Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Jawa 638 Twin Sport -90

20.7.2011 18:14

Onnellinen (?) Jawan omistaja ilmoittautuu. ;)

Tämähän on hiukan päälle 20000 ajettu ja kerran jo porattu, joten meikäläisen ajolla muutama vuosi menee öljyjä vaihtamalla, muut kulutusosat on vaihdeltu edellisen omistajan toimesta.

Ilmanputsari on mallia vapaasti hengittävä, ed. omistaja oli sitä mieltä, että alavääntö heikkenee orkkiksella?

Koeajolla ainakin vääntöä löytyi todella mukavasti myös alhaalta.

Kuinka matalilla kierroksilla tätä uskaltaa viedä, ts-mallissahan on economy alue, mutta voiko tuon alle päästää, esim 50-60km/h nopeuksissa, vai kannattaako jo kolmonen heittää sisään?

Lähteekö mittarit irti jotenkin?
Youtubessa muutamassa Jawassa mittarit on "oikein" eli kiekkamittari vasemmalla... :)

Kaatumarautaa eteen kannattaa kai Simpaselta kysellä?

Tyhjäkäynti jää välillä huutamaan, kun kytkin pohjassa risteykseen tulee, tai ainakin koeajolla kerran.
Vakiokaasari paikallaan, nimetön tarvikekaasari tuli mukaan, mutta sillä ei kuulemma toimi.

Tarkoitus olisi ainakin maalit + tarrat + lakka pintaan laittaa, kun ehtii, mahdollisesti talvella.
Alkuperäistä maalipintaa on penkin alla tankissa, joten orkkisväri saattaisi onnistua.

Mutta jos muutenkin muokataan, niin värikin saattaa vaihtua...

Lisäys: Pari kuvaa galleriassa...

2. lisäys: Edellisen omistajan mukaan 80-100 matkavauhdilla kulutus on 4-5l/100km, joten ei ainakaan mikään juoppo ole... :D

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

20.7.2011 21:22

Tuo huutaminen voi johtua A: kaasuvaijerin/luistin jumittelusta B: Stefojen/imukaulan vuotamisesta C: Vääristä tyhjäkäyntipiirin seoksista.

Tuo C on todennäköisin koska tarvikeputsarit. Ongelmahan on siinä, kun tyhjäkäyntipiiri on mitoitettu tyhjäkäynnille eikä sen polttoainevirtaus riitä kaasun sulkiessa nopeasti ja siten seos jää laihalle mahdollisesti myös siirtymäpiirin/pääsuutinpiirin avustaessa tapahtumaa. Kun kierrokset vihdoin laskevat muuttuu myös tyhjäkäyntipiirin aikaansaama emulsio rikkaammaksi ja pääsuutinpiiri tippuu käytännössä pois pelistä saaden aikaan rauhallisemman seoksenmuodostuksen.

Taistelin tuon saman ongelman kanssa suzukini parissa, ainoa toimiva ratkaisu oli laittaa tyhjäkäyntipiirin ilmakanavaan rajoittava ilmasuutin(siten että kaasuttimen ilmakanavan maksimivirtaus rajoittuu kyseiseen tyhjäkäynnillä riittävään suutinkokoon) ja pykälää isompi tyhjäkäyntisuutin. Teoriani mukaan tuo suutin tasaa virtausta sen verran että kone tippuu samantien tyhjäkäynnille kun luistin laskiessa seos menee hetkellisesti tautisen rikkaalle virtauksen kasvaessa lähinnä vain tyhjäkäyntisuuttimessa(eikä siis tyhjäkäyntipiirin ilmaruuvin kanavassa). Aikaisemmin tyhjäkäynti saattoi jäädä huutamaan 2trpm ja sitten laskea alas, jälkeenpäin säätöjen jälkeen tyhjäkäynti tippui normaalisti välittömästi oikeaan lukemaan ja kovan ajon jälkeen kaasun kertanäpäytyksen jälkeen jäi nätisti käymään(jos päästi suoraan kaasun pysyvästi alas, kone sammui).

EDIT : niin muuten, jawassa mittarit on oikeinpäin ;)

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

20.7.2011 21:44

Joo, ja sama suomeksi...

Eli suuttimia vaihtoon? Vai orkkisputsari paikalleen?

Täytyy huomenna testailla, kun käyn ajelulla, miten tyhjäkäynti toimii.
Voisihan orkkisputsariakin kokeilla, on kuulemma vaikea saada kaasari paikalleen, mutta katsotaan...

Miten päin ryyppy oli päällä, vipu ylös?

Katselin netistä osia, aivan naurettavan halpoja!

Vakuutuskin tippui, joten halpoja kilometrejä tiedossa. Koko vuosi 130€ 55% bonuksilla.


Tämä onkin SPORT, kiekkamittari oikeastaan kuuluisikin olla vasemmalla jo tehtaalta lähtiessä... ;)

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

21.7.2011 17:56

Hienoa, kun saadaan lisää Jawamiehiä tännekin! 8)

Tosiaan siitä kaasarista. Kaasarin oikealla puolella on seosruuvi, jolla pystyy säätämään pienten kaasunavautumien seosta. Omassa Jawassa oli ostohetkellä juuri tuota samaa vikaa, mutta seosruuvista säädin aavistuksen rikkaammalle niin ongelma poistui. Perussäätö oli muistaakseni 1,5 kierrosta auki. Mulla on nyt muistaakseni 1,75-2 kierrosta auki ko. ruuvi. Voihan tuo ilmanputsarikin vaikuttaa, mutta kokeile kuitenkin ensin tuota ruuvia säätää. Niin ja ryyppy on sitten päällä, kun vipu on ylhäällä. Kylmäkäynnistyksessähän on sitten semmoinen erikoisuus, että pari-kolme kertaa pitää polkea ilman virtoja ryyppy päällä(kaasuun ei saa koskea)ja sitten virta päälle ja römpötipötipöts.... Suoraan virrat päällä polkemalla ei aina lähde.

Hyvin voi 1-päällä ajella 50-60km/h nelosella. Kuuleehan sen sitten, jos kone kilisee eikä vedä kunnolla. Kuitenkin nyrkkisääntö on, että mieluummin vähän liikaa kierroksia, kun liian vähän. Varsinainen vääntävä voima paljastuu kuitenkin vasta 4000rpm kohdalla. Itse vedän 2-päällä esim. motarin ramppiin kiihdyttäessä sinne 5200-5500rpm tienoille varvit. 1-päällä 4500rpm asti kierrättämällä kiihtyy samalla tavalla. Se TS:än economy-alue on aivan naurettavan alhaalla. Voihan se tietty bensaa säästää jos sillä alueella ajelee...

Jokatapauksessa ihan käyttöpyörän oloinen peli. Varmasti riittää iloa vuosiksi eteenpäin. Ainakin kulutusosat kunnossa. Villi idea: vedä tankki, katteet ja lokarit armeijan mattavihreäksi! :D Sopisi pyörän karuun tyyliin loistavasti. 8)

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

21.7.2011 20:40

typ 640 kaasuttimella neulan kuuluu olla laihimmassa asennossa ja tosiaan 1-1,5kierrosta auki ilmaruuvi. Typ 640 on nimenomaan ilmaruuvi, eikä seosruuvi kuten ruuvin sijainnista moottorin puolella voisi japsikaasuttimessa päätellä. Ilmaruuvia avaamalla tyhjäkäyntipiirin tuottaman seoksen määrä kasvaa mutta samalla emulsiosta tulee laihempi. Jos onnistuu kompensointi pelkällä ilmaruuvin ruuvailulla niin paras tietenkin niin, mutta yleensä moinen(tarvikeputsareiden kanssa) vaatii jo vähän muutakin. Tuota vollottamista voi esiintyä myös jos tyhjäkäyntiseos on niin päin pyllyä, että tyhjäkäyntiruuvin joutuu ruuvaamaan liian syvälle jolloin kaasuttimen seostuotto siirtyy osaksi pääsuutinpiirille. Tuo tarkoittaa sitä, että kovemmilla kierroksilla kaasun sulkiessa kone käy tyhjäkäyntiä pääsuutinpiirillä ja kierrosten laskiessa normaaleihin tyhjäkäyntikierroksiin seos pätkii pääsuutinpiirin ja tyhjäkäyntipiirin seoksien keskivaiheilla aiheuttaen luonnollisesti erittäin epätasaista toimintaa tilanteista riippuen. Parhaiten moottori käy tyhjäkäyntiä kun seos tulee pääasialliseti tyhjäkäyntipiirin kautta.(eli vahvaa tyhjäkäyntiä mahdollisimman pienellä luistinavaumalla).

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

21.7.2011 21:57

Josko huomenna jo keli sallisi ajelut ja säätämisen, ei tuolla vedenpaisumuksessa tänään tahtonut edes kotilolla nähdä eteensä ja melko komeat salamat, ei kuitukypärän ja tuollaisen rautakasan päällä istuen uskaltautunut liikkeelle... :D

Onko tuohon pakokäyrän ja loppuputken liitokseen olemassa muuta tiivistyskeinoa, kuin hitsaamalla umpeen? Hiukan näyttää vuotavan, alumiiniteippi kestää kuulemma muutaman sata km, mutta ei jaksaisi olla koko ajan vaihtamassa...

Armeijan mattavihreä voisi olla mielenkiintoinen idea, tankkiin teipit ja mattalakka päälle... Saisi suosiolla jättää kaikki orkkisosat paikalleen. :roll:

Ohjaustankoa pitäisi kai kokeilla vaihtaa aavistuksen leveämpään, mukavampi ajoasento ja kevyempi kääntää. Biltemalta jarru- ja kytkinkahvat siis hakemaan...

Sivulaukut sain edelliseltä omistajalta edullisesti, vedenpitävät pehmeät laukut, joten pidempiä reissuja ei enää mikään estä.

Kaatumaraudasta täytyy huomenna Simpaselle pirauttaa.

Miltä lie näyttäisi Bilteman tuulilasi, jos pidemmille matkoille tuollaisen virittelisi?

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

22.7.2011 9:21

Minun pyörässä on pakoputkien tiivistys hoidettu toistaiseksi laittamalla letkukiristimillä letkunpätkät alkukäyrien ja paisuntakammioiden liitokseen. Pitää hyvin niin kauan että itse kumi haprastuu lämmöstä. Sinulla ei varmaan tulisi kyseeseen kun pakoputket niin näkyvästi esillä.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

22.7.2011 19:07

Tänään tuollainen 100km tuli mittariin.
Mahtava peli varsinkin 70-90kmh ajossa.
Kaupungissakin miellyttävä ajaa, ainoastaan tyhjäkynnin puute häiritsee, eli sammuu, kun ei kaasua anna.
Vakioputsari siis palaa paikalleen mahdollisimman nopeasti.

40 kolmosella on melko rasittavaa ajaa, hiukan nykii, eli pakko välillä kaasuttaa ja päästää vuorotellen. Mutta tämä lienee 2t ominaisuus.

Seosruuvi oli 5 kierrosta auki! Mutta eipä tuo tuntunut juurikaan muuttuvan, kun hiukan pistin kiinnipäin.

Jalkakytkin on kyllä todella mahtava keksintö, ainoa vaan, että vapaa ei löydy koneen pyöriessä jostain syystä.
Laatikossa on mineraaliöljyt, kannattaisiko kokeilla synteettistä?

Ajovalo jo alkoi temppuilemaan, onneksi oli vain polttimon kannat hiukan päässeet liikkumaan, jolloin ei kunnolla saanut kosketusta.
Voipi tulla H4 umpio kun löytyy edullinen...

Alusta on jämäkkä, takapää hiukan jää pomppimaan, mutta kai tuohon tottuu. Pistin esijännityksen tiukimmalle.
90kmh monttuisella tiellä mutkaan oli mielenkiintoista, kun perä tahtoo mennä omia polkujaan, mutta ei kuitenkaan karkaa käsistä.

Alamäkeen tuppi nurin 120, jammulla pääsi 130, joten ei tämä niin laiska ole. ;)

Jarrutkin pitää, mutkan takaa kotilo päätti lähteä eteen, vauhti tippui 90-->30 todella äkäisesti, eipä levyjarrua ole ikävä.

Kyllä Jawalla voisin lähteä pidempäänkin reissuun milloin vain. Iso tankki, pieni kulutus ja luotettava tekniikka.
Jammulla en kovin kauaksi olisi uskaltautunut.

Ja ne tärinät, eipä tuo häiritsevää ole. Helposti voisin kuvitella muutaman tunnin putkeen ajelevani. Eka koeajolla kai tuntui enemmän, kun jammun sarvista hyppäsin.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

22.7.2011 22:05

Tervetuloa siis jawismiin sairastuneiden joukkoon. :D Kaasarin säädöt taitaa olla pahimman kerran metsässä, kun ei tuon enempää kulje ja tyhjäkäynti puuttuu. Pitäisi kulkea 1-päällä ainakin 130km/h. Voi olla parasta tosiaan laittaa se orkkis putsarikotelo paikalleen. Eikä se kaasari ole mitenkään hankala irrottaa senkään kanssa. Jawassahan kaassarin pystyy kääntämään kyljelleen sitä irrottamatta, jos haluaa kohokammion irti. Luistinkansi ja luisti pitää ainoastaan irrottaa.

Alakerrassa pelaa melkein öljyt kuin öljyt. Parasta lienee kuitenkin käyttää kytkinlisäaineistettua vaihteistoöljyä. Itse laitoin viimeksi Castrol MTX:ää ja toimii erittäin hyvin. Vapaa löytyy todella helposti. Jawan vaihteisto on vain aika erilainen käyttää, kun japseissa. Se vaatii jonkunverran totuttelua mutta, kun siihen tottuu niin se on vaivaton käyttää.

TS malli on varmasti ajoasennoltaan jopa mukavampi, kun 640. Kerran TS:llä ajaneena muistelisin polvikulman olevan erittäin loivan ja satulan todella korkealla. Väljästi mitoitettu jokatapauksessa. Etenkin 2-päällä ajossa hakkaa varmasti 640:sen mennen tullen.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

22.7.2011 23:19

Paha tauti tosiaan, ei tähän taida auttaa muu, kuin mahdollisimman paljon kilometrejä Jawan mittariin...

Täytyypä putsarin asennuksen yhteydessä tarkistaa suuttimien koko.

Ryyppy päällä tyhjäkäynti toimii, joten tuntuisi olevan seokset pielessä, taitaa saada liikaa happea.
En oikein jaksa uskoa, että alavääntö kärsii, kun seokset on kohdallaan. Edellinen omistajahan väitti orkkisputsarin syövän alavääntöä...

Tankkiin valuu jatkossa vain synteettistä öljyä, sen verran nokiset on putken päät tällä hetkellä.
Myös laatikkoon täytynee kokeilla kunnon öljyjä.

Ajoasento on mukava, penkki voisi olla hiukan kapeampi, mutta menettelee.
Penkin alle mahtuu litran öljypönttö ja sivuposken sisään mahtui parin desin mittaputki, ainakin saa seoksen kohdilleen.

Kunhan saan kaatumaraudan, viritän lepuutustapit eteen, vielä leppoisampaa ajelua.
Monosen Timolle jo soittelin tuosta raudasta, oli matkoilla, mutta ensi viikolla katsellaan, josko löytyisi.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

23.7.2011 12:06

Nyt on putsari lähes paikallaan, ukkonen ja vesisade keskeytti operaation, en päässyt testaamaan.

Onko putsarikotelo tarkoitus olla kiinni jotenkin? Ei vaan löydy kiinnittimiä.
Paikalleen saaminen on hankalaa, joten kaasaria emme usein irroita...

Suuttimet on: 92, 72, 48 jos oikein näin ilman laseja.

Jos tarvikeputsarin laittaa, pitäisi kai isontaa suuttimet, mutta onko mitään vinkkiä kuinka paljon isommaksi?

Tosin jos vakioputsarilla toimii, saa jäädä paikalleen, eikös pakopuoli pitäisi myös olla hengittävämpi, jos imupuoli on...

Lisäys: Sade loppui, ruuvasin kamat kiinni ja käyntiin; seosruuvi n.1 kierros auki, tyhjäkäynti raksuttaa hiukan päälle tonnin helposti.

Ajokokemuksia myöhemmin, vaikkakaan en oikein jaksa uskoa, että ainakaan huonompaan suuntaan meni...

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

23.7.2011 14:54

Kuulostaa ihan käypäsiltä suuttimilta vakioputsarille. Mulla on tällähetkellä 94 pääsuutin ja toimii hyvin vakioputsarin ja vapaavirtauspönttöjen kanssa. Yleisesti ottaen ainakin 2t koneissa moottori toimii parhaiten juuri vakioputsarin kanssa. Eikä se Jawan(ainakaan 640)vakioputsari erityisen tukkoinenkaan ole.

638 putsarikotelosta en osaa sanoa, kun en semmoista ole koskaan purkanut. 640:stäkään en ole ikinä ko. pötikkää irrottanut joten en osaa kiinnityksistä sanoa juuta enkä jaata. Kysyppä tuostakin Monosen Timpalta, eiköhän hän tiedä noista enemmän!

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

24.7.2011 17:02

Jos rahaa riittää niin tankkiin täysisynteettistä öljyä, esim valvolineä tai mobilia. Noista minulla on hyviä kokemuksia, erityisesti mobil racing on todella puhtaasti palava öljy. Ei tarvitse karstanpoistoja suorittaa kun sillä ajelee.

Jotain 130 pitäisi kulkea pyörän yksi päällä ilman suurempaa tuulipurjetta.
Mittarivirhe kannattanee ottaa huomioon, tämä minun yksilöni taitaa näyttää karvan verran liian vähän vauhtia mittarissa.

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

26.7.2011 0:44

Tänään tuli noin 250km mittariin lisää.
Vakioputsarilla tuntuu toimivan huomattavasti paremmin, jopa se alavääntö on tallessa...

Tankilla kävin ja pistin bilteman synteettistä sekaan. N.160km tällä seoksella ja välillä kahva pohjassa, sivulaukuilla jo 110 pääsee. Ilman laukkuja varmasti kovempaakin.

80-100 on sopiva matkavauhti, hiukan tuo täristää, mutta ei niin häiritsevästi.

Hiekkatiellä menee jopa paremmin, kuin jammu xt, vaihteisto on kätevä, molemmat kädet voi pitää tukevasti stongassa.

Alkoi jopa se tehopiikki löytymään, selvästi 4trpm jälkeen lähtee.

Vaihteistoöljyt vaihtuu synteettiseen mahdollisimman pian. Nyt jää vaihdepoljin hetkeksi pohjaan, jos ykkösellä pitää automaattikytkimellä. Neutraalia ei koneen pyöriessä löydä.

Vielä kun löytäisi lompakon, se hyppäsi taskusta jossain matkalla... :(

Lisäys: Lompakko löytyi, onneksi en ehtinyt kuin sulkea kaikki kortit...
Onneksi ajokortti on siis tallessa...

Liekö sivulaukkujen vaikutusta, eilen jo suurin osa vastaantulleista motoristeista tervehti... :P

Re: Jawa 638 Twin Sport -90

28.7.2011 11:50

Kannattaa tosiaan laittaa kunnon öljyä tankkiin. Jawa on aika kova kartsankerääjä, jos ajelee jollain teboilin tervalla. Samaa suosittelisin minäkin, eli Mobil 2t Racing. Hinta-laatu suhteeltaan erittäin hyvä öljy. 2t Extrakin pelittää ihan hyvin myös.