Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Gas Gas FSE 450 Supermoto '04

9.11.2009 0:17

Otsikon papatin tuli isännän kanssa perjantaina 6.11. noudettua 360km päästä, Oravaisten Tehtaan (Mirka) naapurista. Reissulle osui mukavan kehnot kelit, ja mopo olikin sentin kurakerroksen alla kotiin päästessä, kun ei pressua ollut päällä :)

Pyörä on muutama vuotta sitten tuotu Ruotsista, jossa se on ollut kilvissä. Pyörä ajautui jonkin autoliikkeen kautta vaasalaiseen Aquamar-veneliikkeeseen myyntiin(?), ja siellä se seisoi aikansa kunnes tämänkertaista myyjää edeltänyt omistaja sen sieltä osti. Hänellä pyörä oli kaksi vuotta, joista ensimmäisen vuoden ajossa (tarina ei kerro missä, kun pyörä ei kilvissä ole Suomessa ollut :D). Ekan vuoden jälkeen silloinen omistaja teki pyörään koneremontin, jonka jälkeen pyörä seisoi lähes ajamattomana vuoden omistajan ollessa armeijassa.

Konremontissa uusittiin mäntä, venttiilit, pakonokka, nokkaketju, tulppa, öljyt ja ilmansuodatin. Samalla kertaa huollettiin takaiskari sekä etupumput. Takaiskari on säädetty n. 80kg kuskille. Pyörä siirtyi minua edeltäneelle omistajalle vaihtokauppojen yhteydessä, eikä ko. heppu sillä juurikaan ajellut. Hakusessa oli monttupeli ja sinne GG kuulemma oli hieman turhan arvokas ja hyväkuntoinen.

Pyörällä ei siis konerempan jälkeen ole ajettu kuin muutama sataa kilometriä. Mittarissa on lukema 5678km. Pyörän ulkoinen kunto on hieno, lukuunottamatta takakatteissa näkyvää käytön jälkeä ja muutamia pikkujuttuja. Rungossa ei etupyörän takana näy juuri minkäänlaisia kiveniskemiä.

Paperiasiat ovat hyvin pitkälti hoidossa ja omistajuushistoria tiedossa. Mukana tuli mm. entinen Ruotsin rekisteriote, jossa maksiminopeudeksi merkitty 120km/h :) Vaan eipä tuollaisella sen kovempaa juuri huvita ajaakaan.. Papereiden lisäksi mukaan tuli käynnistyspoljin, jotkut paskat kahvasuojat sekä dB-killeri vaimentimeen. Myyjää edeltäneeltä omistajalta saan vielä lisää papereita sekä ylimääräisen nokka-akselin. Veroarvio on 800€ tuntumassa.

Pyörä on jo vakiona melko hyvin varusteltu.

  • ruisku
  • sähköstartti
  • Marzocchi Shiver -supermotokeula
  • Öhlinsin säädettävä takaiskari
  • nestekytkin
  • 300mm kelluva etujarrulevy
  • nelimäntäinen Brembon satula
  • digimittaristo

Ruotsissa mopoon on asennettu myös ruiskun lastu jolla luvataan 17% tehonlisäys sekä Arrowin kokoputki. Näillä eväillä koneelta pitäisi paukkua irrota jossain 60hv tuntumassa.

Tuo edellämainittu kytkinkoppa lähtee vaihtoon ja tilalle on jo tulossa Saksasta löydetty ehjä purkuosa kohtuuhintaan. Jos vaikka saisi tuon kiksinkin toimintaan.. Tallissa on pari vuotta pölyttyneet myös hiilikuituinen, todella kevyt kopio KTM:n supermotoloksusta sekä vastaava kopio Hussen numerokilvestä, jotka saattavat ehkä tulevaisuudessa löytää tiensä tähän mopediin. Uudet muovit sekä tarrat myös harkinnassa, vaimentimeksikin voisi joku hieman lyhyempi / sirompi soveltua. Takalippa + valo vaihtuu varmasti, ja vilkuilla varustetut käsisuojat kaiketi ilmaantuvat myös jossain vaiheessa.

Alla vielä kiireessä napattu foto, pyörä on kyllä pikaisesti pesty mutta likainen.. Ja kyllä, renkaat vaihtuu myös :D Galleriassa pari räpsyä lisää.

Kuva
Viimeksi muokannut jusutus päivämäärä 21.3.2011 13:50, muokattu yhteensä 13 kertaa

9.11.2009 1:18

ihan komia peli, mutta... öh... koneremontti 5500km kohdalla :roll: ?

9.11.2009 10:10

Kisavehkeet vaatii huoltoa? Ei tuo ole mikään kyykky. :)

9.11.2009 12:18

Juha S kirjoitti:ihan komia peli, mutta... öh... koneremontti 5500km kohdalla :roll: ?

Korkeaviritteinen ykspyttynen yllättäen vaatii vähän tiuhempaa huolenpitoa ku PC25:n ikuisuusmoottori. Myyjää edeltänyt omistaja arveli todellisen kilometrilukeman olevan lähempänä 9tkm, tuo mittaristohan on patterikäyttöinen niin tuskin on kaikkia ajoja siinä.

9.11.2009 16:23

jusutus kirjoitti:
Juha S kirjoitti:ihan komia peli, mutta... öh... koneremontti 5500km kohdalla :roll: ?

Korkeaviritteinen ykspyttynen yllättäen vaatii vähän tiuhempaa huolenpitoa ku PC25:n ikuisuusmoottori.


Mutta miksi esim. venat ja pakonokka on uusittu? oliko siitä mitään puhetta? meinaan siis, että olkoot vaikka kuinka kireä yksimukinen, niin ei esim. nokka-akselin pitäisi noin kovilla olla, että vaihtoon menisi noilla kilometreillä.

9.11.2009 16:56

Veikkaisin että liittyy pakonokan yhteydessä olevaan automaattiseen puolipuristimeen.

EDIT: Ja venttiilit ei tuohon paljoa maksa :)

10.11.2009 10:50

Pakko nyt sormi tähän taikinaan änkeä ja todeta että ihan siistin gg:n oot löytänyt.

Tosin tuo hussen teinikilpi jutulla en menis gg:n ilmettä pilaamaan. Tuo hebo on jotenkin legendaarinen ja gg:n tavaramerkki. Tuo kotkan smotoloksu saattaa olla ihan siisti, tosin hieman surullisen näköinen ilman mitään teippejä.

Katsotaan mitä tästä tulee, onnea prokkikseen.

10.11.2009 11:23

jarez kirjoitti:Pakko nyt sormi tähän taikinaan änkeä ja todeta että ihan siistin gg:n oot löytänyt.

Tänks :)

jarez kirjoitti:Tosin tuo hussen teinikilpi jutulla en menis gg:n ilmettä pilaamaan. Tuo hebo on jotenkin legendaarinen ja gg:n tavaramerkki. Tuo kotkan smotoloksu saattaa olla ihan siisti, tosin hieman surullisen näköinen ilman mitään teippejä.

Enpä oo vielä ehtiny sitä numerokilpeä nokalle sovitella, pitää nyt ensin tutkailla miltä se siinä näyttäis. Eikä se nyt ihan teini oo, tai en ainakaan yhdessäkään muussa vielä oo hiilikuitusta nähny. Vesihionnan ja lakkauksen se kyllä kaipais.. Loksun kanssa sama homma, pitää kokeilla miltä se näyttää.

Keltasia muoveja Tribal Skullin tarroilla oon kaavaillu, IMO keltanen ja musta (hiilikuitu) sopii aika hyvin yhteen.

Kuva

jarez kirjoitti:Katsotaan mitä tästä tulee, onnea prokkikseen.

Ei tää oo prokkis :P

11.11.2009 14:51

Onnea uudesta moposta!
Ite soittelin tästä samaisesta pyörästä, jonka sinä ostit;)
Kävin pariviikkoa sitten ostamassa sen toisen Gassin 450FSE:n joka oli myöskin nettimotossa myynnissä, siis sen punaisen jos näitä kattelit... Pyörä oli ennen minua täällä kirjoittelevalla Sukram nimisellä kaverilla.
Ite pitäisi tilata uudet takamuovit, mistähän niitä löytäis ja mihin hintaan?! Eikös tähän -02 runkoon pitäisi mennä -06 muovit? Saisi tästäkin vehkeestä "faceliftin" :roll:
Itellä ei oikeastaan muuta laitettavaa kuin keulanstefat. Eipä toikaan tuu kauheesti maksamaan ku kaveri on mp-mekaanikko ni se saa puljata keulan kuntoo...
Toivotaan, että pyörä on teknisesti toimiva! Ettei tarviis kesällä olla kädet paskassa tän kanssa. Tuskin tarvii, onhan tässä koneessa jotain yhteistä dr-z:n kanssa. Tietojeni mukaan tähän mopoon on vaihdettu -05 kone joskus, alkuperäisessä koneessa oli kuulemma niin paljon "tyyppivikoja" :roll: Tiedä siitä sitten... Mutta pitää rohkeesti kattoo mitä eteen tulee!
Pitää jossain vaiheessa pistää kuvia kikottimesta, kun vaan saa sen pestyä ja puunattua kunnolla.
Viimeksi muokannut Pata8 päivämäärä 5.4.2010 16:25, muokattu yhteensä 1 kerran

11.11.2009 15:11

Juu näin kyllä sen punaisen, oli melko edullinenkin :)

Eteen menee ilmanohjaimet uudemmasta mallista ('07-'09) suoraan, mutta takakate ei. Vanhoissa se on kolmeosainen, uusissa yksiosainen. Vaihtaa pitäisi ainakin takahäkki, satula ja airbox jotta muovit menis vanhempaan suoraan. Itselläkin oli moinen harkinnassa mutta käytettyjä osia löytyy aika nihkeästi, uudet maksaa hunajaa ja nuo vanhanmallin muovit on IMO aika tyylikkäät jopa.

Laita ihmeessä kuvia :)

11.11.2009 19:07

Tosiaan hieno gasgas! Tykkään tosi paljon, ainoa mitä vaihtasin olisi änkkä ja kilventeline, mutta ei nekään nyt niin välttämättömiä ole:)

11.11.2009 19:48

Måpå199 kirjoitti:Tosiaan hieno gasgas! Tykkään tosi paljon, ainoa mitä vaihtasin olisi änkkä ja kilventeline, mutta ei nekään nyt niin välttämättömiä ole:)

Kilpiteline + takavalo kyllä vaihtuvat huomattavasti sirompaan malliin :)

11.11.2009 20:04

Juu :P tosi hieno se muutenkin on siitä ei mihkää pääse :)

17.11.2009 22:36

Hieno on mopo mutta jos saan varoittaa parista jutusta pyöräsin kanssa. Ensimmäinen on nestekytkin jonka kanssa saa olla suhteellisen varovainen sen merkistä kun kukaan ei tykkää ja moni gg omistaja sen kanssa on tapellut josta minä varmaan eniten - Cellen MC on myös törmännyt liian moneen nestekytkinongelmalliseen gg:seen, joten hän tietää myös kertoa niistä. Toinen on ruisku josta _PUHUTAAN_ pahaa ettei lähtisi pakkasen puolella käymään, nollan tuntumassakin taito saada käymään.

19.11.2009 17:18

Mikäs noita gg:n nestekytkimiä vaivaa? Itel ainaki kytkinkahva jotenkin oudon "tahmea"... ja tuntuu että ottaa ihan alhaalta. Välillä kun lähettää paikoiltaan, tuntuu että kytkin luistaisi ylhäällä, kierrokset huutaa, mutta mopo ei kulje. Tuntuu kuin ei menisi isompi pykälä ollenkaan silmään...
Tänää kävin heittää noin 30km moto reitin tos ja kun jäljellä oli noin 10km alkoi mopo temppuilee! Alkoi nykimään, pätkimään ja meinasi sammua moottorijarrutuksessa! pari kertaa mopo jopa sammui reitin lopussa. Paukutti myös putkessa aika paljon, käviskö laihalla kun tossa on CRD:n putkisto ja ei tietääkseni ole säädetty sille.
Sit mittaristo lopetti toiminnan, kuin kaikki valot myös. Mitähän moposta on hajonnu?!
Tilasin uudet takasivumuovit ahvalalta, ei tiiä koska tulee ja hintaa 47€/kpl