Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 10:17

Avaudutaanpas sitten tänne. Olisiko kellään mitään veikkauksia mikä tuossa kiiwissä mättää.

Lähtee laakista tai startin hipaisusta kelistä riippumatta käymään jos ei ole seisonut yli 3 päivää. Jos on seisonut yli 3pv ekalla polkaisulla käy 2sekunttia ja sen jälkeen saa polkea ainakin 50kertaa... Alipainehanasta imeminen ei auta, ei tulpan vaihto, bensaletkujen vaihto, bensansuodattimen vaihto jne. Jotain bensapuolella varmaan on kun seisonnan jälkeen saa kiroilla että toimii. Kun sen vihdoin saa poljettua käymään alkaa käydä todella hiljaa eikä kestä yhtään koskea kaasuun muuten sammuu. Käy noin 30 sekunttia todella hiljaista tyhjäkäyntiä kunnes kierrokset nousee ja alkaa toimia normaalisti.

Kaasari on putsattu monta kymmentä kertaa, läpät katsottu jne.. Ryyppy toimii :roll:

Ei tuo muuten haittaa mitään mutta välillä kun ei kukaan aja sillä pariin päivään saa polkea kauan :/

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 12:26

mulla on toi ihan sama :D.. oon yrittänny kattoo ihan kaiken mut ei oo löytyny vikaa mistää, kaikki toimii normaalisti. oon tehny sillai joskus että poljen pari kertaa ennen ku pistän avaimet virtalukkoo ja sit käynnistän nii ihan ku toimis paremmin, mut saatan vaa kuvitella. mut ainaki se pysyy käynnissä heti ku on sen saanu käyntiin.

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 13:07

No kahtokaapas että bensaletkusta lorisee kunnolla tavaraa kun imette alipaineletkusta. Tai että alipaineletkussa ei ole reikiä.

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 13:30

Palezu olen tuommoiset tarkistanut ja vaihtanut jo.. :/

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 14:56

mun keewii saa polkee joka kerta 5-30kertaa, sit lu lähtee käyntii niin +60s, että voi koskea kaasuun. Ainakin tulee vahvat pohkeet!

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 15:04

No koittakaas sitten vaikka seosruuvia rikkaammalle, mulla teki noin talvella, tosin piti oottaa vain 10s että pysty koskemaan kaasuun ja johtu siitä että kävi laihalla.

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 18:58

Yritetty. Koitettu 10 numeroa suurempaa suutintakin...

Jos yli 3 päivää jos seisoo niin joutuu polkemaan kauan.. Ei ole mitään eroa onko +30 vai -20...

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 22:46

Focus/F-act skoottereissa on nii helvetin pieni suutin vakiona... se voi johtua siitä ettei lähde käymään, onhan nyt vielä kylmiä kelejä! Suutin vakiona kokoa 50. Kaverin Focus 50 suuttimella hyytyi joka ylämäkeen, loppujenlopuksi se meni enää 30km/h ja hyytyi kun pisti kaasun pohjaan suoralla. Nyt skootteriin pistettiin 80 koon suutin (sama suuttimen kierre kun derbissä, eli derbi sendan suutin käy f-actiin tai focukseen), samassa otettiin ilmansuodattimen päältä pieni kuminen tutti pois, ja variaattorin prikka. Nyt mopo menee noin 60, vaatii kiihtyä semmoset 300-500 metriä ennenkui vauhti on yli 50 km/h. Että jos haluaa kiihtyvyyttä ja mäet ylös, luulenpa että kevyemmät rullat vaikuttaa asiaan. Multivari voi auttaa myös, kunhan rullien koko on kohtuullinen.

E: Että jos haluaa vakiona pitää skootterin ja suutinta ajattelee vaihtaa tekemättä mitään muuta, 65 vois olla suunnilleen sopiva suuttimeksi. 50 suutin on liian pieni suuttimeksi, ei ihmekkään kun mopo ei lähde käymään näillä keleillä tai kulje mihinkään!

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 22:55

1. ramban kihvelissä ei taatusti ole vakiosuutin (vai onkohan :lol: )
2. ei mitään järkeä alkaa vaihtamaan vakioon suutinta kyllä se toimii sillä 50, ja 65 aivan liian suuri. Myönnän se oli minä joka kirjoitti tietopankkiin että olisi liian pieni suutin vakiona koska hyytyili, mutta nyt vasta olen tajunnut että ongelma johtu tukkiutuneesta pakoputkesta eli siinä oli tällöin päinvastoin liian iso suutin. Ilman prikkaakin meni kylmänä 48 ja koneen lämmettyä suoralla 35 kaasu pohjassa.. Pitää käydä muokkaamassa artikkelia. sen 50 suuttimen pitäis olla ihan hyvä olettaen että mopolle ei ole tehty yhtikäs mitään. Jos menet koskemaan ilmanputsariin tai pakoputkeen ongelmia tulee takuulla ja joudut vaihtamaan suutinta.
3. pääsuutin ei vaikuta, ei ainakaan pitäis vaikuttaa, käyntiinlähtöön (oon edelleen vahvasti tällä kannalla, kuinka hemmetin kauan ihmisiltä kestää tajuta tuo että se ei vaikuta :D )
4. kaveris focukseen on suurella todennäköisyydellä tuo 80 suutin liian iso jos vain ilmanputsarin kuri on otettu pois, jos mulla on 82 suutin hyvä ilman kuria ja teharin kans
5. liian iso suutin aiheuttaa tuota että koneen lämmetessä kulku hyytyy, ettei vain kaveris focuksessa olisi sama juttu kuin monella oli että pakoputki tukossa
6. puheistas päätellen et muutenkaan tiedä juuri mitään, suosittelen opettelemaan hiukan juttuja tietopankin eri artikkeleista

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 23:12

suuttimen koko 65 on kuule ihan sopiva.. jos 30 numeroo isompi suutin toimii ilman putsarin kuria, niin 65 on tarpeeks sopiva vakio skootterille. ja ei se liian isolla suuttimella hyydy, se rupee pätkimään niin vitusti, ainakin mitä mulla on derbistä kokemuksia, skootteri voi tehdä kyl erilailla. ja kyllä se liian pieni suutin vaikuttaa käynnistyvyyteen, derbiä joutuu pakkasilla liian pienellä suuttimella polkemaan 10-20 kertaa ennenku lähtee käymään, 12 numeroo isommalla kolmannella käyntiin aina ja ei hyydy täydellä kaasulla. ja teharin kans ei tarvii isompaa suutinta välttämättä, toimii samal taval. siis jos huollossa on vaihdettu esim. 60-65 suutin nii toimis teharin kans ihan moitteetta, tarvii kyl olla putsarin kuri kii muuten ei riitä. ja tiedän mopoista ihan tarpeeksi että itse selviän, lohkojen avaaminen on eri juttu mutta muuten kyl tiedän ihan tarpeeksi mopoista. ja vielä pisteenä i:n päälle, lopeta toi vineeminen täällä, yritän neuvoa vaa muita.

E: ja vielä pientä lisäystä, kaverin keeway ei "hyydy" enää yhtään vaik on 80 koon suutin, myönnän kyl et ku tulee + 20 helteet nii suutin tarvii vaihtaa pienempää muuten rupee pätkimää ja ei kulje mihinkää. ja sää kyl varmaa tajuat että yritän tääl muita vaa auttaa. silti sun pitää sanoo etten tiiä mopoista mitään, mut sitä se teettää ku luulee ite olevansa paras kaikessa ;)

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 23:19

Ei jei jei... täällä kyllä tulee menemään melko moni metsään jos sinun ohjeita kuuntelee. Ihan oikeasti tuon tekstin perusteella sanosin että tiiät ehkä 10 prosenttia siitä mitä tulee tietää että pärjää mopojen kanssa ilman murheita, jos rupeaa virittelemään/säätämään.. ja en "vinee", yritän itsekin neuvoa, ja sen tarpeessa sinä kyllä olet. Täällä kyllä noita mututietäjiä liikkuu useitakin, yleensä en sano niille mitään mutta nyt piti.

ja sää kyl varmaa tajuat että yritän tääl muita vaa auttaa. silti sun pitää sanoo etten tiiä mopoista mitään, mut sitä se teettää ku luulee ite olevansa paras kaikessa


Sitähän se teettää, myönnän että en itekkään tiiä kaikkea mutta usko nyt kerrasta että tolla sun oppimäärällä ei kyllä kannata juuri muita neuvoa.

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 23:23

aijaa... sää tiiät näämmä nii helvetin hyvin mitä mää osaan tehä??? ja sää taidat olla trolli, ku rupeet väittään muit huonommiks ku ITSE oot. Mää oon päälle vuoden derbinki kans säädelly, ja aina oon saanu sen kuntoon ite. Ja sää voisit ite lukee foorumin säännöt, tää topicci ei oo muiden arvosteluu varten, ketkä tietää enemmän ja ketkä vähemmän. Mihin tää maailma on iha oikeesti menos :D et tosiaan, lue säännöt ennenku rupeet arvosteleen muita, tee sitä varten vaikka oma topic..

E: tai mikset suoraan tee ragequit topiccia, mihin voit purkaa vihas... Mun neuvot on suuntaa antavii, ei ne nyt oo ohjeita mil saa 100% varmuudella toimimaan. kaverin focus ainaki toimii paremmin ja siit päättelen että muillakin voi asia auttaa.

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 23:29

Jaa no ehkä vedän vähän puheitani takas kun luin sun muita viestejä, mutta täytyy sanoa että nuo suutinneuvot tässä topicissa ja niiden ohella tulleet jotku muut maininnat oli kyllä vähän semmosta mutua että joo-o.

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 23:31

Voin sanoa, että kokeneemmille ei kannata aina pistää vastaan.. ole vain suosiolla samaa mieltä, niin olet aika varmasti oikeassa.

Ja oikeissa säädöissä oleva mopo lähtee vielä 20 asteen pakkasissa, ellei ylikin ekalla käymään. Tk ruuvi ja seosruuvi vaikuttaa siihen käyntiin lähtöön. Tk suutin myös, mutta sitä näihin harvemmin vaihdellaan. Tietysti ryyppysuutin yms on myös pakkasilla kovia sanoja.

Ja pätkiminen mopoissa johtuu usein tulpasta, liian suuresta suuttimesta tmv. Rajoitin tuskin on ollut se mikä on vastaan nakuttanut.

Kertauksen vuoksi, seosruuvi vaikuttaa 1/4 kaasuun asti, josta 3/4 kaasuun asti neula ja täysikaasulla pääsuutin. Ryyppysuutin vaikuttaa ryypyn toimintaan ja tk ruuvi tyhjäkäynnin nopeuteen. Tk suutin taas vaikuttaa kokoajan, sillä sen läpi tulee koko ajan bensaa. Muutapa näissä ei voikaan säätää kaasarista käsin, bensapinnallekkaan ei näissä mitään mahda(?)

Ja jos poljet mopon käyntiin niin että käännät kahvasta samaan aikaan kun poljet, niin sillon tottakai voi neula yms vaikuttaa.

Teoreettisesti vain on mahdotonta että ps vaikuttaisi käyntiin lähtemiseen.

EDIT: Niin ja samat säädöt harvoin toimii täydellisesti täsmälleen toisiaan vastaavissa mopoissa.
Viimeksi muokannut Gogge päivämäärä 21.4.2012 23:35, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Keeway-skootterit

21.4.2012 23:31

Nojoo onhan se 80 koon suutin liian iso mut oli pienin 6mm kierre mitä kotoota löyty kaverille. ja hyvin kyl toimii ei hyydy eikä pätki ei mitään enää. mut tosiaa jos ei taho mennä mäkii ylös nii kevyempää rullaa :D

E: Offtopic: Mulla ainakin oltiin imuvuodon seurauksena vaihdettu 80 koon suutin derbiin. Siinä oli kuriton putki ja pipercrossi. -10 asteen yöpakkasilla aamulla piti päälle 5 min ryyppypääl polkee ennenku lähti käymään. 92 suuttimella 3 kertaa ryyppy pääl nii johan lähti. että onhan sillä pääsuuttimellakin vaikutusta! mut jos vakio on niin sitten en lähe sanomaan, mut mieluummin liian rikkaalla kun liian laihalla.

E2:Mut ite ainakin lopetan kinastelun tähän.. Turhaa, ja modet ei tykkää :P
Viimeksi muokannut kymco4life päivämäärä 21.4.2012 23:39, muokattu yhteensä 1 kerran