Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
23.7.2012 16:56
Pikkuhannu kirjoitti:Mitä öljyä laatikkoon kannattaa pistää, nyt delvacit, mutta vaihteet ei toimi ihan sulavasti. Kannattaako laittaa ihan tuonne tarkoitettua öljyä, litra ei tajuttomia maksa.
Jawa ei ole kovin tarkka tuosta lootaöljystä, mutta omien kokemuksieni mukaisesti parhaiten toimii jäykemmät esim.80w-90 lootaöljyt. Saa olla kytkinlisäaineistettua muttei Jawa sitä kaipaa. Mulla tällä hetkellä Motoxin 80w-90 Gear oilia ja toimii täydellisesti. Kytkinvaijeri kannattaa sitten säätää niin, ettei vivussa ole vapaaliikettä, kuin 10-15mm. Muuten kytkin ei irrota tarpeeksi hyvin ja seuraa rusahduksia.
Täysin äänettömäksi Jawan vaihteistoa ei kyllä saa, mutta inhimilliselle tasolle kuitenkin.
Mites muuten muuttuiko tärinät mitenkään rempan jälkeen?
23.7.2012 19:44
Laatikossa olen käyttänyt ohjekirjan suosittelemaa 4-t mineraalimoottoriöljyä. Valvolinen jäykkää 10w40 mineraaliöljyä. Tuossa on samassa kytkinlisäaine. Vaihteisto nyt toimii perus jawamaiseen tapaan eli rusahtelee normaaliin malliin.
23.7.2012 21:14
No ehkä annan olla delvacin lootassa, ei tuo ainakaan pahasti ääntele ja kytkin toimii.
Tärinöistä en tiedä, ehkä hiukan vähentyi, kyllä tuolla jo pidemmänkin reissun helposti ajaa ilman että paikat tippuu hampaista tms vakavaa...:mrgreen:
25.7.2012 21:26
Ei ilmeisesti tykkää matalista kierroksista ja 3% öljystä. Kotilot mateli edessä, joten tuli melko matalilla kierroksilla ja nopeuksilla ajeltua. 3 kertaa sammui, kuin olisi bensa loppunut, joka kertaa edelsi hidas ajo.
Hetken kun potki käyntiin, taas lähti.
Loppumatkan ajelinkin hiukan vauhdikkaammin ja korkeammilla kierroksilla, kevyellä kaasulla kuitenkin, ei temppuillut enää.
Toinen vaihtoehto on koho, sitäkin kun tuli ennen koneremppaa säädeltyä, jos on liian matala bensanpinta, jolloin ei jaksa alakierroksilla imeä.
Putkista hiukan öljyä oli jäähtyessään tiputtanut, eli öljyä saa vähintäänkin tarpeeksi.
Eka tankillinen ajetaan 3%, tokaan 2,5% ja sitten mennään 2%, se kun on manuaalinmukainen...
Muuten Jawa toimi täydellisesti, päitä käänsi mennessään. Vähemmän tuollaisia taitaa nähdä liikenteessä, eilen Kuopion reissulla yksi Jawa tuli vastaan, kymmeniä kyykkyjä ja matkaenduroita.
4.8.2012 22:22
Kaasarin kanssa tappelua.
Ostin tehdasasetuksissa olevan kohon, meni huonommaksi.
Tyhmäkäynti ei vaan tahdo toimia, imuvuotoja ei varmasti ole, joten uusi kaasari seuraavaksi kai.
Jotenkin tuntuu, ettei Jawa tahdo meikäläisen kanssa yhteistyötä jatkaa, viime viikolla nimittäin yhtenä päivänä pakoputken viimeinen osa, se laippa, lähti mäkeen. Olikin tosin vain yhdellä mutterilla kiinni.
Onneksi pari kappaletta sisuskaluja varastossa, uusi laippa ja tuplamutterit.
Torstai-iltana ihmettelin kun ei vilkut eikä ajovalo toimi, onneksi työmatka vain 5 km, klo 22 vielä valoisaa.
Sulake oli sulanut molemmista päistä, uusi sulake ja taas mentiin.
Täytynee soitella maanantaina Simpaselle, jos löytyisi isompi tyhjäkäyntisuutin ja se pitkä suutin, johon em. tulee kiinni.
Muuten Jawa kulkee, 270km ja meni varatankille, eli se 5l/100km on kulutus, vaikka melkolailla pikkuteitä ajeltu kevyellä kaasulla.
Seuraavaksi tankkiin 2,5% seos, josko loppuisi öljyvuoto putkien kautta...:mrgreen:
6.8.2012 0:21
kuulostaa kovin tutulta ja jawamaiselta, pikkuvikaa jatkuvasti
Nyt on tosin oma jawani vähän rauhoittunut kun on päästy kesän verran lähinnä parilla kadonneella ruuvilla ja jatkuvasti purkautuvalla akulla.
6.8.2012 19:31
Alkaa olla liikaa pikkuvikaa...
Aamulla 5.30 potkin käyntiin, ei edes lupaa. Ei muuta kuin kotilolla töihin.
Äskettäin kaasariin osat, joilla toimi hyvin, tuoretta bensaa ja öljyä tankkiin, ei edes yritä.
Tulppa irti, ei kipinää...
Vape ei siis täysin idioottivarma olekaan, täytynee huomenna mitarin kanssa käydä johdot läpi.
On kohta niin paljon mennyt aikaa ja rahaa, että melko uuden mopon olisi saanut ja aikaa jäänyt johonkin hyödylliseen.:evil:
Kunhan saa Yammun kuntoon, toivon mukaan tällä viikolla, käyn kippaamassa Jawan työpaikan viereiseen järveen...:twisted::mrgreen:
6.8.2012 21:57
Näin aivan vastaavanlaisen jawan kuin sinulla (melkolailla värityskin) tänään helsingin pasilassa, mutta ei tainnut olla sinun pyöräsi?
7.8.2012 17:55
Tomppade kirjoitti:Näin aivan vastaavanlaisen jawan kuin sinulla (melkolailla värityskin) tänään helsingin pasilassa, mutta ei tainnut olla sinun pyöräsi?
Ei ole sinne asti eksytty.
Kipinän puutekin loppui, tappokatkaisijalta johto irti ja ekalla käyntiin...
Jälkikäteen asennettu katkaisija, toinen johto pääsi ottamaan tankoon, jolloin maadoittui, josta syystä puola ei anna kipinää.
Nyt on johdot eristetty, ja Jawa kulkee.:cool:
8.8.2012 17:38
Ei tämä ole enää totta...
Aamulla taas 5.40 mopo käyntiin, ihan normaalisti käynnistyi, pääsin 500m kun booaus alkoi, kaasu pohjassa pysyi juuri ja juuri käynnissä, kaasu pois ja sammui.
Että taas kotilolla töihin...
Kaasarissa jotain pahasti vialla, kai se olisi hankittava kohta uusi.
Ilmeisesti heikosti palanut bensat, oli putkista valunut öljyä, vaikka 2,5% seos.
Olisihan se mukavaa ajaakin välillä, tämän yksilön kohdalla on enimmäkseen mennyt aika korjatessa...
8.8.2012 21:26
Pikkuhannu kirjoitti:Olisihan se mukavaa ajaakin välillä, tämän yksilön kohdalla on enimmäkseen mennyt aika korjatessa...
Tasan ei käy onnenlahjat, mulla ei ole koskaan ollut mitään varsinaista vikaa Jawassa vaikka 40tkm jo mittarissa.
Bensanpinnassa/neulaventtiilissä jotain häikkää tuossa varmaan on... Vai oletko jo kokeillut saako bensatankki korvausilmaa? Entäs bensahana? Oletko tarkastanut puhtauden? Jawassa on aina öljyiset putkenpäät, myös tuorevoiteluversiossa. Se ei ole vika vaan ominaisuus.
9.8.2012 17:30
Sieltä paljastui yllätys, kun kohokammion avasin, tyhjäkäyntisuutin oli irronnut jostain syystä.
Laitoin nyt varmasti paikalleen ja taas pyörii.
Mutta eihän siitä niin helpolla päässyt, nyt sitten polttaa sulaketta...
Viime viikolla jo kertaalleen yksi sulake kärähti, tänään meni taas.
Pistin isomman sulakkeen, sillä jaksaa valot palaa ja vilkut vilkkua, tosin sulakerasia savuaa.:mrgreen:
Jossain on johto maissa ilmeisesti, onneksi tuossa on niin vähän johtoa, sama vaikka vaihtaa kaikki uusiin, taitaapa jawa.ee myydä täydellistä johtosarjaakin edullisesti.
10.8.2012 14:51
Jotenkin deja vu tai jotain...:mrgreen:
Taitaa olla aamu-uninen Jawa, ei taaskaan edes yrittänyt käynnistyä...
Kaasarisulkeiseset siis tiedossa.
Yamahan jakoketjun liitintä odotettu koko viikko, täytynee käydä kysymässä, itse jos olisin saman osan Stormilta tilannut, olisi varmasti jo tullut.
Olisihan se mukava ajaakin jollakin pyörällä välillä...:evil:
10.8.2012 17:15
Voimia koitokseen.
Välillä kyllä näitten laitteiden kans meinaa palaa päästä se iso sulake...
Nää keksii aina uusia tapoja olla inhottava, tai raivostuttava.
Just itte taistellu kaks päivää VFR:n kaasarien ja käyntiongelmien kans.
Jawaan sentään saa osia järkevästi, näihin japsien muovioraviin tilaustavaraa kaikki. Ja kilohinta on ainaki laitettu kohdilleen...
11.8.2012 21:11
Laitoinpa sitten kaasariin osat, joilla viimeksi toimi, ja taas kulkee.
Rempan jälkeen 380km ajettu, kaasarin väärästä säädöstä on ainoat ongelmat koneen puolella, muuten pelaa.
Sulakkeen sulamiseenkin löytyi syy, jarruvalon anturi. Jostain syystä otti maihin.
Normisulake paloi koko ajan, muita ei ollut enää, pistin järeämmän sulakkeen.
Muutaman kymmenen kilsan lenkin jälkeen sulake oli hiukan sulanut, mutta toimiva, jarruvaloanturin vaijeri palanut poikki.
hock:
Täytynee hakea tuohon joku tarvikeanturi, jotta saa jarruvalon toimimaan, tai sitten ei pidä jarruja käyttää...:mrgreen:
Jospa se taas vähän aikaa toimisi.