Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Günther ja oldschool gigxerit

17.4.2011 17:18

Kuva

Tuodaanpas vähän väriä foorumille!

Olipa kerran Suzuki gsx-r joka syntyi nousevan auringon alla vuonna 1997, siis vielä kun itse leikin legoilla. Pyörä kuitenkin huhujen mukaan tehtaalta valmistuttaan päätyi saksalaisen güntherin omistukseen ja monen mutkan kautta kylmään Suomeen joskus 2000-luvulla. Mopon historia on värikkäämpi kuin monet värityskirjat, joten ei siitä sen enempää. Syksyllä 2010 pyörä kuitenkin päätyi eräälle tallille, jossa sen ulkonäkö tulee radikaalisti muuttumaan, once again...

Varmasti joku jo foorumilla tunnistaakin kyseisen takarenkaiden tuhon, todelliseksi katujen taistelijaksi amg-virityspajalla rakennetun Suzukin jo kaukaa. Kun pyörä sateisena syyspäivänä tiensä tallille löysi, allekirjoittanut kävi heittämässä sillä noin kilometrin lenkin, jonka voin luetella elämäni top 3 ikävimpiin hetkiin pyörän sarvissa. Ensimmäinen ongelma oli virtojen päälle saanti, avain ei kääntynyt edes voimalla mutta pienen kikkailun jälkeen syttyi koso henkiin ja kuski pääsi starttaamaan. Tyhjäkäyntiä ei ollut, ryyppyä käytettiin kovempien bomperien tapaan suoraan kaasareista rungon ja tankin välistä, vaihteisto oli Kallion Mikan jäljiltä jäänyt kääntämättä oikeinpäin, etujarru "lievästi" tunnoton sekä muuta pienempää mukavaa kaatosateen lisäksi.
Huonon käynnin syyksi selvisi läpimärkä suodatinelementti ja sen kuivatuksen jälkeen kone alkoikin toimia moitteetta. Hieman käy sääliksi sitä jantteria joka kyseisellä laitteella porasi kaatosateessa jostainpäin keskisuomesta tänne länsirannikolle. :roll:

Tallikaverusten kanssa ihmeteltiin pyörää useampana iltana pitkään ja mietittiin aina maaliskuun alkuun mitä sille tehdään, vai kaivetaanko vain kuoppa ja upotetaan sinne monen muun huonon keksinnön kanssa. Aluksi päädyttiin vain kevyesti purkamaan pyörää ja meikkaamaan sitä tulevalle kaudelle mutta kuinkas siinä kävikään.
Pientiä laittoa kun tuntui aina vaan löytyvän lisää niin purkaantui pyörä sitte lopulta osiin ja vähän lähti palikkaa vaihtoonkin.

Nykyisestä luukista poiketen äyskäri keulalta, uniikin mallinen bugspoiler, vaimennin ja omaperäiset jarruletkut on siirretty ongelmajätteisiin. Lokari, tanko, raiserit ym ym. on myyty ja perä varmasti vielä vaihtaa omistajaa sopivalla hinnalla.

Pyörästä todennäköisesti muutetaan kaksipaikkainen uuden buellin tyyliin, sivuille pienet katteet ja eteen todennäköisesti pelkkä valo tyyliin LSL:n urban tai vastaava. Piparilevyt, rosteri letkut, titaanivaimennin, mittarin upotus tankkiin, leveä renthal ym. perus shitti tulee varmasti myös löytämään tiensä joposta. Jospa tällä pääsisi itsekkin näillä eväillä sulattelemaan takakumin katuun ihan vaan kiitoksena sundayriderille viime kesäisestä ninjan lainaamisesta... :paha:

Pari kuvaa vielä loppuun nykykunnosta:
-Edestä
-Kuskin kulmasta
-Sivulta
Viimeksi muokannut Anssi. päivämäärä 25.5.2011 21:24, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Günther gixxer

19.4.2011 12:30

Tästä mä tykkään! :seko:

Sivukuvasta tuli mieleen, josko rakentaisit tästä tämmösen!

Kuva

Re: Günther ja oldschool gigxerit

25.5.2011 22:35

Noniin, pitkästä aikaa ehdimme kaverin (sudayrider) kanssa painimaan mopon parissa. Takahäkistä tuli yllättäen suunnilleen samaa kokoluokkaa kuin JannePa aikaisemmassa viestissä ehdotti, eli todella lyhyt, siitä kuvaa myöhemmin sillä nyt pyörä odottaa sundayriderin vakaata kättä muotoilemaan mallia tulevalle peräkatteelle.

Kuva

Sitten ihan toinen juttu, näköharhojako? Ei suinkaan :D.

Kuva

Allekirjoittaneelle kävi tänään hassusti, useampaan kertaan vannoin että en kilvellistä pyörää ostaisi hetkeen mutta kuinkas taas kävikään... Ihan lähistöllä kun sattui olemaan myynnissä erittäin lupaavalta näyttävä projekti, mallia gsx-r 600 -97 järkevään hintaan osien laatuun nähden. Pyörän rakentelua on aloitellut länsipyörässä työskentelevä mekaanikko ja työnjälki on moitteetonta tasoa, iso käsi henrille sille suuntaa!

Muutama kuva tähän väliin missä mennään:
-Runko on pulverissa vedetty mustalla ja iskarit päivitetty tuoreemman 750 kilkkeillä, siinä suurimmat. Vanteiden kanssa on joku myös muutaman tunnin viettänyt aina jarrulevyjen kiillottelua myöden...!
-kone on puhdistettu huolellisesti. Tulpat vaihdettu, venojen välykset tsekattu ja uudet öljyt sekä suodatin löytyy. Takana pitäisi olla noin 48tkm. Valmiina löytyy akran käyrästö hiilarivaimentimella.

Aloittelin tänään jo omaa osuuttani laskemalla raisereita 15mm alaspäin, vaihtamalla tangon vähemmän kuluneeseen versioon ja ujuttamalla johdot sen sisältä tankin alle. Huomenna olisi suunnitelmissa käydä hakemassa putkivärkit takahäkkiin sekä happomaalia ja raskaskalustolle tarkoitettua akryyli mattamustaa koneelle. Suunnitelmat pyörän varalle on aika kirkkaana mielessä, mittaristo ainoastaan vähän mietittyttää. Pyöreät kosot tankkiin linjalla?

Re: Günther ja oldschool gigxerit

25.5.2011 23:56

Tästä mä tykkään :). Mmmmmm. Lycka till projekteihin!

Re: Günther ja oldschool gigxerit

26.5.2011 6:33

Hyvä homma et projekti meni hyvään kotiin! Itsellä kun ei aika riitä kun talvella harrastamaan noiden rakentelua ikävä kyllä :roll:

Re: Günther ja oldschool gigxerit

26.5.2011 23:00

Kassude kirjoitti:Tästä mä tykkään :). Mmmmmm. Lycka till projekteihin!

So do I, vähän vaihtelua kolarikorjausprojekteihin! Onnea näissä tarvitaankin :D

hene_m kirjoitti:Hyvä homma et projekti meni hyvään kotiin! Itsellä kun ei aika riitä kun talvella harrastamaan noiden rakentelua ikävä kyllä
Talvellahan näitä kuuluisikin laitella, jotenkin olen itse ymmärtänyt väärin tämän ajokausi jutun :lol:. 110% tullaan ainakin yrittämään että pyörä tulisi nippuun ja vielä tarkemmankin katseen kestäväksi.

Tämä päivä meni kokonaan koneen kimpussa heti aamusta lähtien, lähes kaiken irtoavan siitä irrottelin, lukuunottamatta lohkoja kasassa pitäviä pultteja, jotka ruuvasin auki ja peitin. Nopeuttaa kasaamista kummasti kun ei joka ruuvia tarvitse mitata ja sovittaa mikä oli mistäkin. Pintaan tuli siis jonkinlainen happopohjamaali ja akryylimattamustaa jonka maalikauppias vakuutteli kestävän lämmöt... Lopputulos on aika erilainen verraten vanhaan jo lievästi hapettuneeseen pakettiin!

Huomenna ajattelin heti aamulla taas hakea maalia koneen poskiin ja venakoppaan, jotka tulevat todennäköisesti kiiltävän mustalla, mattavalkoisena (tuleva pääväri) kun tuntuisivat vähän liian yliampuvilta.

Ensiviikolla onneksi paluu takaisin arkeen ja töihin, tulee aina ihan liian kalliiksi tämä lomailu :roll:.

Re: Günther ja oldschool gigxerit

27.5.2011 21:52

Tästä tulee jotain aivan käsittämättömän siistiä, kun sä oot tekemassa. Lycka till! :)

Re: Günther ja oldschool gigxerit

29.5.2011 22:02

Sudee kirjoitti:Tästä tulee jotain aivan käsittämättömän siistiä, kun sä oot tekemassa. Lycka till! :)

Kiitos. Katsellaan mitä syntyy ;).

Kone paikoillaan

Kuva

Kuva

Öljypohjan ajattelin vielä kiillotella...

Tuli myös laitettua takahäkin suunnitelmia hieman paperille, taakse tulee vielä tuki ja akkukotelo alempien putkien väliin sitomaan pakettia ymym...
Peräksi pyörän mukana tuli R1 super shorty tai jotain vastaavaa, vaatii vähän sovittamista pyörän muotoihin mutta eiköhän se siitä.

Re: Günther ja oldschool gigxerit

10.6.2011 23:01

perä on sivuilta sovitettu pyörän muotoihin, takahäkki kasailtu ja tankille näytetty vähän lekaa. Choppasin sitä viitisen senttiä matalammaksi ja ylimääräisistä pelleistä taivuttelin pienen hyppyrin takaamaan downforcet kun vedetään isoa lujaa :roll:.

Kuva

Katteen takaosa tullaan vielä pilkkomaan aivan uuteen uskoon muihin muotoihin sopivaksi. Tankin muokkailusta ym. löytyy kyllä kuvaa ja tarkemmin selittelen siitä kun saan vielä mittarin paikoilleen. Nyt menee vaan ihan liikaa aikaa ajellessa...

Kuva

Re: Günther ja oldschool gigxerit

18.6.2011 21:02

Perä alkaa olemaan aika hyvällä mallilla, tein takahäkkiin kiinnikkeet katteelle, penkille, tankille, akulle, cdi boksille ja tasasuuntimelle. Takakate vaati vielä vähän sovittelua pyörän muotoihin ja odottaakin uretaanit niskassa jälleen muotoilijaa.

Kuva

Ja sokerina kirjaimellisesti pohjalla...

Kuva

Sunday rider lupaili päivitellä omaa projektiaan kunhan sille tapahtuu jotain radicaalia. Valtion tehtävät ilmeisesti syö kaiken ajan.

Re: Günther ja oldschool gigxerit

21.6.2011 18:16

Eilen lähti tilaukseen jotkin tarvike kahvat, asv tai jotain vastaavaa luki tilausvahvistuksessa. ;) Muitakin palikoita on matkalla, kellermannia vilkuiksi/takavaloksi ja kosolainen mittariksi, peili aihiot löytyi myös samasta puljusta. To be continue...

Re: Günther ja oldschool gigxerit

15.8.2011 21:14

Mopo seisoo kun aika ei millään tahdo riittää ja luopuminen tälläisestä aarteesta ei ole vaihtoehto.

Muutama kuva nykykunnosta, öljyjä ja bensatankkia vaille ajokunnossa, niin ja taitaa siitä jotain lasikuitukappaleitakin uupua... Akran käyrästön sijainnista ei ole enää edes kaverillani jolta pyörän ostin tietoa, eiköhän se ollut sitten siinä. Ilmeisesti aika kova soodapuhallus kun ei jäänyt kuin jouset muistoksi. No talvella on sitte aikaa rakennella vaikka kokonaan uusi putkisto, tälläisissä tapauksissa vaan uhkaavasti kasvaa aina riski kokeilla kaikenlaisia rusetti ratkaisuja pakosarjaan...

No mutta kuvaa nykykunnossa, pienen pölykerroksen peittämänä. Mistä lie tullut :lol:.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

"six pistons, per cylinder, with 330mm disks. Not bad". Etujarrullahan se vauhtitapetaan, eiks je? :P

Re: Günther ja oldschool gigxerit

15.8.2011 21:50

Oothan ainaki hyvät etujarrut valinnu itelles! Samat tulee pysäytteleen tuota omaa pörrää. ;)

Täytynee Sakun kanssa lähteä enssuvena oikeen ajeleen sinne Poriin päin!

Re: Günther ja oldschool gigxerit

22.9.2011 21:21

JannePa kirjoitti:Oothan ainaki hyvät etujarrut valinnu itelles! Samat tulee pysäytteleen tuota omaa pörrää. ;)

Täytynee Sakun kanssa lähteä enssuvena oikeen ajeleen sinne Poriin päin!

Jees, täytyypi sopia miitti vaikka siihen kämpän kaffetuvalle ja lähdetään siitä kuivalahden ja luvian kautta mutkapätkiä pitkin poriin päin tykittelemään!

Pienten taisteluiden jälkeen alkoi bensa-ilma seos palaa pyörässä ensimmäistä kertaa piiitkäään aikaan tänään. Seisonnassa oli jopa bensapumppu ehtinyt jumittaa, virrat päälle laittaessa rele vaan napsahteli ja kun purin pumpun sekä moottorin irti tankista eivät siivet/moottori pyörinyt ilman ruuvimeisselillä ja voimalla kankeamista. CRC - moottoripesu - paineilma puhdistuksen jälkeen alkoi pumppu taas hyrrätä ja pyörä lähti samantien käyntiin. Viimiseen asti yritin olla työntämättä mopoa ulos tallista ja istumasta selkään mutta into vei voiton. Hyvin oli vedot tallessa vaikka ei ihan tuore fillari olekkaan kyseessä :P.

Notta ei topic tylsäksi kävisi niin nappasin kännyllä 1km lenkin jälkeen pyörästä kuvan, kilventeline ja muuta pientä hifistelyä vielä vaatii :D.

Kuva

Re: Günther ja oldschool gigxerit

23.9.2011 9:02

Täytyy kattoa tota ajelu hommaa millain talven rakentelut onnistuu :). Solmua putkeen vaan talven aikana. Saadaan sitten talven jälkeen katsoa kumpi jauhaa kumia paremmin ;)Täytyy kattoa tota ajelu hommaa millain talven rakentelut onnistuu :). Solmua putkeen vaan talven aikana. Saadaan sitten talven jälkeen katsoa kumpi jauhaa kumia paremmin ;)