Takit, housut, hanskat, kypärät, ulkomailta tilaus... kaikki ajovarusteisiin liittyvä tänne.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

10.6.2010 18:37

Omiin ajokamoihin menny:
-takki, 129e
-housut, 109e
(kummatkin irroitettavalla vuorella ja kohtuullisen vedenpitäviä)
-kevlarfarkut, 109e + ohuet suojat niihin 50e
(ei tarvi ajaa jäniksenkokonen vaahtopallo m*nissa, jos on kuuma)
-ohut ajotakki, 69e + sisätakki 25e...
-saappaat, 99e
-lyhyet ajokengät, 129e...
-hanskoja, sekalainen määrä, noin 25-50e/pari
-teknistä paitaa, alusasua jne... 15-50e/artikkeli
(juoksian paita on hyvä tuolla takin alla, ei jää nihkeäksi ja kuivuu nopeesti jos hikoilee läpimäräksi...)
Kypäriä, aurinko-/ ajolaseja jne. on sitte erilaisia...

Kevariaikaan, noin 20vuotta sitte ei ollu tälläsiä asuja oiken...
Sillosista lipoista on vieläkin muistot... Pysyvät. Ei riittäny Levi's 501 ja tav. nahkatakki oikein ajovarusteiksi...

Ja näissäkin hankinnoissa saa käyttää järkeensä, ja muutenkin miettiä sitä pukeutumista.
Kaikkea ei tarvitte ostaa just muotiväreissä tai uutuuksina, ellei ole pakko.
Mustaa kalvotakkia ja musta/camovärjättyä ajovermettä mukavammat on nää kevlar-farkut ja ohut ajotakki... Miel sellainen johon saa tuon irtovuoren tai edes sellaisen sisätakin iltaa tai yöajelua varte...
Ja se kamppeiden alle tuleva vaatekerroskin on ratkaiseva.
Käykääs vaikka urheiluliikkeestä hakeen sellanen juoksijan/urheilijan pusero, sitä teknistä materiaalia. Huomattavasti mukavempi kuin tavallinen teepaita...

Ja joo, olen ostanu suurimman osan kamoista alennusmyynnistä tai poistokorista.
Jotain etua tästä isosta koostakin, yleensä XXL ja 3XL vermeitä onkin hyvin tarjolla, tavalliset kokoluokitukset sitten onkin myyty... :D

13.6.2010 15:22

Eilen tuli päiviteltyä takki Richan nahkaiseen Kyalamiin, 299e maksoi vaikka takissa roikkunut hintalappu olikin 429e.

17.6.2010 12:38

tulipa taas tilattua rompetta.. hinnat alkaen malleja luonnollisesti.

-Alpine RC-1 Jacket
-Shoei XR1100 diabolic cimmerion tc-5
-alpine supertech-r monot

ovh = paljon, maksoin 1/3.

18.6.2010 11:10

Jotain 450 euroa mennyt. Kypärä kallein

25.6.2010 7:39

Kypärä 30e huutonetistä.
Hanskat 15e uudet.
Nahkatakki 6e kirpparilta.
Toppahousut, villapaita ja nahkasaappaat oli ennestän.
Pyörä 1700e, vakuutus 188e, kulutus 2.7 l/100km.

26.6.2010 13:09

Tuxero kirjoitti:Kypärä 30e huutonetistä.
Hanskat 15e uudet.
Nahkatakki 6e kirpparilta.
Toppahousut, villapaita ja nahkasaappaat oli ennestän.


Enpä tosiaan haluaisi olla sun kamoissa kun kaadut vähän kovemmasta vauhdista..

26.6.2010 15:33

En myy enkä lainaa noita kamoja kenellekään.

26.6.2010 17:20

Tuxero kirjoitti:En myy enkä lainaa noita kamoja kenellekään.


Ja sanoinko mä haluavani ostaa tai lainata sun kamoja? Mutta omapa on nahkasi jos noilla uskallat ajaa.

26.6.2010 20:48

Että tällainen foorumi. Se on moi, vaihdan parempaan.

26.6.2010 21:47

Tuxero kirjoitti:Että tällainen foorumi. Se on moi, vaihdan parempaan.


No voi elämän kevät jos tuollasesta pikkujutusta menee herne nenään.. :D En mä pahalla sanonut mutta ehkä sitten tosiaan on parasta vaihtaa maisemaa jos olet niin herkkähipiäinen ettet pienintäkään kritiikkiä kestä.

PS. Ihan totuuden nimissä ilmottele sitten kun löydät foorumin jolla porukan mielestä toppahousut ja 30€ käytetty kypärä luetaan turvallisiksi ajokamoiksi. Kuitenkin oletan että ajat vähintään piikillä kun täällä isojen pyörien puolella olet?

3.7.2010 6:36

Tänä vuonna pari täysnahkapukua kevlareilla ja kypärää, ajokengät, paksu selkäpanssari, ajohanskat yms... ratahommiin.

Tällä hetkellä makailen tarkkailussa kolmatta viikkoa sisäisten vammojen vuoksi, verta tulee vielä jostain kallon sisältä ja kallonpohjakin on murtunut. Lapaluu päreinä ja kroppa muutenkin kauttaaltaan mustana.

Mutta villi veikkaus on, että jos mulla ei olisi ollut päässä kalleinta mahdollisinta Araita ja uutta Sweepin tyköistuvaa kevlarhaarniskaa paksulla selkäsuojalla, niin en olisi enää kirjoittamassa tässä. Sen kova tälli taas kerran tuli. Iskut olleet niin kovia että vaikka hanskatkin ovat pysyneet kevlareita myöden ehjinä, niin nahka on hieroutunut käsistä pois :)

Ja tämä esimerkki on vain radalta, jossa ei edes kaatuessa yleensä kolahda lyhtypylväisiin tai kanttikiviin ja saa rauhassa liukua että vauhti loppuu... että näillä perusteilla kadulle suosittelisin itse vähintäänkin saman tasoisia varusteita. Tonni haarniskaan, tonni kypärään, aina päällä säästä riippumatta.

Huomattavasti mukavempi viettää loppukesä +6kk sairaslomaa kun pystyy sentään omin avuin kävelemään ja kaatamaan kahvinsa :)

3.7.2010 9:22

Kuulostaa pahalta, luin toiselta foorumilta tästä tilanteesta tsemppiä kuntoutumiseen!
Itsekkin ostan nahkapuvun kuun puolessa välissä, sitten vielä jotku kivat ajokengät ja on varusteet tip top kunnossa. Lainasin kaverilta ihan kokeilumielessä sellaista Berik-merkkistä pukua ja tuntu todella smuutilta ajaa kovaa ja pidempää matkaa.

3.7.2010 20:35

ralliraita kirjoitti:Kuulostaa pahalta, luin toiselta foorumilta tästä tilanteesta tsemppiä kuntoutumiseen!


Tässä vielä lääkäriltä tullut lausunto B1 lyhenneltynä:

28-vuotias mies, jolla toistuvia moottoripyörällä kaatumisia. EM-kilpailuissa 20.6 yli 180km/h nopeudella kypärä päässä suoraan kypärälleen kaatunut. Ilmeisesti myös toinen moottoripyörä tässä yhteydessä törmännyt potilaaseen. 3 minuutin primääri tajuttomuus. Kaularangan CT:ssä ei traumalöydöksiä. Vartalon CT:ssä oik. lapaluun siiven pirstaleinen murtuma. Pään CT:ssä todettujen subduraalihematooman sekä kallopohjan murtuman vuoksi potilas siirretty neurokirurgialle Töölöön. Neurologian vuodeosastolle tullessa hieman väsähtäneen oloinen nuorimies. Käsissä puristusvoimat hyvät, silmien liikkeet konjukoidut, valoreaktiot suoralle ja epäsuoralle valovlle symmetriset. Kasvojen tunto kauttaaltaan normaali. Nielu supistuu symmetrisesti. Oikeassa korvassa tinnitus. Kieli ei devioi. Potilas liikkuu sujuvasti rollaattorilla, ajoittain kovia kipuja. Osastolla ajoittain pientä muistamattomuutta ja desorientaatiota. Tehdään pään MRI sekä jo lähetteet fysioterapiaan, toimintaterapiaan sekä neuropsykologille. Kontrolli neurokirurgian PKL:lle 3kk kuluttua. Ajokielto, sairasloma vuoden loppuun. Ajoittaisen desorientaation/muistamattomuuden sekä suhteellisten kovien vammojen vuoksi potilas on toistaiseksi työkyvytön.



Ja kuten totesin niin kyseessä ei tosiaankaan ole lähellekään pahimmat lipat mitä olisin moottoripyörällä elämäni aikana heittänyt... ajovarusteet sen sijaan eivät ole olleet ikinä näin hyvät kuin nyt olivat. Vaikka testien mukaan olenkin jo paremmassa kunnossa kuin keskiverto poliisikouluhakija niin lääkäreiden mielestä mun on silti parempi maata himassa. Kukaan ei halua ottaa sitä riskiä että aivovamman takia olen loppuikäni työkyvyttömänä tai ajan jonkun yli liikenteessä jonkun aivosolmun seurauksena.

No, kyllä mulle kelpaa kotonakin makaaminen tähän väliin, maksakaa joku muu välillä veroja mun puolesta. Kesälomakin säästyy ja saa aikaa miettiä mitä sitä loppuelämänsä sitten loppujenlopuksi tekeekään...

Mutta edelleenkin painotan sitä että vetäkää ne panssarit päälle joka kerta, varsinkin nuoret... loppuelämää on vittumaista elää jos ei saa vedettyä edes sukkia jalkaan ilman apua, varsinkin jos lähtee miettimään asiaa niinpäin että "kannattiko säästää 75 euroa selkäpanssarista?" Nyt sen taas muistaa kun joutuu itku kurkussa joka aamu pyytämään hoitajalta että voisiko hän harjata hampaani kun oma selkäranka ei tällä hetkellä nitkutusta kestä.

4.7.2010 0:14

missä mza vetäsit nuo kämät?

4.7.2010 10:48

Yzä kirjoitti:missä mza vetäsit nuo kämät?


Alastarossa ekalla kierroksella highsiderit LasPalmasin ulostulossa. Näin mulle on kerrottu, tapahtuma on kuulemma hyvin videoitu ja kuvattukin mutta toistaiseksi julkaisukiellossa. Eiköhän ne nettiin jossain vaiheessa tule kaikkien ihmeteltäväksi.