Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

5.6.2008 11:42

Vois olla paikallaan vaikka uusia kaikki tulpanjohdot. Ei varmasti ainakaan pahaa tekisi, tosin hyväkuntoisiltahan nuo näyttivät.

Noh jokatapauksessa kävin pienen lenkin ajamassa kokeeksi. Ensin mopo käyntiin ja tarkkaileen putkien lämpöjä. Kaikki lämpenivät yhtä nopeasti, eli tuntui kaikki pytyt olevan pelissä.

Ajamaan ja alussa tuntuu heti hieman tukkoselta ja tyhjäkäynti jälleen erittäin vaikeaa. Muutaman kilsan lenkin jälkeen olen tulossa pihaan ajatuksena käydä purkamaan pyörää. No kappas, tyhjäkäynti onkin ihan normaalia pihaan päästyäni. Uudestaan tien päälle ja nyt toimii täysin normaalisti. Ajelen vielä joitain kilometrejä eikä mitään ongelmaa enää havaittavissa.

Taitaapi olla jokin kosketushärö jossain. Noh tänään kuitenkin työ haittaa harrastusta, että jatketaan ainakin koeajoja taas huomenissa...

22.7.2008 0:10

Selviskö vika? Vai katosko se kokonaan?

Itse olen ajanut omallani parisen viikkoa ja on tukkonen liikkeelle lähtiessä. Kun kierroksia antaa yli sen 3000 niin ei ongelmia. Välillä saattaa olla aika huono tyhjäkäynti ja joskus jopa sammuu.

btw. mikä bensahanassa on se kolmas asento (PRI, jos oikein näin kirjaimet...).

22.7.2008 6:01

Pri=Prime.

Tuo on sellainen pakko bensansyöttö asento, jos olisi vaikka letkussa vuoto niin kaikki bensa tulisi pihalle maahan tai lattialle. Jos ajat tuossa asennossa niin bensa loppuu tankista kokonaan mikäli tuossa pyörässä ei ole bensamittaria tai bensavaloa.

Suzuki GSX 750 F 89-97

22.7.2008 14:25

Ei ole muistanutkaan tänne mitään kirjotella eli vikahan omituisesti hävisi itsekseen. Liekö sitten joku kaasari vaikka jumittanut irroituksen jälkeen tai jotain, en tiiä... Nyt kuitenkin ajeltu sen homman jälkeen jo tuhannen kilometriä ja toiminu normaalisti.

Nyt sitten olisikin edessä venttiilien säätö. Huomenna töiden jälkeen olisi tarkoitus alottaa kun sääkin saallii todennäköisesti parkkipaikkaremonttia. 8) Kattoo nyt miten onnistuu kun en koskaan ole aikasemmin säätäny. Raamatuksi Haynesin opas, ristiksi rakotulkki ja siihen päälle pitkä pinna niin eiköhän niillä jo aika pitkälle pääse. :)

22.7.2008 14:29

Tpu kirjoitti:Itse olen ajanut omallani parisen viikkoa ja on tukkonen liikkeelle lähtiessä. Kun kierroksia antaa yli sen 3000 niin ei ongelmia. Välillä saattaa olla aika huono tyhjäkäynti ja joskus jopa sammuu.


Millä tavalla siulla on huono tyhjäkäynti?? Onko se seilaavaa, koska minulla on. :| Nyt venttiilien säädön jälkeen menasin virittää tuon itse tekemäni synkronisaattorin lopullisesti toimivaksi letkujen kuristimilla ja sitte synkata kaasarit huolella. Jos se ei tuohon vikaan auta niin sitten pitänee etsiä kuluneita osia kaasareista.

22.7.2008 23:03

Välillä seilailee, saattaa laskeakkin aika alhaalle. Sitten tyhjäkäynti taas saattaa toimia oikeinkin hyvin, kierrokset oiskohan ollu 1100rpm luokkaa. En nyt muista ihan tarkkaan mutta noillamain.

Niin ja semmosta kysyisin vielä, että voiko tulppa toimia huonosti eli välillä toimis normaalisti ja välillä taas antaisi huonoa kipinää tai ei sitä ollenkaan (esim. kun kone on kuuma). Vai onko tulppa joko toimiva tai kokonaan sökö.

23.7.2008 18:07

Kaipa se tulppakin voi hajota monella eri tavalla. Tekniikka kun on kyseessä tuntuu lähes kaikki olevan mahdollista... ;)

Nyt on sitten oman pyörän venttiilisäätö suoritettu. Jäi vielä koppa laittamatta paikalleen, kun piti tulla taukoa pitämään. Eipä ollut suurempia heittoja paitsi 4-pytyn toinen imuventtiili oli päin persettä, kun ei saanu 0,05 mittaa väliin menemään. Pitäisi olla 0,10-0,15. Muuten hiukan 1 ja 2 pytyn pakoventtiileitä säädin, kun oli vähän heittoa.

Kohta sitten koppa paikoilleen ja huomenna kaasarien synkkaus, 3 piikkiä pienempi takaratas ja uusia jarrupaloja alle niin taas pääsee vähän aikaa...(Toivottavasti) :lol:

24.7.2008 21:31

Tänään sain pyörän niputettua. Kuristimet synkkausvehkeessä ei vaikuttanut sen toimintaan millään tavalla. Joka tapauksessa synkat tuntuivat olevan niin kohdallaan kuin tuolla laitteella ne kohdalleen saa, eli venojen säätö ei aiheuttanut sille osastolle muutosta.

Testilenkkikin tuli heitettyä: Noin 180km ilta-ajelua. Mopohan toimii loistavasti. Tyhjäkäynti tasoittui taas vähäsen, mutta aivan viivasuoraa se ei käy vieläkään. Joka tapauksessa venojen säätö paransi koneen käyntiä.

Suurin vaikutus ajettavuuteen oli takarattaan vaihdolla. Kaupunkiajossa menetettiin hiukan ajettavuutta, kun vaihteet muuttuivat melko pitkiksi, mutta puolestaan sen menetyksen saa kyllä potenssiin kolme takaisin matka-ajossa. Pyörä menee todella levollisen tuntuisesti, kun sai pudotettua 500 kierrosta kutosvaihteelta pois. Eritoten nautinnollista on ajella 90km/h mittarinopeutta. Kierrokset siinä 4k paikkeilla ja mopo menee kuin juna ilman värinöitä tai tärinöitä. 8)

Jarrupalojen vaihdon siirsin vielä tulevaisuuteen, kun eivät ne niin kuluneet olleetkaan kuin muistelin. Ei raaski hyviä paloja vielä ruveta vaihtelemaan.

Huomenna tulee kertymään jokunen kilometri... 8)

29.7.2008 16:39

noniin tulpat eilen vaihdoin. Alussa tuntu niin hyvältä ajaa. Ei takkuillu pienillä kierroksilla. Ajoin noin kilsan ja kävin vaihtamassa ajokamppeet päälle ja takas ajoon. Aika pian kun kone oli kunnolla lämmin niin takkuilu alkoi. Että ei tainu olla tulpissa vika.

Vaikuttaisi siltä että kone saa liikaa bensaa pienillä kierroksilla. Entinen omistaja on laittanut isommat suuttimet aikoinaan kaasareihin mutta muuten vakio. Putkikin on ihan vakio pöntöillä. Yksi korjaaja sanoi tuossa että vakio putki on liian ahdas isommilla suuttimilla.

Noo, kyllä tuolla ajelee mukavasti matka ajoa ja kiihdytelläkkin voi täyttä päätä mutta ainoa ongelma on tuo liikkeellelähtö varsinkin kakspäällä. Saa olla tarkkana kytkimen kanssa ettei pääse kierrokset laskemaan äkisti alas, silloin meinaa tupehtua.

30.7.2008 17:20

Taitaapa kone saada muutenkin liikaa bensaa nimittäin 11 litraa meni satasella kun eilen tankkasin. :eek: Ei helvetti. Toivottavasti vakio suuttimet löytyy vanhalta omistajalta.

31.7.2008 0:58

Tpu kirjoitti:Taitaapa kone saada muutenkin liikaa bensaa nimittäin 11 litraa meni satasella kun eilen tankkasin. :eek: Ei helvetti. Toivottavasti vakio suuttimet löytyy vanhalta omistajalta.


On kyllä kulutukset väärillä kymmenluvuilla. Oma mopo vei nyt matka-ajossa 4,5/100. Kuinkakohan isot suuttimet sinne on vaihettu, jos ne pelkästään tuon aiheuttaa :s

4.8.2008 18:38

Vanhat suuttimet ja neulat löytyi vanhalta omistajalta. Laitoin ne paikoilleen viikonlopun aikana. En ole vaan ehtiny ajaa kuin noin 40 km. Toivottavasti tuo kulutus laskisi ainakin. Vieläkin vaan vaikeaa tuo liikkeelle lähtö lämpimällä koneella. Raskaan oloista. En tiedä sit onko normaalia vai ei..

10.8.2008 19:44

Nyt sitten raapasin kaasareista kumiset tulpat irti, jotka tukkivat suuttimen:
Kuva

Kuva

Tuossa mustassa kumitulpassa ei ole reikää läpi asti, vaikka siltä näyttääkin. Laskin samalla neuloja pykälän alemmaksi, koska lukemani mukaan olisi muuten saattanut kulutus kasvaa roimasti. Todennäköisesti kulutus nousee nytkin, mutta ei niin paljon.

Pyörään tuli kuitenkin voimaa ala ja keskikierroksille eli juuri niille alueille joilla itse paljon ajelen. Samalla hävisi se vähäinenkin viive, joka pyörässä oli kaasua nopeasti käännettäessä ja vastaa nyt käytännössä heti käden liikkeeseen. Samalla liikkeelle lähtö helpottui. Yläkierrokset eivät mielestäni kärsineet neulojen laskusta, vaikka teoriassa olisi kai pitänyt...

Kulutus oli tuolla vaihtamallani pienemmällä takarattaalla (47 -> 44) 4,3-4,5 litraa. Saa nähdä mihin lukemiin nyt sitten asettuu...

Kumitulpat olivat ilmeisesti jokin saksalaisten kuristus, koska tehot pyörässä on normisti 106hv (77,4kW) ja näissä saksan malleissa 100hv (74kW). Ja saman kaltaisia on muitakin pyöriä. Saksassa ilmeisesti jokin vakuutusmaksuraja kulkee 75kW:ssä joten nämä kuristetaan sen alle.

Nyt pyörä toimii taas astetta paremmin... 8)

11.8.2008 21:45

Kävin ajelemassa vaimokkeeni kanssa ruottin puolella viikonloppuna. Vakio neuloilla ja suuttimilla kulutus oli siltikin 8,2 litraa. VAikka ruottin puolella oliki muutaman sentin halvempaa bensaa niin ei paljoa lohduttanut. :) Tänään vaihdoin uuden ilmansuodattimen eikä ajossa ainakaan huomannut mitään eroa. Tukkonen alakierroksilla edelleenkin. Risteykseen hiljentäessä kytkin pohjassa käännäytin kaasua ja meinas sammua. Saa varmaankin liikaa bensaa, tai ainakin kulutus viittaa siihen.

13.8.2008 14:09

Tpu kirjoitti:Kävin ajelemassa vaimokkeeni kanssa ruottin puolella viikonloppuna. Vakio neuloilla ja suuttimilla kulutus oli siltikin 8,2 litraa. VAikka ruottin puolella oliki muutaman sentin halvempaa bensaa niin ei paljoa lohduttanut. :) Tänään vaihdoin uuden ilmansuodattimen eikä ajossa ainakaan huomannut mitään eroa. Tukkonen alakierroksilla edelleenkin. Risteykseen hiljentäessä kytkin pohjassa käännäytin kaasua ja meinas sammua. Saa varmaankin liikaa bensaa, tai ainakin kulutus viittaa siihen.


Aika kovaa on kulutus kyllä. Itellä meni eilen ajellessa matka-ajoa sen 4,7 litraa, eli vähän nousua tuli tuosta kumitulppien poistosta/neulojen laskusta.

Aika omituista kyllä, jos siulla on nyt kaikki palikat vakiota, että noin paljon menee bensaa. :roll: Oliko ne orkkissuuttimet kooltaan 105? Ootkos tarkastanu ettei ryyppyvaijeri tai ryypyn palautus jumita yhtään? Onko siulla tuommoset kumitulpat kaasareissa, vai onko siulla ihan orkkis suomipyörä?