Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

19.8.2012 18:24

Nyt on jotain pahasti vialla, Jawa toimii moitteettomasti!:mrgreen:

Sytkää käänsin hiukan aikaisemmalle, ei jaksanut nelosella oikein kulkea alakierroksilla ja savutti niin, ettei peileistä näkynyt takanatulijoita...

Käänsinpä sitten toiseen suuntaan, eli hiukan myöhäiselle, samalla vaihdoin luistin neulan kiinalaisesta kaasarista.
Orkkisneula on melkoisen kulunut ja karhea, kiinalainen on aavistuksen pidempi ja sileä.

Nyt voi ajella normaalisti, ei nykimistä taajamanopeuksissa, 60km/h nelosella kun kääntää kahvaa, ei enää röpöttele vaan lähtee kiihtymään.

Jarruvalokin toimii taas, virittelin vanhasta katkaisijasta ja vaijerinpätkästä.

Sulakerasia menee vaihtoon, jostain syystä tuota heilutellessa katkoo virtoja.

Sain isäukolta volttimittarin, Ladasta alunperin, kukaan ei huomaa, että on jälkikäteen asennettu, sen verran samaa tyyliä on mittaristossa.:D

Kun jaksaisi Yamahan jakoketjun katkaista, jotta saisi sen käyntiin ja kuulosteltua loppuuko ylimääräiset äänet, tulee vielä tiukka paikka miettiä kummanko raaskii myydä pois.

Jawa on mahtava allroundpyörä, menee soralla ja varmasti ainakin kovapohjaisella metsätiellä, assusta puhumattakaan, Yamahalla taas ei asfalttia nappuloilla satoja kilsoja ajele, mutta saa melkoinen suo olla, ennenkuin pysähtyy.

Mistähän Jawaan keksisi takaiskarit, nykyiset on hiukan turhan pomputtavat. Saa ajaa tapeilta, jos on monttuja, muuten tippuu kyydistä, pomppii kuin kenguru...

Kulutus on 5l/100km pintaan, saa nähdä pieneneekö, kun tuntuisi nyt säädöt olevan kohdallaan.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

21.8.2012 17:09

Jaa heti kun kehuu, lakkaa toimimasta...:cry:

Aamulla potkin +3 asteessa hiki päässä, ei edes yskähtänyt, kotilolla töihin taas kerran.
Töitten jälkeen parilla potkulla tulille...

Olisiko voinut imeä ilmaa bensahanan kautta, o-rengas oli poikki, aukesikin hiukan käsin kääntämällä paikaltaan, siis koko hana.

Varaosien puuttuessa tein vanhan kikan, eli pikaliimalla o-rengas kasaan ja hana kiinni, nyt kiristyi kunnolla, ei ainakaan tuosta valskaa.
Täytyy tiiviste vaihtaa mahdollisimman pian uuteen.

Ainakin ennenvanhaan o-renkaita tehtiin kuminauhasta pikaliimalla jopa kuorma-autoihin, isäukko aikoinaan noita hommia teki ja yleinen käytäntö silloin, miksei toimisi nykyaikanakin, varsinkin tuollaisessa paikassa hetken aikaa.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

21.8.2012 17:31

Itse olen raskaankaluston korjaamossa töissä, pikaliimalla tehdään kyllä vieläkin oorenkaita, varsinkin isompia joita ei ole saatavilla, tiivistekeskus jopa myy metrikamana oorengas matskua, eli ihan sallittu ja toimiva kikka.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

23.8.2012 20:57

Joku siellä mättää, välillä toimii kuin ajatus, sitten, kuten tänään, heikosti.

Käyntiin lähtee, mutta joutuu useamman kerran potkimaan.
Ajossa tuntuu kuin saisi liikaa bensaa, vaikka neula on alimmassa asennossa.

Huiput 100km/h alamäkeen, kaasu auki röpöttää ja tukehtuu.

Kai se on seuraavaksi koitettava kaasarin perään vapaammin hönkivää ilmanputsaria, jos ei auta, niin kohon säätöä kai tietää...

Pitäisi löytää joku Jawa-asiantuntija, ei luulisi iso vika enää olevan, vai onko se hankittava oikeasti uusi kaasari vielä?

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

28.8.2012 0:00

Eihän tässä kohta voi enää muuta kuin nauraa...

Lähdin iltapäivällä töihin, kaikki meni hyvin, kunnes pääsin ekaan mutkaan ja ihmeellisesti kiemurtelee; takakumi tyhjä.:twisted:

Ei sitten muuta enää keksinyt temppuilla, takarenkaan irroitus onkin mielenkiintoinen projekti, ketjusuojat ja kaikki pitäisi aukaista.

Onneksi Yamaha on muutaman mutterin ja ruuvin kiristystä ja öljyä vaille valmis ajoon, Jawa taitaa jäädä talvilomalle...:razz:

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

29.8.2012 12:31

Pikkuhannu kirjoitti:Ei sitten muuta enää keksinyt temppuilla, takarenkaan irroitus onkin mielenkiintoinen projekti, ketjusuojat ja kaikki pitäisi aukaista.


Ei tarvitse kajota ketjusuojaan. Riittää kun otat pistoakselin irti niin takanakki irtoaa komeasti. Takaratashan on omalla akselillaan laakeroitu, eikä siihen tarvi puuttua takapyörää operoidessa. Edes ketjunkiristimien säätöihin ei tarvi puuttua. Katsoppa mun galleriasta kuva jossa takapyörä irti.

Re: Re: Jawa 638 Twin Sport -90

29.8.2012 23:45

specialisti kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:Ei sitten muuta enää keksinyt temppuilla, takarenkaan irroitus onkin mielenkiintoinen projekti, ketjusuojat ja kaikki pitäisi aukaista.


Ei tarvitse kajota ketjusuojaan. Riittää kun otat pistoakselin irti niin takanakki irtoaa komeasti. Takaratashan on omalla akselillaan laakeroitu, eikä siihen tarvi puuttua takapyörää operoidessa. Edes ketjunkiristimien säätöihin ei tarvi puuttua. Katsoppa mun galleriasta kuva jossa takapyörä irti.


Tuo helpottaa niin paljon, että saattaa rengas korjaantua piankin...:mrgreen:

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

9.9.2012 21:43

Takanakki lähti tosiaan helposti irti, kumi vanteelta ei...
Heidenau, sai ihan tosissaan vääntää.
Sisäkumi joku tsekkiläinen kerran paikattu, en siitä reikiä löytänyt, paitsi pari itse rengasraudalla tekemääni.
Biltsusta uusi kumi haettava, niin saa laittaa Jawan talviteloille.

Kun ei ole ostajaakaan näkynyt, laitan talvella uuteen uskoon.
Uusi kaasari jawa.ee:ltä, niin pitäisi loppua tappelu, jos siinä ei tule suuttimia mukana, Simpaselta tai Monoselta tilaukseen, satula muotoillaan ja muutenkin kevennetään, led-vilkut ja -takavalo, mahdollisesti clip-onit.:) Kahvilaraaserilookkia siis tiedossa.
Jos jostain löytyy ylimääräistä, niin keula uudemmasta levyjarrulla ja paremmalla vaimennuksella sekä takaiskarit jäykemmät.

Mieluummin Jawalla kuitenkin matkaa ajaa, kuin Yamahalla nappuloilla täristää...

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

25.9.2012 16:36

Vihdoin ja viimein sain aikaiseksi laittaa uutta sisuskumia.
Eka meni harjoitellessa ja joku pieni reikähän siihen tuli, onpa varakumi, kun paikkaa... :D

Toinen kerta ja sain tällä kertaa ehjänä paikalleen.

Rengas paikalleen ja tulille... siiis jos lähtisi.
Vaihdoin uudet tulpatkin, ei auta.

Tarpeeksi poljettu kai, kun poljin meni poikki, täytynee porata tuppi pois ja viritellä uusi. :paha:

Viimein otin putsarin irti, kaasarin imupuolelle hanska ja polkemaan, jo lähti, tyhmäkäynti toimii jotenkuten, muttei edelleenkään täydellisesti.
Simpaselta tilasin uudet suuttimet, tarjosi 98 pääsuutinta ja jotain reilua 70 kakkossuuttimeksi kunnes 3000 mittarissa, sen jälkeen 90&60.
Samalla uusi tyhjäkäyntisuutin ja sen alle tuleva putki, joka on tällä hetkellä kai poikki juurestaan.

Jos ei vieläkään toimi, on viimeinen konsti uusi kaasutin.

Putsariksi jää vapaammin hengittävä, sopii paremmin kahvilaraaserin tyyliin muutenkin.

Seisonnassa, joten ei uskalla tiellä ajella, mutta pakko oli takapihalla antaa nurmikolle ja pahimmille ajohaluille kyytiä, on muuten helppo saada perä irti kostealla nurmella. Onneksi vaimo ei huomannut... :lol:

Joku kun ostaisi tuon Yamahan pois, niin voisi Jawaan sijoittaa ja hankkia parempaa alustaa ja jarruja... ;)

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

5.4.2013 22:21

Joo, eipä ole suuttimista kuulunut...

Täytyy laittaa tsekkilästä uusi kaasari tilaukseen, niin on varmasti kaikki kunnossa siellä puolella. Huimat 25€ hintaa.

Vuoden vaihteen jälkeen potkin viimeksi käyntiin, meinasi olla hankalaa katkenneella kiksillä, mutta viimein heräsi ja ihan mukavasti römpötti.
Jyväskylän rompepäiviltä löytyi ehjä kiksi, täytyisi kai laittaa paikalleen ja käynnistellä, kohta pääsee tien päälle, kun jammukin lähtee kiertoon.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

19.4.2013 12:57

Uusi kaasari pöydällä, vielä kun pystyisi vaihtamaan paikalleen, saikku päällä, vain kahvikupppia saa nostella...

Tyhmäkäynnin suutinta tutkailin, on samanlainen irtoputki siellä, kuin vanhassakin, joten tuossa ei vikaa.

Täytyy jossain vaiheessa heittää paikalleen, jos ei edelleenkään toimi kunnolla, niin loppuu ymmärrys.

Mahdollinen ostaja jo tiedossa, taidan pistää kiertoon ja antaa seuraavan tapella.

Mahdollinen seuraava Jawa on vähintäänkin Typ640, tai sitten museoikäinen...

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

22.4.2013 22:35

Uusi kaasari paikallaan, jo se tyhmäkäyntikin viimein löytyi...

Koeajolle ei uskaltaudu, kun on seisonnassa, ehkä isommat suuttimet sisäänajon loppuun voisi vaihtaa, muuten vain kovaa ajoa vailla.

Perjantaina Jawa vaihtaa näillä näkymin omistajaa.
Jos en olisi näin pa, pitäisin kyllä itsellä ja ajelisin vaikka talvet, sen verran rahaa ja aikaa palanut, lisäksi tekniikka tuttua...

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

24.4.2013 22:39

Ei malta pysyä irti, vaikka kädet kipeänä..
Pistinpä orkkis ilmanputsarin paikalleen, nyt ainakin tyhmäkäynti pelittää mainiosti.
Kädet ei operaatiosta välittäneet, levytetyn käden ranne hiukan turvoksissa, mutta se lienee normaalia.

Kävin 500m lenkin heittämässä, pyörä kun seisonnassa, ei kovin pitkälle uskalla lähteä.
Onpa äkkiseltään Kawan jälkeen miellyttävä ajoasento ja ihan mukavasti kulkee. Raaskiikohan tuota myydä laisinkaan???

Pitäisi vielä vaihtaa suuttimia, pääsuutin nyt 80 paikkeilla, kun vakio on 92, Simpasen mukaan 100 sisäänajoon.
Täytynee kokeilla kummallako toimii paremmin.

Netissä näin jo edullisen cafe racer-penkin, jos kuitenkin hiukan muokkailisi tästä hiukan urheilullisemman.:mrgreen:

Jos alkaa katselemaan varaosien saatavuutta, hintaa ja huollon helppoutta, Jawa alkaa näyttää todella houkuttelevalta, Kawasta ei edes tulppia vaihda purkamatta puoli pyörää...:-?

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

29.4.2013 16:14

No ei se käyntiin lähde edelleenkään, ellei peitä imukurkkua, eli vakioputsarilla mahdotonta...

Nyt sitten projektina wanhan ajan ryyppy, eli putsarikoteloon jonkinlainen järjestelmä, millä laitetaan imukurkku tukkoon käynnistäessä.

Mikä mahtaa olla vikana, kun ei tahdo käynnistettäessä saada ainetta tarpeeksi.
Bensahana otettava seuraavaksi irti ja sihdin puhdistus, tuore bensa ja synteettinen öljy sekaan saattaisi myös olla paikallaan.
Teboilin mineraali 2-t ei ehkä parasta mahdollista???

Löytyi edullisesti h4 umpio, jos alkaisi näkemäänkin, alkuperäinen hehkulamppu ei kaikista kirkkain ole.
Cafe raaserisatula ja ohjaustanko alas, sivukopat pois, niin jo kehtaa kylillä pyöritellä.:mrgreen:

Mitenkähän helpoiten siirtäisi vielä polkimia taaksepäin, jotta saisi kunnon kyykkyasennon...:lol:

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

2.5.2013 19:45

Ettei vaan olisi kaasari tukossa.