Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

26.10.2007 23:10

Itse en kyllä menisi ihan suotta haukkumaan näitä kiinan nelitahtisia. Itellä on tallissa tommonen kinroadin skootteri jossa on noin 30 000 km ajettu kone. Itse olen kilometrit ajanut uudesta asti ja 3 kertaa jättänyt tielle hihnan katkettua. Yhtään kertaa en ole koneremonttia joutunut tekemään; perushuoltoa kyllä, kuten venttiilien säätöä. Mäntä, pytty ja kaikki koneen osat alkuperäisiä ja käy ja kukkuu.

29.10.2007 19:58

löylykauha kirjoitti:
jape112 kirjoitti:
Kiihtyy nelitahtiseks ihan hyvin,
No tota et usko itekkään.


Et tainnu tajuta? Nelariksi ja kuitenki aika painavaks peliks kiihtyy todellaki iha hyvin. Itellä sattuu olemaan tallissa kyseinen peli ja satun jotain siitä tietämään...

hä? ootkos verrannu nelareita jos toi kerran kiihtyy ihan hyvin nelariks. Ite oon tollasta vastaan kiihyttäny ni voitin kyllä ylivoimaseksi. Jos tommonen huatian kiihtyy ihan hyvin ni samalla asteikolla Agility on varmaan ihan tykki :D

Muuten eihän toi helkaman hinnassa oo "nimilisää" ku satanen pari. http://www.motorpower.fi/dirskoot/ siin on oikeen R-cup maalauskin :D

E: eiku toi oliki 125cc, muuten samanlainen.


No voipi olla että oon jostain syystä onnistunu hankkimaan tehokkaamman. Jotai yksilöllisiä eroja sitten. Oli ensimmäisiä maahan tuotuja ja ilman mitään kureja, eli vakio silti :P

helkama

31.10.2007 15:50

Itselläni on helkama skootteri. Ajettu 6 tkm, ja kaksi pientä vikaa ollut(Kaasarin säädös väärin ja alipaine letku tukossa). Huollot on tuhannen välein ja vakiona nopeus 55-65 km/h. Itse olen ottanut prikan pois joten huiput on 75-80 km/h. Ja(Silloin kummatkin vakioita) kiihtyvyydessä oli testi Sym Jet Euro X 50 (2-tahti) ja jäin hänelle n. 3 metriä kohtalaisen pitkällä matkalla (Eli kiihtyvyys on hyvä 4-tahtiseksi). Skootteri on toiminut todella hyvin eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa siitä. Ulkonäkökin matkittu Pösöstä mutta ei ruma siltikään.
Eli älkään valittako asiasta jos ei ole omakohtaisia kokemuksia kyseisestä moposta.

31.10.2007 16:13

Eihän noi 2-tahditkaan kovin ripeitä ole vakioina, ruiskuja lukuunottamatta, mutta juttu onkin pakoputkessa oleva kuristus, jonka poistolla 2t skootteri kiihtyy kyllä sitten jo paljon paremmin.

Toinen mitä ihmettelen on se, että onko todellakin halvempaa tehdä nelitahtimoottori, kun 2t, onhan siinä "ylimäärästä" venttiilikoneistot. Toi tonnin välein tapahtuva huolto, johon ilmeisesti sisältyy venttiilien säätö on mielestäni rasittava. Itse ajan kuukaudessa helpostikin tonnin kaks kuussa kesäaikaan, niin olis aika rasite jos joutus mopoa aina tonnin välein viemään huoltoon mikäli takuun haluaa säilyttää. Toki ensihuolto tulee nopeasti kakstahdissakin, mutta sen jälkeen saakin 2 tahdilla ajaa pitkään ilman säännöllisiä huoltoja.

Helkama scootterit

9.11.2007 14:04

Mistä sä olet prikan ottanut pois tosta helkamastasi, kiinnostais vaan tietää että sais ton omankin hieman paremmin menemään? Kaasaristahan se ainakin oli kuristettu, eli luisti ei noussut loppuun asti..

Re: Helkama scootterit

11.11.2007 11:34

MikeT kirjoitti:Mistä sä olet prikan ottanut pois tosta helkamastasi, kiinnostais vaan tietää että sais ton omankin hieman paremmin menemään? Kaasaristahan se ainakin oli kuristettu, eli luisti ei noussut loppuun asti..


Mulla ei edes ollu mitää prikkoja. Ja kaasaristaki oli kaikki kurit pois. Heti ku sisäänajon jälkee uskalsin kokeilla nii meni melkee 80.

24.11.2007 14:32

Mulla Helkamassa Power Filtteri, 5.1g Rullat ja Malossin Violetti vastinhousi... Stn Hyvin kiihtyy kulkee..!!

24.11.2007 15:30

||Nikke|| kirjoitti:Mulla Helkamassa Power Filtteri, 5.1g Rullat ja Malossin Violetti vastinhousi... Stn Hyvin kiihtyy kulkee..!!

Varmasti, se powerihan tunnetusti tuplaa vakion tehot..

Viittisitkö muuten ottaa videota kiihtyvyydestä, mittarista siis?

24.11.2007 20:45

Kaverin allekirjoitus kertoo enemmän kuin tuhat videota :D

6.12.2007 12:00

jooonaaas1 kirjoitti:Kaikki merkit kopioi jotain toisen merkin mallia. nykyään kaikki mallit kopioi toisiaan. :D


Joo Pösökin on kopioinut Fudea"uudessa"nelarissaan, ihme touhua??

6.12.2007 12:07

PolarBeer kirjoitti:
FleXu kirjoitti:Rolle ei tunnu tajuuvan sitä pointtia mikä tässä meillä monella on, mutta sanon vielä kerran että Helkamassa on samaa näköä, mutta ei samoja osia.

ei kai ny samoja osia kun vielä 4t paskakone kiinni niin vähän erilaista (+ osat halpametallia).. Mut toi skootteri on suoraan sanottuna paska. En tarkoita mitään kokoa/tehoa/nopeutta/hintaa, vaan kestävyyttä. noi itämaan ihmeet kestää sen 1000-5000km ajaa mutta niitä pitää perkele käyttää huollossa varmaan 500km välein! kannattaa mielummin sijoittaa rahaa vähän enemmän että saa laatupelin. Vaikkei tuo varmastikkaan ihan niin paska ole kuin esim. fudet ja muut :)


Loistavaa, mahtavaa, täältähän löytyy oikein varsinainen asiantuntija, ja näköjään löytyy vastaus asiaan kun asiaan. Tulee"faktista tietoa" tekniikasta ja sen kestävyydessä, ja lopuksi meitä siunataan vielä sijoitusneuvollakin :)

6.12.2007 12:24

CPI-fan kirjoitti:Sen voin sanoa että noissa halvoissa skodeissa ei ole väliä vaikka takuu olisi 10 vuotta. Takuuehdot ovat kuitenkin niin rankat, joutuu huoltamaan vähintään kerran vuodessa, kilometreistä riippumatta, merkkihuollossa, sekä kuluvat osat, renkaat, jarrut, vaijerit, polttimot, akku, suodattimet jne eivät mene takuuseen.
Kiinalaisissa on niin halvat moottorinosat että ne maksaa tarvittaessa omasta pussista niillä huoltorahoilla.
En sitten tiedä jos on täysin kädetön ja ei osaa edes pikkujuttuja laittaa, niin voi olla että on suuri apu kun voi viedä skoden aina huoltoon, mutta silloinkaan esim jarrujen säädöt eivät kuulu takuuseen, vaan niistä ehkä otetaan huoltomaksu.
Käytännössä pitkä takuu on vain rahastusta jolla huoltopisteille saadaan työtä, sen takuun maksaa itse huoltolaskuina.


Kyllähän sä nyt varisnainen pässi olet jo olet sitä mieltä että skode tai mikä tahansa vempain voi seistä noin vain vuoden ilman mitään"hoitoa"?

Ihan mielenkiinnosta, kerropa mulle missä laitteessa kuluvat osat , renkaat, jarrut, vaijerit, polttimot, akku, suodattimet jne uusitaan takuun piikkiin?

Onko Helkama mielestänne...

25.1.2008 16:36

Hyvä skootterimerkki? En ilku Helkamaa, mutta kun minulla on sellainen tuolla tallissa, enkä tiedä pitäisikö merkkiä hävetä vai olla ylpeä.. Mitä mieltä te olette?

17.2.2008 15:16

Onkos kukaan vielä päässy koeajamaan uutta Helkama SC2:sta? Ite kävin ns. potkimassa renkaita ku skoden vaihtoa suunnittelen. Kymco Agility on palvellut hyvin pari vuotta mut nyt tarttis vaihtaa uusi.
Helkamassa olis edessä ja takana levyjarrut ja ajoasentoki olis mukavamman oloinen verrattuna Kymcoon.
Lähinnä ympärivuotiseen työmatka-ajoon skootteri tulisi.
Nyt vaan tarttis yleensä kokemuksia Helkamasta ympärivuotisesta käytöstä.
Enkä tartte kommentteja "osta 2T, se on parempi tai jotain vastaavaa"

17.2.2008 19:06

Naputti kirjoitti:Onkos kukaan vielä päässy koeajamaan uutta Helkama SC2:sta? Ite kävin ns. potkimassa renkaita ku skoden vaihtoa suunnittelen. Kymco Agility on palvellut hyvin pari vuotta mut nyt tarttis vaihtaa uusi.
Helkamassa olis edessä ja takana levyjarrut ja ajoasentoki olis mukavamman oloinen verrattuna Kymcoon.
Lähinnä ympärivuotiseen työmatka-ajoon skootteri tulisi.
Nyt vaan tarttis yleensä kokemuksia Helkamasta ympärivuotisesta käytöstä.
Enkä tartte kommentteja "osta 2T, se on parempi tai jotain vastaavaa"


No ei kyl kannata mitään ylihintasta kiinan romua kyllä ostaa. Samaa paskaa saa fude nimellä paljon halvemmalla. Semmosta mielummin alle ku näitä ylihintaisia kiinanromuja.

Jos haluut nelitaheis pysyy ni kymcot on selvästikkin perempia ku noi fudet/helkamat/soliferit.