Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

13.5.2008 20:59

Juu nyt on muutot muutettu ja vihdoin nettiyhteys täältä betonikuutiosta maailmalle. Tosiaan lauantaina kävin simpasella ja otettiin kuristukset pois. Kyllä muuten alkoi vääntämään ja kulkemaan ihan eri lailla! Nyt voisi jo puhua 350cc ja 2-tahdista samassa lauseessa. Moottori vääntää varmasti palikat hajalle jos oikeen vedättää, sen takia en paljoa alle 2trpm mene. Nelosella(huippuvaihde) vääntää iloisesti jo 1500rpm tienoilta. Kone ei silti ole 1800cc eikä 4-t, mutta normaalit kiihdytykset hoituvat helposti ihan pikku kierroksilta. Kuristuksilla kone heräsi 3,5trpm, nyt sillä kohtaa alkaa todellinen hauskuus. Kaiken kaikkiaan ihan mukava paketti. Tärinää tuli lisää 4trpm ylemmille kierroksille, kokeilen varmaan säätää vähän sytkää myöhäisemmälle jos tasaantuisi värinät. Suzukissa ainakin meno muuttui kun sytkää myöhäisti aavistuksen. Parempi olisi jos voisi säätää sylintereitä erikseen, jolloin sylinterit voisi synkronoida sytkällä.

Bensan kulutuksesta ei ole vielä tietoa, mutta sekin selvinnee lähitulevaisuudessa kun kerkee taas päristelemään.

13.5.2008 21:16

Kyllä se vastaa väännöltään semmosta perus-matalavireistä 1-mukista 500cc nelaria tuo Jawa. ;) Ei mulla ainakaan auttanut yhtään tärinöihin se sytyn säätö. Ei varmaan kannata mennä ropaamaan. Jawan kuuluu täristä enemmän tai vähemmän. Ite en juurikaan yli 4000rpm 640:llä edes kierrättänyt. :) Niin ja 2t:hän oli aina kierroskone eikö niin? ;) Kyllä ne vastaavankokoiset nelarit on enempi kierroskoneita, kun Jawan typ640...

13.5.2008 21:26

Niin no kuuluu niihin tärinä juu, mutta olisihan se kivempi jos ei tärisisi niin paljoa :) Ei ole kyllä viellä tullu eteen tärinästä löystyneitä pultteja, paitsi oikean puoleinen jalkatappi. Sen kiristin simpasen luona kun asian huomasin. Niin joo ja tein vaihteistoöljynvaihdon sunnuntaina vaiko lauantaina.

13.5.2008 21:43

Kyllä se lauantaina tais olla. Sopivalla varmistus-prosentilla vieläpä. :) Ite olen tottunut tuon 45v Jawasakinkin tärinöihin. Ei ollut edes kovin ruumis olo, kun kotiin pääsin. :D Kävelemäänkin pystyi melkeen heti ja kahvikuppikin pysyi kädessä. :D Jawa se on miesten peli. :D

14.5.2008 19:24

Kävin pöristelemässä gigantin kautta ja tankilla. Kulutus oli 5,3litraa sadalle. Ei paha vaikka olenkin pitänyt matkavauhtina 90km/h+ ja ainakin kolmasosa tuosta on taajama-ajoa, pari kylmäkäynnistystä ja auringossa seisottamista(bensa haihtuu).

14.5.2008 20:17

Ei tosiaan paha. Mun exä vei sen 5,8-6,8l/100km ajotyylistä suuremmin riippumatta. Vastatuuli lisäsi eniten kulutusta. Voi olla, että tuolla katteella on kulutusta vähentävä vaikutus. Tämä wanha versio menee paljon pienemmällä. Taitaa mennä alta viiden. ;)

23.5.2008 21:39

huippunopeus testattu pikaisesti lahdentiellä. Vähän jäi alakanttiin, kun sain vaan 125km/h mittariin. Sen verranhan sain melkein jo kuristuksilla. Eroa oli tosin sen verran, että nyt se vauhti myös pysyi siellä 120+ vaikka vähän pinnanmuodot vaihtelivatkin. Hieno savu seurasi perässä :) On tuo kyllä onnettoman nuhainen tehoiltaan kun vertaa siihen rd350 koneeseen jossa on tuplakaasarit, läpät ja ypvs.

Jos saisi vähän tärinöitä ihmeteltyä niin kyllä tällä vekottimella heittää reissun jos toisenkin pohjoseen.

23.5.2008 22:07

Nuhainen voi olla mutta taatusti vääntävämpi, kuin kokoisensa keskiverto yksmukinelari! Ja vaikka huppunopeus on noin alhainen, niin tuolla voi pitää yli satasen matkavauhtia hyvin, ilman koneen vingutusta.

Ne "voimasavuthan" on Jawassa vähän pakolliset. :) Vähän harmittaa, kun tuossa wanhus-Jawassa ei tule savua kunnolla edes kylmänä. Kawakin sauhuaa enemmän. Pitää Jawasakkiajoihin laitta varmaan 6% seoksella Teboilin mixiä. :D

Vaihdettiin tiistaina tuohon mun exä-Styleen sen nykyisen omistajan kanssa öljyt ja värkättiin kaatumarautoihin kumilevystä eräänlaiset "lisäkuraläpät". :) Vaimeni tärinätkin huomattavasti Mobilube SHC:llä. On muuten täyssynteettistä. ;) Sitä laitoin tuohon wanhukseenkin. Kovasti kehui ajelleensa motarilla 110 lasissa ilman ongelmia. :)Kävi todella sivuäänettömästi Jawaksi. Totesi vielä Jawan käyntiäänestä "Ceska muzika". :) En ymmärrä mitä se pahaa se simpanen näkee täyssynteettisiää ööleissä?

No Jawahan on puhjoisen reissulle justiinsa optimi vehje. Jos joku ongelma tulee, niin se on helppo fixata kourallisella työkaluja. Veikkaan että kivutomammin onnistuisi mitä Ketulla. ;) Ja niihin pikkutärinöihinhän tottuu. Missä nopeudessa se sitten alkaa täristää?

23.5.2008 22:28

mitä öljyä tuo mobilube on olevinaan? Täytyy kokeilla myös mokomaa. Minulla alkaa tärisemään tehoalueella eli 4000rpm-5250rpm. On välillä sen verran miehekästä tärinää, että meinaa vituttaa.

23.5.2008 22:51

Mobilin Mobilube SHC 75w-90 Fully synthetic gear oil. Hiton hyvä öljy. Tuntui niin wanhuksessa, kuin uudemmassakin menevän vaihteet äänettömämmin päälle, sekä tärinät vähenneen. Joo no tuo meikäläisen exä alkoi tärrätä jo 3500rpm aikanaan, mutta nyt noilla öljyillä ei raportoitu häiritseviä tärinöitä...

Mitäs se öljy muutes oli mitä pistit Jawaan? Mobilia tais olla mutta oliko SHC vai GX?

23.5.2008 23:02

Mulle ei oikein ole selvillä, mihin sitten perustuu öljyn vaikutus tärinöihin.
Meinaan kaikenjärjen mukaan sen pitäisi olla että koneen mekaaniset tärinät absorboituvat öljyyn, jolloin viskositeetin ja sen määrän luulisi siltä kantilta olevan "suurin" vaikuttava tekijä. Öljy voi kyllä mielestäni vähän vaikuttaa moottorissa syntyviin tärinöihin ja siihen, miten värinät "hukkuvat" öljyyn, mutta en mitenkään jaksa uskoa, että puhutaan suurista vaikutuksista.

24.5.2008 8:26

En minäkään ymmärrä minkä takia se tärinä väheni, mutta vähenipä kumminkin. Vanhat öljyt oli vanhat ja niihin oli kondensoitunut ulkosäilytyksessä talven aikana vettä. Tämä taas "ohentaa" öljyä. Lisäksi edellinen öljy oli puolisynteettistä GX:ää....

24.5.2008 10:21

specialistin tapauksessa ensiöketju oli päässyt venähtämään ja sen takia mahd lievää laakerivauriota. Minulla nyt ei pitäisi olla mitään semmosia mutta saahan sitä aina kokeilla.

Täytyy kehittää ne kumijousitetut jalkatapit ja kokeilla laittaa penkkiin jotain ohutta kumia teräskiinnityksiin. Sitten tietenkin sitä moottorin hienosäätöä sen verran kuin mahdollista.

24.5.2008 13:04

En oikein jaksa uskoa laakerivaurioon noilla kilometreillä, vaikka ensiöketju olikin päässyt venymään. Uudella ketjullakin vaimeni reilusti tärinät. Sillon kun ostin stylen 06 keväällä, se ei tärissyt lainkaan. Se alkoi täristä jossain 28tkm paikkeilla.

Kannattaa sitä öljynvaihtoakin kokeilla. Jawoissa vaihteiston toimintaankin vaikuttaa paljon mitä öljyä käyttää. Mobilube SHC:llä hävisi stylestäkin "rrrakss" ääni isompaan vaihtaessa. :) Yleensäkin Jawaan ei kannata laittaa mitään mp-öljyjä, vaan lähinnä työkineiden vaihdeistoon tarkoitetuja öljyjä. :)

24.5.2008 19:37

laitoin vähän ylitäyttöä jawan lootaan, sitä peräöljyä lisää ja sitten tiraus mineraali 10w40. Varmaksi en voi sanoa, mutta saattoi aavistuksen vaikuttaa.