Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
Lähetä vastaus

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

25.8.2014 21:09

10000km tuli täyteen ja nyt se hyytyi. Arvauksia otetaan vastaan. Prikaton -08 SR 50R, vauhtia siinä 60 ja yhtäkkiä tuntui kuin sytkä olisi pätkäissyt menon. Ei ottanut kierroksia korkealta, puolikaasulla toimi hetken aikaa. Hölläsin ja koitin käykö tyhjää, kyllä käy. Kiihdytys, puolelle kaasulle toimii ok, sitten ei mitään. Hyytyy, hyytyy, ei käy tyhjää ja sammuu.

Vaihdoin heti tulpan mutta ei vaikutusta. Revin bensaletkun irti ja sieltä räkii ainetta. Olevinaan myös puristuksia on ja startista kone pyörii aivan normaalisti ilman mitään sivuääniä. Olevinaan jotain bensan katkuakin hieman tulee mutta ei lupaa kone ollenkaan. Muuten vakio, paitsi prikka poistettu. Suutin on myös vakiokokoa. Tulppa oli väriltään hyvin tumma. Ei lainkaan terveen kahvin värinen.

Aina ollut myös kylmäkäynnistyksessä semmoinen ongelma, että pärähtää heti hyvin käyntiin, käy 5 sekuntia ja hyytyy, jonka jälkeen saa polkea muutaman kerran ennen kuin taas lähtee käymään mutta sitten toimiikin hyvin.

Mikä siis avuksi? Leipoko, lämpöleikkasiko? Lämmöt pysyivät kyllä koko ajan normaalissa kolmessa palkissa ja aina on hyvin lämmitetty. CDI-boksi?

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

30.8.2014 9:54

Sen verran vian paikantaminen on nyt edennyt, että vika ei ole ainkaan bensapuolella, vaan todennäköisesti sähkö-ongelma. Tulppa ei meinaan anna lainkaan kipinää. Tarkistin myös sulakkeet ja ne ovat ok.

Mihinkäs suuntaan tästä?

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

30.8.2014 10:39

Jos kipinä hukassa, niin lähtisin tutkimaan staattorin ja CDI:n. CDI:tä ei valitettavasti voi mittoa, mutta staattorin voi. Arvot voi löytää googlen avulla, mutta pitäs multa koneeltakin löytyä, jos et itse saa kaivettua.

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

30.8.2014 11:31

Tosiaan pitäisi jostain saada tietoa miten mittaillaan. Mittaristo toimii, töötti toimii, starttinappulasta kone pyörii ja valotkin vilkuttaa kun yrittää startata. Jotenkin sitä toivoisi, että olisi se cdi-boksi kulahtanut. Sen nyt vaihtaisi helposti ilman kummempia häslinkejä. Otin sen jo irti. Siihen menevälle liittimellehän tulee kolme piuhaa. Valkoinen, vihreä ja punainen. Eikö tästä liittimestä mittaamalla voisi todeta, että siihen saakka kaikki olisi kunnossa jos siihen tulisi oikeat arvot? Näin ollen voisi vain ostaa uuden cdi-boksin.

Kaikki apu ja oppaat tietysti otetaan vastaan jos löytyy :)

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

30.8.2014 18:48

Punainen ja valkoinen = 1 ohmi
Vihreä ja valkoinen = noin 170 ohmia
Valkoinen ja moottorin lohko = alle 0,2

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

31.8.2014 8:34

Shape kirjoitti:Punainen ja valkoinen = 1 ohmi
Vihreä ja valkoinen = noin 170 ohmia
Valkoinen ja moottorin lohko = alle 0,2


Mulla on tainut mennä termit vähän sekasin. Se musta laatikko, johon tulpanjohto kiinnittyy on kuitenkin puola eikä cdi, eikös vain? :) Siihen tosiaan tulee nuo kolme johtoa.

Olenko ihan väärässä jos järjestys on tämä: staattori, cdi, puola, tulppa? Jos saan antamasi arvot niin tiedän, että virta kulkee oikein puolalle saakka ja näin ollen puola vaihtoon. Sitten pitäisi vain tietää miten mittailla tuosta taaksepäin jos arvot ovat jotain muuta...

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

31.8.2014 11:03

Ei sulla termit ole mennyt sekaisin. :) Järjestys on mainitsemasi toki sillä poikkeuksella, että tässä mallissa CDI ja puola on samassa paketissa. Jos arvot ovat oikea, niin vika on todennäköisesti CDI/puola kombinaatiossa, tulpanjohdossa tai hatussa.

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

31.8.2014 12:01

Shape kirjoitti:Ei sulla termit ole mennyt sekaisin. :) Järjestys on mainitsemasi toki sillä poikkeuksella, että tässä mallissa CDI ja puola on samassa paketissa. Jos arvot ovat oikea, niin vika on todennäköisesti CDI/puola kombinaatiossa, tulpanjohdossa tai hatussa.


En omista kovin kummoista vastusmittaria. Jotakin lukuja sain kuitenkin aikaiseksi ja ne poikkeavat täysin noista oletusarvoista. Virrat pois päältä ja sain seuraavat luvut:

Punainen ja valkoinen = 129 ohmia
Vihreä ja valkoinen = 1 ohmia
Valkoinen ja moottorin lohko = 1 ohmia

Pitäisikö luvut tosiaan mitata ilman virtoja vai konetta pyörittäen?

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

31.8.2014 12:21

Luvut mitataan koneen ollessa sammuksissa ja virtojen ollessa pois.

Punainen on impulssikäämin johto ja tuo 129 ohmia on vielä OK arvo, eli sen suhteen ei ongelmaa. Manuska sanoo yhdellä sivulla noin 170 ohmia, mutta toisella 90-140 ohmia.

Vihreä on ensiökäämin johto, eli ensiökäämi kunnossa.

Mutta nyt tuo valkoinen johto vaikuttaisi olevan viallinen, tai sen maadoitus. Testaappa vastusmittarin piipparilla, onko valkoinen yhteydessä moottorin lohkoon JA mopon runkoon. Jossei mittari piippaa molemman kohdalla, niin jotain hämminkiä on.

Joskus halvasta mittarista johtuen se voi näyttää liian suurta arvoa, kun mittarin skaalaus ei yllä alle ohmin arvoihin.

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

31.8.2014 12:55

Shape kirjoitti:Luvut mitataan koneen ollessa sammuksissa ja virtojen ollessa pois.

Punainen on impulssikäämin johto ja tuo 129 ohmia on vielä OK arvo, eli sen suhteen ei ongelmaa. Manuska sanoo yhdellä sivulla noin 170 ohmia, mutta toisella 90-140 ohmia.

Vihreä on ensiökäämin johto, eli ensiökäämi kunnossa.

Mutta nyt tuo valkoinen johto vaikuttaisi olevan viallinen, tai sen maadoitus. Testaappa vastusmittarin piipparilla, onko valkoinen yhteydessä moottorin lohkoon JA mopon runkoon. Jossei mittari piippaa molemman kohdalla, niin jotain hämminkiä on.

Joskus halvasta mittarista johtuen se voi näyttää liian suurta arvoa, kun mittarin skaalaus ei yllä alle ohmin arvoihin.


Valkoinen johto piipittää niin runkoon, kuin myös koneeseenkin. Vastusmittari on tosiaan sitä tasoa, että näyttää vain kilo-ohmit. Alle yhden ohmin lukemat on siis hepreaa.

Mitähän seuraavaksi? Voikohan tästä jo tehdä jotain päätelmää? Eikö tuota cdi-boksia voi tosiaan mitenkään mitata? Entäpä irtoaako tulpanjohto tuosta ja miten sen testaus?

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

31.8.2014 13:18

Staattori on siis ehjä. Tulpanjohdon saat irti kiertämällä johtoa vastapäivään CDI:stä. Mittaus hoituu mittaamalla vastusarvon johdon läpi tulpan hatun kanssa. Muistaakseni tässä oli häiriöpoistaja hatussa, jolloin pitäs arvo olla lähellä noin 5 kilo-ohmia. Jos tämäkin on ok, niin CDI vaihtoon. Tarvikkeena löytyy https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/8797

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

31.8.2014 13:34

Shape kirjoitti:Staattori on siis ehjä. Tulpanjohdon saat irti kiertämällä johtoa vastapäivään CDI:stä. Mittaus hoituu mittaamalla vastusarvon johdon läpi tulpan hatun kanssa. Muistaakseni tässä oli häiriöpoistaja hatussa, jolloin pitäs arvo olla lähellä noin 5 kilo-ohmia. Jos tämäkin on ok, niin CDI vaihtoon. Tarvikkeena löytyy https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/8797


No nyt löyty parempi vastusmittari:

Punainen ja valkoinen=126 ohmia
Vihreä ja valkoinen=0 ohmia
Valkoinen ja lohko=0 ohmia

Hmm... nyt vähän arveluttaa?

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

31.8.2014 19:42

Nyt meneekin mielenkiintoiseksi. Pyöritäppä startilla konetta ja mittaa paljonko tulee jännitettä vihreästä johdosta?

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

31.8.2014 21:35

Shape kirjoitti:Nyt meneekin mielenkiintoiseksi. Pyöritäppä startilla konetta ja mittaa paljonko tulee jännitettä vihreästä johdosta?


4,5V anto vihreä johto pyöritettäessä.

Re: Aprilia SR50R (kaasutin)

2.9.2014 13:58

Ihan vain näin yleisesti että millaisia kokemuksia teillä on tästä, minulle tarjottiin vm -01 SR DITECHiä jolla ajettu 8000. Mitä kaikkia vikoja näissä on ja kuinka pitkälle nämä kestää (ettei lahoa 10 000 km kohdalla)
Lähetä vastaus