Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

28.7.2011 16:02

Ajellaan nyt tuo bilteman öljy loppuun, täytyy hankkia parempaa isossa kanisterissa...

Lähipäivinä pitäisi kai maalaushommat aloittaa, tarrat tuli tilattua. Hintaa hurjat 50€.
Tankkiin tulee hopeanväriset Jawa logot ja sivuposkiin niinikään hopeiset "350 Twin Sport"-tarrat.

Tarkoitus ihan bilteman spraylla vetäistä maalia muutama kerros ja lakka päälle, tarrat väliin ja pari kerrosta lakkaa vielä siihen.
Edellinen omistaja tuon maalasi kertaalleen, eli hiukan hiomapaperia vain näytetään pinnalle ja maali päälle.

Helpompi maalata, kun ei juurikaan muoviosia ole.. :D

Edellinen mopo, eli XT tuli myös maalattua, siinä oli hiukan isompi homma, tankki piti kittailla ja hioa lähes pellille, muoviosat olivat myös kyytiä saaneet, eli hiomakone kävi kuumana...

Vielä kun keksisi alkuperäisen Jawan värin, vai vetäisisikö mustaksi, näyttää tuollaisiakin olevan liikenteessä?

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

29.7.2011 18:43

Pientä somistelua, nyt on mittarit oikeinpäin.. :lol:

Kuva

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

30.7.2011 13:31

No jo meinasi Jawa tehdä tempun, sammui kesken ajon moottoritiellä.

Aikani potkittuani vaihdoin tulpat, ei apua.
Jostain pälkähti päähän kokeilla, josko virtapuolella vikaa. No eipä syttynyt valot, eli penkki auki ja akun + navasta ruuvi irronnut...

Johdot kiinni, mopo käyntiin ja taas mentiin. :)

Onko muuten normaalia, että ykkösputki on käytöstä sinistynyt, kakkonen ihan kirkas? Tosin kakkonen vuotaa liitoksestaan enemmän.
Pitääkö huolestua vai kovempaa kyytiä vaan?
Kaikki kuitenkin toimii suhteellisen hyvin.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

30.7.2011 15:59

350cc Jawoissa oikea sylinteri käy aina rikkaammalla, kuin vasen. Syytä siihen ei ole tähän mennessä kukaan keksinyt. Siitä syystä rikkaammalla käyvän pytyn puoleinen käyrä ei sinisty samalla tavalla. Ei siis syytä huoleen. :)

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

30.7.2011 17:00

Eli kovaa ajoa vaan...

Kyllä vaan on vielä kerran hehkutettava Jawaa, on niin mukava ajettava.
Pääsin jopa ohittelemaan 3 kertaa 100 alueella äskettäin..

Jawan vaihteistokin alkaa tuntumaan toimivalta, jopa vapaa löytyy koneen käydessä... Miksi ei muilla merkeillä ole tuota äärimmäisen kätevää automaattikytkintä? Helpottaa ajamista huomattavasti.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

30.7.2011 19:25

Edelleen ihmetyttää tuo tyhmäkäynti.
Seosruuvi nyt puoli kierrosta auki ja pyörii päälle 1000rpm nätisti.
Pistäpä edes 1/4 kierrosta auki ja jo hyytyy.

Mahtaako joku suuttimista olla vääränkokoinen, vai annetaanko olla, kun nätisti pelaa?

Tuntuu myös vastaavan kaasuun parhaiten tuolla seosruuvin asennolla. Enemmän auki ja ei meinaa saada ainetta, ennenkuin kierrokset nousee tarpeeksi.

Tällä asennolla myös käynnistyy helposti, muilla asennoilla vaatii kylmänäkin ryyppyä.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

30.7.2011 21:56

Anna vaan suuttimien olla jos nätisti pelaa. Hyvä homma jos Jawailu maistuu! 8) On se huomattavasti mainettaan parempi peli.

Re: Re: Jawa 638 Twin Sport -90

31.7.2011 0:31

specialisti kirjoitti:Anna vaan suuttimien olla jos nätisti pelaa. Hyvä homma jos Jawailu maistuu! 8) On se huomattavasti mainettaan parempi peli.


Annetaan siis olla.

Kumma kun ei aiemmin ole Jawaa edes miettinyt, ajo-ominaisuudet paremmat, kuin monessa aiemmassa japsissa.
Huippunopeus ehkä hiukan pienempi, mutta eipä tee mieli kokeilla kortin pysyvyyttä... ;)
Mistähän muuten löytää Jawanviininpunaista maalia, siis sitä wanhan Jawan punaista, tai keksisikö joku jotain värikoodia?

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

31.7.2011 11:32

Monesta maalaamosta/varifirmoilta [dupont, ppg, speshekker jne) löytyy värianalysaattori, eli pystyy suoraan maalipinnasta "nappaamaan" koodin eli analysoi mitä sekotusvärejä kyseiseen sävyyn tarvitaan. tämä siis vinkkinä josset muuten saa oikeaa väriä mistään.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

31.7.2011 16:25

Huomiona muuten, ne jawan ohjekirjan suutinluvut on SEOSVOITELULLE, tuoreöljyvoitelulla kaasuttimeen pienemmät suuttimet! Koneessa palaa bensa, ei öljy. Seosvoitelussa öljy vie leijonaosan suuttimien virtauksesta joten niiden tulee olla suuremmat seosvoitelulla.
Tuota eivät viisaat mutta erittäin laiskat jawatehtaan insinöörit ole välittäneet eteenpäin.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

3.8.2011 0:00

On se kumma vehje...
Lauantaina sain tyhjäkäynnin kohdalleen, seosruuvi siis puoli kierrosta auki.
Tosin säätö pihassa ilman koeajoa.

Tänään päivällä töihin lähtiessä käynnistyminen tuskaista, ryyppy päällä huutaa, ryyppy pois tahtoo sammua.

Liikkeelle hillittömällä kytkimen luistatuksella ja kun kierrokset pääsee yli 3500, hyppää kuin nuori ori ja joka vaihteella punaraja lähenee nopeasti, no ei ihan nelosella enää uskaltanut kokeilla...
Tyhjäkäyntiä piti pudottaa, muuten jäi huutamaan.

Töistä illalla sama juttu, käyntiin tuskaisesti, vasta kun kierrokset saa ylös, alkaa toimimaan.
Saako liian vähän ainetta vai kenties liikaa?

Lämmettyään toimii taas alakierroksillakin, tehopiikki tuntuu tuossa hiukan ennen 4000 tulevan.

Pitäisi neulan asento tarkistaa, ilmeisesti keskimmäiseen uraan?

Tulee komeat sivuposken teippaukset, "350 Twin Sport" ja tekstin perässä vielä ruutulippua... ;)
Tankkiin Jawan logot.
Kunhan saan maalia ja lakkaa, alkaa väri muuttumaan...

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

3.8.2011 1:15

Tuo alakierroksien hengettömyys viittaa vahvasti ilmavuotoon tai sitten muuten vain järjettömän laihaan seokseen.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

3.8.2011 9:57

Pikkuhannu kirjoitti:On se kumma vehje...
Lauantaina sain tyhjäkäynnin kohdalleen, seosruuvi siis puoli kierrosta auki.
Tosin säätö pihassa ilman koeajoa.

Tänään päivällä töihin lähtiessä käynnistyminen tuskaista, ryyppy päällä huutaa, ryyppy pois tahtoo sammua.


Jos vika ilmeni aivan yhtäkkiä, niin kannattaa irrottaa kaasarin kohokammion kansi, että olisiko jotain roskia ym. sakkaa päässyt suuttimia tukkimaan. Putsauksen jälkeen suosittelen laittamaan bensaletkuun suodattimen(ei paperi!). Itellä oli Jawan kaasarissa roskaongelmia, mutta suodattimen laiton jälkeen ei mitään ongelmaa.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

3.8.2011 23:46

No pahenee vaan...
Tarkistin neulan asennon (keskellä) ja laitoin kaasarin ja ilmanputsarin väliin kiristimen.
Töihin pääsin mukavasti, joskin tyhmäkäynti on mahdoton saada kohdilleen.

Illalla sitten ei ollutkaan niin helppoa; ei edes yrittänyt pyörähtää, viimein mäkeen tuuppaamalla jaksoi vaivoin lähteä pyörimään. Ihan kuin ei saisi ainetta tarpeeksi, alakierroksilla varsinkin.

Suodatin on ollutkin, vaihdoin uuden muutama sata km sitten.

Kokeilenpa huomenna vielä pistää neulan ylöspäin ja taidan samalla asentaa vapaammin hönkivän putsarin takaisin, sen verran hankalaa on jo luistin irroitus vakioputsarilla...
Ainakin tuntui tuolla tarvikeputsarilla paremmin käynnistyilevän...

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

4.8.2011 0:04

Kuulostaa vähintäänkin omituiselta. Oletko jo etsinyt ilmavuotoja esim vesiruiskun avulla? Tuo vaikuttaa todellakin rankalta ilmavuodolta ja / tai tukkeutuneelta kaasuttimelta. Pahimmissa tapauksissa voi joutua työntämään ilmakanaviin hitsauslankaakin(vain viimeisenä keinona) että moska tulee ulos.