Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

2.6.2008 3:42

Eli kaasarin kannessa messinkinen ruuvi joka estää sen ettei luistin nouse ihan ylös ja kaasari ei saa syötettyä tarpeeksi bensaa koneelle ja näin ollen tehot varsinkin "täys" kaasulla jäävät uupumaan.
Löytyy siitä kaasarin päällä kahdella ruuvilla kiinni olevasta mustasta pyöreen muotoisesta muoviläpykästä kun sen nostaa ylös varovasti.

Kone jota näissä skoottereissa käytetään on 139QMB / 139QMA, kannattaa googlettaa, löytyy maailmalta aika paljon infoa ja viripalikkaa =)

2.6.2008 17:21

[i][i][quote="X_Race"][quote="H SC2"]Löysin taas lisää infoa noista rajoittimista:
Jos CDI-boxiin menee piuhat yhdellä isolla liittimellä ja siinä 5 johdinnastaa, silloin rajoitimena messinkitappi kaasuttimenkannessa.

Jos CDI-boxiin menee piuhat yhdellä isolla liittimellä ja siinä 6 johdinnastaa, silloin rajoittimena kierrosluvun tunnistin takavariaattorilla eli tarkkailee takarenkaan nopeutta ja sen mukaan lyö rajoittimen päälle esim. alamäessä ja nopeus max 50km/h (mittarin mukaan).[/quote][/i][/i]

Jep, kaverin SC-2:ssa/CDI-boxiin menee kahdella eri liittimellä(2+4), 6 johtoa yhteensä. Toisessa liittimessä on neljä johtoa, jossa vihreä johto tulee/menee puolan liittimeen. Irroitettiin vihreä johto puolalta ja laitettiin siihen konkalla (2.2uf)-varustetun johto, jonka toinen pää kiinnitettiin runkoon/maihin. Koneen kierrokset nousivat välittömästi. Tuloksena nopeampi kiihtyvyys, koska kierrokset nousevat esteettä 8000-9000rpm. mutta,mutta!!! Jäljelle jää juuri tuo varikoppaan kiinnitetty takavarin nopeutta tarkkaileva tunnistin joka rajoittaa viimekädessä nopeuden 50km. Joo, eli helpoin homma on vaihtaa CDI-boksi=SC1:nCDI->SC2:een.
Viimeksi muokannut RCS päivämäärä 9.6.2008 18:31, muokattu yhteensä 1 kerran

2.6.2008 18:57

Mulla on tollanen sc1 ja hyvin kulkee 60km/h suoralla
alamäkeen vielä enemmän

2.6.2008 19:07

[quote="mikat92"]Mulla on tollanen sc1 ja hyvin kulkee 60km/h suoralla
alamäkeen vielä enemmän[/quote]


Edeltäjämalli lienee väljempi CDI-kuristuksien suhteen mitä seuraajansa. Siitä on hyvä jatkaa viilaamista jos tykkää oikeasti vauhdista.

2.6.2008 22:27

laitoin tänää kevyemmät rullat kiinni sc1:seen (5.1g)kiihtyy paljon paremmin ja vääntöä antaa lisää. kierroksia löytyy jo paljon enemmän mutta se takavarin rajotin ottaa aika äkkiä vastaan.

2.6.2008 23:03

jjjasuuu kirjoitti:laitoin tänää kevyemmät rullat kiinni sc1:seen (5.1g)kiihtyy paljon paremmin ja vääntöä antaa lisää. kierroksia löytyy jo paljon enemmän mutta se takavarin rajotin ottaa aika äkkiä vastaan.


Näinpä, et sitten viitsinyt kokeilla varinkopassa olevan anturin skippaamista koe mielessa. Senhän voisi jättää hetkeksi pieneksi kopan ulkopuolelle nippareilla, esim

3.6.2008 17:57

kerroppa mulla miten se on mahollista että jalalla rengas ilmassa se kiertää mittarin pohjaan ja rajotin ei ota mutta ajossa taas ottaa :O?

3.6.2008 18:04

jjjasuuu kirjoitti:kerroppa mulla miten se on mahollista että jalalla rengas ilmassa se kiertää mittarin pohjaan ja rajotin ei ota mutta ajossa taas ottaa :O?



Takavari ei pyöri paikallaan 50km, ajossahan se sitten pyörii =takarenkaan nopeus -luulisin

4.6.2008 8:02

Täytyy sanoa että on se fiksu tuo Kiinalainen insinööri, jos sulla jjjasuuu kiertää tuella kierrokset tappiin asti, mutta sitten kun rengas ottaa maahan rajoitin toimiikin =) Ite testasin ton saman ja ei ne kierrokset tuellakaan nouse yli 7500rpm ja tossa vaiheessa ottaa selvästi se rajoitin vastaan ja alkaa kierrokset putoamaan hetkeksi ja sitten taas nousee 7500rpm rajalle asti, eli sama asia kuin asfalttibaanalla tapahtuu=hermothan siinä menee.
Pystytkö ottamaan jjjasuuu kuvan mittaristosta siitä vaiheesta kun kierrokset tapissa jalkatuella ja laittamaan vaikka sun henk.koht galleriaan?

4.6.2008 15:24

H SC2 kirjoitti:Täytyy sanoa että on se fiksu tuo Kiinalainen insinööri, jos sulla jjjasuuu kiertää tuella kierrokset tappiin asti, mutta sitten kun rengas ottaa maahan rajoitin toimiikin =) Ite testasin ton saman ja ei ne kierrokset tuellakaan nouse yli 7500rpm ja tossa vaiheessa ottaa selvästi se rajoitin vastaan ja alkaa kierrokset putoamaan hetkeksi ja sitten taas nousee 7500rpm rajalle asti, eli sama asia kuin asfalttibaanalla tapahtuu=hermothan siinä menee.
Pystytkö ottamaan jjjasuuu kuvan mittaristosta siitä vaiheesta kun kierrokset tapissa jalkatuella ja laittamaan vaikka sun henk.koht galleriaan?


Omat kokemukseni tähän väliin, eli
Puolalta lähtevä vihreäpiuha konkan kautta maihin, vaikutus: Kone kiertää tuella paikallaan ->9000rpm, mutta myöskin ajossa kiihdytettäessä 7000-8000rpm siihen asti, kunnes saavutetaan 50km.

Jäljelle ei jää enää muuta komponenttia mikä voisi saada nopeustietoa kuin takavariaattoria (kytkinpakan)yläpuolella oleva anturi, joka on siis kiinnitetty varaattorikopan sisäpuolelle takavarin kohdalla??!!
(nopeusmittarin vaijeri on pois suljettu -testattu)

Näkemykseni mukaan CDI poksi rajoittaa sekä kierroksia (vihreä johto puolalle), sekä takavarilta tulevan pyörintäpulssin mukaan. =rajoittaa sytytystä sen toisen johdon,(takavari->CDI->puola->tulppa)-kautta mikä menee puolalle.
Viimeksi muokannut RCS päivämäärä 10.6.2008 1:24, muokattu yhteensä 1 kerran

4.6.2008 18:34

Tietääkö kukaan noista skootterien lampuista.
Kun itellä on tollanen sc1 ja siinä kun laittaa uuet lamput ne toimii jonkun aikaa sit ajaa jonku 5km ja kattoo toimiiko ne niin ne on palanu.
Jos tiedätte syyn voisitteko kertoa.
Viimeksi muokannut mikat92 päivämäärä 10.6.2008 15:04, muokattu yhteensä 1 kerran

4.6.2008 19:06

miten muuten huomaa että putki on tukossa? ja miten sen voisi puhdistaa?

4.6.2008 19:34

jjjasuuu kirjoitti:miten muuten huomaa että putki on tukossa? ja miten sen voisi puhdistaa?


Jos putki on tukossa, vehje kiihtyy paljon paremmin, saa lisää tehoja ja nopeutta. ;)

4.6.2008 20:23

Morgoth kirjoitti:
jjjasuuu kirjoitti:miten muuten huomaa että putki on tukossa? ja miten sen voisi puhdistaa?


Jos putki on tukossa, vehje kiihtyy paljon paremmin, saa lisää tehoja ja nopeutta. ;)


Mistähän sait päähäsi että putkis olisi tukossa?? Ei ihan helposti pitäisi mennä tukkoon, ellei sitten ole tervapoltin kyseessä...

Kaasutinpuolensäädöissä tulpan väri kertoo seoksen laadusta. Jos tulpan kärki on musta/märkä, käy liian rikkaalla, jos taas on aika vaalea, kaasutin seoksessa on liikaa ilmaa.
Vakiomoottorin/kokoonpanon "tukkoisuus" saattaa johtua ihan siitä että se vaan on vakio. Muitakin syitä on toki olemassa; venttiilin säädöt, vanhat öljyt -->väljä sylinteri jne.

Voit mitata myllysi puristuksen tulpanreiän aukosta erityisellä puritusmittarilla. Mitä suurempi arvo, sen tiukempi. En tiedä mitä se mallissasi pitäisi olla, mutta teknisiä asioita voi tiedustella maahantuojan valtuuttamalta,tai vastaavalta moottori-mopokorjaamolta. Sanot vaan että v...u ku ei kulje, kertokaa lääke!

4.6.2008 21:52

H SC2 kirjoitti:Täytyy sanoa että on se fiksu tuo Kiinalainen insinööri, jos sulla jjjasuuu kiertää tuella kierrokset tappiin asti, mutta sitten kun rengas ottaa maahan rajoitin toimiikin =) Ite testasin ton saman ja ei ne kierrokset tuellakaan nouse yli 7500rpm ja tossa vaiheessa ottaa selvästi se rajoitin vastaan ja alkaa kierrokset putoamaan hetkeksi ja sitten taas nousee 7500rpm rajalle asti, eli sama asia kuin asfalttibaanalla tapahtuu=hermothan siinä menee.
Pystytkö ottamaan jjjasuuu kuvan mittaristosta siitä vaiheesta kun kierrokset tapissa jalkatuella ja laittamaan vaikka sun henk.koht galleriaan?
voin ottaa sulle kuvan vaikka huomenna jos muistan.