Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
Lähetä vastaus

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

11.7.2019 13:12

Juu. Tossa just laitoin laakerit lohkoihin ja meni vallan näppärästi ilman kummempaa hakkausta taikka muuta väkivaltaa.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

12.7.2019 8:59

Moikka,
Seuraava ongelma tiedossa. -11 .Roxin pytty, mäntä, männäntapin laakeri, pinnapultit, hiilikuituläpät uusittu vakio läppärunkoon ja kaasutin vaihdettu lorton 17.5 phbn ts malliin. Uusi pyttysetti siis malossi 50cc sport. Aikaisempi vakiopytty lämpöleikkas, kun jäähynesteet oli vuotanu poies kaasarin jäähytysletkun ollessa hieman irti. Nyt öljyt, bensa, jäähynesteet ja akku vaihettu.
Nyt käynnistettäessä lähtee käyntiin, mutta kierrokset suht korkeella ja tyhjäkäyntiruuvin kääntö ei vaikuta ollenkaan. Myös paisari lämpeää niin paljon, että tekee jo kipeää ottaa paljaalla kädellä siitä kiinni ja myös pulputtaa kuplia. kannelle asti ainakin tullut nesteet.
Termari otettu poies. Imuvuodot tutkittu ja tiivisteet uudet kaikissa avatuissa osissa. Kaasuvaijeri ja ryyppyvaijeri ok, myös seokset sopivalla. Tulpanhattu ja tulppa on vaihettu. Kaasariin menevät letkut uusittu.
Kolmantena vähän vähäisimpänä ongelmana uuden koso XR-s01 mittarin sammuminen valokytkintä käännettäessä pitkille valoille.

Kellään ajatusta mistä kannattaisi lähteä näihin murheisiin korjaustoimenpiteitä tekemään.

Tekniikkana: putkena technigas next r, putsarielementti stage6, malossi 50cc sporttisetti, jossa malossi hiilikuituläpät ja mäntä, kaasarina dellorto 17.5 phbn. Variaattorin vp ja kytkinjouset vaihettu, rullat 4g. Sport pro vari tilattu.

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

12.7.2019 13:41

Ziciiz kirjoitti:Moikka,
Seuraava ongelma tiedossa. -11 .Roxin pytty, mäntä, männäntapin laakeri, pinnapultit, hiilikuituläpät uusittu vakio läppärunkoon ja kaasutin vaihdett....n.


Tässä aluksi pari asiaa (näin nopeasti luettuna): kierrättääkö vesipumppu vettä? Sulla on mahdollisesti imuvuoto jossain emis. kampiakselin stefat, imukaula.

+ onhan kaasuttimen ilmaruuvi 11/2 auki? Hölmö kysymys, mutta tiedätkö kumpi ruuvi on ilmaruuvi? Ettet sitä vanihgossa säädä yrittäessäsi säätää tyhjäkäyntiä....

Noissa Koson mittareissa itselläkin välil ongelmia, mutta oletko kytkenyt oikein? Millä/miten ole liittänyt johdot?

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

12.7.2019 19:05

Moikka, kiitokset pikaisesta vastauksesta.

Miten tuon vesikierron voisi tarkastaa. Minusta ainakin kierrättää kun paisarissa kuplii hetken jälkeen, vai onko vain lämpö johtunut sinne asti. Tosiaan pumpun korjaussarja ostettuna tallissa.
Seosruuvin ja tyhjäkäynnin säädin mototnetin ohjeen mukaan juurikin näin 1 1/2 seos auki ja olisiko ollut 2 kieppiä tyhjäkäyntiä. Tosiaan huomasin imukualan klemmarin olevan hieman löysällä kaasuttimessa, vielä ei pysty koettamaan kun ei jäähynestettä. Termari oli kyllä vähän ruosteessa, että saattaa sekin auttaa virtuakseen.
Seosruuvi tuo ilmanputsarin kaulassa luonnollisesti :lol:

Piuhat kytkettynä niin että yhdistettävät samaan apikan varteen ja juotettu kiinni varmistukseksi, lopuksi kutistesukkaa.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

12.7.2019 21:02

Ziciiz kirjoitti:Moikka, kiitokset pikaisesta vastauksesta.

Miten tuon vesikierron voisi tarkastaa. Minus....


Itse muokkaan tuon kannen silleen, että näkee selvästi paisuntasäiliössä kun vesikiertää. Vesi ei kupli, eli kun sulla ei ole termostaattia, pitää vedenkierto näkyä selkeästi, tosin se ei tee painetta niin voi näkyä huonommin ...Kupliminen voi olla tosiaan viite "kiehumisesta".

Onhan sulla vesiletkut oikein päin? Kannattaa katsoa variaattorin puoleinen stefa(imuhomma). Onko sulla vesimerkkivaloa kytkettynä? Sillä se ilmoittaa kun kone liian kuuma.
Voi olla kun jos useasti käynyt kuumana, niin vaihtaa kannentiivisteet...

Voit kokeilla vesipumpun vaikka seuraavalla tavalla: letkun irti vesipumpun kopasta. Alempi eli imu letku siitä pumpulta (joku muu letku esim. puutarha) vatii tai ämpäriin missä vettä. Kun laitat käyntiin imee luonnollisesti vadista/ämpärista ja toisesta vesi tulee ulos..

Tai ihan katsomalla lampulla vesireikiin, niin siellä näkyy vesipumpun siiven pyörivän...tosin silloin ei vastusta

Termarin voi koettaa toimiiko, kunkeitää vettä mikä kiehuu, laittaa sen sinne kiehuvaan veteen, niin silloin termostaatti aukeaa...jos on ehjä

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

13.7.2019 0:06

Mikä on syynä varin puolen stefan irtoilulle? Irtosi monta kertaa ennen kuin lopulta alkoi pysymään kun kuivasin stefan "pesän" ja stefan ulkoreunan? Kyseessä siis toki uusi stefa. Onko jotain tapaa varmistaa että stefa myös pysyy? Lukitteet yms yms? Olisi hyvin harmillista jos kesken ajon irtoo.


e: irtos taas

Kumma juttu tosiaan kun ensimmäinen stefa pysyi paikallallaan irtoamatta kertaakaan. Nyt tää toinen irronnu paikaltaan jonku 5 kertaa.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

13.7.2019 8:42

PeeVee jonne kirjoitti:Mikä on syynä varin puolen stefan irtoilulle? Irtosi....


Veikkaan asennus virhettä. Eli stefa ei ole aluksi ollut ihan paikoillaa, ja nyt sen ulkokehä on kulunut kun päässyt "elämään". Jotkut liimaa stefan olkokoolingista.

Yhdessä laitteessa stefa lähti irti, kun en aluksi saanut sitä kunnolla paikoilleen, niin stefan ulko laita kului. Tosin myös sen voi aiheuttaa se, kun siihen oli asennettu manuaaliryyppy ja isompi kaasuntin, niinkuin unohti ryypyn päälle, tuli paljon alakertaan tavaraa, ni se pullautti myös sen...

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

13.7.2019 10:39

Kai se on vaan liimattava se stefa sinne kun ei kerran pysy. Vitun patentit.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

14.7.2019 19:07

Mitä vittua???

Tänään oon ajanu yhteesä 100km. Ajattelin että samalla tulee laakerit sisään ajettua. Kun olin n. 70km ajellu huomasin että mg puolen laakeri kehrää taas. Eli kovaa vauhtia menossa paskaks/välijistymässä. Mikä vittu noita laakereita rikkoo?
Täysin asianmukaisesti asennettu ja voitelurööritkään ei ollut tukossa eikä mitään muutakaan epäkohtaa ollu havaittavissa.
Tuntee myös ajaessa kun laskee kaasun niin laakerin ulina synkkaa koko mopon tärinän kanssa.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

14.7.2019 20:04

PeeVee jonne kirjoitti:Mitä vittua???

Tänään oon ajanu yhteesä 100km. Ajattelin että samalla tulee...


Aika pitkiä matkoja kun on sisään ajossa....kun sanoit laakerin menevän helposti paikoilleen niin eihän itse laakeripesä väljä?

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

15.7.2019 23:11

Täytyy tossa ottaa uudestaan kone auki ja tutkia lisää. Jos selvää väljyyttä löytyy niin voi olla että oon laiska ja ostan purkuosana uuden mg puolen lohkon. Ei tossa kyllä muutakaan vaihtoehtoa ole kun että lohko on väljä. Kun kaksi kertaa ja rikkonut mg puolen petarin ja molemmat kerrat kävi ihan samalla tavalla.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

16.7.2019 16:49

PeeVee jonne kirjoitti:Täytyy tossa ottaa uudestaan kone auki ja tutkia lis..


Ja varmasti saa öljyä? Eihän laakeri ole suojattu, minkä laitoit paikoilleen?

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

16.7.2019 19:06

Sen verta raskailla seoksilla täs ny tullu ajettua että väitän että voitelu skulaa. Lohkojen "kanavat" on myös tosiaan ihan auki ja puhtaat. Ja toki petarit ilman suojia. Niinku pitää.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

23.7.2019 19:17

moro.
tyhmä kysymys, mikä on helpoin tapa vaihtaa roksiin iskari?

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

23.7.2019 19:53

aerox231 kirjoitti:moro.
tyhmä kysymys, mikä on helpoin tapa vaihtaa roksiin iskari?


Mikään ei ole tyhmä kysymys, ainoastaan vastaukset. Jos taaksevaihdat, on hyvä purkaa takakatteet seekä underi, koska iskarin yläpään pultti underin alla. Toki joskus saanut oikeilla avaimilla purettua iskarin ilman katteiden purkua. Hommaa helpottaa jos keskiseisontatuki paikoillaan...
Lähetä vastaus