Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Piaggio/Gilera-skootterit

3.2.2013 14:09

Yleiskeskustelua Piaggion ja Gileran moposkoottereista. Huomaa kuitenkin että tekniikkapuolelta löytyy yksityiskohtaiset viestiketjut tehoputkille, kaasuttimille ja monille muille osille. Muista myös, että löytyy seuraavat mallikohtaiset viestiketjut:
Gilera DNA 50
Gilera Runner SP/PJ 50
Gilera stalker
Piaggio NRG Power DD / DT
Piaggio NRG PureJet


Ohjeita erinäisten huolto- ja kunnossapitotöiden tekoon(saksaksi)
Automaattiryypyn vianetsintäohjeet

Muista myös Tietopankin tarjonta sekä mallikohtaiset viestiketjut:
Gilera DNA
Gilera Stalker
Gilera Runner
Piaggio NRG Power DD
Piaggio NRG PureJet

Vanhat viestit löytyvät täältä.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

3.2.2013 14:15

Pienestä vahingosta johtuen tämä ja Gilera Runner SP/PJ 50 -viestiketju kokivat fuusion ja topitsien viestit menivät keskenään sekaisin, joten aloitetaan puhtaalta pöydältä. Vanhat viestit löytyvät kuitenkin vielä täältä.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

4.2.2013 21:34

LuumuGilera vanhalta sivulta, kyllä mä laittaisin sinuna 75 suuttimen. Tuo 60-65 meinaa olla liian pieni jopa kurittomalle putkelle. Jos sulla siis on 53 suunnilleen vakiona. Ja 5 gramman rullat on hyvät. Jos sulla on kaasarin suulla semmonen messinkilevy heitä se menemään.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

5.2.2013 20:25

Shapen mukaan 65 on sopiva ja hänellä vissiin on ollut samainen gilera, joten päättelen että 70 suutin on testissä ensimmäisenä.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

5.2.2013 21:07

Keksiikös joku mikä runner purejetissä on vikana? Kierrokset siis nousee tyhjäkäynniltä pois jopa ilman kaasuvaijeria, koittaa vetää eteenpäin kokoajan siis. Oon ajellu tälläsena tällä syksyllä kun ei kiinnostanut korjata, mutta nyt olis aikaa siihen. Luulin ensin että kaasuvaijerin takia hirttää mutta näköjään kierrokset nousee itsekseen. Muuten toimii ihan normaalisti kyllä ja kulkeekin lujaa. Eikä se muoviläpyskä johon vaijeri kiinnitetään ole jumissa myöskään vaan liikkuu sulavasti.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

6.2.2013 16:08

Mikähän mulla on kans ku käynnistää ni se ryyppy antaa aluks niin paljon kierroksii et se rengas pyörii ihan täböö ja jos käynnistää ilman jalustaa ni lähtee pyörä eteenpäin?

9.2.2013 15:52

Saako ilmaa ryypyn kautta, jos vaik ryypyn tiiviste vuotais..?
Nyt olis ylimääräistä piaggio rojua tarjolla. Myös uusi orggis ryyppy löytyy, jos ketä kiinnostaa. Sais kamaa tallista poies tilan takia..
Koht vois mennä myös katsuria morottaan lappujen saannin toivossa.. :P

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

21.2.2013 19:58

Missäköhän tässä edes on se ryyppy? Oisko kuvaa tms? Tosiaan myös tekee sellaista että suoraan ajostakin saattaa lopettaa kiekkojen ottamisen kokonaan, vasta alkanut sitä tekemään. Eli yhtäkkiä alkaa käydä perus tyhjäkäyntiä eikä ota kiekkoja ollenkaan, uudelleenkäynnistys auttaa tällöin.. ei myöskään kaasu hirtä silloin vaan käy ihan perus tyhjäkäyntiä.. Outoja nämä ruiskut, voi olla että myyn vaan osina pois tms.. Kun autoikäkin on ovella jo. Vaikuttaisi siis joltain bensavialta vai mitä? bensapumppu hajalla?

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

25.2.2013 12:29

Olen ensikertalainen skootterien mailmassa ja sain projektiksi vuoden 2002 Piaggio NRG extreme skootterin. Kicksi vähän temppuili ja oli ihan ryytynyt. Purin koko systeemin, nakkasin vaseliinit väliin ja nyt meni sormi suuhun kun pitäisi jousi jännittää. Eli vinkki vitosia kaipaillaan miten tuo jännitetään paikalleen. kts kuvat.

http://i4.aijaa.com/b/00625/11833059.jpg http://i6.aijaa.com/b/00586/11833060.jpg

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

25.2.2013 16:32

Minarellin koneelliseen tein silleen että laitoin kestävän johdon pätkän tuohon lyhyeen taitoskohtaan tuossa jousessa,ja otin pihdit.
Pihdeillä nappasin johdosta kiinni ja lähdin vetämään sitä pikkuhiljaa.
Pidin kiksin puolikuuratasta vähän ylhäällä niin että mahtui tuo kyseinen taitoskohta tulemaan ali.Kun tähän päästiin että tuli ali sieltä niin painoin rattaan pohjaan ja homma oli siinä,johdon tietty otin pois vielä homman päätteeksi ;)
Tuommosta voisit kokeilla,vittumaista hommaa se joka tapauksessa on.Monta kertaa sai ottaa uusiksi ja hermonsa menettää.

---
Viimeksi muokannut --JogR-- päivämäärä 25.2.2013 21:37, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

25.2.2013 17:33

Okei, kokeillaan siis tollasta viritelmää. Yhdessä videossa näink un joku äijä pyöräytti kicksin rattaan jotenkin hassusti paikallen enkä tajunnut yhtään että miten ja meni aivotkin ihan juntturaan.

25.2.2013 21:33

Itse käytin träsputken pätkää että sai kierrettyä kiksin palautusjousen paikalleen. Kiertää polkaisukammella kohdalleen ja samalla pitää putkella jousta toisella puolella oikeassa urassa. Sitten kun kiksi on kohdallaan vetää vain putken pois ja jousi on kohdallaan.
Eikö rooppee kysynyt purejetin ryypyn toiminnasta? Niillä on kyl oma palsta, ja tääl on enempi kaasari vehkeitä..

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

25.2.2013 21:37

Totta,ruiskusta hän taitaa tuolla puhua!Kiitos huomautuksesta :)

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

26.2.2013 18:08

Ostin projektiksi kiinni leikanneen vm97 piaggio typhoonin, uusin sitten sylinterin ja männän ja toimi erittäin hyvin noin 1000km ajan kunnes yhtääkkiä alkoi booailemaan ja ei ota kiekkaa kunnolla ellei peitä ilmaputsarista sitä ilmanotto aukkoa :s

Itsellä alkaa olla jo ideat lopussa tuon skootterin kaa kun kampuran stefat vaihdoin, kaasari putsattu paineilmalla moneen kertaan, tulppa uusittu, karstat poltettu putkesta, sähköt käyty läpi, yläkerta avattu ja sylinteri+mäntä oli kunnossa, mahdolliset imuvuodot tiivistetty kunnolla, ryypyn toiminta tarkistettu, erikokoisia suuttimia kokeiltu ja säädelty kaasaria muutenkin jokasuuntaan.

vähän auttaa kun ruuvaa kaasarin ilmaruuvin pohjaan ja peittää sitä ilmanputsarin ilmanottoaukkoa johon tulee se kuminen letku joka menee runkoon kiinni :roll:

Voiskohan vika olla tuossa alipainehanassa? bensaletku on kyllä kokoajan täynnä ja hanasta kyllä tulee bensaa kun alipaineletkua imee. Kummallista vaan kun yhtä äkkiä alko temppuilee kun aluks toimi niin nätisti :(

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

26.2.2013 20:09

Jos sulla on se alipainehanan suodatin tukossa,se on integroituna siihen itse hanaan.
Kokeile tsekata se,toisaalta jos sieltä kerran tulee bensaa niin :s mutta voihan olla ettei tule tarpeeksi.
Ja mites imukaulan läpät,ootko niitä kattonu.Jos raottaa nii tekee juurikin tuota booausta.