Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

7.10.2012 10:54

Voisin tehdä tänne pientä listausta skoottereista mitä olen omistanut tai ajanut hyvät testilenkit. Jos niistä olisi jotain apua tulevalle skootterin omistajalle.


Yamaha BW's/MBK Booster

Ketteryydessä yksi parhaista skoottereista mitä minulla ollut. Pienikokoinen ja kevyt ilmajäähytekniikan ansiosta. Ei ole mielestäni kuitenkaan liian pieni +180cm pitkälle. Pienellä virittämisellä oikein hauska laite talveksi. Helppo pitää pystyssä keulan keveyden takia vaikka eturengas meinaisikin lähteä alta. Tekniikka luotettava.

+Koko, paino.
+Variaattorin vaihdolla ja kurien poistolla jo suhteellisen pirteä.
+Helppo huollettavuus, yksinkertainen korjata, varaosien saatavuus.
+Talveksi loisto laite.
-Heijailee helposti jos hellittää otetta.
-Rumpujarru takana.
-Joissakin malleissa keula jumiutunut. (Huollon puute?)
-Kyyditsemiseen liian pieni.
-Valoteho vakiona.


Yamaha Jog/MBK Mach

Luotettava skootteri. Ketterä koon ja painon ansiosta (ilmajäähytettynä). Pienellä virittämisellä manio talvipeli ja muutenkin kaupunkipyörittelyyn erinomainen. Tekniikka sama kuin aeroxissa mutta suurimmassa osassa ilmajäähytteisenä. Suhteellisen helppo huoltaa. Näitä löytyy vakiokuntoisena ja räpeltämättöminä myynnissä hyvinkin paljon. Ovat siis varmemmin toimivia kuin tuning roxit.

+Koko ja paino.
+Pienellä virittelyllä jo suhteellisen pirteä.
+Ulkonäkö.
+Talvikäytössä loistava.
-Rumpujarru takana.
-Heijailee helposti jos hellittää otetta.
-Kyyditsemiseen aika pieni.


Yamaha Aerox/MBK Nitro

Ns "kuningas" malli. Ehkä yksi halutuimmista skoottereista. Vakaa ajettava, silti suhteellisen ketterä. Varaosia saatavuus aivan loistava. Pirteä pienellä virityksellä. Jarrut ovat hyvät nestejarrut edessä ja takana. Luotettava jos ei räpelletty. Ulkonäkö monen mielestä näyttävä ja se on kohennettavissa kattavalla valikoimalla erilaisia katteita jne. Alakerta kestää vakiokuntoisena yli 30tkm. Männälläkin ajaa 15tkm. Talviajossa saa ajaa jo varovaisemmin ettei kaadu.

+Ajettavuus.
+Ulkonäkö
+Varaosien saatavuus.
+Kestävyys (Jos ei lueta niitä valmiiksi pilattuja tuninki räpellyksiä. Tämän takia kuulee sitä että kaverin roksi hajosi taas tai sähköt pilalla.)
+Jarrut
-Suurimmassa osassa käytetyissä vikaa huollon puutteen ja laittelun vuoksi.


Peugeot Speedfight 2

Jyhkeä ajettava. Tuntuu jo hieman laivalta --> tämä taas vaikuttaa siihen että todella vakaa. Talvikäytössä hieman vakie käsitellä. Vakiona erittäin laiska. Varaosia saatavilla ihan hyvin. Huoltaminen vähän monimutkaisempaa kun minarellin koneellisissa skoottereissa. Tekniikka luotettava ja kestävä. Alakerta kestää yli 30tkm.

+Ajettavuus matka-ajossa.
+Luotettava.
-Single arm keula.
-Variaattorin aukaisuun tarvitsee oman työkalun tai pulttipyssyn,
-Laiskuus.


Kymco Super 8 4t

Jyhkeä skootteri kokonsa ja painonsa puolesta. Erittäin vakaa ajettava. Mahtuu isompikin ukko ajamaan. Kyydissä istujaa hyvä että tuntee ajettaessa. Pieniruokainen 4-tahti tekniikan ansiosta. Tämän takia monimutkaisempi rempata. Erittain laiska vakiona. Hyytyy joka ylämäkeen ja tasaisellakaan ei meinaa oikein kulkea. Ajovalot tehokkaat. Pitkillä valoilla oikeasti näkee pitkälle, muissa skoottereissa en ole nähnyt vastaavia.

+Vakaa matka-ajossa.
+Pieniruokainen.
+Hiljainen.
+Valot .
-Erittäin laiska.
-Painava.
-Varaosien saatavuus.
Viimeksi muokannut J__L päivämäärä 7.10.2012 16:48, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

7.10.2012 15:40

Muuten ihan hyvä lista mutta en kyllä ymmärrä miksi pösö on vaikeampi huolettava kuin minarellin koneelliset? Omasta mielestä paljon helpompi huoltaa kun huoltokohteet paljon paremmin esillä(ei esim tarvitse purkaa puolia katteita pois että voi tulpan vaihtaa tai pääsee kaasariin käsiksi. Ja huomioi myös, että super 8:sta on myös 2t malli joka kulkee paljon paremmin.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

7.10.2012 16:47

Kiitoksia täydennyksistä. Muokkaan tuonne listaan tuon että super 8 4t. Nuo nyt ovat omia näkemyksiä noista skoottereista. Tulpan vaihto onnistuu noissa yamaha skoottereissakin ilman katteiden purkua. Ei se Speedfight asian osaavalle tuota minkäänlaista ongelmaa huoltaa. Ainut että etuvariaattori siinä saattaa tehdä harmaita hiuksia jos ei pulttipyssyä omista. Tätä ajatellen sen pistin noin tuonne listaan. Noissa rokseissa ja muissa kun variaattorin saa ihan "kotikonstein" helposti lukittua niin eittei se pyöri. Huoltamisessa myös vähän siitä kiinni kumpaan on tottunut huoltamaan.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

8.10.2012 15:56

Variaattorin aukaisu muka ongelma? Ite saan ihan helposti vaikka silmät kiinni variaattorin taikka kytkimen mutterit auki. Omasta mielestä minarellissa on ehkä ihan vähän vaikeempi, koska siihen tarttee kaverin kun taas pösössä saa yksin helposti.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

14.10.2012 20:22

pellee kirjoitti:Variaattorin aukaisu muka ongelma? Ite saan ihan helposti vaikka silmät kiinni variaattorin taikka kytkimen mutterit auki. Omasta mielestä minarellissa on ehkä ihan vähän vaikeempi, koska siihen tarttee kaverin kun taas pösössä saa yksin helposti.
Kummassakaan ei tuota kyseinen asia mitään ongelmaa, erikoistyökaluja on saatavilla kuitenkin aikalailla. Jos ei halua erikoistyökaluihin satsata, niin kotikonsteja on pilvinpimein. ;)

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

28.10.2012 22:26

Tässä onkin jo hieman sivutta aihetta, josta haluaisinkin tietoa eli hakusessa olisi talviskootteri...

Tärkeimpänä kriteerinä olisi matala istuinkorkeus, koska vekotin tulisi lähinnä luisutteluun. Lyhyelle kuskille esim. SR 50 on liian korkea talvella.

Itse olen miettinyt lähinnä Slideria, BWS'sää, Aprilian Rallya tai Trekkeriä. Pösön vivacitylla tullut joskus talvisin pöristeltyä ja se oli ainakin ihan suht hyvän korkunen.

Taitaa slideri/stuntti jäädä pois laskuista, koska niissä alkaa tarjonta olemaan heikko. Minarelli houkuttelee, joten bws tai rally voisi olla hyvä valinta?

Osaako joku verrata juurikin vivacityyn bws:sää ja rallya istuinkorkeuden osalta?

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

28.12.2012 18:32

Millanen ois hyvä skootteri , mataluus ois plussaa... Eikä mitään kiinalaisia.. Ite oisin ajatellu Jogia... :roll:

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

29.12.2012 2:24

Miten matala on matala? Aeroxilla pystyy ajamaan lyhyempikin, mutta ei Jogissakaan mitään vikaa ole. Pelkkä istuinkorkeus ei sinänsä vielä kerro koko totuutta, koska satulan ja katteiden muotoilu vaikuttaa siihen miten kuski ylettyy maahan. Siksi kannattaa koeistua eri malleja ja tunnustella mikä sopisi itselle parhaiten. Ns. laatumerkeistä (Aprilia-Gilera-Piaggio-Peugeot-Yamaha-MBK) kaikki ovat hyviä, toisilla on jotain parempaa kuin toisilla. Ulkonäön lisäksi isoin pähkäily on edessä kun päätät haluatko kaasarikoneen vai modernimman suorasuihkutuksella varustetun moottorin.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

10.1.2013 21:09

xcvv kirjoitti:Ajatuksena olisi, että ostaisimme kakkosauton sijasta jonku pikkupärrän, millä pääsisi työmatkat kulkemaan edullisemmin entä autolla. Eli ajoa tulee suht vähän, olisko 15km per päivä plus satunnaiset ajot.

Homma on niin, että minä en tiedä skoottereista yhtään mitään. Nuorena minulla oli Honda monkey ja siihen minun mopo ajot on jäänyt. Kaveri mainitsi, ettei mitään kiinanihmeitä kannate ostaa, vaan joku vähän ns. nimekkäämpi kampe. Nimiä ei tule mieleen ku Peugeot ja Yamaha :|

Joten voisiko teistä ehdotella hyviä merkki ja malli vaihtoehtoja joilla voisi lähteä etsimään sitä oikeaa tosi tarkoituksella 8) Sekä plussat ja miinukset 2t ja 4t moottoreista. Mitään viritysvehjettä ei ole tarkoitus tehdä.

Käytetty olisi hakusessa hintaan max 500-600.
Kaverisi on ihan oikeilla jäljillä, kiinanskoottereiden laadussa on ollut toivomisen varaa. Monet komponentit on suunniteltu puutteellisesti ja pieniä ongelmia saattaa olla edessä jos päätyy 600-900 euron "markettimopoon". Ihan täysin noita halvemman hintaluokan kiinanskootterieta ei kannata tyrmätä, niistä saa mainion perusskootterin jos vain itseltä löytyy hieman tee se itse-henkeä ja viitseliäisyyttä mahdollisten murheiden ratkomiseen.

Yleisesti ottaen huoletonta satunnaiseen käyttöön tulevaa skootteria etsittäessä suositellaan tähyilemään käytettyjen suuntaan ja etsimään tunnettua merkkiä. Tunnetuimpia merkkejä skoottereissa lienevät Aprilia, Peugeot, Piaggio-Gilera ja Yamaha/MBK. Näistä erityisesti Piaggio ja Gilera ovat onnistuneet saavuttamaan erityisen kestävän ja hyvin suunnitellun maineen.

Tekniikasta sen verran että kaasutintoimisista moottoreista puhuttaessa 2t on ärhäkkä mutta meluisa ja öljyntuoksuinen, 4t taas hieman verkkaisempi mutta hiljainen ja huomaamaton. Suurin osa "laatumerkkien" käytetyistä on perinteisellä 2t-moottorilla varustettuja, kun taas "kiinanskoottereiden" voimanlähteenä on useimmiten nelitahti. Toki nelitahtimoottoreita on muillakin merkeillä, mutta ne eivät ole olleet erityisen suosittuja suurimman ostajakunnan, eli nuorten mopoilijoiden keskuudessa.

Tilannetta monimutkaistaa vielä se että perinteisten kaasutintoimisten moottoreiden lisäksi markkinoilla on niin polttoaineen ruiskutuksella toteutettuja nelitahtiskoottereita kuin bensiinin suorasuihkutuksella varustettuja kaksitahtejakin. Molempien haittapuolina voidaan mainita lisääntynyt vikakohteiden määrä elektroniikan ohjaaman polttoaineensyötön myötä.

Vilkaise Mototallin puolelta löytyisikö budjettiin sopivia menopelejä. Oikeassa laidassa olevan pikahaun avulla voit etsiä esimerkiksi alle 500e hintaisia moposkoottereita oman asuinpaikkasi lähettyviltä.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

11.1.2013 6:12

Kiitokset hyvästä vastauksesta. Pitää alkaa nuita merkkeja katselemaan. Sellainen vielä, että kuinka paljon ajettu skootteri on paljon ajettu? :) kun joissakin näkyy olevan yli 10ktk mittarissa, onko jo liikaa?

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

11.1.2013 10:04

Hyvin huolletussa mopossa tuo ei ole matka eikä. mikään. Pätee erityisesti laatumerkkien kohdalla. Kannattaa ostotilanteessa kysyä onko koneeseen vaihdettu mitä osia. Yli 10k niin mäntä olisi hyvä olla vaihdettuna ja yli 20k niin pitää miettiä jo alakertaremonttia. Itse kun tekee niin saa kyllä varmasti hyvään kuntoon jopa yli 30k ajetun. Täällä taisi olla jossain jopa lehtiartikkeli, jossa joku heppu oli ajellu n. 300k piaggiollaan. Joten kyllä nämä on oikein huollettuna erittäin kestäviä laitteita

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

11.1.2013 22:20

Kiitokset vastauksesta.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

12.1.2013 7:05

Nonni. Semmonen olis kysymys vielä, että mitenkä noi Soliferit? Kun se sama kaveri sano, että Soliferitki olis kiinanvehkeitä nykyään, mihin on vain laitettu soliferin merkki. Kun taas jostain kuulin, että Soliferkin olisi ihan ok merkki.
http://www.tori.fi/lappi/SOLIFER_SFR_50 ... ca=1&w=101
Tuommonen löyty. Hinta ja kilometrit on ainakin minun silmään kohillaan.
Mitä mieltä te tietäväisemmät olette tästä?


Edit: Jaahas. Pika googlauksella löyty, että skoottreia myy yksinoikeudella k-citymarket :eek:

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

12.1.2013 11:16

Kylhän noi kinkit kestää ku huoltaa osaa. Mun tietääkseni näis suomikinkeissä on laadunvalvonta Suomessa että sinänsä parempilaatusia.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

12.1.2013 12:16

Nojoo, miten nyt "laadunvalvonnan" käsittää. Peruskonsepti tulee sieltä Kiinasta, eli lähes jokainen osa on kiinalaista suunnittelua ja valmistusta. Katteet ovat yleensä hyvin kovaa ja haurasta, eli halkeavat helposti, etenkin kiinnitysklipsut ovat ensimmäisenä poikki.

Moottorihan noissa on ihan ok, tosin niiden toiminnassakin esiintyy valitettavan paljon vaihtelua. Yleensä ongelmat ovat lieviä käyntiongelmia.

Kannattaa Soliferin sijasta katsoa Kymcoa, ne ovat jo huomattavasti laadukkaampia pelejä.