Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

2.6.2008 21:15

Itellä aivan yhtä hounoja kokemuksia noista "länsirenkaista". Voi olla hyviä ajaa äärinopeuksia, mutta kuluu hetkessä. Itellä kesti Stylessä alkuperäinen Mitas takanakki liki 20tkm ja sitten meni 10tkm aikana kaksi "huippumerkin" rengasta. Oli bridgestone ja metzeler. Tsekeissä ajatellaan sentään edes vähän kestävyyttäkin...

Jaa ehkä mulla olikin edellinen omistaja laittanut sinne jotkut peräöljyt keulaan. :) Oli täysin pökkelö se keula. Nupukivellä oli aika mielenkiintoinen ajaa. :) Uusilla öljyillä korjaantui kummasti. Oikeanlaisilla öljyillä se CZ-haarukka toimii oikein mallikkaasti nimismiehenkiharoissakin. Ite kun tykkään löysästä ja pitkäiskuisesta etujousituksesta. :)

2.6.2008 21:38

On se hyvä keula mukavuuden kannalta. Ainoa vain tuo niiaaminen valoissa on joskus rasittavaa. Kehuskelin faijalle tuota jousitusta, kun sipoossa on tärinäraitoja yhdessä paikkaa eikä niitä edes huomaa jawalla, kun taas faijan 307 uudella farkulla perseeseen tulee vastaavanlaiset raidat kuin tiessäkin, kun ajaa ylitse.

On näissä omat hyvätkin puolensa, paras niistä edelleen hinta :D
Mitazit taitaa olla enemmän muovia kuin kumia, varmaan sillä kulutuspinnalla iso merkitys? Sen takia tuo sivuseisontatukikin jää pitkäksi, kun länsirengas alla.

2.6.2008 21:52

Mitäs se niiaaminen haittaa. Ite tulen Kawalla risteyksiin aina tyylikkäästi niiaamalla. :) Kiva kun voi vetää hidastetöyssyistä 50km/h yli ilman iskua selkään. :) Sorateilläkin voi kurvailla löysin rantein...

Joo ei ainakaan mulla ole koskaan Mitasien kanssa tuntunut liukkaalta edes sateella. Enpä tosin kovaa ajelekkaan. Veikkaan että se reilu senttinen kulutuspintakin vaikuttaa kestävyyteen. :) Ja tietty kuvion malli.

Kannatta hommata taakse tämä rengas: http://www.elisanet.fi/voimakone/kuvat/ ... .00-18.jpg Saa ainakin Voimakoneelta. Itellä Kawassa tuommoinen takana. Ei ole ihan noin tasainen lätty kulutuspinta, kuin miltä kuvassa näyttää. :)

13.6.2008 15:40

Pyörään ostettu reissuja varten bilteman tankkilaukku, todella hyvä hinta/laatusuhde. Sopii hienosti paikalleen ja myös pysyy paikallaan. Pikahihnoilla saikin hienosti kiinnitettyä teltan, makuupussin ja telttapatjan paikalleen tarakan eteen ja makuupussi oikean kauhukahvan päälle. Meinasi ihan hymyä puskea kun pöristelin Sipooseen hakemaan tuota telttaa ja makuupussia, sen verran hienoa pöristellä menemään sateen jälkeen kuivalla asvaltilla :P

13.6.2008 16:40

Sanoppa muuta! Sateen jälkeen se ilmakin tuoksuu parhaimmalta. :P Toivotaan nyt että keli suosisi ettei menisi sadetta pidellessä koko ralli....

15.6.2008 10:44

Nyt on jawa rallit rallitettu ja lisää pikkuvikoja ilmennyt. Tällä kertaa hapettumia etu ja takavaloissa. Etuvalossa ei palanut lyhyet eikä pitkät ja takavalo kuulemma pätkii ja jarruvalo vilkkuu. Etuumpion irroituksen jälkeen selvisi, että se polttimon varjostin eli häikäisynesto pyöri umpion pohjalla. Tuo varjostin on kahdella kielellä kiinni ja toinen poikki. Kiinnitys on täysin staattinen eikä liity mitenkään itse polttimon kiinnitykseen, riitti että umpio hieman heilui irroituksen aikana jolloin varjostin hajosi toisesta kiinnityskielestä. Pääongelmahan oli, että valot eivät palaneet. Tuo umpio on hyvä muovinen(eli ikuinen) h4 umpio, mutta polttimonliitin on aivan hanurista. Siis ihan uskomaton bakeliittiräpellys. Samoin virtajohdot ovat niin ohkasta tavaraa ettei mitään rajaa. Oli lyhyiden ja maadotuksen johdot ihan palaneet huonon kosketuksen ansiosta ja niitä joutui kuorimaan. Lisäksi polttimon nastat joutui räpeltämään liitinkielien väärälle puolelle(ei mitään apicojen tapaisia tässä liitinrungossa), että sai kunnon kosketuksen. Nyt palaa toki lyhyet ja pitkät, mutta varjostimen puuttuessa lyhyet ovat käytännössä myös pitkät. Lisäksi johtojen kuorimisen takia parkkipolttimo ei ylety ihan umpion sisään asti.

Takavalolle en vielä tehnyt mitään.

Soittelemme siis simpaselle ja haluamme varaosia.

15.6.2008 22:05

Pientä huoltoa suoritettu.

Olin aikeissa puhdistaa ilmanputsarin oikeen kunnolla, mutta huomasinkin, että se luulemani kaksoisilmanpuhdistimen jälkimmäinen vaahtomuovielementti on kohtuu kiinteästi kiinni. Se ei sitäpaitsi ole suoraan ilman kulkureitillä vaan putsarikotelon seinässä ja toimii ilmeisesti imuäänenvaimentimena ja ottaa isommat kököt talteen, kun ne kököt ei kerkeä vaihtamaan suuntaa niin kuin ilma tekee. Ruikin siihen elementtiin kuitenkin filtteriöljyä ja puhalsin paperisuotimen puhtaaksi uudestaan.

Poistin sen vanhan imupuolen tiivisteen, kun se oli niin surkeassa kunnossa jo kuristusten poiston aikoihin. Lisäksi putsasin ne tiivistejämät mitä oli koko imukaulan tiivistepinta täynnä. Tuo tiivistyshän toimii niin, että kumi puristuu imukaulaa ja kaasutinta + kiristyspantaa vasten jolloin ei tarvita mitään ylimääräisiä pahvitiivisteitä. Voitelin tietenkin kaikki kumit silikoniöljyllä, että pysyvät vetreinä. Säädin myös neulan rikkaimpaan eli ylimpään asentoon keskiasennosta.

Vähän vinksin vonksin olleet katteet häiritsivät sen verran, että oikaisin ne. Löysäsin kiinnikkeet ja "venytin" katteet oikeisiin asentoihin ja sitten ruuvit kiinni. Nyt on huomattavasti parempi, ei ota tankkiin kiinni mistään tms ikävää. Varmaan jäänyt vituralleen, kun vaihdoin sen uuden etukatteen yläosan.

Rasvasin kaikkia liikkuvia osia ja huomasin, että etujarruvalokatkaisija kenkkuilee. Sain toimimaan hyvin pienellä nippusidevirityksellä joka painaa liittimiä yhteen :) Jälleen siis yksi säilöntävuosien uhri. Noh, uutta takuusta.

Asentelin rasvanipan ketjuhaitarikumiin. Siitä onkin kätevä ruutata rasvaa sisään ja laittaa pyörä pyörimään tyhmäkäynnillä. Kerran 2,5tkm kun rasvailee niin riittää. Ketjujen kireys on hyvä.

Huomasin että pakoputket vuotavat alkukäyrien ja paisuntakammioiden välisistä liitoksista. Pitää niihin pummia tiivisteet takuuseen( :D ). Kaikki osat näköjään menee uusiksi... noh tietäähän sen kun ostaa muita pyöriä puolet halvemman menopelin, että jotain siinä on oltava.

Voi olla, että etujarrua joutuu vähän jumppaamaan. Sotasuunnitelma olisi tarkistaa jarrupalojen kuluneisuus, injektoida alumiinitahnaa suojakumien alle ja pumpata vähän mäntiä edes takaisin. Ongelmahan on se, että jarru vinkasee välillä kun vapaalla laskettelee menemään. Kelluva levy kun kyseessä niin aina johonkin suuntaan kallellaan paineen ollessa pois männistä. Puhdistusta saattaa siis vaatia jostain päin.

Tein vekkulit temput ja täytin renkaiden sisäkumeihin hieman silikoniöljyä, että pysyy vetreänä. Hommahan toimii niin, että ruiskuttaa silikoniöljyä rengaspainepistoolin ilman sisäänmenoaukkoon ja sitten vasta paineilmaletku kiinni. Sitten vaan rengas täyteen ja sitten onkin jo hieman voitelua venttiilissä.

Kotia ajaessa kuulostelin seosmuutoksen vaikutuksia. Tuntui, että vetää vähän paremmin. Saattoi käydä siis hieman laihalla. Tärinöihin ei kyllä tainnut vaikuttaa. Kulki muuten kuin sametilla, mutta se saattoi johtua ketjujen miehekkäästä rasvauksesta.

Sitten seurataan kulutuksia. Tähän asti on kuristusten poiston jälkeen vienyt 5,3-5,5litraa sadalle ajosta riippuen.

Vaijerit pitäisi vielä rasvata, vaihtaa vaihteisto ja keulaöljyt mutta muuten alkaisi huolto olemaan sitten siinä.

16.6.2008 20:37

Aivan näinhän se olikin, että siellä oli semmoinen kiinteä vaahtomuovinkuvatus ilmanputsarikotelossa. Varmaankin se pehmentää hiukan sitä imuääntä...

Meinaatko silikoniöljyllä samaa kuin spray silikooni? Spray silikoonilla minä olen muovit ja kumit yleensä käsitellyt.

Se rasvanippa ketjusuojassa on tosi hyvä systeemi. Jos ite joskus hommaan taas 640 Jawan, niin laitan ehdottomasti takakoteloon rasvanipan. Mihin kohtaan sen nipan muuten laitoit?

Ite käänsin ne käyrien ja paisarien liitosten tiivisteet ympäri, niin alkoivat pitää. Ne on vaan semmoiset kumiset renkulat.

17.6.2008 0:06

juurikin sitä silikonia.

nipan laitoin ylempään haitarikumiin sinne isojen palkeiden viereen.

Muut mitä tänään tein :

kävin motonetissä hakemassa vähän roinaa. Joku 100e taisi loppulaskuun tulla, mutta harrastaminen maksaa. Eikä nuo mene ihan hetkessä(kemikaaleja).

Vaihdoin kättelyssä uudet vaihteistoöljyt eli Mobil SHC 75w90 full synthetic.

Sitten oli vuorossa keulaöljyt, jotka vaihtuivatkin pienen säätämisen jälkeen 10w40 mineraali moottoriöljyyn. Tuota sen takia, kun on halpaa, eikä öljytyypillä ole juuri merkitystä 5tkm vaihtovälillä, joka on aika huvittava. Tehdään kuitenkin huolto-ohjelman mukaan niin ei tule paha mieli jawalle. 2desiä menee per pumppu.

Rasvasin kaikki vaijerit, eli kytkinvaijerin, kaasuvaijerit ja jakomokkulan, takajarruvaijerin ja takajarrukatkaisijan vaijerin wd 40 voiteluaineella. Nopeus ja kierroslukumittarinvaijerit öljysin jollain moottoriöljyllä mitä tippakannussa sattui olemaan.

Kävin kaikki loput lampunkannat(paitsi takavalon) ja liittimet läpi wd40 ja rätillä. Huomasin, että molemmat Lucas polttimot kierroslukumittarista palaneet. On ne lucasin sähköt maineensa veroiset.

Vaihdoin uuden etuvalopolttimon liitinrungon ja uuden h4 60/55w polttimon, nyt ei tarvitse miettiä, että toimiiko vai ei. Laitoin apicoilla tuon uuden liitinrungon johdot vanhoihin, vähän on virityksen näköinen mutta aina ei voi voittaa.

Irroitin vasemman puoleisen alkukäyrän ja vasemman alakatteen, että pääsin tarkistamaan öljypumpun säädön. Olikin vähän kinkkisempi tuo öljypumpun säädön tarkistus. Meinaan ensinnäkin tuo öljypumpun(oilmaster) käyttöohje on liitemuodossa ja siten moniste alkuperäisestä tekstistä. Tuo kopio on aika huonolaatuinen ja sen takia teksti vähän suttuista. Lisäksi jawan kääntäjät eivät ole mitään järjen jättiläisiä käännöslaadusta päätellen. Vähän ihmettelemistä, että mitä välillä tarkoitetaan milläkin. Onneksi pähkäilemällä ja viitekuvaa katsomalla(sekin suttuinen) päädyin lopputulokseen. Ei ole vielä leikannut kiinni :)

Alkukäyrälle tein sen verran, että putsasin alkoholilla ja maalasin mastonin kuumakestomaalilla(purkkitavaraa, ei paukkupullo) ja tarkistin sen tiivisterenkulan. No sehän oli aivan korppu ja meinasi hajota käsiin enemmänkin, yhdestä kohtaa se olikin jo katki. Ei mikään ihme, että mopo täristää ja vähän tehoton, kun pakoputket vuotavat niin paljon. Huomasin samalla, että nuo alkukäyrät menevät diffuusorin sisään kuin vanhassa pappatunturissa konsanaan. Kunhan saan Simpaselta nuo uudet tiivisteet niin maalaan molemmat alkukäyrät kunnolla ja sipasen rälläkällä liiat pituudet pois alkukäyristä, saahan ne takaisin sähköliimalla jos tarvetta esiintyy. Ei muuten ollut alkukäyrässä, pakokanavassa tai diffuusorissa yhtään karstaa. Onneksi en käytä mitään mineraalipaskaa 2-tahtiöljynä. Kyllä olisi paikat ummessa muuten. Sitä en sitten tiedä, että miltä oikean puoleinen käyrä näyttää.

Vilkaisin lampun kanssa pakoaukosta sisään ja alkoi melkein hykerryttämään. Männän kyljessä vähän naarmuja, mutta renkaat ja sylinterin seinämät kuin uudet. Varsinkin rihlaukset ovat vielä todella vahvat, ei ihme, että nämä jawat paranevat 10tkm asti! Odottelen siis innolla tulevia kilometrejä.

Hieraisin kytkinkopan kiillotustahnalla ja kait siitä vähän parempi taas tuli. Vaihdoin katteen irroituksen yhteydessä taas parit ruuvit haponkestäviin. Pyrin käyttämään mahdollisimman paljon kupumuttereita, ne kun eivät kerää likaa.

Kävin eturenkaan tärkeimmät tekstit läpi rengastussilla, tuningia!

Kokeilin huvikseni säätää vasemman tulpan kärkivälin oikeanpuoleista isommaksi, josko palotapahtuma olisi hieman nopeampi vasemmalla -> vähemmän tärinää. Teoriahan kulkee niin, että laihempi seos(vasen pytty) palaa hitaammin ja sitä kautta painehuippu tulee myöhässä ja aiheuttaa tärinää. Kotimatkalla havaitsin, että tuli oikeastaan vain käyntihäiriötä. Täytyy vaihtaa kärkiväli takaisin sinne 0,6mm mitä toisellakin puolella.

Tärinöistä sen verran, ettei tuosta lootaöljystä ainakaan tuntunut olevan mitään vaikutusta.
Säädin kyllä sytkän sinne tehtaan säätöön, kun aikaisemmin oli ylimyöhäisellä. Parempi ottaa kaikki säädöt alkuperäisiin, kun kerta nuo pakoputket saa tiiviiksi. Siitä sitten alkaa sorvaamaan. Vielä olisi jäljellä takahaarukanakselin rasvaus ja joitain liukutappeja. Torstaina saa niitä uusia osia ja siitä sitten eteenpäin.

Mahtaisikohan auttaa ajomukavuuteen jos laittaisi kahvapainot ja jousittaisi nuo jalkatapit.

17.6.2008 16:54

Olikos se pakoputkien vuotaminen kuinka voimakasta? Jos oli kova vuoto, niin voi hyvinkin olla vaikutusta tärinöihin. Enemmim kyllä koneen vääntöön.

Tosiaan 640 Jawan kone on todella järeästi tehty ja siihen kun lisätään matala viritysaste, niin voidaan puhua kokoisekseen erittäin kestävästä koneesta.

Se huoltotaulukko on kyllä naurettava. :) Ei kukaan vaihda keulan öljyjä 5tkm välein. :D Kerran vuodessa korkeintaan, niin riittää varmasti. Sitä taulukkoa ei ole päivitetty varmaan sitten 70-luvun. :) Öljytkin kuitenkin "vähän" kehittyneet...

Ite en uskaltanut mennä sitä pumppua sormeilemaan. Simpanen sen sääti(reilusti rikkaammalle :)) , kun kävin siellä pyörää näyttämässä.

17.6.2008 21:56

En minäkään olisi säädellyt, ellen olisi huomannut sen säädön olevan löysällä. Ei siitä tiennyt, että missä asennossa se on, kun kate on juuri kohdistusviivojen edessä, eikä mistään pysty kurkkimaan ilman jotain hammaslääkärin varsipeiliä. Ajattelin, että kun täyssynteettisillä ajetaan, niin laitetaan tehtaan säätöihin. Varmasti voitelu riittää.

Uskon, että se pakoputken vuoto on aika voimakasta. Sen takia tuo niin kovaa mekkalaakin taitaa pitää. Sieltä katteen uumenista kun tulee komeaa mustaa pilveä koneen käydessä ryypyllä pitkään tyhjäkäyntiä(rikas seos).

Torstaina tosiaan niitä osia. Esim haitarikumit ostan simpaselta, on sitten etupääkin ikuinen.

21.6.2008 21:54

Pieni lenkki heitetty rovaniemelle eli 920kilometriä rannan kautta kiertäen. Ajoaikaa aika tarkkaan 12 tuntia ja yhtä soittoa paitsi pysähdys Simpaselle Iittalassa josta osia takuuseen ja ne haitarikumit. Tuo kone on kumma kun ei sitä tärinää enään huomaa kun hetken jurruttaa, hienosti meni matkavauhtina 105km/h mittariin ja ohituksissa sitä 120km/h jne. 100km välein kun vähän jalotteli ja 200km välein tankilla niin perse pysyi ihan hyvässä kunnossa. Kaiken kaikkiaan ihan hieno matkapyörä, kate suojasi hienosti vastatuulelta ja sivutuulessa meinasin lentää pellolle kun niin paljon roinaa kyydissä ja kevyt pyörä. Paluumatkalle vähän ruuvataan kaverin kanssa pyörää. Vaihetaan ne pakoputkien tiivisteet ja sitten sytkät ja kaasarin säädöt vakioon. Sitten ihmetellään eroa kulkupuolessa. Kulutus on ollut sitä 5,5litraa sadalle.

22.6.2008 9:58

Eikat siinä mitään, Jawahan on tuohon tehty. Eipä ainakaan tarvi pelätä, että välille jättäisi. Kulutuskin kuulostaa melko normaalille. Se kate on kyllä Style malliin verrattuna erinomainen. Ei tule pyörteitä, mutta kuitenkin suojaa riittävästi. Ite tuli kerran 06 kesällä Loviisasta Haminaan ajettua seiskatietä kanssa pääosin yli 100km/h matkavauhtia ja lämpöä oli +27c. Vähän meinasi puutua loppumatkasta. :)

Saattaa muuten olla, että meikäläiselläkin vaihtuu taas Kawa Jawan 640:een hyvinkin pian. :P

22.6.2008 13:18

Joskus tuntuu kovasti siltä, että tuo kate haittaa jäähdytystä. Sen takia varmaan kuristuksillakin otti lämpöä kovasti, kun seos pyörteili miten sattui kaasuttimessa tiivisteen takia jne. Jäähdytysrivathan olen pitänyt puhtaana kokoajan eikä ne hirveästi rapaa kerääkkään kun ei sivu suunnasta pääse kura lentämään. Ainoa kökkö tulee eturenkaasta josta sekin lentää oikeastaan katteen alareunaa pitkin hevonkuuseen.

22.6.2008 20:20

Tuli tehtyä luvatut asiat. Eli kaasuttimen neula keskiasentoon, pakoputkien tiivisteet uusiksi jne. Tuli huomattavasti hiljaisemmaksi kun pakoputket ovat tiiviit. Voi olla, että meno paranee.

Huomasin siinä sitten samalla, että tuorevoitelun letkujen tienoilla pieni 2-t öljy lätäkkö. Otin sivukatteen pois ja pumpun kannen irti, kiristelin parit ruuvit(olivat vähän löysällä). Ei letkuista tuntunut vuotavan kun käytin tyhjäkäynnillä pumppu täysillä. Sitten löin jo katteita kasaan ja sohaisin ohuempaa öljynsyöttöletkua jolloin lohkon päälle ilmestyi tuttu lätäkkö. On ollut alusta asti tuo letku halki! Mitä ilmeisimmin ollut sopivasti mutkalla tuon letkunohjurin kohdalta ja siitä vuotanut. Ohjuri ollut halkeaman päällä niin pikkuhiljaa vain tihuttanut öljyä. Saattaa selittää myös osan lämpöisenä käymisestä. Ei voi muuta sanoa, kuin että onneksi en ole käyttänyt mineraalipaskaa öljynä. Olisi varmaan kone vainaa tms nyt kun on enemmän vuotanut öljyä. Huomenna uutta letkua peliin niin taas mennään.