkia häiritse ja seosvoitelu.
Ehkä tämä minunkin style alkaa vääntämään paremmin kun 10tkm poksahtaa mittariin... täytyy niitä kaasuttimen neulan säätöjäkin ihmetellä. Nythän neula on keskiasennossa, pitää kokeilla rikkaammalla ja laihemmalla.
15.7.2008 19:51
Jatketaan nyt vääntöä vielä hieman. kaverillani oli vuosi pari sitten 80 luvunlopun Yamaha TT350, eli XT:n singleversio, ja kyllä väittäisin että käytännön suorituskykyä on enemmän kuin jawassa... tosin siitäkin on vuosia kun sillä ajoin, liekkö aika kullannut muistoja :S