Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

19.6.2013 23:31

Moi,

itse myös tuore Factoryn omistaja, joten mielenkiinnolla seuraan kyseistä mallia koskevia keskusteluja.
Johan olit vähän ajetun yksilön löytänyt, omallani ajettu jo 23tkm, vaikka vm 2010.

Itselläni ilmenee myös "jurnuttavaa", "kakovaa", "epätasaista" käyntiä, nimenomaan tasaisella kaasulla, kierroksilla noin 6000-7000, juuri ennen tehopiikkiä.
Itselläni ei siis ole rajoitin prikkaa kiinni, enää, otin heti pois.
Luulen, että kyseessä on valitettavasti ominaisuus, ei vika, koska muuten toimii täysin normaalisti.
Vain tuolla tietyllä kierrosalueella ennen piikkiä on käyntihäiriöitä.
Suosittelen lämpimästi prikan poistoa, itse en kestänyt ajaa sen kanssa, kun kierrokset huusi yhdeksää tuhatta ja vauhtia tuo 45kmh.

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

20.6.2013 17:41

Tuo ihmeellinen räpätys poistuu käytännössä kokonaan, kun asentaa ruiskulle "kisa"ohjelman, eli poistaa ECU:n kuristuksen. Itse olen näin tehnyt, eikä käyntihäiriötä esiinny. Olet silti oikeassa, lähes kaikissa näissä vähän esiintyy tuota melko harmitonta "räpätystä" juuri tuolla kierrosalueella, varsinkin kuristetuissa.

Suosittelen erittäin lämpimästi ECU:n kuristuksen poistamista (eli uudelleenohjelmointia = kisaohjelmaa), koska ko. toimenpide poistaa monet viat/toimintahäiriöt ja antaa toki lisäpotkua. Toki pelittää kuristettunakin ok, ei siinä mitään.

Huono tuuri käynyt, kun 1000km ajetussa yksilössä esiintyy ECU-vikakoodeja, yleensä nämä kun ovat niin luotettavia pelejä. Active-puoli tarkoittanee sitä, että vika on aktiivinen, kuten varmasti itse huomaat. Olet varmasti tietoinen jo mitä nuo 09 ja 12 tarkoittavat, mutta todetaan nyt silti, että ECU 09 voi olla itse ECU:n vika, joka tosin voi näyttäytyä huonon akun (jännitteen) takia. ECU 12 on bensainjektorin vika. Molemmat viat saattavat myös periaatteessa johtua siitä, ettei piuhat ole kunnolla kiinni. Kannattaa siis tarkistaa kaikki johdot/liitokset.

En itse ole koskaan törmännyt vikoihin tämän skootterin kanssa, mutta käsittääkseni ECU-koodien kanssa kannattaa edetä suurinpiirtein näin.

On tämä kyllä näpsäkkä skootteri, itsellänikin ollut jo liki 3 vuotta. Ette siis huonoa skootterivalintaa ole tehneet! Mukavia kilometrejä ja toivotaan, että itse kukin saa vikansa ratkottua. :)

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

23.6.2013 17:30

Nyt tuo jurnuttaminen vaan pahenee, nyt se pätkii suurimmillakin kierroksilla.
Ostin siis säräni liikkeestä, joku oli kuulemma antanut sen vaihdossa autoon. Kävi tossa mielessä jos mua onkin kustu silmään, koska liikkeestä ei vastata..
En itse uskalla tuota vikaa etsiä, pitää vaan toivoa että huollossa vika löytyy. Muuten apikka on täysin kunnossa.

Kumpikaan ECU koodi ei ollut aktiivinen. Akusta oli vain vesi loppu. Varoitusvalo vilkuttaa kaiken aikaa mutta en itse uskalla resetata virhekoodeja...

Olen lukenut tätä keskustelua jo pitkään, ja olen huomannut kisaohjelman hankkimisen kovin hankalaksi. Prikan posto toki onnistuisi, mutta mietin sitä sitten huollon jälkeen.

Miten prikan hiominen onnistuu?

E: Miten asia nyt on, manuaalissa lukee että öljytankin koko on 1,2 litraa, noh mulla meni öljyä lähes tyhjään tankkiin vain alle 2 desilitraa..

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

23.6.2013 23:09

:)
Viimeksi muokannut Dementikko päivämäärä 1.4.2014 13:39, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

15.7.2013 20:47

Moro,

sellanen pieni kysymys, että kumpaan suuntaan aukeaa oikeanpuoleinen peili.
On tainnut ruostua aika jumiin ja ei viittis rikkoa väärällä vääntämisellä.
Kiitos avusta.

Täysteho ohjelman etsintä jatkuu, eräs isompi liike suostuu tekemään, jos poistan rekisteristä siksi päiväksi kun vien sinne, yep yep.
Erään pienen liikkeen huoltomies yrittää hommaa tutultaan, joka on nyt lomalla, että sekin nyt kestää.

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

18.7.2013 16:29

Moro itellä on sr kaasari malli ni jos ottaa prikan pois ni pitääkö vaihtaa suutinta?

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

18.7.2013 16:41

Moi,

kaasarimallille on oma ketju, kysy ´sieltä, saat varmana vastauksen.

Mutta hei, kertokaa nyt joku, että kumminpäin oikeanpuoleinen peili irtoaa, kun ei viittis hajottaa mokomaa, ruostunut kiinni on ja irroittaa tarttis. Eli normaalisti vastapäivään vai...

Kiitostaa.

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

19.7.2013 19:31

Vastapäiväänhän noi aina aukeaa, eli ihan normaalisti.

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

19.7.2013 23:47

kiitos tiedosta. Kyllä on sopivan tiukkaan jysähtänyt, paineilma mutterinväännin 300nm ei avaa, vaikka olen kaatanut ruuvin kuoppaan ruosteenirroitinta.

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

22.7.2013 16:28

Ois nyt pariki kysymystä apikkaan liittyen..

1. Minkä painoiset rullat ois parhaat ja millanen vp jousi?

2. Missä vois olla vika ku tuo särä alkaa pätkimään/röpöttämään siinä 6500-7000rpm? kylmänä toimii normaalisti mutta ku kone lämpiää ni ei meinaa millää mennä tosta 7000rpm yli ja vauhtia sen max.45-50km/h. Alamäkeen lähtee kyllä rullaamaan yli 7000rpm ja nopeus kasvaa sinne 70km/h, mutta sitten ku tullaa tasaselle tai edes loivaan ylämäkeen niin kierrokset ja nopeus tippuu..

apuja kaipaisin aika nopeesti,.

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

29.7.2013 3:00

Omani vasemman puoleinen peili oli jumissa kuin mikä. Voimakeinoin sen sai auki, jenkat tosin meni paskaks. Ruuvi vain piti vaihtaa. Eipä kyllä ollut kovin kummoiset ruuvit kyseessä..

Huollosta tuli infoa, vika lienee bensapumpussa ja sen paineistuksessa. Tosin vielä on selvittämättä miksi apikka reistailee vasta lämmetessä.

Niin, ja kyllä se öljytankki onkin se 1,2L mun moka :D

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

20.8.2013 19:34

No niin poijjjaat... Siskon factoryssa vikaa. Kylmällä koneella toimii täydellisesti, ekat pari kiihytystä,vetää hyvin. Sitten alkaa pätkiminen ja röpeltäminen. Jos pitää kaasua pphjasssa vauhti jää n.40 tienoille, kaasua pumppaamalla pääsee n.55km/h ja kun on saanut vauhdin ylös toimii pätkimättä niin kauan kunnes pitäisi kiihdyttää uudelleen.

ajettu melkein 19tkm eikä ole ruiskua putsattu, miten tehdään? Toinen mikä tulee mieleen on läpät, voisiko ne aiheuttaa? Mikä on alkuperäinen tulppa tässä?

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

1.9.2013 18:51

No niin poijjjaat... Siskon factoryssa vikaa. Kylmällä koneella toimii täydellisesti, ekat pari kiihytystä,vetää hyvin. Sitten alkaa pätkiminen ja röpeltäminen. Jos pitää kaasua pphjasssa vauhti jää n.40 tienoille, kaasua pumppaamalla pääsee n.55km/h ja kun on saanut vauhdin ylös toimii pätkimättä niin kauan kunnes pitäisi kiihdyttää uudelleen.

ajettu melkein 19tkm eikä ole ruiskua putsattu, miten tehdään? Toinen mikä tulee mieleen on läpät, voisiko ne aiheuttaa? Mikä on alkuperäinen tulppa tässä?


itellä täysin sama vika ollut nyt pari kuukautta.. vairaattori ja sähköt on katottu eikä ole ollut mitään apua. Bensansuodatinkin putsattu muttei auttanut mitään. Mikä voisi olla kyseessä? :(

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

10.9.2013 11:55

Särässähän on peileissä väärän kätiset kierteet. En ihmettele, että ne häviää jos niitä oikeakätisesti availee :)

Ei sen puoleen, itse irrotin miltei heti nuo vakiopeilit, niistä kun ei isompi kuski näe kuin tasan olkapäänsä parhaimmillaankin. Perus mikkihiiri vasemmalla puolella ja johon pelittää. Vai peilittää.

Kun aikoinaan SR:ää olin ostamassa, päädyin kaasarimalliin ruiskun sijasta paristakin syystä: käynnistyspolkimen puute (Suomen kelit 20 asteen pakkasineen niin startti on aika tahmea ja pari kertaa oltaisiin jääty välille ilman poljinta), osittain vaikea itse korjata ja herkkyys öljyille (ainakin jenkkifoorumin mukaan). Lisäksi jo se, että muutamat liikkeet ilmoittivat suoraan tarjouskilpailua suorittaessani, etteivät enää myy ruiskuja johtuen niiden vikaherkkyydestä, vaan kaupppaavat pelkkiä kaasariversioita sai valintani kohdistumaan siis sellaiseen.

Tottakai ruiskupeli toimiessaan on varmasti todella mukava ja pirteä peli pienellä kulutuksella. Perusvirityskin on helppoa game boylla. Omani tosiaan ostin 2008 ja jo silloin malli oli pari vuotta vanha. Kuinka helkkarin kauan tätä samaa tehdään ilman muutoksia?

Ilmeisen hankalaa ja kallista saada liikkeessäkään Suomessa kisaohjelmaa. Onnistuuko muuten factoryssa tuo ecuun development ohjelman laittaminen ilman, että tarvitsee kaivaa se ecu käsiin, eli samoin kuin ditechissä? Piuha vain ecuun ja valikosta muutos? On meinaan aika hyvin piilossa tuo ecu jos se pitää purkaa esiin...

Re: Aprilia SR50R Factory (suorasuihkutus)

23.10.2013 9:51

Onko kellään kokemusta tosta suorasuihkun säätämisestä? pystyykö kotona ja mitä maksaa liikkeessä? :D