Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

31.5.2008 18:23

Puunaus ja säätösessio ohi. Tarkastin sytytysennakon säädön ja huomasin sen olevan aika paljon myöhäisellä. Laitoin tehtaan merkkiin ja pyöräytin tyhjäkäyntiseosruuvia hieman auki(rikastaa seosta).

Hieroin kromikiilloitustahnalla vähän joka paikasta ja muutenkin koitin painepesurin ja rajujen aineiden kanssa saada öljypaskaa pikkukoloista pois. Katteet jne pesin normaalisti sienellä ja autoshampoolla. Kävin silikoniöljyllä kaikki kumiosat läpi, kromikiilloitustahnalla alumiinit ja kromit läpi. Vahasin katteet jälleen kerran bilteman kovavahalla. Irroitin plexin reunanauhan ja hieroin sen puhtaaksi + silikoniöljyt. Tuli heti paljon fiksumman näköinen. Puhdistuvat muuten nuo sinkitytkin osat hienosti harjalla ja kromitahnalla. Ei luulisi kuitenkaan syövän sinkkiä paljoakaan kun niin hentoa tuo tahna.

Koeajolla havaitsin, että kone alkaa tärisemään jo alemmilla kierroksilla eli sieltä 3,5trpm missä ennen ennakon säätöä alkoi 4trpm kohdilla. Se tuossa tärinässä taas on erilaista, ettei se tule juurikaan häiritseväksi missään vaiheessa. Täytyy jatkaa testiä niin selviää todellisuus. Tuntui ehkä hieman tehokkaammalta varsinkin alavääntöjen suhteen. Pitää kokeilla jossain vaiheessa vähän huippunopeuksia, että puutuuko pahasti lämmöstä. Näillä keleillä voi olla pientä puutumista odotettavissa jo matkanopeuksissa mitä suzukista on opittu.

Niin ja tyhjäkäynti tuon seossäädön ja ennakonsäädön jälkeen pörisi matka-ajon eli 80km/h jälkeen jossain 1150rpm ja moottoritie 110-115km/h jälkeen 1500-1400rpm. Täytyy kokeilla säätää sitä seosruuvia vielä uudemman kerran.

Sitten pari kuvaa puunauksista :



http://www.motot.net/galleria/data/25055/IMG_0105.JPG

http://www.motot.net/galleria/data/25055/IMG_0103.JPG

http://www.motot.net/galleria/data/25055/IMG_0104.JPG

31.5.2008 22:43

On muuten pirun hienon näköinen tuo Jawasaki puunattuna. :P Rupes taas himottamaan nuo 640:set. :) Onkos nuo vaimentajien päälipellit alumiinia? Eivät ainakaan ole kromatut. Mun exä Stylessä oli kromattua peltiä ne pääli "koristeet". Oli vielä popniiteillä kiinni. :)

Ite säädin myös Stylestä aikanaan sytkän tehtaan merkkiin. Oli myös siinäkin myöhäisellä tehtaan jäljiltä. Liekö tarkoituksellista? Ainakaan sillä säädöllä ei siinäkään ollut mitään vaikutusta tärinöihin. Vaikka sen säädön tein jo paljon ennenkuin se oli edes alkanut ylipäätään pahemmin täristää.

Siis alkoiko tuossa sinin Jawasakissa täristys vasta kuristusten poiston jälkeen? Ei se minusta sillon kuristusten kanssa pahemmin täristellyt. Vaihtoiko Simpanen suuttimia kun otti kurin pois?

31.5.2008 23:28

Keulasta tulee mieleen vanhempi Suzuki Rg 125

31.5.2008 23:35

Tärinät kovenivat kuristusten poiston jälkeen. Vaihdettiin suuttimet pienempiin ja neula keskiasentoon eli yhden pykälän rikkaammalle. Tehot tuli ja sen myötä tärinät.

Jawa sport on kuin suora kopio rd 350 yamahasta.

Jotain alumiinia ne vaimentimien levyt taitaa olla. Kiiltävät kuitenkin.

Huomenna heitän vähän lenkkiä jawalla niin selviää ne tärinät vähän paremmin. Pyöräytän myös seosruuvin aiempaan asentoon.

1.6.2008 16:53

tuli heitettyä semmoinen 300 kilometrin lenkki. Kovan ajon jälkeen ja lämpöisenä tyhjäkäynti 1500-1600 alkuun, sitten laskee hieman. Rennommassa taajama-ajossa tyhjäkäynti 1250-1400rpm. Hetken seisomisen jälkeen jotain 1100rpm tai vähemmän. Ei tuo tyhjäkäynti ennen ennakonsäätöä mielestäni noin paljoa heitellyt... Täytyy säätää takaisin myöhäiselle ja seurata tapahtumia. Kulutuskin pysyi huimana -> 5,4litraa sadalle! Ei mitään hyötyä siis ennakon lisäämisestä paitsi hieman vääntöä tullut lisää alemmaskin.

1.6.2008 16:59

Haiskahtaa imuvuodolle noin kova tyhjäkäynnin heittely. Ex-stylessä oli tyhjäkäynti aina tasainen 1000-1100rpm. Kulutus kuulostaa melko normaalille 640 kulutukselle. Style oli ilmeisesti huono yksilö, kun ei saanut alle 6l/100km menemään millään. Joillain on mennyt 4,5l/100km tai jopa alle...

1.6.2008 19:51

Lisää testejä suoritettu. Säädin ennakon vielä alkuperäistäkin myöhäisemmälle, ruuvasin seosruuvia kiinnipäin(laihemmalle) ja tyhjäkäyntiä hieman pois. Ovat nyt siis aika lähellä alkuperäisiä säätöjä ja ihme ja kumma, pelaa paljon paremmin.... Nyt käy siis niin että ajosta tyhjäkäynti laskee sinne 1400-1250 nopeasti. Riippuu kuinka kovaa on ajeltu, että mistä kierrosluku lähtee tippumaan. Tuo seoksen laihentaminen vähensi rynkytystä ja tyhjäkäynti on muutenkin siistimpi. Tuo sytkän myöhäistäminen vaikutti lähinnä kaasun tuntumaan, ei ole niin ärhäkkä lähtemään vaan sivistyneempi käytös. Tärisee selvästi vähemmän ainakin pienemmillä kierroksilla(3trpm - 4trpm). Taidan siis säätää ennakon siihen tehtaan asetukseen. Ovat olleet jäljillä kun säädetty valmiiksi myöhäiselle.

1.6.2008 21:19

Joo hyvä kun on hyvä. :) Vanhassa Bike lehden TS 350 koeajossa,(jonka -Zone- lähetti minulle scannattuna) sanottiin 638 koneen olevan todella herkkä täristämään, jos syttyennakot ei ole justiin. Taitaa olla tyypillistä Jawan twineille, tuo sytyn viallisen ajoituksen yhteys tärinään.

Täriseepä tuo 1-mukinen wanhuskin, mutta se ei ole taajuudeltaan mitenkään häiritsevää. Laskemme sen siis normaaliksi ominaisvärinäksi. :)

1.6.2008 21:26

siinä 638 oli vielä kärjellinen sytkä. Tässä vekottimessa ei ole sitäkään säätömahdollisuutta.

1.6.2008 21:38

Joo mutta muutenhan kone on sama. Tietysti tässä 640 ei pääse säätämään kummankin mukin syttyä erikseen. Minusta tämä Vape on silti 100x luotettavampi, kuin vanha PAL:in kärkisysteemi. Kannattaa luotettavuuden eteen pienet värnät karsiä.

Väitän yhä Jawan 640 luotettavammiksi tai toiseksi luotettavimmaksi 2t pyöräksi ikinä. Sanokaa mitä sanotte. MZ ETZ kamppailee samassa sarjassa. Jos maailman ympäri pitäisi lähteä pyörällä ajamaan, niin jompikumpi noista oisi pakkovalinta. ;) Ei turhia sähköjä oikkuilemassa...

2.6.2008 6:54

Onhan se varmasti luotettava, mutta tuo tärinä pitäisi saada pois jollain tapaa. Kokeilen niitä tulppien kärkivälejä hieman säätää jos olisi mitään vaikutusta palotapahtuman vikkelyyteen. Yksi mikä voi aiheuttaa epätahtia olisi karsta, mutta en viitsi aukoa pakoputkia/konetta vielä tässä vaiheessa. Joskus ensi talvena olisi mukava maalata alkukäyrät uusiksi niin siinähän sitä karstatilannetta näkee pakokanavista.

2.6.2008 16:36

Jaa'a. Simpanen sanoi, että kaikissa hänen purkamissaan 640:ssä on oikea pytty karstannut enemmän. En kyllä mitenkään ymmärrä mistä se johtuu. Syy on oltava imusarjassa/kanavissa, kun on kerta vaan yksi kaasutin....

Oletkos sitä öljyä koitellut vaihtaa? SHC:tä vaan sisään!

2.6.2008 18:20

ai niin se öljy. Voisihan sitä kokeilla. 5tkm huolto tulee kohta niin siihen teen seuraavaa :
-lootaöljyt niihin SHC
-etupään öljyt
-ketjujen vaselinointi
-tyhjäkäynnin säätö
-tulppien tarkastus/säätö
-kaasuttimen ja ilmanputsarin puhdistaminen
-kaapelien rasvaus
-katteiden säätöä

Tuon jälkeen onkin katsottu lähestulkoon kaikki läpi ja rasvattu muutaman vuoden seisomisen jäljiltä. Pitäisi pelata :) Latauksen tarkistinkin tuossa yksi päivä yleismittarilla ja toimii kuin unelma. Tyhjäkäynnillä 13,8-14 volttia, 2000rpm + 14,2 volttia. Toisin sanoen akkuystävällinen jännite ja niin oli akku 12,65 volttia pluskaapeli irroitettuna, parin tunnin jälkeen. Tuo latausjännite siis pitkät valot päällä ja tyhjäkäynti 1250rpm.

Pitää varmaan tilata uusi takarengas voimakoneelta tai simpaselta. Jos simpanen saa niitä sivulaukkuja jawalta niin varmaan pitää simpaselta se takanakki ostaa ja samalla sitten etunen varastoon. Ajattelin ruikkia ne uudet kumit sitten silikonilla oikeen kunnolla ja hieroa kitkapinnat puhtaaksi asennuksen jälkeen ettei kovin liukkaat ole.

2.6.2008 20:27

Se öljy kannattaa vaihtaa. Ainakin wanhuksessa auttoi tärinöihin sekä vaihteiden toimintaan kummasti.

Sinne keulaan kannattaa laittaa jotain todella notkeaa öljyä. Vakioöljyillä se on aivan liian jäykkä.

Vapen virtalaitteita ei ole turhaan kehuttu. Luotettavuudessakin pärjää ihan täysin japsien valmisteille.

Miksi joudut takarenkaan uusimaan? Etkös vasta laittanut uuden kun tyhjeni uudekseltaan?

2.6.2008 20:31

Johan sillä on 4tonnia takana. Nuo pyyhekumit kun kuluvat reilusti alle kymppitonnissa loppuun takana.
Minulla tuo keula on ainakin kohtuu löysä. Niiaa aika miehekkäästi valoihin pysähtyessä. Suzukiin laitoin semmoset öljyt, että joko stefat pullahtaa tai sitten on hyvä jarrutuntuma.