Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

26.4.2008 23:20

sitä kutsutaan solumuoviksi ja sitä saa verhoiluliikkeistä, kangasliikkeistä ja etolan tapaisista firmoista. Eurokangas myy muistaakseni solumuovia ja yleensäkin eurokankaan hintataso on hyvä.

27.4.2008 8:54

Aivan solumuovihan se oli! Sitähön saa varmaan eri paksuuksiakin. Joku 5-8cm korotusta haetaan. Täytyy vähän zoomailla miten sen sitten tekee. Minä väkerrän siitä sen sisuksen ja äippä hoitaa päällysteen ompelupuolen. ;)

1.5.2008 11:10

specialisti kirjoitti: Jawa pelasi koko matkan täysin moitteettomasti ja kuten ukko aina sanoo: "se on kun on tarpeeksi vanha, niin se toimii". :)


Mikäs siitä hajoisi, kun on riittävän yksinkertainen rakenne, eikä turhia muoviosia. Paitsi virtavehkeet voi kyllä temppuilla, jos on vielä alkuperäiset PAL:in tekemät.

1.5.2008 12:55

Näinpä! Virtalaitteet on muuten orgikset, mutta elektroninen lataussäädin on asennettu. Kuulemma alkuperäinen temppuili välillä.

Tämä vehje lähtee muuten todella helposti käyntiin, kun muistaa omat rituaalit. Reilusti ryyppyä, 2x ilman virtoja ja sitten virrat ja lähtee. Aivan sama juttu oli siinä uudemmassakin Jawassa. Tosin tässä pitää kaasua hieman avata käynnistyshetkellä.

Nyt on solumuovista kyhätty 5cm satulankorotuspala. Koeistuessa huomasi ajoasennon parantuneen huomattavasti. Koeajolle en ehkä tohdi näin flunssaisena vielä lähteä...

1.5.2008 15:32

no voi perhana, saat kyllä tulla käymään ensi viikonloppuna nyt kun vappukin on menossa.

1.5.2008 16:13

MänTä kirjoitti:no voi perhana, saat kyllä tulla käymään ensi viikonloppuna nyt kun vappukin on menossa.


Katotaan jos sunnuntaina, kun lauantaina pitäis mennä Lahteen classic motorshowhun. :) Lupaili viikonlopuksi ihan lämmintäkin...

Pitihän se pieni testilenkki käydä heittämässä. On se solumuovisatula melko kovahko, mutta ajoasento on kun suora kopio wanhasta RD:stä. Eli aika leppoisa on. Kyllä tuolla nyt ajelee kivuttomammin...

1.6.2008 21:30

Nyt on ajeltu wanhuksella arviolta 1500-2000km ja todettu erittäin luotettavaksi laitteeksi. Solumuovista tehty satulan korotus onnistui erittäin hyvin ja ajoasento parani kummasti. Nyt mene pari tuntia yhdellä perseellä ilman suurempia tuskia. :)

Härveli tuntuu olevan omimmillaan semmoisessa 60-90Km/h matka ajossa loivasti mutkittelevalla maantiellä. Suorastaan yllättävän hyvä ajaa kaikissa vauhdeissa, eikä vaapu, vipata tai täristä juuri mitään. Ei häpeä ajettavuudessa yhtään tuolle 12v nuoremmalle jaappaninratsulle(rd125). Tosin tiukempiin mutkiin on vähän enemmän väkisin vääntämisen maku(ohjauskulma?).

Tulipa laitteeseen ensimmäinen tekninen "vikakin". :) Kipinä alkoi hukkua pienissä nopeuksissa valot päällä ajaessa. Tätä jatkui toista viikkoa. Sitten ajon jälkeen otin kiinni pääsulakkeen rasiasta ja sehän oli tulikuuma. :) Oli pääsulake "hieman" päässyt hapettumaan. Uusi sulake sisään ja valotkin kirkastui kummasti. :) Edellinen omistaja säilyttänyt pyörää kylmässä tallissa, joten lienee aiheuttanut hapettuman...

2.6.2008 6:52

kannattaa samalla käydä KAIKKI liittimet läpi. Ovat seuraavana jonossa.

2.6.2008 7:04

MänTä kirjoitti:kannattaa samalla käydä KAIKKI liittimet läpi. Ovat seuraavana jonossa.


Liittimet kannattaa putsailla erityisen hyvin (kaikki hapettumat pois sopivalla aineella tai santapaperilla tms.) ja täräyttää ns. sähkövaseliinit väliin, niin ei tarvitse huolehtia liittimien kondiksesta vuosikausiin.

2.6.2008 8:54

Kyllä hapettumat tiedetään. Ollut ongelmana tähän asti lähes jokaisessa pyörässä. Erityisesti Rd ypvs:än kanssa sai putsailla useampiakin liittimiä.

Mulla on tuon Jawan työkalukotelossa myös kaikkea mahdollista liittimien putsaukseen. :) Onneksi tuossa ei liikaa noita sähköjä ole muutenkaan....

2.6.2008 16:24

se on kyllä tosi :)

2.6.2008 21:28

Taitaakin olla akku melko ruumis tuossa kikottimessa. Taas hävisi kipinä, kun ajoin pienillä kierroksilla valot päällä pitkän aikaa.

Sitten pistin uudestaan käyntiin ja kierrätin konetta reilusti ilman valoja n.puoli minuuttia. Sitten paloi valot taas oikein kirkkaasti. Enhän minä sähköistä juuri mitään ymmärrä, mutta minusta haiskahtaa heikolle akulle. Voisi käydä uuden akun hakemassa. Kuitenkin edellinen omistaja seisottanut koko talven kylmässä tallissa, niin ei ihme jos akku on loppu. Kulutustavaraahan ne on...

2.6.2008 21:42

niin nehän kuolee kyllä kun aikansa seisoo. Niin jos valmiiksi heikko akku. Oli vmpk:n sivuilla linkki hyvään akkutietopakettiin :
http://personal.inet.fi/koti/tervinen/bmw/Akuista2004.pdf

Minulle tuli aivan tolkuttomasti ahaa elämyksiä tuon artikkelin luettuani. Myyntipuheet sun muut paskanjauhannat menee tästä lähtien toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos akkukaupassa. Nuo jännitearvot olivat myös hyviä tietää, ettei ihan uunona mittaile latausjännitteitä jne. Tuon artikkelin takia vähän niitä jännitteitä mittailinkin jawastani. Tuo oli minulle vähän kuin uutta, että huoltovapaa akku kiehuu piloille jos sitä lataa pienelläkin virralla akun ollessa täysi.

2.6.2008 22:04

No voi persele niinhän siinä onkin varmaan käynyt. Latasin tuota akkua muinaisella 6v akkulaturilla, jossa ei todellakaan ole mitään ylilatauksenesto-automaattia. Varmaan sanoi siinä vaiheessa poks. Kyseessä on vieläpä geeliakku...

4.6.2008 21:16

No nyt on akku uusittu. Nyt paloi valot kirkkaasti pienen testilenkin jälkeen. Pitää mennä jokupäivä Kotkaan seisoskelemaan liikennevaloihin valot päällä ja kattoa hukkaileeko enää kipinää.

Aika onnettomat latausvermeet nuo PAL:in tekeleet. Täytyypi kysellä Jawasakkiajoissa mitä se Vapen kärjetön kustantaa tarkalleen ja mitä kaikkea siihen kuuluu. Olis sen kanssa todella huoleton peli. :P