Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

27.12.2004 0:08

Ei tähän hätään. Pitäs kuvia napsia, jahka kerkiää. Helpompi se on mun mielestä kuidusta vääntää. Senkus peittelee foliolla ympäristön ja lätkii kuidut ja hartsit päälle, saapi jokaisen vaikeankin muodon tehtyä, esim tankkia vasten. Myös helpompi muotoilla. Sitten siihen on helppo nitojalla paukutella se nahka kiinni, kunhan ei tee enempää kuin pari kerrosta sitä kuitua siihen. Penkistä tulee helvatan kevyt kaikenlisäksi.

27.12.2004 0:17

Ei tuota peltia tuossa kyllä paljoa ole, veikkaan että saman painonen kuidulla tulee koska sitä pitää lätkiä aika paksusti että kestää istua kunnolla :) Sillä kuidulla sais kyllä tankkia vasten tosi hyvin tehtyä sen muodon. Alunperin ajattelin että jos pellistä tekis sen tankkiavasten tulevan osan, vois ehkä tehdä sen erillään. Verhoilu onnistus paljon helpommin niin. Ei tule ruttuja ja nahkaakin pystyy tavan pälli venytteleen semmosiin muotoihin. :P Mutta periaatteessa mulla olis kyllä hyvä malli nyt tuossa tuo peltinen. Tankin muodot tulis samalla... hmm... pitää miettiä huomenissa tarkemmin kun alan räplätä taas tuota.

29.12.2004 3:35

Katehommeli sai tänään uutta tuulta purjeisiinsa :) Kate hiottu ympäri nyt 80 paperilla, vielä on paljon tehtävää. Mutta aika hyvin pienet epätasaisuudet siitä tasoittui. Vähän kerkesin pakkeloida uria jo umpeenkin. Perhana kun oli kaupasta loppunut lasikuitu niin ei saanut ostettua...

Se päällyosa teettää vielä töitä kun toinen puolisko oli päässyt jotenkin(!) notkahtamaan keskeltä. :\ No onneksi koko homma ei ole ketuillaan, se korjaantuu sillä että pistän notkahdukseen uutta kuitua ja hartsia ja puristan lasin avulla sen suoraksi. Luultavasti helppo homma. Yhteenliittämisestä jäänyt railo pitää valaa vielä hartsilla umpeen.

Ihan takimmaista osaa en vielä paljoa ole hionut, vittumaisin osa kun on. Sieltä tosin lähtee vielä paloja pois vaimentimien ja lampun sinne saamiseksi. Hionta urakka siis helpottuu onneksi hieman :)

Mutta etiäppäin sano mummo kun hangessa kirmaili :P

29.12.2004 18:17

aloitit 80 paperilla käsin? niin siis kittiä vai? minä tyhmyyksissäni oikaisin muoviposkessa 1cm pakkelikerrosta hioessani tuolla karheudella ja kaduin kyllä jälkikäteen.

29.12.2004 19:23

Mitäs vikaa siinä 80 paperissa on? Tuo homma on kumminkin vielä tuommosta aika "karkeaa", viimeistelyt tehdään hienommalla paperilla ja jossain välissä heitän vielä ruiskukittiäkin tuohon että pienimmät huokoset peittyy.

Vittumaista kyllä tuo pakkelointi, koko härveli pitää suunnilleen kuorruttaa pakkelilla että saa kaikki huokoset tukkoon, ja sitten käytännössä kaikki pakkeli pitää hioa pois :) Pakkelia kuluu sikana, mutta katteeseen sitä ei kumminkaan jää oikeastaan ollenkaan. :P Hyvä niin, mutta tuntuu jotenkin kissan nussimiselta tuo homma...

29.12.2004 19:32

niin muoviin tuo 80 puri aika hanakasti ja joutui kyllä sitten kittaamispuuhiin kun ei koneita ollut käsillä :)

31.12.2004 2:54

Noita mäntiä on tullu nyt kateltua ja ainut paikka mistä näyttäs saavan on storm-motor. Myyvät niitä Proxin takomäntiä 85e/kpl. Tämmönen kuva oli sivulla missä oli lueteltu eri mäntiä:
Kuva

Moottorikoneistamolta tai mp kauppiailta en ole käynyt kysymässä mitä alkuperäiset kustantaa. Semmonen juttu vaan nyt askarruttaa että minkälaiset nuo ei-alkuperäis männät on? Suzukin omat osat toimii kun kello ja mielellään niitä ostaisin, mutta on semmonen kutina persiissä että kalliitahan ne on.

Jotain juttuja on tullut kuultua että nuo takomännät on herkkiä lämpöleikkaamaan kylminä, toisaalta taas ne eivät pääse sulamaan kuulemma niin helposti ja ovat kevyempiä. En viitsis jättää arvailun tai kokeilun varaan ko. ostosta (kerran tuli jo petyttyä niihin L-profiili männänrenkaisiin). Sepitelkääpä omia kokemuksia niin tietää mihin varautua! :o

31.12.2004 3:08

takomännän pitäisi olla pitempi-ikäisempi senkin takia kun renkaat säästyvät pitemmän päälle. Samoin kahinoiden pitäisi lämpimänä olla pienempiä? Itse uskallan väittää että 100e pintaan orkkikset per kappale, eli paljoa et säästäisi. Eikö tosiaan löydy korvaavia taiwan kappaleita? olen siinä uskossa että taiwanmännilläkin tekee vaikka mitä kunhan tarkistaa ne huolellisesti, tiskin vieressä mieluiten.

31.12.2004 3:21

Ei niillä halpakopioilla saa kun pahan mielen. Se on koettu. Se tiskin vieressä tarkistaminen on yhtä tyhjän kanssa, sama kun Bilteman työkalut. Aluks vaikuttaa helvetin hyviltä, mutta kun niitä pitäs käyttää niin ne menee päreiksi viidessä minuutissa.

Jos on kertoa kokemuksia takomännät vs. orggikset niin juttuja tähän suuntaan!

31.12.2004 12:44

Missä mainitaan että nuo Proxit on takomäntiä? Ei noissa mitään ihmeellistä ole porauksen suhteen, samoihin välyksiin kuin originaalimännätkin. ART on monien alkuperäisten mäntienkin valmistaja ja tehdas sijaitsi muistaakseni thaimaassa:) Niissä on silti melkoinen laatuero mopo-sportissa myytäviin taiwanilaisiin mäntiin, ainakin visuaalisesti tarkastellen. RG500 männät maksaa noin 50e mäntä ja 50e renkaat.

Wisecoon ja muihin takomäntiin tarvitaankin jo isompaa välystä, huonona puolena wisecossa on se että se on useimmiten vakiomäntää painavempi. Kyllä se sitten kestääkin kiinnikeikkautumista ym. häiriötä enemmän ja pidempään.

31.12.2004 17:09

Totta, eihän tuolla puhuta koko tako hommasta mitään. Jäänyt vaan semmonen päähänpinttymä ku luin jotain luetteloa. Siinä oli pitkät rivit mäntiä eri pyöriin ja sanottiin niitten olevan takomäntiä. Jäi vähän semmonen kuva ettei Proxilta saa muita kun takomäntiä. Saattoi olla stormin luettelo mutta en voi mennä takuuseen kun luettelokin on sopivasti hukassa. :oops:

Kai nuo sitten on "tavallisia". No, tarkoitus olisi kumminkin löytää männät, jotka toimii enemmän kun sen 2 viikkoa. Onko kokemusta Proxista?

31.12.2004 17:27

En osaa sanoa, mutta RGF:ään maksoi Proxin mäntä (RS250) euron tarkkuudella saman kuin alkuperäinenkin, mutta kyseinen hinta oli 120e muistaakseni. Suzukin männät kun taitavat hitusen verran parempia olla, joten tuli sellainen hankittua. Tuohon hintaan saa varmaan RG250:n männänkin hankittua, ellei jopa pari penniä halvemmalla?

31.12.2004 21:34

Uskoisin että on RG:n mäntä on halvempi kuin RGV:en. RGF/V taitavat olla pinnoitetuilla sylintereillä ja yleensä sellaiseen on männätkin kalliimpia. Kysy vaikka kuhmon laatukoneesta alkuperäisosien hintaa.

1.1.2005 1:52

mahtaakohan niissä olla tiukemmat toleranssit kun arvokas sylinteri? Sitten myös se että renkaiden pitäisi kestää kuin hullun mulkku :D?

1.1.2005 17:33

pehmeämmät renkaat...ajatuksena on että mäntä kuluu ja sylinteri säilyy