Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

26.7.2010 21:48

Brittiläiseltä Jawasivulta löytyi hyvin mielenkiintoinen Jawa 350 malli. Jawa 350 Classil solo, varustettuna mm. sähköstartilla ja järeämmällä keulalla sekä isommalla levyjarrulla. http://www.jawamotorcycles.co.uk/models.html Liekö saaneet mahtumaan päästönormeihin? Vai myydäänkö vain Briteissä.......

The Jawa 350 Classic is back and better than ever.
Most 2-strokes are peaky, revvy and hard to keep in the power band.
Jawa have never been like other 2-strokes and they still aren't
They are built to produce torque.
Relaxing and comfortable to ride with a big bike feel,
but still narrow and light enough to filter through city traffic.
Away from the city they have enough go for long distance touring.
Straight forward servicing , and low cost spares make these the ideal all rounder.

The Competition
We tried to find some competition to compare power and torque figure with
but to be honest not many manufacturers make a sensible lightweight
all rounder any more. There seems to be a glut of single purpose machines.
We found the Jawa 350 Classic
Produces 5 more horse power than a Royal Enfield 350 Bullet (at lower rpm).
Produces 10 more NM of torque than a Honda CBF250 (again at lower rpm)
Has a better power to weigh ratio than a Yamaha 250 Dragstar

The new Jawa 350 Classic retains all the well proven sensible
features such as fully enclosed chain drive, long comfortable seat
with well placed pillion grip and the well proven robust twin down tube frame.
But it has been improved with electric start, electronic, ignition, clear instrumentation and excellent disc front brake.

Asiaa ;)

21.8.2010 10:42

Nostellaanpas ihmisten kiusaksi tämäkin :) . Tosiaan viime sunnuntaina tehtiin MänTä:n kanssa osienhakumatka Simpaselle. Mukaan tarttui uusi "lehmänmaha" eli ensiöketju, kiksinakselin stefa, etujarrupalat, etuhaarukan stefat ja haitarikumit keulaputkille. Koko lystin hinta vain vajaa 90€. Ei todellakaan paha. Ihailin Simpasella myös tehtaan 350/640:seen kilpakoneeseen tarkoitettuja vaimentimia. Hiton hienot kromatut pöntöt, mutta hinta n.150€/kappale. :eek: Tsekeissä rajoitettu määrä valmistettu. Tuossa näkyy miltä näyttää ja kuulostaa: http://www.youtube.com/watch?v=w0Urmy1GpHo Tosiaan jäi tuon sikahinnan takia ostamatta.

Nyt on sitten n.27tkm mittarissa. Alkaa taas tärinä tuntumaan häiritsevältä, mikä kielii "lehmänmahan" venymisestä. Noh, talvella se onkin hyvä uusia ja samalla tulee se kiksinakselin stefakin vaihdettua. Taitaa ilmanputsarin putsausta vaille olevan. Edellisen tankillisen kulutus 7l/100km :eek: . Tosin oli todella kova vastatuuli ja matkanopeus 100km/h+ 2-päällä. Mutta viime kesänä keskikulutus oli alle 5l/100km. Alimmillaan olen päässyt n.4,1/100km 1-päällä ja 4,3l/100km 2-päällä. Siis ilmanputsarin tarkastus seuravana luvassa. Mutta nyt Jawa huilaa ja MZ kirmaa....

Terveisiä Lapista

29.8.2010 6:42

Moro taas, Jawa -hullut
Lomat on lusittu.
Olipa taas 6 viikon jälkeen polkaista Chopper käyntiin ja kaikki pelaa taas kuin junan vessa.
Mietin semmoista työkalua että etujarrun mäntiä voisi silloin tällöin virkistää.
Onkohan kukan vaihtanut jarrumäntien kumeja/suojakumeja ja mikä on vaihdon tekniikka?

uusin viritys on GPS navigaattori kätevästi imukupillansa Chopperin "katteeseen", sähköt tulevat kätevästi siitä katumarautaan viritetystä pistokkeesta.
Härveli on "Navicom" jonka työkaveri myi 40 € kun ajoi korttinsa pois 200 km/h ... eipä ollutkaan Jawa!
//Yufenau & Inez

Vielä Navicom GPS härvelistä

29.8.2010 7:38

Tuo "katteeseen" kiinnitys imukupillansa on sikäli kätevä että katselukulman poikkeama liikenteestä on vain noin 15 astetta. Alkuperäinen ajatus oli laittaa härveli tankkilaukun m/Biltema suojakalvon alle, mutta katseen poikkeama on silloin yli 40 astetta ja siten vaarallinen liikenneturvallisuuden kannalta.
Laitan kuvan galleriaani, kunhan ehdin.

//Yufenau

29.8.2010 12:03

Moro!

Etujarrusta en osaa sanoa mitään, kun mulla se on pelannut aina moitteetta. Kerran olen jarrunesteet vain vaihtanut. Miten sulla se etujarru oireilee? Jos jää päälle tai ottaa epätasaisesti, niin suosittelisin purkamaan satulan männät irti ja tarkastamaan niiden kunnon. Jos männissä ruostetta tai syöpymää on, niin hiot ne pois niin varmasti pelaa jarru paremmin. Simpaselta kannattaa tiedustella niitä jarrun kumiosia jne.

Jarrut

29.8.2010 15:10

Vaihdoin nesteet heti keväällä -oli hirveän näköistä moskaa ja kai alkuperäistä. Jarrumännät jo vähän pyrkivät jumittumaan. Liikuttelin mäntiä ees taas niin kaikki korjaantui.
Hommaan Simpaselta kumiosat ja huollan täydellisesti ensi kesänä, onhan ne alkuperäiset ja pyörä on vm 2000.
Tuo pikku liikuttelu painamalla mäntiä sisäänpäin jonkin verran ei varmaankaan ole pahasta.
Vanhassa Volvossa tein sen aina pyöränvaihdon yhteydessä.
Viimeksi muokannut Yufenau päivämäärä 30.8.2010 2:58, muokattu yhteensä 2 kertaa

Navicom JAWAssa

29.8.2010 17:36

Täällä on kuva virityksestä:
http://irc-galleria.net/user/Yufenau/picture/122521370
Samassa pikku galleriassa on se autosytkäriasennus kaatumaraudassa, josta sähköt otetaan.
Navicom on aika säänkestävä ja onhan se vähän suojassa tuon lipan takana.
Laite on imukuppitelineessään ja napsahtaa siihen. Epäilin kiinnitystä mutta hyvin tuntuu ajossa pysyvän. Ehkä viritän jonkun varmistuspiuhan stongaan, katsotaan nyt.
BTW: laite taitaakin olla "NAVIGOM"

3.10.2010 21:31

Tulipa eilen otettua Jawa ajoon n.kk tauon jälkeen. Nätistipä se tuntuu käyvän, mutta vieläkään en ole löytänyt syytä viime aikojen kulkuongelmiin. Eli pyörä käy puhtaasti, kiihtyy normaalisti sekä kiertää puhtaasti 6trpm(kiihdyttäessä)niinkuin pitääkin. Mutta huippunopeus jää jostain ihmeen syystä vaivaiseen 105km/h 2-päällä tasaisella. Vielä alkukesästä otti 125-130km/h helposti 2-päällä ilman mitään ongelmaa.

Ilmanputsarin olen uusinut, kaasarin putsannut sekä etsinyt imuvuotoja starttipilottia suihkimalla, mutta tuloksetta. Voisihan sitä koittaa syttyä säätää aikaisemmalle, mutta tuolla samalla säädöllä se viime kesänä kirmasi ihan eri lailla. Vaimentimet on tyhjennetyt mallit, eivätkä ne vaikuttaneet tukkoisilta, kun niitä tuossa tutkin. Pitäisi tehdä varmaan puristusmittaus ja tarkastaa onko molemmissa sylintereissä samat paineet. Mistäs sitä tietää vaikka yksi männänrenkaista olisi mennyt poikki. :s Jawassahan on kolme männänrengasta per mäntä. Jos niistä yksi menee poikki, ei sitä välttämättä huomaa, kun terävimmän suorituskyvyn puutteena. Mutta mitään ylimääräisiä mekaanisia ääniä tuo ei päästele. Käy kun kello. Outo juttu, sillä noilla kilometreillä ei Jawassa pitäisi olla vielä mitään kulkuongelmia. Tätä pitää tutkia...

4.10.2010 0:15

Kyllä kannattaa tosiaan tsekata mitä se on syönyt. Tollanen kulkuongelma vaatii jo aika suuren hävikin huipputehossa.

5.10.2010 21:52

Jep. Eilen illalla tuli ajettua Jawalla Kotkasta Haminaan päin n.+8C lämpötilassa motaria pitkin 2 päällä ja kirmasi tasasella "jopa" 115km/h. :s Kone ei edes tärissyt juuri lainkaan. Mielenkiintoista. :) Seuraavaksi menen ja säädän sen sytyn ajoituksen tasan merkit kohdakkain. Veikkaan, että saattaa tulla voimat takaisin. Maahantuojalle kun soittelin, niin ei uskonut kirveelläkään koneessa olevan mekaanista vikaa. Sanoi olevan 99% varmuudella säätöhomma. Jatkoa seuraa....

7.10.2010 20:55

Tuli säädettyä sytty tasan merkkiin ja nostettua luistinneulaa pykälällä. Nyt ottaa suht kevyesti 115km/h ja vääntää niinkuin pitääkin. Aivan kun joku rajoitin iskisi päälle tuossa 115km/h kohdalla. Siihen asti kiihtyy hyvin. Mutta nyt ei pyörä tärise juuri lainkaan. :) Ihme vehje. Taitaa vaan tykätä näistä viileistä keleistä.

Laitoin myös org jalkatapit kiinni kuminpalasten kanssa niinkuin MänTä:n jawassa. Olipa mukavaa ajella aurinkoisessa syyssäässä tärinättömällä pyörällä. 8) Taitaa ensi viikolla Jawa siirtyä talviteloille jos sääennuste pitää paikkansa. Vaihteistoöljyt pitäisi tässä seuraavaksi vaihtaa...

19.12.2010 11:21

Hou. Nyt tuli sitten viimein aloiteltua Jawan kausihuoltoa. Eilen tuli vaihdettua "lehmänmaha" eli ensiöketju, koska kilometrejä kertynyt n.27tkm. Edelliseen Jawaan vaihdoin lehmänmahan vasta 34tkm kohdalla(kuva ex-jawan vanhasta ketjusta: http://picasaweb.google.com/twostrokesm ... 3123477234 ), mutta tällä on ajettu huomattavasti rasittavampaa ajoa 2-päällä ja täydellä matkavarustuksella. Oli siis oletettavaa, että ketju venynyt jonkinverran nopeammin. Ja olihan se selvästi venynyt. Ei aivan loppuun, mutta ei tuolla montaa tonnia enää olisi ajellut.

Irrotus ei ollutkaan aiva mutkaton homma. Oikeaoppista ulosvetäjää kampuran pään rattaalle ei ollut joten 2-jalkaisella yleismallilla oli yritettävä. Joutui jäähdyttämään akselia kylmäsprayllä ja lämmittämään kaasupillillä ratasta. Parin tunnin äheltämisen jälkeen se vihdoin irtosi. Soitin Simpaselle ja kysyin miten hän on noita irrotellut. Sanoi irrottaneensa tehtaan ulosvetäjällä ilman lämmitystä. :s Olisikohan siltä liiennyt ylimääräistä ulosvedintä. :) Noh nyt pitäisi taas 30tkm mennä ilman kytkinkopan availuja. Varmasti siinä vaiheessa joutuu jo kytkinlevytkin vaihtamaan. Nyt levyt näytti kuin uusilta.

Seuraava homma Jawalle olisikin puristusmittaus. Pitäisi vaan tehdä puristusmittariin semmoinen pää, että mahtuu tulpanreikään. Mielellään kierteellinen malli.

Ruuvasin myös kiinni moposportilta ostamani Giannellin hiilikuitu vaimentimet paikalleen. Ai että kuulostaa maukkaalta. :P Hyvä tuuri kun löytyi 28mm lähdöllä olevia pönttöjä oikein hyllystä. Nyt on myös tukkeentumis ongelmat takanapäin. Keväämmällä tulee ääninäytettä. ;)

30.12.2010 22:28

Tuli vaihdettua etuiskarien stefat ja laitettua haitarikumit. Alkuperäinen oikean pumpun stefa kesti 9 vuotta ja 27tkm ennen kun alkoi vuotaa(edellisessä jawassani on nykyisin 37tkm ja kuulemma alkuperäiset stefat pitää vieläkin. :)). ATF:ää iskin taas sisään, kun on aiemminkin hyväksi havaittua litkua. Haitarikumien kanssa luulisi stefojen kestävän melkein tuplaten mitä ilman. Seuraavaksi pitäisi varmaan ihmetellä sitä puristusmittausta, kun vaan ensin löytäisin sen mittarin. :)

31.12.2010 21:00

muistaakseni pilipaliteemasta saa päteviä mittareita suht soppeliin hintaan. Varmasti motonetistä vielä edullisemmin!

31.12.2010 22:53

Jaahas. Pitää kattella jos sillä ukon "oldschool" mittarilla ei saa mitatuksi.