Takit, housut, hanskat, kypärät, ulkomailta tilaus... kaikki ajovarusteisiin liittyvä tänne.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Visiirin puhdistus

19.5.2007 22:39

Minkälaisella liinalla saa visiirin parhaiten puhtaaksi ja mitä ainetta kannattaa käyttää. Itse olen lähinnä puhdistanut jollain yleispuhdistusaineella ja jollain räteillä. Kaikesta tuntuu tulevan pieniä naarmuja ja pyörrejälkiä ja sen takia kysyisinkin, että millä sen saa puhtaaksi mahdollisimman pienellä kulumisella..??

19.5.2007 22:43

Vedellä ja talouspaperilla =)

Sillä on tähän asti pärjätty ja mitään jälkiä ei oo niistä tullu :D

19.5.2007 23:11

Kertokaas kokemuksia AGV AX6 krossikypärästä.

Re: Visiirin puhdistus

20.5.2007 12:25

Huora kirjoitti:Minkälaisella liinalla saa visiirin parhaiten puhtaaksi ja mitä ainetta kannattaa käyttää. Itse olen lähinnä puhdistanut jollain yleispuhdistusaineella ja jollain räteillä. Kaikesta tuntuu tulevan pieniä naarmuja ja pyörrejälkiä ja sen takia kysyisinkin, että millä sen saa puhtaaksi mahdollisimman pienellä kulumisella..??



Visiirejähän ei perjaattessa saisi pestä muutakun lievällä pesuaine seoksella, eikä missään nimessä millään liuottavalla =D Kannattaa ihan joku mahd. pehmeä rätti / talouspaperia ottaa kätöseen ja lämmintä vettä... Silkki liinahan se paras olisi mutta pilalle menee nopeasti se liina =)

21.5.2007 11:14

Tuolla mopo puolella en saanut vastausta, niin kysynpä täällä. Elikkäs, paljonko on tulli vero jos tilaa USA:sta kypärän?

21.5.2007 13:07

Itselläni ongelmia vaihtaa visiiri omaan kypärään. Kypäränä Arai joku malli, en muista mikä, mutta visiiri on tuo vanhempi G-type. Eli siitä pitäisi saada ne poskipalat jotenkin irti, tietääkseni siellä on joku punainen nappi mistä ne saisi irti, mutta en kyllä osaa. Neuvoja? Eikä kehtaa liikaa voimaa käyttää ettei mene rikki.

Marushin tnt 800

24.5.2007 15:41

Onko kellää kokemusta marushinin tnt 800 mallin kypäristä, koska omasta mielestä se on suht koht halpa ja hyvännäköinen kypärä, mutta olisin tilaamassa sitä saksasta niin en ole voinut testata sitä. Kertokaa omat mielipiteet kypärästä?

24.5.2007 16:08

Tietäisikö kukaan paljonko maksaa tullit, jos tilaa Yhdysvalloista?

28.5.2007 15:50

Mitä ihmiset ajattelee Suomy Venturesta? Kuitukypärä, entä muuta?

29.5.2007 17:57

Visiirin puhdistuksesta oli muutama viesti takaperin juttua.Kerrottakoon nyt omakin näkemys aiheeseen...
Periaatteessa puhdistukseen saa käyttää vain mietoa saippuavettä ja sillä itekin aina pesen.Ekalla pesulla ei aina kaikki paska irtoa,mutta toisella kerralla viimeistään.Mitään liuottimia en oo ikinä koittanut,enkä varmaan kokeilekaan.Liian iso riski pilata visiiri.
Kuivaukseen käytän ainoastaan nukkaamatonta kangasta,talouspaperia en ikinä.Tämä siksi,koska (talous)paperi sisältää hiekkaa,joka voi naarmuttaa visiiriä(jokainen on varmaan huomannut tämän talouspaperin hiovan vaikutuksen niistäessään nenää useita kertoja talouspaperiin.Jos paperi hioo ihon rikki,se voi varmasti myös naarmuttaa visiiriä).
Ja vaikka sitä visiiriä kuinka hellästi hoitaisikin,niin ei se silti ikuisuuksia kestä.Naarmuuntunut visiiri kannattaa suosiolla vaihtaa uuteen.Aurinkoa vasten ajaessa naarmuuntunut visiiri on inhottava ja sen lisäksi se voi estää havaitsemasta ajoissa juuri sen kolmion takaa eteen työntyvän auton..
Että tälläsiä näkemyksiä visiiristä tällä kertaa...Kertokaa toki jotain niksejä visiirin puhdistukseen ja korjatkaa jos olin väärässä.

29.5.2007 18:01

^^Mitä kummaa? Talouspaperissa hiekkaa? Ettet sekoita santapaperiin :o

29.5.2007 18:27

Paperin valmistusprosessissa käytetään puumassan lisäksi hiekkaa(tai siis kiviaineksesta peräsin olevia mineraaleja). En sitten tiedä käytetäänkö kuinka paljon talouspaperiin,mutta ainakin ns.tavallisessa paperissa on runsaastikin.

29.5.2007 18:59

^^Ahaa...

29.5.2007 19:07

Joo kyllä! Talouspaperissa on piitä ja se vastaa hiekkapaperin karkeutta ~2500-3000. Itse puukuitukin naarmuttaa.

29.5.2007 22:38

Joo talouspaperia ei välttämättä kannata käyttää näyttöruutujen, objektiivien yms. kiillotukseen kovaa voimaa käyttämällä, eikä tietysti muovinkaan kiillotukseen, joka on materiaalina pehmeämpää. Esim. paperin valmistuksessa mahdollisesti käytetyt kierrätyskuidut ovat kovia. Sen sijaan hiekkaa valmiissa talouspaperissa ei pitäisi olla ainakaan saamani kirjallisen vastauksen perusteella (joltain kemistiltä, kun aikoinaan asian halusin selvittää). Valmistusprosessin aineilla ei ole suoraa yhteyttä valmiiseen tuotteeseen. Talouspaperia olen itsekin käyttänyt visiirin kuivaukseen, kunhan ei yhtään hankaa vaan lähinnä antaa imeytymisen tehdä hommansa. Vakituinen (mikrokuitu)liina on tietysti aina parempi arvokkaampiin kohteisiin, ja esim. videoprojektorin objektiiviin käytän vain vakituista liinaa. Lisäksi on olemassa vakituisia ohuita silmälasinkiillotuspapereita, jotka eivät varmasti naarmuta nekään.

Itse visiirin pesusssa ei ole juuri mitään sen ihmeellisempää kuin oman naaman pesussakaan. Kun pesee aikanaan (heti ajon jälkeen, jos mahdollista), lähtee helposti. Paras keino on lukuisia kertoja eri foorumeilla mainittu: vedellä kostutettu talouspaperi tai vessapaperi visiirin päälle hetkeksi (sekunneista-kymmeniin sekunteihin riittää) liottamaan ötököitä ja toisella paperilla tai kankaalla kuivaus. Ei usein tarvitse sitä mietoa saippua- tai astianpesuaineliuostakaan, lämmin vesi paperissa riittää. Kun pitää hyvän vahakerroksen visiirissä muun kypärän ohella, niin pesu on helppoa. Ja vahaukseenhan kävi se tavallinen (hiomaton) autovaha, ei tarvitse erillisiä kypärävahoja jos ei halua.