Moro specialisti.
(...)
Ja jep, Jawa ja Volvo ne vasta onkin sotaa varten tehtyjä.
(mullakin Jawa ja Volvo, se tosin 240).
>>
Heh, 245 vm 1981 just eläkeellä tuon uudemman tieltä, järjetön määrä kilometrejä (1 400 000 km?) takana mutta vaatisi laittoa (toinen alatukivarsi) mutta ajoaikaa vielä marraskuulle -aihiota olisi ja uutta osaa...ehkä kesäautoksi jollekin..jos siitä 500 saisi.
<<
Ketjun rasvaukseen on niin monta tapaa kun tekijääkin. Itse asensin ylempään ketjukumiin rasvanipan
http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/35321 Rasvaus onnistuu näin kätevästi rasvaprässillä(2-4 painallusta). Toinen hyvä tapa on raottaa ylempää ketjukumia takakiinnityksestään ja laittaa prässinpää raosta sisään ja pumpata samalla metodilla kun nipan kanssakin. Jos et omista rasvaprässiä, niin mätä sormineen tai lusikalla vaseliinia sopivalta tuntuva määrä ketjulle samalla takapyörää pyörittäen. Ketjua ei kannata rasvata liian usein, sillä ylimääräinen rasva tuppaa jostain raosta tihkumaan ja sotkee ainakin takavanteen. 3-5tkm välein riittänee oikein hyvin.
>>
Olen käyttänyt sitä raotustapaa mutta olen nähnyt sun kätevän nippasysteemin. Tarkistin raotusmenetelmällä ja hyvin oli rasvassa, joten 5 000 km tai kerran kesässä ihan hyvä tarkistusväli.
<<
Karstanpoistohommassa suosittelen ehdottomasti irrottamaan sen päätymutterin auki ja irrottamaan sisuskalut sitä kautta. En nyt ihan 100% muista onko chopperin putkissa sivuilla mitään ruuveja. Ohjekirjaa ei todellakaan kannata joka asiassa uskoa. Se on minun mielestä lähinnä vitsi koko opus. Etenkin se huoltotaulukko mikä väittää mm. keulan öljyn vaihdon 2tkm välein.
Jos et pääse tarpeeksi hyvin "nuohoamaan" putkia takakautta niin jotain liuotinta voi kokeilla. Sen pitäisi ainakin pehmentä karsta, joten poistunee helpommin.
>>
Keulan öljyjen vaihdosta Simpanenkin naureskeli.
Chopperissa on ne ämyreitten sivuruuvit -pitää katsoa miten lähtevät. Tosin: eivät ahista joten kesäloman jälkeen sitten eli menee syyskuuhun.
Aikanaan 70 -luvun alussa JAWA käyrät syliteriltä olivat aika karstassa, ehkä 5mm "hiilellä". Puhalluslampulla ja rassaamalla irroittelin. Tosin; 3 % öljykin oli jotain Shell SAE 30W Rotellaa, heh.'
Käyriä tuskin kannattaa irroittaa ellei uteliasuuttaan. Onko siinä liitoksessa sylinreriin joku alunmiinieriste/tiivisteja pitääköhän se uusia joka kerta?
<<
Joo ne jalkatappi tärinät alkaa mullakin siinä n.4000rpm. Tosin nykyisin ovat jokseenkin siedettävät. 80km/h se on todella vähäistä, mutta 100km/h ylöspäin se vähäsen häiritsee. Taas jotain uutta jalkatappikonversiota pitäisi jossain vaiheessa itsekin kokeilla. Tosin kuten sanoin, nykyiselläänkin melko siedettävää se tärinä. Kerro ihmeessä miten vaikutti kun saat sen tappivirityksen tehtyä.
>>
Älyttömän matonpesuruljanssin takia painot jalkatappeihin jäivät laittamatta. Melko tasan 100 km/h alkaa tuntua se värinä.
<<
Noista sähköjutuista en hirveesti tajua. MänTä on enemmän perillä niistä hommista.
Hyvää kesän jatkoa ja päristelemisiin![/quote]
>>
yritän saada tänne kuvia tupakansytkärivirityksestä ja sylinterinkannen lämpötilan mittauksesta -sekin homma jäin noitten saatanan mattojen takia, ämmälauman käskystä.
Otan nuo kuvat nyt ja liitän tänne jollakin tavalla
Palataan // Yufenau
<<