Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

YAMAHA FZR 600 GENESIS 1989

23.3.2008 19:00

Tuli tuossa pari viikkoa sitten hommattua ensimmäinen isoa pyörä eli 600-kuutioinen jammu. Pyörä on vm. 89, ajetty 64tkm ja se on tosi siistissä kunnossa. Katteet ehjiä, naarmuja ei juuri ollenkaan ja kaikki tuntuis olevan ehjä. Kulutusosista lähiaikoina tarvitsee uusia takarengas, mutta eturengas, jarrut, kejut ja rattaat menevät varmaan vielä pitkään. Kone tikittää kuin kello ja ihan mukavat murinatkin on. Pyörän mukana tuli manuaali, korjausopas, työkalupussi ja "huoltolappu". Ainoan vian huomasin kotipihassa ja se on, että bensahana vuotaa. Siihen ilmeisesti saa korjaus-sarjan ekä niin hirveästi harmita kun katsoo säätä.

Tarkoituksena olisi pyörä pitää melko orkiksena ja fiksata ja puunailla.
Suunnitelmissa on
- perushuolto eli öljyt,nesteet ym.
- tankinsuojan ja pleksinauhan vaihto
- rakennella ketjurasvain (ehkä)
- vaihdenäyttö
- lämpökahvat
- jotain rosterikoristetta (ehkä)
- pienemmät vilkut
Tuommosta ja katsotaan mitä toteutuu

Pari kuvaa

Kuva
Kuva
Kuva

23.3.2008 20:40

siisti kuin sika pienenä! Harvoin noin hienosti säilynyttä(ulkoisesti?) tulee vastaan.
Jos meinaat ketjurasvainta tehdä, niin samaan vaivaan kannattaa pakertaa koteloitu ketju. Kunnolla koteloitu ketju kestää isältä pojalle ja voiteluun kelpaa vaseliini.

23.3.2008 20:51

Lisäksi koteloitu ketju ei paskaa vannetta, eikä kaipaa säätöä läheskään yhtä usein, kuin avoketju. Kokemusta koteloidusta 22tkm matkalta. Sen jälkeen tuntuu avoketjun kanssa pelleily todella **ttumaiselta.

23.3.2008 20:59

Noo tuota, myönnän että koteloitu ketju on varmasti todella huoltovapaa ja ketju kestää vaikka kuinka pitkään. Se vaan ei sovi oikeen muihin kuin jawoihin jne ja matkaenskoihin, muissa pyörissä näyttää meinaan aivan kamalalta. Harrastus kuitenkin monella kysymyksessä niin aina ei mennä järkevintä reittiä.

23.3.2008 21:27

mitä hienoa on sitten siinä ketjussa ja rattaissa? Nehän ovat kuitenkin aina rasvassa ja tiepölyssä, kauhean näköistä minun mielestäni :) Niin ja kuka käski tekemään ruman koteloinnin... pyörän mukaan kotelot.

23.3.2008 21:33

Maku asioista ei kiistellä :D
Nätissä kunnossa. Uskallatko hintaa paljastaa.

23.3.2008 22:21

juu, ei mitään koteloitua ketjua tuohon :). siisti kuin sika pienenä!

23.3.2008 22:35

Kyllä koteloitu ketju varmaan olisi hyvä, mutta se ei oikein varmaan sovi tän pyörän tyyliin. Tuohon listaan voisi lisätä vielä varashälyttimen, kun olen semmosta funtsinu. Sulaisi nyt nämä lumet, mutta ei lisää vaan sataa!

24.3.2008 2:26

Veljeltä löytyy kanssa samanlainen pyörä, yhtä hyvässä kunnossa mitä noissa kuvissa on.
Mutta kaiken kaikkiaan hyvä pyörä tuommonen on, ei ole ollut mitään vikaa 3 vuoden aikana mitä hän on pyörän omistanut, nytten vain pitäisi uudet ketjut ja rattaat ostaa.

30.3.2008 11:58

Tuli ensimmäistä kertaa eilen vähän ropattua pyörää. Bensahanan tiivisteet vaihdoin, puhalsin ilmansuodattimen ja akku tuli ladattu. Tiivisteet tuli hommattua Stormilta ja maksoi 15e. Eron huomas heti sillä nyt hana on huomattavasti "tyrnempi" pyöritellä ja mikä tärkeintä se ei vuoda.

Taas vaihteeksi tuli kirottua ristipäät, kun mikään ei auennut sovinnolla. Kaikki tankin muovikuoren pultit oli niin pyöristenyitä ettei mikään ruuvari tehonnu ja pikkasen alko päätä kiristään. Ei auttanu muuta kun rautasahalla tehdä hahlot ja näyttää vasaraa ja meisseliä. Nämä kaikki ristipäät tuli vaihdettua käytännöllisempiin kuusiokoloihin ja kierteisiin vähän kuparitahnaa.

Kun pyörä oli kasassa niin oli aika ottaa ekat tyypit.
Hitto mikä ero siinä on piikkiin verrattuna! Aloitin tosi rauhallisesti ja testasin jarruja sekä kelasin vaihteet läpi. Sitten koitin ihan vähän kiihtyyyyvyytttä ja oho perä meinas karata. Ykköseltä kakkoselle, kolmonen sisään ja kaasu pohjaa. Tiessä oli sopivasti märkä kohta ja pikkasen löi sutua.
Moottori, laatikko ja kytkin toimivat loistavasti tosin lämmöt voisivat nousta korkeammalle.

Yksi asia mikä koeajolla vastusti oli seisontajalan anturi: jalka ylhäällä, moottori käynnissä, kytkin pohjassa ja vaihde sisään niin moottori sammu.
Lopulta kuitenkin pääsin matkaan, olisko tarvittu 5-6 yritystä. Katselin anturi ja se oli tosi öljyssä ja hiekassa. Suihkutin CRC:tä päälle ja hinkkasin hammasharjalla niin puhtaaksi kuin sain. Paremmin alkoi toimimaan, mutta välillä vieläkin sammui. Täytyy kattella mitä tekee että pystyskö tuon toiminnan jotenkin ohittaa. Aika tanaan rasittava vika.

30.3.2008 13:29

piuhat irti ja oikoseen tai sitten auki riippuen kytkimen toimintaperiaatteesta.

6.4.2008 14:26

Perjantaina ajokausi alkoi ja nyt ajettu 200 kilsaa. Keli vois olla lämpimämpi. Pärrä toimii kuin kello ja hanakin pitänyt bensat sisällä. Lämmöt pysyy aika alhaalla voi olla, että termari rikki tosin lui et olis ennemminkin pyörän ominaisuus. Jalan katkaisija on toistaiseksi toiminut, joten en ole vielä tehnyt sille mitään. Pitäs joku päivä hakea hioma-ainetta ja hierasta pleksi puhtaaksi naarmuista ja pleksinauha vaihtaa. Tankinsuoja pitäs vaihtaa nätimpään ja koko pyörä pestä kuhan ilmat lämpenee

Kuva

6.4.2008 17:22

hienothan nämä kelit ovat. Johan tässä on vajaa tonni tullut ajettua tämän vuoden puolella.

25.5.2008 17:50

Pientä päivitystä eli pyörä on saanut kevään mittaan ajoa sekä huoltoa. Öljyt, jäähdytysnesteet sekä tulpat vaihdettu ja ilmansuodatin puhallettu läpi. Yllätyin tulppien hinnasta kun maksaa kaks kertaa auton tulpat, mutta kyllähän noilla vähän aikaa ajaa. Perushuollon myötä käynti muuttui entistä tasaisemmaksi ja pyörä tikittää kuin kello.

Revin pois vanhan tankinsuojan ja alla oli kivä yllätys, kun huomasin että suojaa oli liimailtu pikaliimalla kiinni. Suurimman osan sain pois uusi tarra pääle. Myöskin vanha rispaantunut pleksinauha sai lähteä ja tilalle tuli oxfordin sähkönsininen nauha. Suunnitelin vanneteipin ostoa, mutta mielestäni turhaa maksaa 13 e teipistä joten teippasin vanteet punaisella sähköteipillä.

Seuraavaksi tarkoitus olisi vaihtaa takarengas ja jarrunesteet.

25.5.2008 18:20

jäähdytinnesteet olisi hyvä vaihtaa joka toinen vuosi.