Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

14.9.2012 19:14

Tehän puhutte jo ihan oikeasta inertiadynosta! Täällä on naapurusto turhan kovalla koetuksella jos alan pihalla pyöriä kiljuttamaan. Tuulen ja mäkien vaikutusta saa eliminoitua myös ottamalla monia vetoja eri suuntiin. GSF dynolla saa sitten laskettua niiden "keskiarvokäyrän".

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

21.10.2012 21:02

Pakoputkitaistelu on jälleen kuumimillaan. Komannella yrityksellä sain jollain lailla tyydyttävät alkukäyräpalikat pullistettua. Jyrkkää kurvia kun tekee niin on näköjään pakko kantata reunat ennen levyjen hitsaamista. Loput putkesta teen todennäkösesti paloista.
Kuva

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

3.11.2012 16:39

Pakoputkesta tuli valmis:
KuvaKuvaKuva
Alkukäyrään joutui tekemään muutaman typerän kulman, jotta putki taipuisi edes jokseenkin asiallisesti rungolle. Paksuimmasta kohtaa putki venähti vahingossa 5mm liian paksuksi (aika paksu se toki olis muutenki ollu). Bilteman mikillä tulee biltema saumaa ja ne saikin sitte laikan sivelyä viimeistelyksi. Ei kovin kaunis ryhävalas, mutta kyllä se jokseenkin toimii:
Kuva
Yllättävän vähän eroa tuolla on fmf:än putken kanssa, vaikka mitoissa onkin eroja. Esim. paksuin osuus 115 vs 130. Käyrä kumpuilee diy putkella hieman enemmän.. josko sitä sais pakoaukonsäätimen säädöillä tasoiteltua. Ainoa ajossa huomattava ero oikeastaan on hieman parempi venyminen huipputehon jälkeen.
Kun tuolla tota paksuutta nyt kerran löytyy, niin vois läpällä kokeilla myöhästää sytytystä tai kuristaa peräpiliä. Jos vaikka sais jyrkempää kumpua paperille.

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

4.11.2012 0:47

Saumat rumia, mutta putki on muuten tosi hyvän näköinen! Jossain varmaan joku jo udellut pullistusmetodeista, mutta voisin ihan kiusallani (laiskuuttani) vielä kysyä uudelleen?

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

4.11.2012 12:18

Ei kait siinä mitään erikoista ole. Pellit ku on leikattu nii lukkopiheillä yhtee ja ajaa rälläkällä puoliskot identtisiksi, Sen jälkeen kanttaa reunat (~7mm) mötikällä mihin sahattu oikeen syvynen ja pellin paksunen railo. Hitsaa läjää ja pesuriin kiinni. Nyt en jaksanu edes laittaa hanaa toiseen päähän, se on loppupeleissä aika turha.

Heitin punaisen pa säätimen tilalle keltaisen jousen. Manuaalin mukaan pakoaukko on kokonaan auki punaisella 7000rpm-> ja keltaisella 7500rrpm->. Keltaisella jousella pyörän pitäisi kuulema olla rauhallisempi ajettava. Tässä tapauksessa se ei pitänytkään paikkaansa:
Kuva

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

4.11.2012 15:08

Hyvin kyllä tullu potkua lisää!

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

4.11.2012 22:55

Vähän outoa, että keltaisella jousella tuli noin erilainen käyrä kuin punaisella. Kotarin manuaalissa muistaakseni selitettiin, että eri väriset jouset vaikuttaisi pakoaukonsäätimen aukeamisnopeuteen (kestääkö se esim. 1800rpm vai 2300rpm) ja esijännitys moottoriposken pultista siihen, millä kierroksilla tuo aukeamistapahtuma alkaa/loppuu. Sen mukaan yläalueen pitäisi olla molemmilla jousilla lähes identtinen, koska pako-aukko on jo täysin auki. Kun säätelin omaa pyörää, heitin tämän testin perusteella punaisen jousen suoraan sisään. Mutta tiedä noista.. Et kuitenkaan tehnyt muita muutoksia vetojen välissä?

Oon seuraillu tätä projektia ja hyvin oot saanu koneja irti. Pakoputkikin on todella siisti itsetehdyksi ja sillä varmasti irtoaa katu-uskottavuutta. 8)

edit: tuollahan oli hyvä kuva selittämään sitä, mitä hain takaa http://i573.photobucket.com/albums/ss17 ... VValve.jpg

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

9.11.2012 23:09

Kun tama nyt enaa ihan vakiota vastaa, niin ei se niihin jousiinkaan samallailla reagoi. En tehnyt muita muutoksia vetojen valissa.

Moottorinposken pultilla saadetaan sita milta kierroksilta se vaihdettava jousi alkaa painumaan/vaikuttamaan. Aluksihan siela painuu ainoastaan se iso perusjousi.

Vaikka pakoukko olisi molemmilla jousilla yla alueella kokonaan auki, ei se silti takaa identtista kayraa siella. Se riippuu esimerkiksi paljon siita millaiset lammot putkeen on alakaistan jaljilta jaanyt. Ja esim. tasta syysta saadaan erilaista kayraa eri vaihteella tai jarru/inertia dynoissa. Turbo autokin saattaa kevyella inertia rullalla puskea paljon vahemman mita se jarrupenkissa antaa.

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

2.12.2012 11:01

Onko sulla toisessa kanavassa mitään mittaustietoa, jos toisessa on magneeton tieto? Miten oot muuttanu jännitteen jota nauhoitat, ettei se polta nauhoitinta?

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

6.12.2012 17:42

Ei sinne toiseen kanavaan tarvii laittaa mitään. Jännitteen muuntajaan löydät ohjeet tältä sivulta: http://atom007.heimat.eu/tmt/gsf_dyno.html

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

11.1.2013 19:48

Joo uutta putkea tuppaa:
KuvaKuva
Ekat vedot antoi ymmärtää, että nyt on jotakin kohdallaan. Saattaahan syynä toki olla pidempiaikainen vakioputkella köröttely ennen tämän tesmaamisia. Kevään koittaessa saa gsf dyno kertoa oliko persdynoarvioissa mitään perää.

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

14.1.2013 10:39

Olisko sulla mitään putkee myynnissä?

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

17.1.2013 18:44

Semi ruoskan vakioputken voin myyä 60€. Muita mä koen vielä tarvittevani.

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

20.2.2013 19:26

Kaikillahan taitaa nykyään olla jo tämmönen: Turboruuvi?
Tohon ekaan diy putkeen tein kun on niin paksu. Kokeilin pienentää virtauspinta-alaa vajaalla neljänneksellä. 25mm->22mm. Virtausvastushan ei muuttune yhtä rajusti (virtauspenkki tms ois kiva). Nolostuttaa jo kertoa, että JÄLLEEN oli havaittavissa keulan muuttumista entistä keveämmäksi. Penkatahan näitä pitäs...

Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

10.3.2013 17:32

Tylsyyksissäni nyppäsin kannen irti ja kellottelin sorviin kiinni. Lopputuloksena huomasin tiivistepinnasta lähteneen 5 milliä kamaa ja palotilan muotoutuneen hieman lähemmäs donitsi mallia, squishin samalla pienentyessä 41%:iin. Palotilan tilavuus säilyi jotakuinkin samana. Enempää ei raaski lastua ottaa, menee puhki vesitilaan.
Kuva