Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
11.8.2009 10:59
astr0 kirjoitti:xenon? kellään kokemusta?
Ei siihen umpioon ainakaan ylimääräistä reikää tarvita, tässä varmastikkin on sellanen polttimo minkä tilalle saa ihan suoraan käypäsiä xenon-sarjoja. Vain ballasti pitää kiinnittää jonnekkin valon _läheisyyteen_. Olettaisin, että valokuvion
tulisi pysyä ennallaan, jos polttimo on oikeanlainen, vain valoteho/kirkkaus paranee. Umpio kestää varmasti, useimmiten xenon-polttimot ovat 35 wattisia (saa toki tehokkaampiakin), joten lämpöä tulee jopa vähemmän kuin perus halogeenistä.
11.8.2009 11:22
Kyllä siihen reikä tarvitaan, jotta saadaan johdot ulos. Tämä siis koskee kovalla takakennella olevia umpioita, projektoreissa yleensä se kuminen takaosa siellä. Läpivientikumi kannattaa tiivistää jollain silikoonilla, jotta kosteus ei pääse sisään.
Xenon-polttimohan ei voi olla oikeanlainen joten valokuvio tulee muuttumaan enemmän tai vähemmän. Hehkulankapolttimo on tavallaan läheltä pimeä kun taas hid-polttimo päinvastoin läheltä kirkas - heijastinpinnan etäisyys siis muuttuu väkisinkin vääränlaiseksi. Kuinka paljon tai vähän tuo muuttaa valokuviota on sitten tapauskohtaista.
Mp-käytössä en näe hajavaloa sinällään huonona asiana, sillä sen avulla tulee huomatuksi paremmin. Hiukan tuo saattaa häikästä, mutta yleensä pyörien lamput on sen verran surkeita ettei ongelmaa muodostu.
Jos sulla on H4 polttimo niin suosittelen luopumaan pitkästä valosta kokonaan tai hommaamaan sellaisen setin, jossa lyhyen xenonin vierellä on pitkänä halogen. Liikkuvat polttimot ovat lyhytikäisiä ja tupla-xenonpolttimolla joutuu kärsimään ikävästä syttymisviiveestä - lisäksi setin elinikä lyhenee kun ovat tarkoitettu ajon aikana vain kerran sytytettäviksi.
Mikäli erilliset polttimot (H7 yleensä) suosittelen lyhyelle xenonia ja pitkälle halogenia em. seikkojen takia.
11.8.2009 15:45
Haluisin kyllä tietää, että mihin ihmeeseen tarviit ylimääräistä reikää (johdoille)
umpioon esim.
tälläisen polttimon kanssa
E: Oman kokemuksen perusteella valokuviokaan ei muuksi muutu, vaikkei xenoneille tehty umpio kyseessä olisikaan.
11.8.2009 16:24
Esim. sellaisessa tapauksessa, kun johdotus menee umpion
sisäpuolella, eikä ulkopuolella. Pystyyhän tuon asentamaan reikää tekemättä, mutta ensin pitää purkaa puoli pyörää ja seuraavaksi vielä halkaista etu-umpio kokonaisuudessaan.
Eli umpion takaosat on suljettu tälläisillä korkeilla (tämä jo porattu, Hondasta):
Edit: tuossa vielä Hondan umpion takapuoli:
Pirusti lisää kuvia tuolla:
http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=86335
11.8.2009 16:30
Tossa vielä esimerkki pieleen menneestä valokuviosta xenon-muuntosarjan jälkeen...
Kyseessä tosin auto ja vieläpä BMW.
12.8.2009 16:11
No niin, arvelinkin että tarkotat reikää tuohon umpion "takaseinään", etkä itse umpion peiliosaan. Enpä aatellut, että jotain voisi noihin luukkuihin tehtävät reiät haitata kun useimmissa xenon-sarjoissa tulee myös läpivientikumit mukaan
Oma kokemus ilmeisesti liian riittämätöntä, sillä ite en ole nähnyt ainuttakaan tapausta jossa valokuvio muuttuisi, ilman että polttimo on eri kannalla kuin valojen alkuperäinen polttimo (mitä näkee esim. kun laitetaan h4 xenoneita hehkulankojen tilalle mopoissa).
12.8.2009 18:46
Aa, no niin, nyt tuli selvyyttä asiaan. Kiitosta vaan paljon, markketo! Eihän tuo umpion takakanteen tuleva reikä mitään haittaa, jos vaan saa tiiviiksi kumilla ja vaikka sillä silikonilla.
Niin, onhan noilla liikkuvillakin polttimoilla tuo 12kk takuu yleensä..? Vai mitä tarkoitettiin lyhytikäisyydellä? Mielellään vaihtais H4:n tilalle tommosen liikkuvan systeemin, kun taitaa olla yksinkertasempi... Pitkä halogen on tavalliseen prätkätapaan onneton, lyhyt xenon varmaan ajaa näkyvyydeltään saman asian. Ja jos meinasit lyhyttä xenonia ja pitkää halogeenia, niin saako semmosia settejä edes valmiina pyöriin, joissa on vaan yks H4 vakiona? Siinä mielessä tuo H4 liikkuvalla xenonilla olis bolt on ja yksinkertainen, kun tavotteena on saada mahd. helppo ratkaisu.
12.8.2009 19:31
Uskoisin että noita kaikkia variaatioita saa myös prätkiin.
Nuo liikkuvat polttimot väsyvät kuulemma melko nopeasti. Oireilu alkaa sillä ettei jaksa pitää pitkiä päällä ja päättyy siihen ettei siirry pitkille ollenkaan. Vaikka takuu onkin 12kk, niin puolentoista vuoden välein vaihtamiseenkin varmasti kyllästyy... (kärjistetty)
Yhtään tuollaista liikkuvaa polttimoa ei ole tehdasvalmisteisena, joten sekin kertoo jotain.
13.8.2009 1:23
Mites tuollainen xenon-halogen yhdistelmä sit toimii? Onko niidenkin xenonit tehty syttymään vain kerran ajon aikana? Koska samaan aikaanhan xenonin lyhyitä ja halogen pitkiä ei käytetä..? Tulee hiukan amatööritason rautalangasta vääntöä, koittakaa kestää.
seuraavaa palkkapäivää odotellessa...
13.8.2009 7:46
On toi kyllä vähän lelun näkönen:
Siihen saakka en kyllä oo asiaa edes miettinyt. Periaatteessa se tarttis kytkeä niin että pitkillä molemmat ovat päällä yhtä aikaa.
23.8.2009 14:12
Suuri kiitos Jyrille pyörän lainaamisesta, oli todella hienoa päästä kruisailemaan taas vuoden jälkeen! Tosin takapuoli on melko hellänä 300km lenkin jälkeen. Mutkaan tämä taittuu osaavissa käsissä varmasti eri tavalla kuin PC25. Todella kevyeltä tuntui muutenkin, helppo käsitellä kyykyksi. 80km/h suoralla tiellä tuntuu mielettömältä matelulta tämän vehkeen kanssa. Kaksi kertaa kiihdytinkin vähän ripeämmin ja alavääntöä voisi olla hieman enemmän (?), selvän piikin tuntee jossain 5-6000rpm paikkeilla.
Summasummarum: Mukavaa vetäytyä kyyryyn pleksin taakse piiloon ja taitella mutkiin!
T:Kade
Ps.Valoasiasta vielä:
Mulla autossa lyhyet (xenon) ja pitkät (halogen) palavat samaan aikaan, jos pitkillä ajelee. En itse näe asiassa haittaa, koska eihän pitkiä valoja perjaatteessa kukaan näe. Tollanen "liikkuva" polttimo tosiaan kuulostaa melko lyhyt-ikäiseltä. Tosin jos takuu on niin mikäs siinä, kai polttimon kerran vuodessa voikin vaihdella. Yleensä polttimoissa ei muuta takuuta ole kuin valmistusvirhe (?).
24.8.2009 23:39
Kylhän tuo vastalainavehjekin ihan menevä oli, vaikkei mihinkään lähtenykään, ja siin oli sitä paitsi kaks pyörää liikaa. Köyhältäkin tuntui, kun ei ollut autossa kattoa pään päällä!
Ehkä uskaltaa joku toinenkin viikonloppu lainailla jos ollaan kiltisti.
Mjoo, niin... Ens viikolla taitaapi olla taas palkkapäivä, niin vois käydä All rightilla kääntymässä ja vilkuilemassa astarsin valikoimaa, pitäis uus takki hommailla jos vaan istuu päälle. Näytti olevan ihan ok tarjouksia, ettei tarttis ruveta saksasta tilailemaan sikaa säkissä...
29.8.2009 1:38
Käytiin sitten tänään emännän kanssa valikoimassa tämänkin pyörän kuskille uusi rotsi. Mukaan tarttui astarsin gp plus. Siihen liittyen ennen kuin uusi takki otetaan ajoon: miten olette hoitaneet uusia nahkatakkeja? Rasvaatteko? Millä rasvalla? Käykö esim. mehiläisvahapitoinen kenkärasva vai onko olemassa joku oma aineensa?
29.8.2009 15:35
Kävin tänään stormilla töitten jälkeen. Vaihtoehtoina oli näköjään valjasrasva ja dainesen tuotepaketti puhdistukseen ja suojaamiseen. Otin tuon Dainesen paketin, kun valjasrasvasta kuulemma jää takkiin kiiltävä pinta...(?)