Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Aprilia DI-Tech

21.8.2013 14:48

aanssi kirjoitti:Outoa vikaa on ny v- 03 ditechissä (morini). ajettu aikapaljon (30tkm) Lähteepi käyntiin kuin unelma, yleensä ensimmäisellä. Käy tyhjäkäyntiä normaalisti. (Eli ei pitäisi olla sylinterissä/männässä vikaa koska käynnistyy hyvin ja käy kuitenkin)

Sitten kun kaasua vääntää niin kierrokset nousee normaalisti, mutta sitten moottorin kierrokset hyytyvät vaikka kaasu on melkein auki-asennossa. Vähän niinkuin "booaa"
Kierrokset saattavat nousta, ja taas laskea, ja sitten koko paska sammuu. Käyntiin lähtee heti uudestaan, ja tekee samat temput. Ajaa ei pysty koska heti tehopiikin kohdalla se vain sammuu, eli ei jaksaisi vääntää?

Tarkistettu on tällä hetkellä:
Uusi tulppa vaihdettu (joku ng-r cpr8?) johto ok
Bensapumppu todettu antavan oikean paineen
Kompressori todettu antavan oikean paineen
Ruiskun suuttimet puhdistettu
Letkut ja liitännät kiristetty
ilmanputsari puhdistettu
akku ladattu ja tarkistettu muut paskapikkuvirheet mutta ei silti toimi. Jotenkin imupuolen viasta tuntuisi johtuvan, ihanniinkuin saisi liikaa ilmaa jostain.

Kukaan ei sitten ilmeisesti osaa auttaa? Vai käykö täällä foorumeilla edes kukaan enää..

Re: Aprilia DI-Tech

4.9.2013 12:56

Voiskohan olla moottorinohjausyksikössä (ecussa) jotain häikkää?

Re: Aprilia DI-Tech

10.9.2013 9:05

aanssi kirjoitti:
aanssi kirjoitti:Outoa vikaa on ny v- 03 ditechissä (morini). ajettu aikapaljon (30tkm) Lähteepi käyntiin kuin unelma, yleensä ensimmäisellä. Käy tyhjäkäyntiä normaalisti. (Eli ei pitäisi olla sylinterissä/männässä vikaa koska käynnistyy hyvin ja käy kuitenkin)

Sitten kun kaasua vääntää niin kierrokset nousee normaalisti, mutta sitten moottorin kierrokset hyytyvät vaikka kaasu on melkein auki-asennossa. Vähän niinkuin "booaa"
Kierrokset saattavat nousta, ja taas laskea, ja sitten koko paska sammuu. Käyntiin lähtee heti uudestaan, ja tekee samat temput. Ajaa ei pysty koska heti tehopiikin kohdalla se vain sammuu, eli ei jaksaisi vääntää?

Tarkistettu on tällä hetkellä:
Uusi tulppa vaihdettu (joku ng-r cpr8?) johto ok
Bensapumppu todettu antavan oikean paineen
Kompressori todettu antavan oikean paineen
Ruiskun suuttimet puhdistettu
Letkut ja liitännät kiristetty
ilmanputsari puhdistettu
akku ladattu ja tarkistettu muut paskapikkuvirheet mutta ei silti toimi. Jotenkin imupuolen viasta tuntuisi johtuvan, ihanniinkuin saisi liikaa ilmaa jostain.

Kukaan ei sitten ilmeisesti osaa auttaa? Vai käykö täällä foorumeilla edes kukaan enää..


Koitappa tehä TPS reset eli kaasuläpän asentotunnistimen resetointi. Se on siellä mihin tulee kaasuvaijeri. Näillä ohjeilla saa nollattua:
1. Pistä virrat päälle ja otta että pumppu pysähtyy.
2. Irrota se nelinapainen johdin siitä tunnistimesta ja oota ainakin 10 sekuntia.
3. Pistä virrat kii.
4. Pistä takaisin se liitin.
5. Pistä virrat takaisin päälle ja oota taas että pumppu pysähtyy.
6. Käännä kaasukahva TÄYSIN auki ja kiinni.
7. Pistä virrat kiinni ja koita käynnistää. Sen jälkeen vois olla tarpeen nollata vikakooditkin.

Itelläni toiminut aina kun ollut kiihtyvyyden/nykimisen kanssa ongelmaa.

Re: Aprilia DI-Tech

25.9.2013 22:19

mikä olis apikas vikana ku ei vesi kierrä ? olisko vesipumppu menny rikki? Vikahan on se että tyhjä käynillä toimii ja vedet kiertää ja sitte ku lähtee ajamaan tai antaa vähä kierroksia niin vedet lakkaa kiertämästä ja sinne tulee ilmalukko . apikka ei vuoda mistään nestettä mutta imee jostain ilmaa että tulee kanteen vesilukko.

Re: Aprilia DI-Tech

2.10.2013 13:07

Epäilen että olis pumppu rikki sillä sehän on kiinni magneetossa. Kyllä se vesi pihalle tulis eikä ilma sisään jos siellä jokin vuotais. Mistä tiedät että siellä on ilmalukko? Nouseeko lämmöt kun lähet ajamaan? Puristele kaikkia letkuja jotta ilmat lähtee ja avaa säiliön korkki ilmaamisen ajaksi. Onko säiliössä tarpeeks vettä? ;)

Re: Aprilia DI-Tech

5.3.2014 18:18

skootteri sammui ajosta poltti päävirta sulakkeen vaihdoin uuden sulakeen.nyt kun laitaa virrat päälle ei tapahdu mitään olisiki ecu mennyt. ja kun mittaa akun jänitteen näytää joitain 12v ja kun kääntää virrat päälle 0v. eli maadoittaa joistain olen tutkinut koko skootterin johto sarjan eikä ollut johto mistään kohtaa rikki tai sulanut. pitääkö tilata uusi ecu?

Re: Aprilia DI-Tech

6.3.2014 10:36

Käytä ecua irti ja testaa vetääkö jännitteen nollille, kun virrat laittaa. Jos tekee, niin jossain muualla on vika kuin ecussa.

Re: Aprilia DI-Tech

10.3.2014 20:28

Mikä mahtaa olla ku männänvaihdon jälkeen ei enää kipinää tule ja kompressori ei hyrrää? viittais jotenki että sieltä on joku moottorinohjaus puoli pimeenä, mutta mikä sen toimimattomuuden vois aiheuttaa? kaikki liittimet oon kattellu läpi, kaikki oli paikoillaan ja ehjiä

Re: Aprilia DI-Tech

13.3.2014 14:37

Mistä tiedät ettei kompressori pyöri ettet vaan tarkoota bensa pumppua joka surisee kun virrat laitaa päälle kompressori ottaa voimansa kampiakselilta sielon sellaanen rulla joka seuraa kampiakselin muotoja ja antaa painen oikealla hetkellä

Re: Aprilia DI-Tech

20.4.2014 12:40

Mistäköhän lähtis ettimään vikaa kun ei tule bensaa pytylle asti? pumpulta tulee kyllä kun pyörii ja letkutkin on oikein. tulppa pysyy kuivana vaikka starttaisi akun tyhjäksi :eek:

eikai tässä mitää ruiskussa mitään ilmausmahdollisuutta ole?

Re: Aprilia DI-Tech

23.6.2014 2:19

Nyt nopeita apuja. 03 ditech ja sylinteristä menny keulan puoleisesta pakoputken kiinnityspultista kierteet, miten saa korjattua / onko nuo pultit kiinteät vai irroitettavat/ saako läpipulttia laitettua. Kiirus ois. :nörtti:

Re: Aprilia DI-Tech

10.8.2014 14:39

itellä sammu ajosta eikä lähe enää käyntiin. valo vilkkuu välillä 8 ja sit 15 kertaa.. mistä mahtaisi johtua ? :|

Re: Aprilia DI-Tech

1.11.2014 20:32

Morjesta. Innostuin näista mopojutuista vuosien jälkeen uudelleen, ja itseltä löytyy tuommonen ditechi 70cc pytyllä+vakioputkella, eli on hiljainen, kulkee ja lähtee mukavasti. Mutta ongelma on se että itse skootteri alkaa olla jokapuolelta tiensä päässä ja ehjän skotterin hankinta tulee kannattavammaksi.
Käykö tuo kone bolt on johonkin muuhun skootteriin kiinnityksien puolesta?
Tietenkin skootteri johon tuon laittaa on hyvä olla myös ainakin vesijäähy ettei jäähdyttimien kanssa tarvitse tehdä mitään ihme virityksiä, mutta sähköpuolen kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Ps. kyseessä on siis morinin kone

Re: Aprilia DI-Tech

1.11.2014 21:44

Suzuki Katanassa sama kone kaasariversiona. Saattaa löytyä myös jostain Piaggio-konsernin skoposta (Aprilia/Derbi/Piaggio/Gilera). Katanoita on ainakin AC ja LC-versioita.

Re: Aprilia DI-Tech

1.11.2014 22:27

Onkohan vaaka minarellissa (sr:ää taisi löytyä myös sillä koneella, mutta onko rungossa sitten eroja?) sama kiinnitys jousen ja koneen päässä, kun niitä skoottereita tuntus ainakin löytyvän paljon?