Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Ktm exc-r 530 SM `08

17.3.2011 22:35

Noniin raapustetaampas sitten omastakin pyörästä satuja.

Pyörän historia:

Vuonna 2009 omistin 125 exc:n ja syksy & täysi-ikäisyys alkoi häämöttää. Tiesin jo piikkiaikoina että tämä harrastus ei lopu 18v (tosin kun kavereilla) joten haaveilin isommasta moottoripyörästä jo kauemman ajan. Vaihtoehtoina oli silloin lähinnä husqvarna 510, vanhemman mallin 450/650 husabergit, yamaha wrf450, HM-moto 450 tai ktm 450/530. No testailin silloisena kesänä hussea, husaberggiä, ktm 450 sekä ktm 530. Eniten silloin jo tykkäsin 530 kotarista ja sen kaverit myös kuulivat jo kaukaa kypärän läpi kun tulin testilenkiltä.

Laitoin piikkisen kotarin myyntiin jo aikaisin syksyllä, aluksi tietysti hieman ylihinnalla sillä eihän loppuvuodesta syntyneellä ole vielä alkusyksystä kiire päästä eroon. No pyörä ei mennyt kaupaksi vaikka laskin hintaa sen nettimoton halvimmaksi tuon kuntosista. Pyöräkuume jylläsi vielä enemmän kun tiesi että kohta saa ajaa luvan kanssa, joten ajattelin kokeilla kepillä jäätä ja kokeilla vaihtoa suoraan isompaan. Nettimotoon oli turha ehdottaa mihinkään 450/530 vaihtoa kun halusivat päästä käteisellä eroon joten luuri käteen ja Racing Bikeen soittoa. Sehän tärppäsi. Marraskuun lopulla kuulemma tulossa 60h ajettu vm. 2008 myyntiin. Väliraha neuvoteltiin semmoiseksi että nyt jälkeenpäin ajateltuna mun ei olisi edes kannattanu käteisellä myydä & käteisellä ostaa. Kaupat tehtiin ja pyörät vaihto omistajaa. Ostopäivänä napsittu kuva:

Kuva

Maltoin odottaa jopa 5 päivää (tjsp.) ajamatta metriäkään kunnes koitti syntymäpäivä jollon pyörä käynnistyi kello 23:55 edellisenä päivänä ja liikkeelle lähdettiin kotipihalta tasan 00:00 kun olin täyttänyt 18v. Ja ulkonahan ei ollut ihan parhaat ajokelit joten ajoin paikalliselle Shellille syntympäivä kahveille:

Kuva

Talvi tuli. Kaverilta tuli ostettua Trelleborgin piikkirenkaat 40€ heräteostoksena, takarenkaasta puuttui 10 piikkiä ja eturenkaasta ei yhtään.. Muutenkin virheettömät. Joten eikun jäärallia ajamaan:

Kuva

Kesä tuli. Ostin supermotovanteet ja muutakin osaa ilmestyi pyörään mm. muoveja. Syksyllä varastettiin myös käynnistyspoljin joten polkimena toimii (väliaikaisesti) 250 sx-f:n poljin joka passas booreihin mutta ulkonäöllisesti ei ehkä hienoin. Viimesintä kuvaa:

Kuva

Katson venttiilit konerempan yhteydessä että pitääkö niille jotain tehdä. Ehkä saattaa tulla uutta muoviakin.

Kommenttia saa heittää, ja mielipiteensäkin voi esittää.


EDIT 31.5.2011

Pyörä jonkun verran edennyt, tällä hetkellä tärkeintä vaan saada pyörä ajoon - kelit kuumottelee ! 8) Kone on valmis ja tänään kävin Racingbikellä tuon yhden katkenneen pinnan vaihattamassa.

3.6.2011

Runko paikoittain paikkamaalattu sekä runkoa putsailtu. Kuvia:

Kuva

Kuva

7.6.2011:

Lisäilen kuvia tänään, pyörästä otettiin ekat savut jo. Huomenna pikkuhommia ja sit pyörä ajoon !! 8)
Viimeksi muokannut Messico päivämäärä 27.6.2012 22:35, muokattu yhteensä 13 kertaa

17.3.2011 22:59

hienohan se on ja hattua nostan kun tällä oikiasti ajetaan ympärivuoden eikä hinkata ja hoonata tallissa että pinnat sun muut kiiltää enempi ku naapurilla.

itsellä myös koeajokokemusta kaikista listaamistasi pyöristä (paitsi hm) ja tohon 530 exc-f ihastuin kanssa heti.

19.3.2011 16:51

Spine^ kirjoitti:hienohan se on ja hattua nostan kun tällä oikiasti ajetaan ympärivuoden eikä hinkata ja hoonata tallissa että pinnat sun muut kiiltää enempi ku naapurilla.


Sanotaanko näin päin että kyllä minä pesen pyörääni heti kun se on vähänkään likainen ja katteet vahaan säännöllisesti. Kenkää tuo mopo on saanu mun aikana (ja huollettu samalla mitalla) ja iskuja on saanu jonkunverran kun ollaa oltu ajamassa (kikkaillessa kaatunu kyljellee jne..) mutta naarmuja kummosempaa tuhoa en oo saanu aikaseks. Kerran luulin että tanko väänty (ja menin hätäpäissäni ostamaan kaverilta orkkis tangon) kun selvisikin että vain pumput olivat kääntyneet t-paloissa :D

Siks mulla onkin tämmönen mopo eikä mikään muoviluoti kun tiedän ettei se virheettömänä säilyis kuitenkaan viikkoa pitempään.

19.3.2011 20:16

Sulla alkaa tulee jo kohta kiire että pääsee heti ajelemaan kun on ees vähän parempia kelejä :lol:

Mutta asiaan, tulee varmasti uuden veronen ja kehtaa taas ajella ens kesänä jos meinaat noinkin paljon panostaa tohon ;)

ps. osta multa tohon ilmanputsarin kotelon muovit mis lukee exc 125 ni olis mopo pojat ihmeissään :seko:

21.3.2011 15:15

Muistaakseni sulla oli joskus akrapovicin slipari kiinni ja vissiin kunnostusta vailla? Jos muistan oikein niin voisit kunnostaa sen?

21.3.2011 15:21

Jorre__ kirjoitti:Muistaakseni sulla oli joskus akrapovicin slipari kiinni ja vissiin kunnostusta vailla? Jos muistan oikein niin voisit kunnostaa sen?


Juu, tuli ostettua heräteostoksena semmonen. Hyvät soundit siinä pöntössä oli mutta sanotaanko näin että vaatii liikaa duunia saaha se kuntoon.

Sittenkun nuo tärkeemmät on tehty niin sitten vois ottaa sen projektiksi.

22.3.2011 16:16

Tätä on odotettu ja kuolattu useasti. Mukavaa lukea vähän tämän historiasta, ja erittäin mukavaa, kun laitat tätä kunnolla. Tämmösen kun vielä joskus saisi..

31.3.2011 23:55

Noniin. Koneenosat jo Veikko Laaksolla, tiistaina saa loput osat hommattua. Osat maksettu tänään (palkkapäivä :D) ja tiistaina noudan osat veikolta :)

Vähän arveluttaa kyllä avata konetta ja jos siellä jotain yllätyksiä tulee vastaan, varsinkin venttiileissä tai kytkimessä. Kytkin ei irroita ihan kunnolla sillä vaihde päällä & kytkin pohjassa takapyörä pyörii luvattoman paljon vaikkapa lumella sekä kytkinpohjassa 1 laittaminen päälle rusahtaa ikävästi mutta ajossa toimii moitteetta. Imuventtiilit todenäkösesti joutuu vaihtaa kun tuntuu että ei lähde enää samalla tavalla käymään kuin ennen ja kun pyörä oli lainassa kaverilla niin itehä siinä joutu sen pistää sille käyntiin kun kukaa muu ei tuota polkemalla tykkää saaha käymää.

En ole vielä kytkinosien hintoja kyselly, mutta imuventtiilit tuo laskuun lisää parisen sataa - pakoventtiileistaä puhumattakaan..

No, tärkeintä tehdä vain kaikki alusta loppuun huolella niin ei tarttte taas murehtia pitkään aikaan.

1.4.2011 20:29

Noihin venoihin on olemassa semmonen ns."repair kitti" siis siihen kuuluu periaatteessa kaikki jouset, venat yms. ja makso jotai pari hunttia. Toisaalta en tiiä onko noissa uudemman mallisissa koneissa erilaiset venat ku tossa vanhassa RFS koneessa.

12.4.2011 15:37

Noniin. Puolet osista tuli nyt, loput loppuviikolla.

Kuva

12.4.2011 15:50

ripeästi mylly kasaan, alkaa kelit kuumottelee :P

12.4.2011 21:49

2 viikon sisällä pitäisi olla valmista. Ei liian kiireellä ettei tapahdu vahinkoja ;)

Huomenna kone pöydälle ja pyörää purkamaan !

Re: Ktm exc-r 530 SM `08

3.5.2011 23:16

Noniin. Päivitystä tähänkin projektiin. Eli pyörä on palasina ja viimeset osat stefoja lukuunottamatta tuli tänään, kuulemma oli pieniä toimitusvaikeuksia joidenkin osien kanssa. Stefat pitää jostain vielä hommata (huomenna soittelen koko pk-seudun läpi, alkaa vituttamaan kun projekti vaan venyy)

Koneen vein tänään ulkopuoliselle rempattavaksi, kun itsellä nyt on vähän kiire noitten romujen kanssa (auto + toinen pyörä myös pikku projektina)

Sanotaanko että asetetaan valmistumispäiväksi 3 viikkoa kirjoitushetkestä. On se kumma jos sillo ei ole jo pyörä ajossa, kun kelit on ulkona mitä on - tekis niin maan perkeleesti mieli ajella :roll:

Re: Ktm exc-r 530 SM `08

3.5.2011 23:32

Messico kirjoitti:Stefat pitää jostain vielä hommata (huomenna soittelen koko pk-seudun läpi, alkaa vituttamaan kun projekti vaan venyy)

On se kumma jos sillo ei ole jo pyörä ajossa, kun kelit on ulkona mitä on - tekis niin maan perkeleesti mieli ajella :roll:
Stefoja kyllä löytyy, mutta varaudu siihen että jotkut vastaavat ovat kalliimpia kuin alkuperäiset varaosat. Ainakin saksasta tilaamalla kotarin osat on niin halpoja ettei paikallisten laakeri- ja stefaliikkeiden kiertely kannata. Ja ei ne kyllä kalliita suomessakaan ole.

Niin oliko siellä joku osa kulunut? Ei noilla tunneilla pitäisi olla vielä mitään vaihdettavaa ellet sitten halua jättää mitään sattuman varaan kisojen tms. takia.

Ja mitä ajohaluihin tulee, itsellä meni kone avattavaksi rfs-kotarista. Illalla irti ja aamulla jo ajettiin :lol:

Re: Ktm exc-r 530 SM `08

4.5.2011 0:39

Ajatuksena että nyt kun sen rempan tekee niin ei tartte murehtia taas pitkään aikaan. Ja kyllä se motti piti jo semmosta ääntä (ketju rallatti) että vähintään yläkerta olis pitäny joka tapauksessa rempata.

Ja kisakäytössä tuo mopo ei ole, ihan kadulla päristelen menemään.

EDIT: stefat ja loput koneen laakerit lähti kuulemma tämän päivän postiin tulossa kotiapäin.