Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
12.4.2012 8:52
Vanha Honda, mutta mainiosti toimii kaikki - ei turhaan ikiliikkujan maineessa. MP-messuilla tämän pyörän kyltissä luki vielä vuosimallina -83, mutta tehtaalta kun asiaa selvitettiin, niin tämä onkin tehty jo 20.12.1980.
Enemmän pyörästä kuvia ja juttua (ja kuvia ja vähän juttua ylipäätään vanhemmista pyöristä ja tapahtumista) on osoitteessa
http://www.vanhamoto.net/ eli en nyt ala tähän kopioimaan kaikkea mahdollista.
12.4.2012 11:12
Kaunis on pyörä, ei voi muuta sanoa. Kai tämä kaunotar saa kilometrejäkin niellä eikä vain kukkasena joudu seisomaan näyttelyissä?
12.4.2012 12:34
Kiitos! Eipä sitä näyttelypyöräksi ole ollenkaan tehty, ihan yllättäen tuo kutsu tuli. Ennemminkin nolotti, siellä se oli syksyllä ajosta tulleena täysin entistettyjen ja museoitujen pyörien välissä sakkorenkaineen... mutta onneksi palaute oli silti positiivista.
Viime kesänä sillä ajettiin noin 8000 kilometriä, lähinnä kaksi päällä. Ihan käyttöpyörä se on, tänä vuonna aloitti ulkoilukautensa jo maaliskuussa. Itse asiassa tuolla blogissa on noita kuvia tapahtumista ja muista ajeluista eli niistäkin näkee, että kyllä se liikuntaa saa!
12.4.2012 20:47
Hieno CeXi, bongasin messuilla!
Kyllä se hyvin sijoittui muiden japsistarojen rivistöön. Aijai, hienoja muistoja tulee mieleen. Omistin samanikäisen ja värisen "muovipossun", kuten jotkut CX:ää nimittää, oli eka oikea prätkä kevarin jälkeen. Siinä oli suorat putket ja papatteli kivasti moottorijarrulla
Sun pyörä näyttää olevan loistavassa kunnossa, oletko aikonut museokatsastaa?
12.4.2012 21:39
Tämähän onkin tuttu pyörä vmpk-foorumilta! Hieno on peli ja vielä hienompaa, että on oikeasti käyttöpyöränä! CX:ää olen itsekin harkinnut monta kertaa käyttöpeliksi. Ei vaan ole kertaakaan tarve ja tarjonta kohdanneet. Tosin ajelen istekkin saman ikäluokan Hondalla ja ihan käyttöpyöränä sekin. CX:hän pidetään yhtenä kestävimmistä pyöristä kautta aikain. Eikös näissä ole se pitkittäisen kampuran heilahdus-efekti eliminoitu erisuuntaan pyörivällä kytkimellä? Muistanko oikein?
13.4.2012 9:20
En taida museokatsastaa, rajoittaisi luvallisia ajopäiviä ja lisäksi tämä tuskin edes kelpaisi tarkastajille - satula on kyllä alkuperäinen, mutta se on päällystetty uudelleen "väärän" värisellä pinnalla. Lisäksi tankin kyljessä ei ole enää tarroja. Saksasta saisi koska tahansa vaikka uuden mustan satulan ja uudet tarrat tankkiin, mutta kun tykkään tästä enemmän näin. Muutoinhan tätä ei ole muutettu vaan ainoastaan huollettu/korjattu tarvittaessa ihan aidoilla uusilla CX-osilla.
Tosiaan on niin, että kytkin pyörii eri suuntaan eli pyörä ei yritä kammeta itseään mihinkään suuntaan. Monia muitakin aikanaan kovin hienoja ratkaisuja ovat insinöörit tähän keksineet ja niiden ansiota lienee, että tämä on niin kestävän maineessa. Yhdellä kansainvälisellä CX-forumilla on raportoitu pyörästä, jolla on ajettu yli 600 000 kilometriä... mutta saahan nämäkin rikki, jos laiminlyö huoltoja ja korjauksia. Oman pyöräni kilometreistä ei ole oikein tietoa, mittarissa vajaat 70 000, mutta ei voi pitää paikkaansa - haastattelin pyörän toista omistajaa, joka kertoi itse jo aikoinaan ajaneensa yli 70 000 päälle siihen, mitä oli ensimmäisen omistajan jäljiltä ja minä olen seitsemäs omistaja... mutta hyvin tämä tuntuu toimivan.
13.4.2012 21:41
Jeps. Kyllä tuo yli puolen miljoonan lukema alkaa olla aika huikea 500cc moottoripyörälle! Kestäähän melkein kone, kun kone jos ajaa hyvillä öljyillä ja viitsii vaihtaa ne riittävän usein. Ja 70-luvun lopussa vesijäähdytys ei ollut isommissakaan pyörissä aivan tavanomaista. Siinä taitaa olla se suurin etulyöntiasema kilpailijoihin verrattuna. Muistan jostain lukeneeni myös, että Comstar-tubelessvanteet tuli ensimmäisenä juuri CX:ään. Ko. vanteet löytyy myös minun CB:stänikin.
18.4.2012 12:24
Nyt on sivulaukutkin samaa vanhaa mallia (vaikkakin uudet) - ihan hyvät, mutta pienelle takamatkustajalle vähän tiellä.
http://www.vanhamoto.net/2012/04/laukut-ja-cx-500.html
29.4.2012 9:40
Viime vuonna vahdettiin etujouset kantavammiksi, nyt oli takapään vuoro. Loppuulos on omaan makuun just eikä melkein: kuin saksalainen auto, kovahko ja kantava. Ja jousien ulkoasukin sopii hyvin 32 vuotta vanhaan pyörään!
Tarkemmin:
http://www.vanhamoto.net/2012/04/kantav ... da-cx.html
29.4.2012 11:29
Viivi 1 ja Viivi 2......
29.4.2012 11:36
Viivi II on moottoripyörä, Viivi on vaimo... eli vaimon mukaan nimetty pyörä!
27.10.2012 8:29
Kausi on päättynyt (kelien takia vain 11 000 km) ja jotta jotain tärkeää olisi talvellekin, olen tilannut kaikenlaista hankalasti saatavaa varaosaa Saksasta ja ajatus on viedä mopo pajalle koneen avaukseen.
Nimittäin kun kone ja koko pyörä tuntuu aina vaan toimivan täysin moitteetta (itse asiassa koko ajan vain paremmin ja paremmin, se tykkää käytöstä), niin tyyntä myrskyn edellä sen täytyy olla eli kone irti ja täysin atomeiksi!
No oikeampi syy on, että kun vehkeen todellisista kilometreistä ei ole ihan varmuutta ja ikää kumminkin 32 vuotta, niin ei liene pahitteeksi tarkistaa kaikki. Sitten ainakin tietää. Keväällä olisi sitten täysin läpikäyty pyörä.
Jos mittarin kilometrit pitäisivät paikkansa, olisin kahdessa vuodessa ajanut 25 % tämän 32-vuotiaan pyörän kaikista kilometreistä. Uskottavaa? Ei ehkä.
4.11.2012 10:21
Paha noista kilsoista on kyllä mitään sanoa, meilläkin on kotona 2001 vuoden 535 virago jolla on ajettu rontti kymppi, ehkä 12tkm. ja pyörällä on kuitenkin ikää yli 10vuotta, eli about 1000km/vuosi keskimäärin tullut kilsoja. tänävuonna ehkä 200-300km?
2.2.2013 13:05
No, nyt ei kohta ole kilsoilla merkitystä - pyörä vietiin PrätkäPajalle purettavaksi atomeiksi koneen osalta. Sittenpähän tietäisi, vaikka lompakkoa tulee taatusti kirpaisemaan ja lujaa. Kaikki on purettu ja tarkistettu. Mitään katastrofaalista ei löytynyt, muutama väljä laakeri lähinnä. Ehkä isoimmat havainnot ovat, että toisessa sylinterissä on joskus 33 vuoden aikana ollut vettä pitkään ja siinä oli korroosiota. Molemmat sylinterit hoonattiin ja laitettiin. Lisäksi joku omistajista ei ole kauheasti jakoketjun kireytä vahtinut ja se on joskus syönyt löysänä konetta aika paljon. Teen tästä jutun kuvineen blogiini, kunhan saavat pyörän joskus vielä kasattua - yksi laakeri on uupunut jo kuukauden päivät.