Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

2.6.2005 21:59

Jax_KiBez kirjoitti:Onko kuvaa missä pääsuutin on ku en oo perillä koneen rakenteesta

se on kaasarissa!!! semmonen pieni ruuvin tapanen. ja siin on se luku. korjatkaan jos oon väärääs ainakin näin räksäss. elikä ota kaasari auki ja eti...

2.6.2005 22:21

Onko siinä mitään letkuu päällä, ja kaasari on aika iso asia, eli selitä tarkemmin

3.6.2005 11:07

no voihan vittu...

Jax: Katteet pois, eli penkki ja se ympäryskate, kokonaan..
näet kaasarin ja imukaulan, kai tiedät missä ne ovat. kyllä tiedät, eikö, sellainen epäsymmetrisen muotoinen lullura on imukaula, levenee ihmeellisesti, ja kaasari on siinä kahdella! kuuskulmaruuvilla kiinni oleva mötikkä, josta lähtee pirusti letkuja yms.

Tähän et tar4vitse ihan kaikkea irroittaa. eli: Irrota kuuskulmaruuvit(ovat siis vaakatasossa, älä irrota imukaulaa...

Nyt kaasari on irti, paitsi kiinni ilmanputsarissa. suosittelen että irroitat ilmanputsarin, joko molemmat ruuvit, mieluiten vain ylemmän, selviät vähemmällä. Sitten irroitat ison paksun kumiletkun ILMANputsarin päästä.

Nyt kaasari roikkuu vain letkujen varassa. työntele ilmanputsaria sivuun, alakatteita ei tarvitse irroittaa, mutta tulee olemaan ahdasta. mutta mahdollista.

Jatkan kunhan käyn syömässä:)

5.6.2005 3:43

Syöt aika kauan :)

Ootko muuten BossMan maalannu noo mustat katteet ite, meinaa ku mulla ne on semmoset ruman harmaat.

5.6.2005 14:52

eh.. sori. ehti tuokin koulu loppua,lopullisesti tuo paska:)

Nohy mihinkäs jäi...

Letkut. IRROITA VAIN:
Kaasuvaijeri (ei ole letku, ok joo), eli se joka aukoo naulaventtiiliä, tietänet kai. Ylimpänä.

Bensa letku. Rungon putkea lähinnä oleva, n. 1cm paksu musta letku, kiinni sellaisella nipistimellä, variaattorin puolelta katsottuna vasemmalla puolella kaasaria. Kun irroitat varo ettei lennä bensaa naamalle, tv kokemusta on.

Vihreä letku joka menee jonnekkin. Irrota joko kaasarista, tai siitä kullanvärisestä liitoskappaleesta. Helpoin irrottaa. paksuus n1-2mm. En tiedä minne menee tahi mistä tulee...

Ja sitten saat kaasarin hieman ulospäin. Nyt vain söhräät avata kaasarin pohjan. Pohja on pohja. Neljällä talttapääruuville kiinni. Se on sitten täynnä bensaa se kuppi joka irtoo.

Nyt kuppi irti. Näet ihmeellisen kohon, ja ison kultaisen ruuvin keskellä kaasaria. Lue numero ja kerro meille.

Ps yleistä. Jos tarvitset mopoasi pian älä tee tätä, ajan kanssa ja rauhassa. kato että kaikki on kireällä, kohdallaan, ja etenki kaikki johdot yms paikoillaan, kahteen kertaan. Ja ettei katteet yms paina niitä, eli oikeille paikoille.

Elikkä näin. suunnilleen.

Sitten. ite maalasin, ja kyllä on parempi, paitsi annan ohjeet ensi kerralla ku kiiru:)

Maalaan uusiks tänä kesänä...
edt: harmaat on VITUN rumat...

5.6.2005 17:56

Sano että mikä numero siin on vakiona ku mul tuli mukana suutin jossa lukee 52.5, ja sanottiin että sisäänajon jälkeen voi vaihtaa, mutta en tiedä onko edellinen käyttäjä vaihtanut jo

5.6.2005 21:35

Nyt löyty syy miksi ei kulkenu enemmän kuin 45km/h oli jostain kumman syystä putsari täynnä 2T-Öljyä...

Malossi-rullat

6.6.2005 16:13

Tervehdys, BossMan & muut!

Malossi-rullat (16*13 mm) vaihdoin vasta 75-sarjan asennuksen jälkeen, joten valitettavasti minulla ei ole niistä kokemusta puolen desin padassa.

Liukuholkin kiillotusjuttu oli hyvin yksinkertainen: rätti kouraan ja krominkiillotustahnaa siihen. Sitten liukuholkin ulkopinnan kiillotusta noin 10 min ajan. Lopuksi tahna pois sopivalla liuottimella (tärpätti tms.) En tiedä, vaikuttiko oikeasti asiaan, mutta yli kymmeneentuhanteen kilometriin ei variaattori ole mitään jumittanut.

Luonnollisesti takavariaattorin jumittamisen oireet ovat samat, mutta koska takavarissa on melkoinen "palautusjousi", en pidä takavaria jumittamisen todennäköisimpänä syynä.

winner

7.6.2005 18:15

Siis paljon Winner kulkee ku ottaa VAIN prikan pois, kun on prikka poissa ja joskus menee just just sen 45km/h ja joskus 60km/h, mikä vois olla pielessä, onko muittenkin Winnerit vaihtelevia??

7.6.2005 20:11

Mikä on vakiorullien paino? tarvii nopeen vastauksen

8.6.2005 21:16

Terve!

Omassani (m/2002) oli alunperin 6,3-grammaiset. Punnitsin ne melko uutena tarkahkolla kirjevaa'alla.

winner

Bensaimuri

10.6.2005 15:45

Siskon skootteri oli jo kaupassa ihan hajalla.(Uutena ostettiin).Bensamittari ei ole ikinä toiminut varmaan siksi että se syö bensaa ihan vitusti.Hyvällä tuurilla (SIIS TOSI HYVÄLLÄ) pääsee sillä neljän litran tankilla 100 km mutta se on vaikeaa jos ajaa täydellä kaasulla.Siskon imuri on muuten 5occ.Se käristää etu ja takavalojen polttimot molemmat vähintään kaks kertaa vaihettu.Varaosia saa jostain Salosta.Kerran tuli postissa lappunen.Varaosaluettelo ei ole kovin kummoinen mahtuu yhelle A4:lle.

12.6.2005 11:51

tervehdys, pitkästä aikaa.

Aloitetaan takaa eteenpäin. Bensamittari on hieman omituinen mutta toimii hyvin. koska se näyttää aina saman verran, sitä pitää vain osata lukea. En nyt jaksa selittää tarkkaan.

Bensaa se syö n. 5l 100km, prikka paikoillaan ja kulkee huimat 40-42kmh. Tankki on n. 4.65l, mitattu.

Etuvalon poltin paloi mullakin, noh 15W paska pois ja auton H4 tilalle, ei oo enää poltellu... Etuvalon poltin palaa koko ajan, aliteh. poltin...

Varaosaluettelon olen itseki saanu, ja siinä ei ole kaikki..

sitten lisää...

Huoh, vaikka Jaxin kysymys, onko winner ailahteleva? NOH KYLLÄ ON. Kunnossa ollessa winner kulkee tasaisella sen 55, ja alamäkeen 60. Kunnossa ollessa. Noh, onneksi minulla on etuoikeus ajaa ei kunnossa olevalla, joka pikkuhiljaa kulkee yhä kovempaa, lopulta rikkoen 70kmh ja kyllä sitten peelojen mopedit jää ku tikku paskaan.

No mitäs sitten. 7 tippaa öljyä variaattoriin ja huiput ovatkin 50kmh. Voisi kutsua ailahteluksi. Sitten vaan ajelua, ja hups heijakkaa huiput hipovatkin pian jo 60kmh........

Jaahas, Winner, kyllä se on auttanut, mutta en välttämättä itse halua kokeilla, koska se tiputtaa huiput sinne 55...
Jotenki mulla ja ilmeisesti muissaki winnereissä varin "vastuksen" lisääntyessä välitykset pitenee. Itse tosiaan olen vauhtiin tottunut ja 55 on liian vähän:)

Varinhan pitäisi periaatteessa vaihtaa pienelle ku tarvis vaatii, ja myös tarjota pitkät välit ku tarve vaatii. Mutta nyt on vain joko-tai. Viri-vari harkintaan.

BTW, olen hyvin yllättynyt että tämäkin alue on pysynyt näin puhtaana paskasta, kaikilla on ollut asiaa jotka ovat sanoneet..
Oma mielipiteeni oli että motot.net olisi muuttunut huonompaan suuntaan, mutta täällä on sentään saatu jo jotain aikaankin... Samaan malliin...

Haluta tietää mikä virivari menee winneriin!! Tavoite olisi saada kiihtyvyyttä ja väh.60kmh, koska siihen se ritsa varmasti pystyy..

Kun ajatellaan että pikkuinen 50cc jaksaa hilata 200kg vitumoisia mäkiä, tai 70kmh, ei siinä ole variaattorilla paljoa mahdollisuutta imeä tehoa, tai teho loppuu. jos voimansiirto kanittaa niin....

Ainii vielä, omassani on kytkin melko kulunut (oma syy), riittääkö vakiokytkin sulla Winner vai ootko käyttäny muuta?

12.6.2005 11:56

Ja suutin pitää olla PAIKALLAAN vähintään se 52.5, muuten ei taatusti toimi. Taskussa se ei paljoa auta:)

12.6.2005 13:28

Voitto kotiin, sano Winner-kuskit toisilleen!

Bensiinimittarista:

Omani toimii seuraavasti. Mittari alkaa ensin näyttää tasan nollaa, mutta ainesta on vielä. Niin kauan kuin mittarin neula heilahtaa jarrutuksessa vähän ylöspäin, ei ole vielä suurta hätää. Kun mittarin neula ei enää jarrutuksessa heilahda, on viimeistään aika tankata. Jarrutusheilahduksen loputtua pääsen omallani noin 10...20 km.

Olen samoin mitannut tankin tilavuudeksi n. 4,6 litraa.

Itse käytän ajovalopolttimona 12 V 45/40 W hehkulankapolttimoa, kanta P45t. (Olen vaihtanut alkuperäisen "valaisimen" toisenlaiseen.) Hyvä ja kirkas valo, polttimot niin edessä kuin takana kestävät pitkään. Nyt esimerkiksi sama takavalopoltin ollut yli 8.000 km.

Omassani variaattori toimii juuri niin kuin pitääkin. Kun antaa kaasua, vaihtaa pienemmälle ja kun mennään tasaista kyytiä, vaihtaa isommalle. Voipi olla, että variaattori toimii paremmin 75-kuutioisen osilla.

Valitettavasti en tiedä, mikä virivari sopisi, en tiedä sitäkään, olisiko virivarista apua.

Variaattorin toimintaa voi tutkia irrottamalla varikopan (kohdistusholkit talteen eli irti varikopan kiinteästä puolesta). Hökötys keskituelle ja sähköstartilla käyntiin. Takajarrulla ja kaasun käytöllä (apumies ehkä tarpeen) voi simuloida kiihdytystä, ylämäkeä jne. Varovaisuus tarpeen, ja tolkku mukana, ei kannata esim. polttaa takajarrua.

Jos vari ei vaihda pienemmälle, kun kuorma kasvaa, saattaa olla syytä purkaa takavari ja puhdistaa se. Puhdas voitelurasva sinne, missä sitä alunperinkin on. Homma vaatii hieman ammattitaitoa. Kytkinkehästä voi pitää kiinni öljynsuodatinavaimella, kytkinrummun alla on avainväliltään n. 42-millinen mutteri, iso jakoavain tms sopii. Kun mutterin irrottaa, vapautuu takavarin jousi, kannattaa olla varuillaan. Kokoonpanossa apumies tai kikat ja konstit tarpeen.

Kytkimen kuvittelen kestävän pitkään, ehkä 30.000 km, vaikka olenkin 90-kiloinen ja Winnerissäni on 40 % pidempi välitys kuin alunperin. En kylläkään pyöri kioskin pihassa kytkintä polttamassa, vaan ajan enimmäkseen työmatka-ajoa, josta osa esikaupunkityyppistä (ei paljon pysähdyksiä) ja osa keskikaupunkia (liikennevalopysähdyksiä yms.)

Jos englanninkielen taito riittää, voi variaattoriasioita opiskella seuraavassa nettiosoitteessa.

http://www.gates.com/index.cfm?location_id=542

Juttu on moottorikelkoista, joissa hieman erilaiset kytkimet ym. mutta periaatteet samantyyppiset kuin skoottereissa.

Poistun "verkosta" lomareissuun tiistaina 14.6.

winner