Noniin, tuli sitten tehtyä jonkin sortin ex tempore osto, tai tavallaan elämäni löytö. Kerron tässä paitsi uudesta prätkästä, myös itsestäni motoristina, koska se auttaa luomaan kokonaiskuvan.
Pidän kaikista moottoripyöristä: (matka)enduroista, nakuista peruspyöristä, katetuista kyykyistä... Mutta silti jo pikkupojasta lähtien customit ovat olleet kaikista lähinnä sydäntä. Osittain kyse on tyylistä: Mm. pukeutumisen puolesta olisin voinut olla custom-kuski jo vuosia ennen ensimmäistäkään omaa moottoripyörää. En myöskään ole hurjastelija, vaan ehdottoman tiukasti lainkuuliainen kuljettaja, ajopelistä riippumatta. Lisäksi pidän niin prätkien kuin autojenkin kanssa vahailusta & ihailusta
Ja vielä yksi syy:
äänet... V2:n putputus on yksi hienoimmista äänistä koko maailmassa, vaikkei aidosta HD-koneesta olisikaan kysymys.
HD:llä on toki aina paikka meikäläisen sydämessä, mutta niiden hintatason ollessa mitä on, ei hankinta ole vielä oikein järkevää ottaen huomioon että olen mahdollisesti vielä jonkin aikaa opiskelija tai sitten työtön... Palkkatuloista ei vielä tietoakaan, lisäksi on auto ja toinen mp ja muita hinnakkaita harrastuksia. Mielessä on siis pidempään pyörinyt jokin vaihtoehto, jolla kuitenkin pääsisi tyylikkäästi custom-haluja tyydyttämään. En vanno suurien kuutiotilavuuksien nimeen, joten 250-kuutioisten luokka kiinnosti kovasti. Siellähän olisi ollut tarjolla mm. Suomessa harvinaisen puoleinen
Honda Rebel, hieman yleisempi
Yamaha Virago ja ainakin neljä hieman toisistaan poikkeavaa kiinalaista uutuutta. Viimeksimainittujen houkuttelevuutta lisäsi luonnollisesti se, että uuden olisi saanut oikeastaan naurettavan halvalla. Niin ja lisäksi tutkin kiinnostuneena vaihtoehtoja
Jawa ja
Ural, jotka tosin olisivat olleet astetta isomman luokan pyöriä, mutta hinta uutena olisi noillakin kohtuullinen.
Luulinkin tehneeni löydön, kun bongasin Nettimotosta erään ilmoituksen: vähänajettu Rebel 250 myytävänä, ja myyjänä oli liike. Sitähän piti lähteä katsomaan. Matkaa liikkeeseen oli kuitenkin melkein 300 km, joten ennen lähtöä yritin soittaa ja varmistaa että pyörä on vielä myymättä - puhelimeen ei vastattu. Läksin kuitenkin matkaan, kun ajattelin että samalla voisi viettää reissupäivän, vaikkei pyörää saisikaan. Perille päästyäni tämä "liike" osoittautuikin jonkun kerrostalon autotallissa toimivaksi paikaksi, joka ei ollut edes auki. Ovessa lappu "avoinna satunnaisesti"... Tässä vaiheessa olin toisaalta pettynyt, mutta osittain jopa helpottunut, "no olkoon sitten..." Päätin kuitenkin käydä paikallisella Jincheng-jälleenmyyjällä katsomassa, josko siellä olisi ollut tuollainen ihan nähtävillä - eipä sitäkään ollut. Mutta heti liikkeeseen astuttaessa ensimmäinen prätkä oven luona oli se, josta tuli omani. Pari päivää aiemmin liikkeeseen tullut, ja samantien pääsi uuteen kotiin, kunhan tunnin olin katsellut ja koeajolla käynyt. Ja nyt pääsemme varsinaiseen asiaan, eli löytöhän oli:
Honda Shadow, VT600C, -93, ml. 44 tkm
Ja mitä kokonaisuus pitää sisällään:
Sissybar
Nahkalaukut & laukkuraudat
Jalkatappien siirtosarja
Leveä drag bar (tai flyer?) -ohjaustanko
Jäähdyttäjän kromiritilä
Krominen ilmanputsarin kotelo
Bullet-minivilkut takana
Teräspunosjarruletku ja -vaijerit
Eihän se uusi ole, mutta pikaisella katsomisella voisi vaikka erehtyä. Tarkalla syynillä löytyy jotain pientä, kuten vähäistä ruostetta jonkun mutterinkannan juuresta tms. mutta ei tosiaankaan mitään isompaa.
Ja miltä tuntuu ajaa. Ai että, kyllä on sellainen virne naamalla ajaessa että onneksi on umpikypärä peittämässä, vaikka aina olenkin sanonut että customin kanssa pitää olla avo. Eniten nauttii 60 - 90 km/h vauhdissa, tai sitten kaupunkiajosta jolloin on yksinkertaisesti pakko välillä muutaman kerran kaasua päräyttää... Kovemmissa nopeuksissa 100 km/h alkaa olla nautinnon rajamailla jos vähänkin tuulee väärään suuntaan - mutta sehän ei haittaa, suurempia rajoituksia ei täällä olekaan edes muutaman sadan kilometrin säteellä. Voi olla, että tuo leveä tanko pahentaa sitä tuulen repimistä paljonkin, mutta muuten se passaa minulle oikein hyvin - minulla on pitkät kädet. Ja siirtosarja on ehdottomasti oltava - minulla on pitkät jalat.
Kilometrejäkin tuntuu kertyvän, vaikka en aja moottoripyörillä metriäkään hyötyajoa enkä varsinaisesti matka-ajoakaan: 2 viikossa tuli 1000 km - viime kesänä sama kilometrimäärä vei minulta 2 kuukautta! Toistaiseksi ainoa asia, mikä hieman on häirinnyt, on liian pieni bensatankki - ilmeisesti 11-litrainen ja tämä on jo se "isompi", vanhemmissa oli 9-litrainen...
Mitä jatkossa? Varjo on jo niin mieluinen, että ei mitään isompaa tee mieli tehdä. Mielessä on käynyt 15 - 20 l tankki, mutta luultavasti sellaista ei saisi nätisti sovitetuksi kun leveyttä ei oikein ole varaa suurentaa. Sivukotelot voisi ehkä vaihtaa kromisiin, nykyiset ovat mustaa muovia. Rekisterikilven taakse on tulossa tausta. Ja ehkä jotain muuta, jahka tulee suunniteltua...
Muutama kuva
galleriassa, vaikka varsinaisesti yhtään hyvää kuvaa ei vielä ole tullut otettua.
Luulisin, että tällä kertaa kukaan ei sano: "Et sitten enempää voinut kertoa."