Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

17.11.2007 23:33

markketo kirjoitti:Postikuluineen alta parinsadan Saksa/Sveitsi. Ei ole liikkuva polttimo, koska ei ole vakionakaan H4 tms. yhdistelmävaloa.

Lähivalo on vasen H7 ja kauko oikea H7 ihan tehtaalta saakka, nyt vastaavilla xenoneilla.

Ai joo tietysti.
Vaan minkä merkkinen sarja tuo oli?

18.11.2007 3:15

Markketo: Kyselen itekin samoja, eli minkä merkkinen setti ja mistä tilasit? Linkkiä ko. lafkan sivustolle? Onko E-hyväksytyt? =)

Muutenhan tolla ei ole niinkään merkitystä, mutta ajatuksena ois autoon laittaa ja moinenhan ei mene katsastuksesta läpi ilman tuota E-hyväksyntää xenoneissa =(

Btw. Jos olet noita valkoisia ledejä vailla, niin Xenonled niminen pulju myy ko. polttimoita muun muassa.

18.11.2007 10:26

Noita valkoisia ledejähän saa ihan motonetista, lamppukannalla. Olis tossa tien toisella puolella, muttei kaikkea voi tehdä kerralla. ;)

Nuo on e-hyväksytyt, mutta muutos on laillinen vasta, kun autossa on auton asennon mukaan säätyvät umpiot.

18.11.2007 15:32

markketo kirjoitti:Noita valkoisia ledejähän saa ihan motonetista, lamppukannalla. Olis tossa tien toisella puolella, muttei kaikkea voi tehdä kerralla. ;)

Nuo on e-hyväksytyt, mutta muutos on laillinen vasta, kun autossa on auton asennon mukaan säätyvät umpiot.


Ne motonetin "valkoset" polttimo näyttää sinertävää valoa enemmän kuin valkosta ja joskus polttimoiden kontrasti eroaa toisistaan.

18.11.2007 22:14

Mun puolesta ainakin saa se valo olla sinertävääkin, niinhän on nuo xenonitkin. (Melkein) mikä tahansa on parempi, kuin nuo kellertävät hehkulankapolttimot.

Polttimoiden kontrasti tuskin eroaa toisistaan, yksittäisellä polttimolla kun sellaista ei ole.
Sävy ja/tai valovoima saattaa polttimoissa olla eri, jolloin niiden välillä on liikaa kontrastia... ;)

14.3.2008 9:46

Tänään lähti paketti Suomea kohti, jonka mukana saapuu Kawasaki KRT moottorinohjaus, eli toisin sanoen säädettävä ecu.

Kyseessä huomattavasti PC:tä ym. vastaavia tehokkaampi laitos, joka mahdollistaa mm. seoksen, sytytyksen ja apukaasuläppien säätämisen - minimiviiveellä.

Muuten talvi on vierähtänyt hiljaiselolla pyörän suhteen, autohifiprojekti kun on vienyt suurimman osan ajasta.

14.3.2008 17:25

markketo kirjoitti:Tänään lähti paketti Suomea kohti, jonka mukana saapuu Kawasaki KRT moottorinohjaus, eli toisin sanoen säädettävä ecu.


Mitäs tuollaisella hintaa on kokonaisuudessaan?
Pitäisi omaankin pyörään vastaavaa asennella.

14.3.2008 18:49

Kuka tollasta KRT:tä osaa säätää, jotta sillä saataisiin seokset, sytytys + toisioläppien ajoitus parhaaksi mahdolliseksi juuri omalle yksilölle? Eli tietyille osille, jotka pyörään on asennettu + maan ilmastolle. Paketin mukana voi tulla jotain valmisohjelmia kuten PC:n sivulla, mutta ne ovat vain suuntaa-antavia, pohja säätämiselle.

Esim. RapidBike on monipuolisempi kuin pelkkä PC, koska samassa mokkulassa on myös sytkän säätö suunnilleen samaan hintaan. Laitteen harvinaisuus (myös kilpapyörissä, ainakin Suomessa) johtuu siitä, että harvassa ovat pajat, jotka pystyvät / osaavat tehdä sille mitään. Tämän takia itsekin päädyin PC:iin, jotta seoksen säätö optimiksi ei olisi ainakaan osaamisesta kiinni.

14.3.2008 19:42

Pommi-: sain sen hyvällä kaupalla ja koko setille (ecu+adapteri+kaapeli+softa) tuli hintaa 350 euron hujakoilla. Alkavat vain käymään vähiin nuo. Toivottavasti sulla on 03RR, käy sama kuin 03-04R - 04RR on oma boksi, joka varmasti mahdotonta löytää.

Seeber: ohjelman käyttö ei ole tähtitiedettä, vaikka se onkin ammattilaiskäyttöön suunniteltu. Jos paja ei osaa tuota säätää, en veisi sinne PC:illakaan varustettua pyörää - itse säätöjen hakeminen kun on vaikeampaa, kuin niiden tekeminen.
Jokainen pulju, joka on ikinä nähnytkään säädettävän moottorinohjausjärjestelmän osaa tuotakin käyttää.

Paketin mukana ei tule mitään suunta-antavia ohjelmia, vain perussäädöt, jotka ovat vakioecua vastaavat, mutta tehty välittämättä saaste- tai melurajoista. Perusohjelmalla paikoin +5hv orginaaliecuun verrattuna.

Ja niin, PC:llä saa vain seokset optimiksi, muttei tehoja.

14.3.2008 20:24

sitä kulkupuolta säädetään kaasukahvalla eikä millään tietokoneella... ;D

14.3.2008 20:29

markketo kirjoitti:
Ja niin, PC:llä saa vain seokset optimiksi, muttei tehoja.


Jotenkin ihana lausahdus. <3

Eikö oikeat seokset=tehoa? Sytkä on varmasti kunnossa yli 100hv tuottavassa 600cc:ssä, tai no ainakin saa myllyn nopeasti rikki vähän väärällä arvolla.
Tuo säätöyksikkö on varmastikkin tarkoitettu erittäin pro käyttöön jossa koneelle tehdään muutakin kuin vaihdetaan slip-on. Normikäytössä ja todistetusti radallakin PC on varmasti riittävä ja paikka jossa on penkki pystyy laittamaan PC:lle kartat kuntoon.

Tämä asia on verrattavissa siihen että eräille ei autoksi kelpaa kuin Bmw.

14.3.2008 20:43

Asiasta on kyllä keskusteltu PALJON, mutta parhaan seossuhteen mukaan säätäminen ei tuota parasta mahdollista tehoa, itseasiassa parhaita seossuhteita on useampia - riippuen siitä mitä tavoitellaan. Jokainen kuitenkin on eräänlainen kompromissi, ohjenuora.

PC on varmasti riittävä, mutta jos samalla rahalla saan paremman, otan mieluummin sen. Samalla tavalla tuon säätää missä tahansa missä on penkki.
Edit: Kyseessä ei ole säätöyksikkö, vaan säädettävä ecu. Säästytään siis lisäyksikön huonoilta puolilta...

Mulle kelpaa autoksi mikä vain, paitsi jenkki, kun eivät osaa autoja tehdä. :P

Spine^: oon koittanu roikkua siinä oikeenpuoleisessa kahvassa, mutten ole vieläkään saanut siitä enempää tehoa... ;)
Kulkupuolta se kuitenkin säätelee jotenkin kutenkin.

14.3.2008 22:40

markketo kirjoitti:Asiasta on kyllä keskusteltu PALJON, mutta parhaan seossuhteen mukaan säätäminen ei tuota parasta mahdollista tehoa, itseasiassa parhaita seossuhteita on useampia - riippuen siitä mitä tavoitellaan. Jokainen kuitenkin on eräänlainen kompromissi, ohjenuora.

PC on varmasti riittävä, mutta jos samalla rahalla saan paremman, otan mieluummin sen. Samalla tavalla tuon säätää missä tahansa missä on penkki.
Edit: Kyseessä ei ole säätöyksikkö, vaan säädettävä ecu. Säästytään siis lisäyksikön huonoilta puolilta...

Mulle kelpaa autoksi mikä vain, paitsi jenkki, kun eivät osaa autoja tehdä. :P

Spine^: oon koittanu roikkua siinä oikeenpuoleisessa kahvassa, mutten ole vieläkään saanut siitä enempää tehoa... ;)
Kulkupuolta se kuitenkin säätelee jotenkin kutenkin.


Saanko udella mitä lihavoitu lausahdus mahtanee tarkoittaa? Siinähän käsittääkseni sanotaan, että parasta tehoa ei saada säätämällä seoksia kohdilleen, ja helposti ymmärtää että kun tehoja haetaan, niin haetaan sellainen seos, joka irrottaa parhaiten paukkuja. Paras teho saadaan kun polttoaine-ilmaseos on 1:12- 1:13, olipa se säädetty siihen PC:llä tai uudella ECU:lla tai ihan millä vaan. Ja ymmärtääkseni niinkuin yleensä, tässäkin tapauksessa pyritään varsinkin parhaan tehon kierrosalueelta säätämään se seossuhde edellä mainituille lukemille. Ja jos vaikka jossakin vakiopyörässä olisi seossuhde oikea jo vakiona, niin ei se siitä säätämällä enempää voimaa luovuttaisi. Tämä on toki nykyisin harvinaista, tahtovat olla aika laihalle säädettyjä päästörajojen vuoksi. Toisekseen tuskin se pikkulaitolla(slip-on, putsari yms) + seosten säädöllä säädöllä saatava <10hp teholisä näkyy, ei ainakaan käytännössä kellolla mitattuna. Mutta tottahan toki seokset kannattaa säädättää kohdilleen. Sytytyksen säätömahdollisuutta en huomioinut tässä viestissä, sen tarpeellisuudesta kun ei kokemuksia ole. Sori kun avauduin.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 14.3.2008 23:11, muokattu yhteensä 1 kerran

14.3.2008 22:51

No se on varmasti sitten tosi hyvä. Muista ajattaa pyörä penkissä myös ennen palikan asentamista. :) Minne meinasit viedä säädettäväksi?

Kun seokset saadaan opitimiksi, niin tottakai se vaikuttaa kaasuunvastaavuuden lisäksi myös tehoihin, koko kierrosalueella. Sehän on aivan selvä asia. Oikeat seokset ovat yksi keskeisin osa koneen toimivuudesta. Mutta pelkällä komentajalla ei montaa heposta saada lisää, koska se on pelkästään ruiskunsäätöyksikkö. Riippuu tietty pyörästä. Toisiin hieman enemmän, toisiin vähemmän. Samalla pitää parantaa hengitystä molempiin suuntiin, jotta siitä saadaan täysi hyöty.

Harmi, kun ehtisin asentamaan omaan PC:iin Akrapovic fullsystemin kartan 0-kartan päälle ennen pyörän viemistä pajalle (parhaillaan säädettävänä). 0-kartta on sama kuin ei PC:tä lainkaan, niin olisi ollut mukava nähdä ero siihen, kun se on säädöissä. Samalla oltaisiin voitu ihmetellä, miksi teho on noussut, jos kerran PC ei voi sitä lisätä. :D

Mitähän huonoja puolia säätöyksiköillä on? Pl. Techlusion, jolla pystyy vain rikastamaan seosta.

15.3.2008 0:24

SMRacing:

Parhaan seossuhteen mukaan säädettäessä päätetään, että säädetään esim. 13:1 (usein tapa säätää PC, "helppoa"), mistä silloin tiedetään onko koko kierrosalueella paras mahdollinen teho? Entä kruisiajossa järkevä kulutus ja pehmeä kulku?

Esimerkkejä parhaista seossuhteista: paras teho (12,5:1-14:1), pienimmät päästöt (noin 14,7:1), pienin kulutus (15:1-18:1) - kaikkien mukaan voidaan säätää ja yleensä säädetäänkin, mutta silti kyseessä on vain ohjearvot.

Todellinen "paras seos" esimerkiksi kiihdyttämiseen riippuu täysin moottorista, ja se voidaan löytää vain kokeilemalla erilaisia seoksia eri kierrosalueilla. Tätä yrityksen ja erehdyksen taktiikkaa kutsutaan parhaan tehon mukaan säätämiseksi.

Lainaus sivulta www.powercommander.com: "The top graph line shows the horsepower curve accelerating and the lower graph shows the corresponding air/fuel ratio. -- The correct air/fuel ratio number (say 12.9:1 or 13.2:1) depends upon many factors like combustion chamber design, but what we want is that figure at every point in the curve (straight line)."

Edelleen, parhaan seossuhteen mukaan säätämistä, ei parhaan tehon.

Sytytyksen ajoitus vaikuttaa (yllätys) seossuhteeseen. Vaikka ajoitus on pielessä, voi seossuhde olla "se oikea". Esim. myöhäinen sytytys saa seoksen "näyttämään" laihemmalta, vaikkei se sitä ole. Silloin "paras seossuhde" tarkoittaa, että moottori käy hieman rikkaalla - jolloin ei saada "parasta tehoa".

Toivottavasti tämä selvensi sitä lihavoitua lausetta.

Seeber:

Tämänhetkinen ecu on viallinen, joka on syy alunperinkin toisen ecun hankkimiseen. Muuten en olisi hankkinut mitään ruiskunsäätöyksikköä tms - ja vaikka olisinkin, olisi se ollut KRT. Tuolla viallisellakin toki saadaan joku käppyrä aikaiseksi. Vien pyörän säädettäväksi vasta, kun saan sen hoidettua suhteilla tai muuten järkevästi. Tavalliseen dynoon tiputtaessa hinta/hyötysuhde ei omassa maailmankuvassa kohtaa.
Jos sen joskus teen, lähetän ensimmäisenä sinulle kopion ennen/jälkeen arvoista.

PC:kin varmasti lisää tehoa ja etenkin suojelee moottoria liian laihalta seokselta, mutta sillä ei saavuteta korkeinta mahdollista tehoa. Tämä koska: a) sillä et voi säätää sytytystä b) lisäosa, joka mahdollistaa sytytyksen säädön, tuo sytytykseen viivettä, joka taas tekee sytytyksen tarkan säätäminen mahdottomaksi. Siinä yksi pahimpia lisäyksikön ongelmia, joita ei säädettävällä ohjauksella ole.

Lisäksi seuraa pieni tarkennus, joka kuitenkin olisi mahdoton ymmärtää näin suomenkielisinä: nyt puhutaan siitä mitä on mahdollista tehdä, ei siitä mitä itse aion tehdä.

Mainitsin, että KRT on PC:ia tehokkaampi koska, sillä voi säätää sytytystä, sillä voi säätää apukaasuläppiä ja sillä voi muuttaa kierroksenrajoitinta. Kolme asiaa, joita PC:lla ei voi tehdä - samaan hintaan.
Luokittelen paremmat ominaisuudet tehokkuudeksi, kuten teen monesta muustakin asiasta.

Lainaus www.kawiforums.com, nimim. Advanced Kawasaki: "'05 ZX6-RR Arata exhaust, PC3R, Ultimate 4, dyno'd 108.x Saturday morning. Customer comes up here and picks up the Kit ECU, installs it, and puts it back on the same dyno, same day... 116hp. Makes some tweaks to the PC3R and... 119 FREAKING HORSEPOWER. This a basically stock 600 with only the above mentioned mods."

Amerikassa(kin) tuo ecun säätöjohto on kiven alla ja kallis, joten säätävät seokset PC:lla VAIKKA pyörässä on KRT ecu. Koska seokset hoidetaan PC:lla ja ecun vaihtamisen myötä teho nousee, niin jokin KRT:n lisäominaisuuksista ilmeisesti tekee jipon? :) TÄSSÄ meillä on ihmettelemistä, sillä PC3r mahdollistaa myös sytytyksen säädön... ;)
Kyseinen nimimerkki on sivuston ylläpitäjä ja Kawasakin jälleenmyyjä Yhdysvalloissa - hänellä siis lienee edes jotain vastuuta mitä foorumille suoltaa...