Takit, housut, hanskat, kypärät, ulkomailta tilaus... kaikki ajovarusteisiin liittyvä tänne.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

7.3.2008 15:52

Captain-Jake kirjoitti:Mutta, onko tuo sen 200e arvoinen? Ja ajan itse piikillä, mutta piikkipuolella kukaan ei tuntunut tietävän kypärästä, siksi kirjoitin tänne.

Omakohtaista kokemusta ei ole joten joudutaan odottamaan asiantuntevampien kommentteja, mutta mitä olen kuullut niin ei noita ole kuin haukuttu.

200e saat jo ihan hyvän HJC tms kuitukypärän. Jos aiot ajaa moottoritiellä tai muuten vähänkään kovempaa, on yleensä kaikki "tyylikkäät" muotokikkailut vaan haitaksi. Tuovat lisää meteliä ja niskakipuja. Tietysti jos ajat vaan koulun pihaa tai mäkkäriä ympäri, on toi varmaan ihan toimiva valinta.

7.3.2008 17:51

Pidän kypärääni (joku-ei-ihan-halvin HJC) usein ulkona kosteassa yöt ja se on alkanut haista hieltä ja homeelta ja muulta paskalta niin mukavasti että sillä ei meinaa pystyä ajamaan visiiri kiinni.

Tässä kypärässä ei näyttäisi saavan pehmusteitakaan irti pestäväksi. Pitäisikö pottaan tröötätä jotain tyylin kukkaishajustetta :D ?

Kokemuksia/neuvoja?

7.3.2008 18:39

sumppa kirjoitti:Tässä kypärässä ei näyttäisi saavan pehmusteitakaan irti pestäväksi. Pitäisikö pottaan tröötätä jotain tyylin kukkaishajustetta :D ?


Mulla on Shoei kypärä joka on tarkoitettu pestäväksi, mutta jossa ei ole irroitettavia pehmusteita. Silloin pesu tapahtuu täyttämällä iso ämpäri miedolla saippuavedellä (esim fairyä), kypärä ämpäriin ja sitten varovaisesti puristelee pehmusteita niin että vesi kiertää siellä. Lopputulos on likaista vettä ja puhdas kypärä. :)

Ei kannata käyttää hirveästi saippuaa eikä myöskään kuumaa vettä, jotta pehmusteet pysyy kiinni ja uudenveroisessa kunnossa.

EDIT: Ja kypärän annetaan kuivua ilman keinotekoisia nopeutuksia. Unohtakaa siis kuivauksessa hiustenkuivaajat ja kuumailmapuhaltimet. Aika tekee tehtävänsä.
Viimeksi muokannut Sami päivämäärä 7.3.2008 20:37, muokattu yhteensä 1 kerran

7.3.2008 19:33

onhan nuilla eri valmistajilla kypäränpuhdistusaineita, niillä varmaan kanattaa kokeilla?

7.3.2008 20:08

Juu onhan niitä, mutta ainakin itse hieman vierastan kemikaalilla käsiteltyä pottaa, kun kuitenkin päätä joutuu siellä pitämään. Eli ensisijaisesti lähtisin liikkeelle Samin kertomasta vesipesusta (muistaen kuivatus hyvin ilmastoituna) ja vasta viimeisenä keinona turvautuisin kemikaaliin (tai uuteen kypärään).

7.3.2008 21:31

Kiitokset avustanne! Täytyy koittaa tuota ämpäritaktiikkaa.

8.3.2008 17:07

Sami kirjoitti:
Captain-Jake kirjoitti:Mutta, onko tuo sen 200e arvoinen? Ja ajan itse piikillä, mutta piikkipuolella kukaan ei tuntunut tietävän kypärästä, siksi kirjoitin tänne.

Omakohtaista kokemusta ei ole joten joudutaan odottamaan asiantuntevampien kommentteja, mutta mitä olen kuullut niin ei noita ole kuin haukuttu.

200e saat jo ihan hyvän HJC tms kuitukypärän. Jos aiot ajaa moottoritiellä tai muuten vähänkään kovempaa, on yleensä kaikki "tyylikkäät" muotokikkailut vaan haitaksi. Tuovat lisää meteliä ja niskakipuja. Tietysti jos ajat vaan koulun pihaa tai mäkkäriä ympäri, on toi varmaan ihan toimiva valinta.


Muttakun ulkonäkö ei miellytä missään hjc kypärässä. Rupeeko rossipotta ravistelemaan moottoritienopeuksissa? Meneekö niska ihan paskaksi jos ajaa vaikka 400-500km moottoritiellä 100-120 km/h?

8.3.2008 17:29

Captain-Jake kirjoitti:Muttakun ulkonäkö ei miellytä missään hjc kypärässä. Rupeeko rossipotta ravistelemaan moottoritienopeuksissa? Meneekö niska ihan paskaksi jos ajaa vaikka 400-500km moottoritiellä 100-120 km/h?
Omien kokemuisteni mukaan (joskus muinoin kevarilla kokeilin) viima tarttuu ajoittain ikävästi lippaan. Suhinat ovat katukypäriä kovempia ja viima puskee kypärän sisään jatkuvasti etupuolen avoinaisesta rakenteesta johtuen. Niskaani en ole saanut kipeäksi, mutta katukypärä on monilla tavoin mukavampi vaihtoehto.

8.3.2008 17:38

Captain-Jake kirjoitti:Muttakun ulkonäkö ei miellytä missään hjc kypärässä. Rupeeko rossipotta ravistelemaan moottoritienopeuksissa? Meneekö niska ihan paskaksi jos ajaa vaikka 400-500km moottoritiellä 100-120 km/h?

Mä näen kypärän enemmänkin mukavuus- ja turvallisuusvälineenä kuin koristeena. Se miten mikäkin kypärä päätä ravistelee, riippuu myös pyörästä. Asia selviää varmuudella siis vain kokeilemalla. Eli omalla pyörällä mp-liikkeeseen ja antavat kokeilla kypärää ennen ostamista. Kannattaa kokeilla myös moottoritiellä, sillä erityisesti niissä nopeuksissa alkaa hyvät kypärät erottumaan huonoista.

Varmasti ravistelee crossikypärä moottoritievauhdeissa. Crossikypärät kuuluu metsään eikä moottoriteille. Jälleen myös pyörästä kiinni, mulla tulee niskat kipeeks hyvälläkin kypärällä, jos ajan täysin pleksittömällä nakupyörällä motaria 400km. Reipasta vauhtia ajaen 200km riittää jo siihen että on niskat jumissa - nakupyörällä hyvällä kypärällä. Katepyörällä taas ei pienintäkään ongelmaa. Mutta myös ihmiset on erilaisia.

Kannattaa myös huomioida se että enskalla ajaessa 400km moottoritietä on tuskaa kaikin puolin muutenkin kuin kypärän osalta. :D

8.3.2008 18:35

Totta, totta. Mutta minusta kypärän pitäisi olla myös hieno, se ei ole se ykkösseikka, mutta en haluaisi rumaa kypärää päähäni pistää. Eli edellisten viestien perusteella umpikypärä on ainut vaihtoehto. Onko olemassa muilta valmistajilta edes saman tyylisiä kypäriä kuin Banditit?

8.3.2008 18:50

Captain-Jake kirjoitti:Totta, totta. Mutta minusta kypärän pitäisi olla myös hieno, se ei ole se ykkösseikka, mutta en haluaisi rumaa kypärää päähäni pistää. Eli edellisten viestien perusteella umpikypärä on ainut vaihtoehto. Onko olemassa muilta valmistajilta edes saman tyylisiä kypäriä kuin Banditit?

Airohilla on monenlaista "bomber" mallia noin 200e hintaan. Mopopuolelta löytyy varmaan noista paljon kokemuksia.
Airoh kyprät moposportissa

Kuva Kuva Kuva jne...

Edit: Ei mitään tietoa ovatko mistään kotoisin, mutta foorumilla on näistä keskustelua ennestään.
Viimeksi muokannut Sami päivämäärä 8.3.2008 19:05, muokattu yhteensä 1 kerran

8.3.2008 18:58

Nuo Airohit on sitten hyviä, vai?

EDIT: Löysinkin tuolta oikein kivan näköisen Airohin kypärän, taidankin sellaisen hankkia, jos nuo ovat hyviä. Kiitos linkistä ja vinkistä!

8.3.2008 22:57

Captain-Jake kirjoitti:Nuo Airohit on sitten hyviä, vai?

EDIT: Löysinkin tuolta oikein kivan näköisen Airohin kypärän, taidankin sellaisen hankkia, jos nuo ovat hyviä. Kiitos linkistä ja vinkistä!


Ööh, tuota noin, miten sen nätisti sanoisi...pitäsköhän harkita vielä uudemman kerran?

Tai no, eihän se oikeesti minulle kuulu...

8.3.2008 23:13

Kaj kirjoitti:
Captain-Jake kirjoitti:Nuo Airohit on sitten hyviä, vai?

EDIT: Löysinkin tuolta oikein kivan näköisen Airohin kypärän, taidankin sellaisen hankkia, jos nuo ovat hyviä. Kiitos linkistä ja vinkistä!


Ööh, tuota noin, miten sen nätisti sanoisi...pitäsköhän harkita vielä uudemman kerran?

Tai no, eihän se oikeesti minulle kuulu...


Mutta perustele toki mielipiteesi niin voin harkitakkin! ;)

8.3.2008 23:27

No jos vaik toi vasemmanpuoleinen TR1.

On itse asiassa avokypärä, jossa vain pelkkä muovinen leukaosa, joka ei suojaa mitään, ei siis ole integraalikypärä lainkaan. Kypärässä on pehmuste ainoastaan 4mm paksu, joten ihmetyttää että on ylipäänsä edes hyväksytty jne.

Kuva