Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

27.5.2004 19:54

Itsellehän näitä tehdäänkin :wink:

27.5.2004 19:59

Niin ja unohdin hönöpäiten kirjatua. Eli minä kirjoitin edelliset.

28.5.2004 14:56

jep. tuolla tulee varmaan ajettua pitempikin pätkä. Voi olla että joudun tienaamaan rahat sitten seuraavaan pyörään jos ei hyvin käy.

28.5.2004 20:55

Laita muuten sitten lukitteen kanssa ne petilaakerit kiinni, kun kasaat koneen. Jos jotain sattuu, niin ei hakkaa pilalle lohkoja :wink: Siis ne ulkokehät.

28.5.2004 22:21

miks ihmeessä kun tossa on ne lukitustapit + urat? no laitan nyt kummiskin tipan sinne liimaa ihan vaan mielenrauhan vuoksi. Kiillottelin kytkinkoppaa hyväksi todetuin keinoin. Narulaikalla ensin pinta rikki, sitten 400, 600, 800, 1200 ja lopuksi vielä pari kierrosta lumppulaikalla ja tahnalla. kyllä muuten kiiltelee noin nopeasti tehtynäkin.

29.5.2004 23:34

No ihan varmuuden vuoksi vain se tippa kannattaa sinne laittaa. Jos ei ole kampi kunnolla suora ja tasapainossa, niin hämmentää ne lohkot hetkessä väljiksi . parempi, että antaa mielummin periksi laakerista. Se kun helpommin hankittavissa, kuin lohko. Ja toiseksi mulla joskus aikoinaan alkoi se syttypuolen laakerin ulkokehä pyörimään kampuran mukana ja naputti sen tapin sinne lohkoon eli pilalle meni. Nyt olen aina varmuuden vuoksi liimannut sekä tapit ,että myös laakerit. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

30.5.2004 20:28

olet useammankin kampura rempan tehnyt? no laitan nyt kummiskin liimatipat sinne mukaan. ainakin niihin joissa on vain ura.

31.5.2004 20:17

nyt on kytkinkoppa valmis, samoin magneeton koppa ja aloittelin ketjusuojaa(tai mikä lie viralliselta nimeltään). Otin myös kakkos koneen vihdoin pois rungosta, ketjut myös ja pesin koko rungon ja konehuoneen viimeiseen likalönttiin asti. Tärpätillä sain tiukatkin mömmöt pois ja nyt on puhdas romu.
Huomenissa olisi tarkoitus kiillotella ketjusuoja loppuun ja pestä kaasuttimet. Jossain vaiheessa on tarkoitus myös ilmanputsari lumputtaa uudestaan ja pestä ketjut. Pakputkissa on nyt diisseliä sisällä ja saa pari päivää ollakin, sen jälkeen ulkoinen puhdistus. Kun saan koneen takaisin koneistamolta niin lumputan lohkot ja puhdistan kaikki osat, kasaan koneen ja asentelen tiivisteet sitä mukaa. Kun aika koittaa niin gettu pärähtää!

2.6.2004 19:37

MänTä kirjoitti:olet useammankin kampura rempan tehnyt? no laitan nyt kummiskin liimatipat sinne mukaan. ainakin niihin joissa on vain ura.


Nuukuuttani koitin selvitä eteenpäin mahdollisimman helpolla ja halvalla. Mielestäni oli olevinaan käyttökelpoisia osia noissa varaosa pyörissä. Niin se ei vaan mennyt ja sitten kaikki kerralla uusiksi. Nyt pelaa hienosti jo kolmatta kesää ja kilometrejäkin melkoisesti kertynyt. Männät vois taas hommata uudet ennen, kuin taas katastrofi tapahtuu.

3.6.2004 20:33

jassoo... no sainpas kampuran ja lohkot/sylinterit/kannen koneistamolta. Oli pirun kaunista jälkeä kun lohkot yms ihan puhtaita :) Niin ja toinen veivi oli aivan KIERO! siis silminnähtävästi... ihmetteli koneistaja että miten on voinu edes käydä :D kattelin että se kanki oli vääntynyt sillein ovelasti että on vähän normaalia lyhyempi mutta kuitenkin suht suorassa. Siirsi samalla keskeltä yhden laakerin magneeton puolelle ja laittoi magneetonpuolelle tarkoitetun uuden laakerin keskelle toisen vanhan tykö. Mukavalta näyttää ja tuntuu kampura. Kiillotin ketjukopan aika valmiiksi ja nyt vain kaikki kolme koppaa käsipelillä tahnalla hioen läpi kertaalleen niin hyvä on. Sitten onkin luvassa lohkojen kiillotus, kansien käsillä olevien pintojen kiillotus ja paljon muuta mukavaa jonka jälkeen pääsee kasaamaan konetta... Tulloo kyllä ensi viikollekkin hommaa!

6.6.2004 12:55

Oiskos teitillä hallussa oikean puolen pakoputkea (ehjä), josta voisi luopua? Taikka siiten tietoa jonkun muun vapaana olevasta putkesta?

6.6.2004 14:57

jos teet mulle uudet putket niin kyllä voin tuosta luopua :) vaatii kyllä huilun sisälleen ja siistimistä että suosittelen etsimään jonkun toisen. On meinaan sen verran paska putki.

Semmoista on nyt tapahtunut että kiillottelin lohkot sillein äkäsesti että 800 ja 1200 suhautin läpi aika vauhdilla ja kiillottelin ilman tahnaa laikalla. Puhaltelin puhtaaksi raot ja montut lohkoista ja sylintereistä, kiillotin 800 paperilla pakokanavia hieman ja putsasin tiivistepinnat. Kasasin motin nyt jo siihen asti että staattori pitää kiinnittää, yläpää kasata, eturatas laittaa kiinni, öljyt sisään koneeseen ja ajoa! Pitää toivoa ettei sytkän säädöt ole suuresti muuttuneet jos vaikka voisi noilla ajella.
kiillotin muuten myös kansien palotiloja, kiiltävät ihan kivasti nyt. Motin kasauksessa oli semmosia ongelmia että toisten vaihteensiirtäjähaarukoiden järjestys oli väärin, siis haarukathan ovat identtiset lukuunottamatta pientä lovea toisessa haarukassa. Tuon takia siis tuli ihmeteltyä hetkinen puoliunessa(kello 1:00 yöllä :)) mutta sainpas toimimaan kun homman huomasin. Iskin reilusti vaseliinia kaikkiin laakereihin ja laitoin kierrelukitteet laakereiden ulkokehille. Varustin myös stefojen huulet vaseliinilla ennen asennusta. Tiivisteenä käytin silikonia(kuumakestoa) jonka pitäisi myös öljyä ja bensaakin kestää hyvin myyntitekstien perusteella.
Pitänee pestä pari osaa vielä, kasailla hullun innolla ja asentaa kone runkoon. Sen jälkeen onkin vielä pakoputkien putsaus edessä ja vähän muuta pientä kuten öljytankin letkun uusiminen yms pientä. Tuon jälkeen saan öljypumpun koteloinnin kiinni! JEs.

6.6.2004 20:53

Nyt on siis sähköt pultattu kiinni ja säädetty, vähän on hankalaa tuo ennakon mittaaminen mutta minkäs teet, kyllä se nyt on aika jees ja jos jotain ongelmia esiintyy niin säädellään. Kasasin myös kytkimen vivuston magneetonkoppaan, skulaa hienosti. Iskin sylinterit ja kannen kiinni myöskin, ovat momentissakin jo. Pitänee huomenna laittaa tulpat kiinni tukkeeksi ja putsata yksi kappale kunnolla jonka jälkeen pääseekin jo asentamaan konetta runkoon. Pitänee katella vielä että mitä tehtävää olisi. Jos huomenna jään tekemään takaräkkiä töiden jälkeen niin koneen värkkäys vähän siirtyy mutta ei se mitn.

7.6.2004 19:41

Nonniin. Nyt on tuorevoitelupumpun kansia kiilloteltu, aika paskaa jälkeä mutta menköön. Kävin ostamassa öljyletkun uuden, aika pirun passeli, 2litraa mobil superia(2-t mineral), kaksi jousta tuorevoitelupumpun säätövipuun jotta palauttaa hyvin ja saa kannet pumpun päälle. Ostin myös autoglymin kiillotustahnaa ja monitoimiöljyä. Nyt voin sanoa että kone on valmis runkoon laitettavaksi, tänään voisi tuon tehdä.

7.6.2004 21:43

Nyt on kone rungossa, pultit kiristetty ja valmis kasaukseen. Tuota aloittelinkin jo laittamalla öljyt koneeseen, poraamalla lohkoon isomman reijän öljyletkulle, pujottamalla letkun paikalleen ja täyttämällä säiliön mobilin superilla. Menee muuten jotain 1,2litraa abaut säiliöön. Pistin pumpun vaijerin kiinni ja jousi toimii näköjään ihan ok siinä vaijerin varrella, eli saa pysyä siinä jos ei ongelmia esiinny. Putsasin kaasuttimia ulkoisesti tärpätillä ja hammasharjalla, viilailin kolmannen moottorinpultin varrelle tulevaa holkkia kun ovat rungon kiinnikkeet ilmeisesti vähän turhan tiukoiksi tulleet ajan kuluessa. Pesin ja kiinnitin myös sytytystulpat, nyt on siis vielä jonkun verran hommaa jäljellä mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Toivottavasti vain se sytkän säätö on nyt jees kun ei millään jaksaisi sitä alkaa vatvomaan kun pyörä muuten kasassa ja kukkuu :S