Eli siis se kauan etsitty Ducat... Ei vaan siis massa kawasakihan se jälleen vain löytyykin tallista. Tosiaan hermot (ja rahat) menivät kurapyörien kanssa kolmannen koneremontin kohdalla ja päätin palata takaisin touring pyörien pariin. Muutama kuukausi tuli aktiivisesti seurattua AVK:n sivuja etsien sitä oikeaa, kunnes viimein tippui otsikon kawasta hinta oikealle tasolle ja sovin kaupat pyörästä. Kokemukset vanhemmasta 03-04 mallin
ninjasta ovat varsin positiivisia ainakin, todella kevyt käsitellä ja ikäisekseen hyvin toimiva alusta, saa nähdä onko tämän uudemman kanssa jatkettu samalla linjalla?
Itse pyörä on siis mallia 08 mutta rekisteröity 09, ajettu paperien mukaan parisataa kilsaa, eli edes ensimmäistä huoltoa ei ole vielä tehty. Nuoresta iästään huolimatta on mopo ehtinyt jo saamaan etupäähän pienen niitin, jonka seurauksena on keulaputki osunut runkoon ja halkaissut tämän etupäästään kahteen osaan. Myös muita pienempiä vaurioita pyörästä löytyi, mutta itse moottori ja sen apulaitteet olivat kytkin- ja jarruvipuja lukuuottamatta ehjiä.
-Ostokunnossa -PurettunaEhjää osaa ei siis paljon pyörästä löytynyt, mutta hintaan nähden riittävästi ja saapa taas yksilöllisen pyörän kun lähtökohta on mitä on. Ensimmäiseksi lähti Vegasista tulemaan uusi runko sekä läjä muuta
OEM hilpettä (
http://www.shop.thumpertalk.com) ja uudet valmiiksi maalatut
muoviosat kiinan suunnalta (
http://www.auctmarts.com). Molemmista liikkeistä on pakko vielä mainita että varsin upeaa toimintaa, osat saapuivat 6 ja 15 päivässä johon edes moni suomalainen mp-liike ei kykene, muutamaa purkaamoa lukuuottamatta! Kun palikat oli tilattu piti alkaa suunnittelemaan mitä tekisi vanteiden, keulan ja tankin kanssa.
Lähdin liikkeelle vanteista, suunnitelmissa pyöri laittaa tilaukseen vähän leveämpää kromivannetta, mutta opiskelija/kesätyö budjetti ei aivan taipunut niihin. Joten vanhat enkein valmistamat kevyet rinkulat lähtivät L-weld nimiseen yritykseen täyttöhitsaukseen ja oikaisuun, kiitos sille suunnalle loistavasta työstä vanteet palasivat lähes nolla heitolla verstaalle sorviin
maalin poistoon. Kun maalit oli pyyhitty pois, huulille kiillotus 400-1500 papereilla ja
rättiä sekä vahaa perään, lopuksi puolat sopivaan sävyyn tulevien katteiden kanssa ja valmiit kilkkeet näyttävät
ihan hyviltä.
Toinen keula putki oli saanut noin 15mm syvän kolon rungosta ja vääntynyt muutaman asteen eli entinen siis, sorvista uusi tilalle ja kiillotusta entiseen malliin molemmille pumpuille, vielä pitäisi uudet T-palat jyrsiä, vanhat kun ovat hieman taipuneet voiman edessä.
Tankin kanssa oli kuvio selkeä, näin jokin aika sitten roaringtoyz:n muokkaaman 10R:n, jonka maalauksessa oli tyylikkäästi korostettu pyörän tankin muotoja, samanlainen oli siis pakko saada! Koska tankin värityksen halusin kuitenkin pitää perus mustana että se sopisi hyvin katteiden kanssa, niin piti tankkia muotoilla vähän radikaalimmin jotta sen huomaisi yhtä hienosti kuin tuon maalausella korostetun jenkkilän yksilön. Ennen muotoilua piti
tankki kuitenkin suoristaa ja hitsata pitäväksi, joten rälläkkä käteen ja tankki
pariin osaan, naputtelua ja näyttää jo vähän
paremmalta. Sitten hitsaus nippuun ja varmistus epoksi hartsilla, päälle ruosteenesto primeria ja purkki
uretaania. Kun uretaani oli
muotoiltu vedin päälle ainakin kilon pakkelia jolla mallista tuli tasainen, tämän jälkeen kuidusta muotti ja pakkeli/uretaani kasa irti tankista. Tämän jälkeen muutama kerros kuitua muottiin ja kuori oli
valmis kiinni liimattavaksi. Ripaus pakkelia ja spray kittiä niin alkaa näyttää
tankilta jälleen.
Ulkonäöllisesti suunnitelmat ovat aika valmiit, väritykseltään moposta siis tulee musta/valkoinen ja muutamia kiillotettuja yksityiskohtia, eteen xenonia ja taakse ledvilkut/takavalo yhdistelmä, penkkeihin valkoinen alcantara/nahka verhoilu. Retkeilyä varten löytyy jo tallin perältä kirkas tuplakupla, mutta suunnitelmissa on jossain välissä kuidutella todella lyhyt "show" pleksi kylällä pyörimiseen. Myös muuta pientä palikkaa on kaatumapaloista muutamaan tankinsuojatarraan jo valmiina.
Tekniikka puoli sen sijaan on vielä hieman auki, jos pyörä pitkään itsellä pysyy niin PC nyt kai ainakin ja putkisto, mutta mikä? Jälleen kerran after market vaimentimet näyttävät vakioon verrattuna todella törkeiltä... Mielessä kävi katsastuksen jälkeen ostaa vaikka toinen vaimennin ja tyhjentää se sekä ohittaa katti, saisi ainakin soudit kohdilleen. Toisaalta verstaalta löytyy putken vääntely välineet ja pitkä talvi edessä, saa nähdä mitä syntyy...
Kaikenlaisia ehdotuksia pyörän suhteen saa laittaa tulemaan jos siltä tuntuu, tätä rakennetaan nyt pitkästä aikaa itselle omaan käyttöön ja tyylikäs sekä ennen kaikkea ajettava pyörä pitäisi saada tästä väännettyä.
Loppuun vielä henkäys tulevasta, vanhalla ala T-palalla:
"Pari" kuukautta myöhemmin, kutakuinkin valmiina:
Viimeksi muokannut Anssi. päivämäärä 20.10.2010 19:08, muokattu yhteensä 1 kerran