Tehdäänpä tänne pieni kirjotelma miten tuommonen 450 muuttuu isommaksi, jos joku muu miettii niin lista osista alhaalla.
Tuli joku päähänpisto hommata tuommonen 450cc -05 husse konerikkosena kun nettimotosta sen bongasin.
Noh eikun hakemaan pyörä 400km päästä ja ihmettelemään mikä mahtaa olla vika, tuli siinä sitte omistajan pihalla tuli leväytettyä kone auki ei ihan joka päivä tuommosta pyörän ostoa tule
Kantta nostaessa se sitten selvisi kun mäntä oli kääntynyt poikittain ja sylinteri halki.
Villi arvaus että jako olis pettäny kun molemmat imuventtiilit käkkyrällä ja nokkaketjun kiristin viimesessä pykälässä ajettu n 9tkm tuossa kohtaan.
Alunperin tarkoitus oli tehdä 450 mettä peli, valkonen kilpihän tuossa myös on.
Aikani kun varaosia kyselin hiipi mieleen oivallus että 510 husse poikkeaa melko vähän, kaasuttimen säädötkin ohjekirjassa pääsuutinta lukuunottamatat samat.
Eihän se 500cc sitte riittänytkään ja löysin näpsäkkään hintaan 530cc sylinteri+mäntä satsin, 530rr mallista nuo ovat ja 100mm halkaisija kun perus on 97mm.
Samalla sitten tuli ilmeisesti tehtaan kisakampura uudella veivisatsilla, sorvia käytetty "reilusti" tuohon oisin punninut mutta kunnon vaakaa ei ollut.
Vähä arpomista vielä laittaakko tasapaino akseli vai ei, lainaten myyjää "normally we don’t use the balance shaft as it takes power"
Ja onhan tuota totuttu jo tärinään 570 huskun jäliltä
Tuli samalla laitettua supermotovanteet kun samasta paikkaan sai, paketista kun aukasin ni olivat kuin uudet.
Näppärä paketti kun huskusta otettu ni holkit valmiina samoin kumit, ratas ja levyt, ajettu 30 mailia eikä tarvi kun pyöräyttää alle.
Muutakin pientä tilpehööriä tulee uutta mm.mittari, laakereita, kansi..
Muovit sais kans uusia, mietin että nuitten smotojen kans vois olla ihan kiva tommonen tarrasarja
http://www.moto-stylemx.com/eshop/components/com_virtuemart/shop_image/product/Husqvarna_TE_125_4f59fe5d10a10.jpgÖljypumppu takerteli ja ei meinannut pyörähtää käsivoimin, onneksi tarkistin ois voinu muuten tirahtaa kyynel.
Saa nähä miten tuo liikahtaa nuilla osilla, voi olla kohtuu herkkä kiekumaan tuolla kampuralla
Vielä pari kuvaa vallitsevasta tilanteesta, toivottavasti viikon sisään sais loput palikat ja ajokuntoon.
450cc muuttaminen vaatii seuraavat osat 510 mallista:
-kampiakseli
-Sylinteri+mäntä
-Lohkojen pinnapultit
-Nokkaketju