Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

1.1.2005 20:55

Renkaiden pitää olla juuri oikea kokoa... ja pinnoitettu mäntä pinnoitetulle sylinterille...

1.1.2005 23:17

Jep renkaat luonnollisesti oikeata kokoa. männät ei välttämättä pinnotettuja mutta niitäkin toki usein on.

4.1.2005 23:26

Jeps, sain kaverilta lainaan 125cc gamman männän ja se oli juurikin samanlainen mitä nuo 250cc männät. Kävin sitten koneistamolla, äijä katteli luetteloa ja sano ettei löydy 250cc mäntiä. Näytin ukolle alkuperäisiä, ja kevarin mäntää.
Tilasin sitten 2kpl alkuperäisiä kevarin mäntiä (niitä "suzuki geniune parts" osia). Oli halpojakin vielä, 50e ja 70snt kappale. Ja kannentiiviste tulee samalla. Eli vissiin just samoja mäntiä mitä mulla on kevarissakin, teflon pinnotteella. Ja ainakin kevarissa on toiminut kuin ajatus.
Hoonaus maksaa 9,5e/sylinteri joten pitääpä kiikuttaa lähiaikoina pytytkin sinne. Ei olisi mukavaa jos uudet männät kilkkaa huonon voitelun takia.

13.1.2005 17:45

Dodii, sain uudet teflonpinnotteiset männät ja pytyt on hoonattu. Uudet männät on 9 grammaa painavemmat kappaleelta :( :P No tuskimpa tuolla käytännössä merkitystä on. Toisesta vanhasta männästä oli alempi männänrengas juuttunut uraan ilmeisesti karstan ansiosta, ja se toinen väsähtänyt läppälevy on vaihtunut pitävään joten tuskimpa tuo värkki ainakaan laiskemmaksi muuttuu. Vielä kun sais polteltua ja vaijerilla rassattua pakoputket puhtaiksi niin johan olis hyvä. Ilmansuodattimen ajattelin uusia jollain k&n merkkisellä tai vastaavalla. Ja saa nyt nähdä jos vaihtaisi vielä sytytystulpat semmoisiin jossa elektrodi on alempana niin palaminen alkaisi keskempää palotilaa. Taitaa olla lähinnä viisastelua mutta "motomanin" mukaan sillä on jopa merkitystä, ja kun tulpat vois ihan muutenkin vaihtaa jo niin samallahan sitä ostaa "hyvät".

Vielä pitää odotella alkuperäistä kansipahvia, sitten kun sen saa niin voi pistää pytyt taas paikolleen ja pestä koko koneen kun ei ole enää vaaraa että kampikammioon joutuisi mitään ylimääräistä. Sitten sen voikin heittää jo takasin omalle paikalleen.

13.1.2005 18:46

mitkäs tulpat on nyt? Jos joudut valitsemaan eg ja es välillä niin mieluummin typistetty eg kuin pitkä es(siis BP8ES esim). Toki niitä mäntiä pystyy keventämään tietyssä rajassa, esim vingulla ottaa jotain valumöhkäleitä pois ja katsoo tarkkuus va'alla että ovat samanpainoisia. Kun olet asian tiimoilla niin männänpäät kannattaa varmaan kiillotella, 400 paperilla nyt ainakin tasaiseksi. Oletko muuten kaasarit jo putsannut? stormilla tais olla vanhan hyvän ajan kaasarinpesutököttiä, jos tippuu sormelle niin äkkiä reikä :D

13.1.2005 18:53

Mäntiä en ala keventämään, hyöty on kumminkin niin pientä etten näe syytä niihin kajota, ja ne laet on niin sileät että 400 paperilla tulee vaan huonommaksi. Kaasarit on pesty semmosella emäksisellä moottorinpesuaineella. Lähti melkonen paskakerros. Tulpat on NGK BP9ES malliset. Mistäs löytys semmonen taulukko missä kerrottas noiden kirjainten merkitykset?

13.1.2005 20:18

Ja kerta on pinnotetut männät, niin menee hyvä pinnotus hukkaan hioessa. Ei se tefloni paljoa paperia kestä. Ei taida leikkailla niin herkällä kun tefloni luistelee pytyssä :)

13.1.2005 20:48

Ei männän laki ole pinnoitettu. Pinnoitus alkaa tuosta männänrenkaiden alta. Teflonhan ei kestä suuria lämpötiloja, se huonopuoli on paistinpannuissakin. Jos teflon pääsee palamaan, siitä tulee jotain myrkkyä ruokaan mistä voi saada jonkun myrkytyksen. Mutta kyllä nuo pinnotteet on kestänyt kevarissa ainakin. Kyllähän se tietty kuluu siitä ajanmittaan, jonkun kymppitonnin ne kestää. Sen aikaa on ainakin männän kyljet liukkaammat.

13.1.2005 20:50

laakeri, niin sisäpuoleltahan sitä kevennetään. Niin juu teflon männänpäässä, kaitpa se sitten on tasainen. B on kanta, eli 21mm hylsy ja se tietty kierteen halkaisija(jok 14,2mm?). P on se että elektrodit työntyy pitemmälle palotilaan 8 luonnollisesti lämpöarvo, E on kierteen pituus eli uusissa pevuissa H kierre ja vanhoissa E kierre S tarkoittaa perus paskaa tulppaa, G samaa materiaalia mutta paremmin sähköä johtava GV taas erikoismetallitulppa minimaalisella keskielektrodilla ja julmalla kipinällä. EG on kelpo ostos kun vain 2x es hinta.

13.1.2005 21:31

Jahas, tuo tulppahomma oli vaan 10mm kierteellä oleville tulpille. http://www.mototuneusa.com/two_free_horsepower.htm

Mutta kattelin noita NGK:n sivuja ja mainostavat että nuo iridium tulpat olis jotenkin erinomaisia (loppuosa EIX). Tuolta saapi katella jos tykkää http://www.ngk.com/results_appOther.asp ... 930&mfid=1
Kait sitä vois maksaa tuon 5 euroa tulpasta ku niitä ei mene ku kaks tohon.

Tulee mieleen Matti Näsän sketsi "Jotku Ari Vatasen merkkiset sytytystulpat, jumalauta kolokytäviis markkaa kappale!" :D

13.1.2005 22:29

eg:t on 8-9e kpl, egv 18e kpl. EGV oli kakkivassa kova sana, eg:lläkin pärjäsi kyllä :)

13.1.2005 22:53

Jaa kappas, nehän näyttää olevan hinnoissaan täällä suomenmaalla. Ei noihin hintoihin koskaan ole tullut kiinnitettyä huomiota kun yleensä on tullut ostettua hatut, johdot ja tulpat samalla. Eikä ne erikoisen kalliita ole olleet (jotku perus tulpat). Olis kyllä mukava tietää että onko noilla tosiaan jotain eroakin.

13.1.2005 23:59

ei sitä eroa hevillä huomaa, huipuissa yms tuskin näkyy mitään erikoista mutta esim tyhjäkäynti, lämpeäminen, kastuminen ja tommoset asiat edistyy.

14.1.2005 0:11

NGK R5184 maksaa 55 euroo kipale!!! Näitä saa puolen lämpöarvon välein esim. 9,5 , 10 , 10,5. Näitä käytetään mm. RGV:essä race-kitin kanssa ym. 2-tahti kilpureissa.

Niin ja muuten B9EG:een ja B9EGV:een välistä löytyy vielä B9EV joka eroaa B9EGV:eestä muutaman euron halvemman hinnan ja on kulta-palladium kärjellä.

29.1.2005 0:05

Ompas ollut tämmöstä hiljaiseloa jo pidemmän aikaa. Kumminkin senverran on saanut aikaiseksi että hommasin tuommosta jarrusatula/moottori maalia. On tullut maalattua sylinterit, kansi, ja jarrusatulat sillä. Maalasin myös vanteet mustalla maalilla. Kannentiiviste kustansi päälle 30 euroa :) on hinnoissaan nuo tiivisteetkin nykyään. Tänään kasailin yläkerran moottorista ja pesin lohkot. Kyllähän niistä paskaa lähti reilumman puoleisesti. Vielä pitäs suihkia lohkoihin sitä maalia ja sitte motin voiski nakata takasin paikolleen. Sen kerkiää tehdä vaikka viikonloppuna.

Seuraava rojekti olis hommata kumit takasi vanteille ja hommata ne teräspunosjarruletkut. Tuli viimein pistettyä etuiskareihinkin uudet öljyt. En tiennyt kummemmin paljonko sitä sinne kuuluu pistää, niin pistin näin perstuntumalta 3 desiä toiseen, ja 4 desiä siihen missä on jarrutehostin. Vähemmällä lopsi pohjaan kun vähän pumppaili. Suunnilleen yhtä jäykät niistä tuli. Jos näyttää että on liian löysät niin korkit auki t-palasta ja lisää lärsää sisään. 150 eskoo kustansi yläkerran remontti, halvalla pääsi.