Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Aprilia SR50 Street ’09

25.10.2021 0:59

Aloitan uuden ketjun ostamastani skootterista. Kyseessä siis ilmeisesti täysin vakio laite, jolla ajettu nyt 11000 km ja vuosimalli on 2009. Kaasarimalli vakiolla 17,5mm Dellortolla ja ilmanputsari on myös ilmeisesti vakio.
Ensimmäisellä ajokerralla huomasin, että kierrokset ei aina nouse heti vaan pitää odotella hetki, mutta sitten kiertää iloisesti, ei tosin aina, vaan saattaa jäädä johonkin puolikaasulle. Vauhtia Apikka keräsi tässä kunnossa mittariin 60 km/h ja gps:llä mitattuna 53 km/h.
Tämä ja kierrosten jumitus aikaansai liikenteessä autoilijoille tieraivoa.
Ei mukavaa eikä turvallista, kulkua pitää saada lisää ja myös kiihtyvyyttä. Kuski on ”noin” 100 kg joten koneeseen pitää saada lisää puhtia.
Niin ja sanottakoon vielä, että ostin skoden pojalleni, jolla ei ole vielä korttia niin iskä ”joutuu” ajamaan sillä, ja samalla toimin mekaanikkona ;)

Variaattorin koppa sitten auki ja katsoin, mitä laite sisältää. Sieltä löytyi 6mm prikka etuvarin kiekkojen välistä, jonka poistin. Ja heti koeajolle! Vauhtia löytyi nyt, kunhan kierrokset sai odottelun jälkeen nousemaan, mittarin mukaan tasasella noin 76 km/h, gps:llä en vielä ehtinyt testaamaan. Huomattava parannus kuitenkin huippunopeuteen pelkällä prikan poistolla.

Seuraavana päivänä päätin kurkistaa kaasariin ja purkailin muoveja pois skoden ympäriltä. Apuna oli korjaamokirja netistä ladattuna, vaikka ei sekään kovin kattava ollut, alkuperäinen käsikirja oli myös apuna. Vakiosuuttimien kokoja ei löydy ainakaan käsikirjasta, vain kaasarin kurkun mitta 17,5mm. Avasin kaasarin kohokammion, mutta roskaa sieltä ei löytynyt, suuttimia en ehtinyt ottaa tarkempaan tutkimukseen enkä laittanut kokoja ylös, kun alkoi jo hämärtää, talon terassilla kun tein hommia. Onneksi huomasin kuitenkin kaasarin ja ilmanputsarin välisen kumikurkussa olevan noin 15mm pitkän halkeaman. Olisiko siinä syy kierrosten takkuiluun? No ainakaan sen ei kuulu olla halki, joten paikkasin sen Sikalla. Sikamassa on nyt kuivanut pari vuorokautta ja on aika kokeilla korjauksen vaikutusta.

Variin meinaan uusia hihnan ja rullat, vakiot vai pitäisikö mittoja muuttaa? Kaasarin imupuolella on reikälevy kiinni ilmeisesti ruuvilla.
Mikähän sen poiston vaikutus on? Ilmansaanti helpottuu, mutta vaikutus seossuhteeseen? Mulla on jotain moottoripyörien Dellortojen pääsuuttimia, mutta taitavat ollla liian suurta luokkaa esim 125-140. Vakiota en siis tiedä kuin katsomalla, mutta se lienee luokkaa 50-55? Motonetissä näkyy olevan pienimmät pääsuuttimet kokoa 70. Pitänee käväistä paikallisessa moottoripyöräkorjaamossa, jos sieltä löytyisi sopivia.

Pakoputki on vakio. Sen kuristuksista en tiedä, kuten en muistakaan tämän mallin kureista. Varin prikka siis ainoa mikä löytyi tähän mennessä, pakoputki näyttäisi olevan perusmallia eli pelkkä putki ilman mitään ylimääräisiä ulokkeita. Onko esim pakoaukon kokoa rajoitettu, ei ole vielä tiedossa. Pakoputki on pakko irroittaa, koska se kaipaa maalia. Myöskään kaasarin kumikurkun kureista ei ole vielä tietoa eikä elektronisista kureista, jos niitä tässä mallissa yleensäkään on. Kone tuntuu kiertävän aika hyvin kunhan kierrokset saa ylös.

Joku on joskus ropannut skodea, koska puola/cdi yksikkö oli pelkkien johtojen varassa alakatteiden välissä.

Käyntiin kone lähtee hyvin ja käy tasaista tyhjäkäyntiä ja tulppa oli terveen näköinen, tummahko ruskea ja kuiva.

Tästä se sitten lähtee, tarkoitus on hommata toiset vanteet nastarenkaineen talviajoa varten. Ajaminen vaatii vähän totuttelua ison Apikan jälkeen, kun tuo V2 on hiukan korkeampi kuin tämä 2-t skode. Jarruteho etujarrussa on heikko, johtuen vuotaneiden etuhaarukan stefojen päästämästä öljystä jarrupaloissa ja jarrylevyssä. Brake cleanerillakaan tilanne ei paljoa parantunut eli etupalat menee uusiksi kuten tietysti etuhaarukan stefatkin.

Päivitän juttua lisää kun homma etenee.

Re: Aprilia SR50 Street ’09

25.10.2021 9:17

Onnea Apriliakuskiksi siirtymisen johdosta. Tämä skootteri on yksi parhaista ja olet saanut sen aika hyvin kulkemaan. Biltemasta saa 61-osaisen palasarjan, jolla saa imukaulan irti, jos ei viitsi hakata ruuvin kylkeen uraa, josta lyö sen irti. Ruuvi menee helposti vinoon ilman oikeaa työkalua. Suosittelen hommaamaan A7 neulan kaasuttimeen, uuden imukaulan ja suuttimia 70-95 vaikka viiden välein. Esin moponosat 24.fi Jos onnistut löytämään ruiskuaprilian pakoputken, niin ei tarvitse tuhota alkuperäistä vaimenninta. Ilmanpuhdistimen reiän voi kalvaa 19 milliin ja samalla sen tuloletkun liitoskappaleen voi kalvaa jyrsinterällä samaan mittaan. Jos hommaa 3mm prikan, niin mopo on vielä suhteellisen laillinen. Etupäähän ei stefojen vaihdon yhteydessä saa laittaa "varmuuden vuoksi" yhtään liikaa öljyä, muuten se ei jousta enää kunnolla.

Re: Aprilia SR50 Street ’09

25.10.2021 23:10

Kiitti vastauksista ja vinkeistä. Tänään paljastui, että imukaulan kuminen osa oli myös halkeillut ja näytti hauraalta, siispä korjasin senkin Sikalla eli peitin kumiosan ulkopuolelta kokonaan kerroksella joustavaksi jäävällä massalla. Kokeilen ensin toimiiko korjattu osa ennen kuin tilaan uutta. Kaulan halkaisija 20mm eli vakio sekin.

Kaasarin pääsuutin on myös vakio 53. Otin messinkisen reikälevyn irti. Nyt kaasarin kurkku on rajoittamaton. Pääsuutin vielä vaihtoon, kunhan sellaisen jostain löytää. Paikalliset firmat ensin käytävä läpi kun ei pelkkää pääsuutinta viitsi alkaa tilata mistään.

Nakkilan sivuilla npm.fi on hyvät räjäytyskuvat kaikista malleista.
Tämä meidän Apikka on tyyppiä ZD4TEA jota tuon mukaan olisi tehty 2003-2008 ja tämä meidän laite on rekisteröity ilmeisesti ylivuotisena 2009. Joissakin osissa on valmistusvuosi 2002. Vanhasta varastosta ne näitä on kasaillut, mutta vanhat olikin ilmeisesti parempia :D

Imukaula lähti ihan helposti reikä-torxilla irti. Kevytvaluinen kaulus on tukevaa tekoa, johon on paistettu tuo kuminen imukaula.

Mikä merkitys on ilmansuodattimella koneen oikealla puolella kaasarin vieressä? Voiko sen poistaa? Se ottaa ilmaa helmakatteen suojassa ja toiselta puolelta menee letku lohkoon variaattorin etupään kohdalle. Varaosakuvassa sen laitteen nimi on SAS-system ja sen toinen pää on kiinnitetty pakoputkistoon liitoskappaleen avulla.

Tässä meidän Apikassa on tavallinen pakoputki ilman mitään ylimääräistä liitoskappaletta pakokäyrässä, mutta tuo ilmansuodatin/kierrätin ei siis ole missään yhteydessä pakoputkistoon. Sen kautta menee pelkkää ilmaa koneeseen.
Minun mielestä täysin turha laite. Saattaa päästää kosteutta ja muita epäpuhtauksia koneeseen.

Onkohan tähän vaihdettu joskus pakoputki, sitä on vaikea sanoa, mutta jos tehtaalla on laitettu tuo pakokaasujen kierrätys suodatin turhaan niin ihmettelen…toinen pakoputken pitkistä 85mm pulteista puuttui kokonaan, joten joku on joskus irroittanut putken. Olisiko sitten tuo Di-Techin putki laitettu? Pitää katsoa löytyykö varaosanumeroa mistään.
Putken sisällä on jotakin irti, joka kolisee putkea käänneltäessä. Oliko näissä jo katti vaimentimen sisällä? Pakoputken lähtö näyttää aika avaralta, siihen on hitsattu holkki, jossa on kartio liitospinta pakoaukkoa vasten. Mittaamatta ja silmämääräisesti sanoisin että noin 20mm halkaisija tuossa pakoputken suulla. Riittänee tällä viritysasteella.

Jarrusatuloissa lukee Aprilia, ei kuitenkaan liene tehtaan omaa tuotantoa. Olisiko Grimeca? Brembolta ei mielestäni näytä. En ole vielä tarkemmin perehtynyt.

Huomenna pitää puhdistaa pakoputki ja maalata kuumankestomaalilla. Mitään muuta en vakioputkelle aio tehdä.
Ennemmin ostaa jonkun lievän viriputken, joka ei ole liian äänekäs.
Tarkoitus on pitää skode ulkoisesti mahdollisimman vakiona.

Hauska nähdä, mikä vaikutus on kunnossa olevilla imukurkulla ja ilmanputsarin kurkulla sekä kaasarin messinkilevyn poistolla.
Jos tulpan väri ei mene liian vaaleaksi niin ”viritys” on onnistunut.
Kulkua jos on mittarin mukaan ”tappiin” saakka niin minulle se riittää.
Mittarin 80 vastannee noin 70 todellista, mikä pitää tarkistaa gps:llä.

Re: Aprilia SR50 Street ’09

26.10.2021 20:26

Vakio putkessa on liitos hapetusputkea varten, joten tuo ei ole kaasarimallin vakioputki. Se variaattori koteloon menevä letku tuo lisäilmaa, joka puhdistaa pakokaasuja. Huoletta sen voi heittää menemään, kun kerran vakioputki puuttuu eikä liitostakaan ole.
Jos se näyttää ritilän perusteella vakioputkelta, niin se on jo se ruiskun putki.