Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

6.7.2005 22:23

BossMan kirjoitti:Eli jos on onkelmaa varaosien kans, niin eikun puhelinta ja bikeserviceen, ku sieltä kyllä saa käytännössä kaiken... Itelläni osaluettelossa on 52.5, 54 ja 56 pääsuuttimet. Kannattaisi varmasti kokeilla toimintaa isommallakin kuin tuolla 52.5 suuttimella. esim tuo Jaxin winnerin sekoilu voinee johtua siitä.. kait....ehkä...
En nyt muista mutta olet kai Jax sen tulpan vaihtanu, se kun on vakiona niin paska että....

Blur, pistähän punainen paholainen tulille, onko kenellä kaikkilla kuvia winnereistä? ku oma yhteyteni on 56ktsek, ja aikakin on rahaa, niin tietäisi kenen galleryt selata. Itse lupaan kuvia ehkä jopa viikon sisällä. Tiedotan täällä... pitää mennä kuvaamaan.... kohta...


Minkäslaista tulppaa tohon kantsis lähtee metsästämään, jos kerta toi alkuperänen on täys paska. Siihenkään ei ole nimittäin koskaan koskettu :P
Pitää sit sielt baikkiservisestä noi osat tilata, huomenna vois ottaa puhelimen kauniiseen käteen ja tilata. Jos sieltä löytyy noita 52,5 ja ylöspäin suuttimia ni jonku kolme erilaista voisin ottaa ja testailla millä spelaa parhaiten. Tietysti tuon vehkeen toiminen on kiinni kuun asennosta ja marsin kiertoradasta, mutta aina voi tapella :)
Mun bossista on kuvia tossa edellisellä sivulla tms.; niin kuin varmaan huomasitkin.

Kiitoksia mestar(e)ille näistä tiedoista, enköhän saa pirun vielä rataalle ja jos jaksas kilpiinkin jossain välissä laittaa.. Siirryn tästä minttujäätelön kautta nukkumatin palvelukseen, kait..
Huhhuh kun on ollut kuuma, tänään 4h traktorissa oli kyllä riittävästi :D

EDIT:
BossMan, On muuten jätkän winneri nätti ;)
Kuvia vaan kehiin lisäthyyningeilla :D
Tota vois kyllä kutsua jo skoottereiden ladaksi.. :)

7.7.2005 12:04

juu hav seen nothing:)

kuvaa pistän kuhan digikameran patskut on ladanu... Hiomis hommaa riittää... Winner taisi mainita jo sen tulpan numeron, ngk bp6 jotain, sillä lähtee, on ku eri mopo, ei oo käyynistys ongelmista tahi mistän ollu sen jälkeen tietoa...

Leijonaa metsästäessä olen saanut selville että on TODENNÄKÖISTÄ että wionneris on sama vari ku norm. ilmäjäähy derbis, eli voisi olla mahdollista että ks vehkeisiin käyvä multivari roiskahtaisi myös winneriin. Tähän aion tähdätä...

noh makuasiahan se on ilman vai lokarien kans, mut korostaa kauniisti pyörien kokoa ja kokonaisuus on, ketterämmän näköinen...

very well, blur, 4h traktorin kopissa on ihan kivaa, tiedän sen itsekkin...
tulpan saat sitten lähimältä huoltamolta, sitä älä tilaa bikeservicest:)

11.7.2005 14:18

No nyt on kuvissani teille Winneristeille kuolattavaa ;D

12.7.2005 22:58

ui saatana what is sexy....

15.7.2005 2:02

SE ON SIINÄ!!! :)
Tänään otin itteäni niskasta kiinni ja päätin lähteä paikalliseen urheilu/moottoripyörä/venekauppaan käymään ja kysymaan MIKUNI-kaasareihin suuttimia.. Silmäni venähti kun kaveri löi tiskin takaa laatikon etee missä oli kokoja 50 - 100.. Siinä kieli pitkällä jouduin kyllä toteamaan, että oli vain 52 ja 58, ei mitään siitä välistä. Noh siitä sitten 52 otin mukaan sekä uuden tulpan, NGK BP6HS taisi olla koodi, LYHYTkierteinen ei pitkä.
Tuossa piti ottaa akku irti ja laittaa lataukseen ja jätin latautumaan.. Kaverin skoden akulla testattiin ja stn se lähti käyntiin kuin pien enkeli ja tyhjäkäyntiinkin löyty oikee saundi.. Aah sitä ihanuutta kun huomenna päästän tuota hiekkatietä <3 :)
Tairan myydä pösön pois ja ruveta elelemään herroiks sekä ajamaan sankari-voittaja-johtajalla! :D
Enää ei puutu kuin se polkimen osa ja punainen paholainen olisi valmis isommille teille..
Mutta kyllä oon ilonen, että en viimekesänä tiennyt tuollaisen pienen 3,9e osan vaikuttavan noin paljoa.. Silloin minulla ei olisi tuota 2000euron peugeotia :D

15.7.2005 8:56

Haluisko oikeesti joku duunata mulle kuvallisen ohjeen suuttimen vaihdosta ku vakiosuutin (47.5) on paikallaan ja "tuning"-suutin (52.5) on kädessäni mutta en osaa vaihtaa suutinta, alkaa vituttaa ku skode välillä kärsii bensan puutteesta.

15.7.2005 12:25

Terve!

Pääsin nyt tsekkaamaan pääsuuttimen kierteen. On - kuten muistelinkin - M5*0,75.

Sytytystulpista: tietääkseni m/2000 asti tulppa on lyhytkierteinen (eli esim NGK BP6HS) ja m/2001 alkaen pitkäkierteinen (eli esim NGK BP6ES).

Variaattorista: asensin eilen omaani alkuperäistä n 25 mm pidemmän hihnan (Malossi kevlar-hihna 61 9713). Kerron kokemuksista myöhemmin. Ajatuksena on pidemmällä hihnalla hieman laajentaa välityssuhdealuetta, eli pienentää pienintä "vaihdetta" ja suurentaa suurinta.

Mutta tästä lisää muutaman ajan päästä.

parhain terveisin

winner

15.7.2005 13:11

Jax_KiBez kirjoitti:Haluisko oikeesti joku duunata mulle kuvallisen ohjeen suuttimen vaihdosta ku vakiosuutin (47.5) on paikallaan ja "tuning"-suutin (52.5) on kädessäni mutta en osaa vaihtaa suutinta, alkaa vituttaa ku skode välillä kärsii bensan puutteesta.

Voin tuollaisen tehdä, kunhan hommaan jostain 54-56 koon suuttimen jonka laitan paikalleen, koska tuo 52:kaan ei tunnu ihan riittävän (joutuu härnäämään, että voi pistää täydelle kaasulle).
Tuossa lyhyellä suoralla testasin niin 50 se otti mittariin, eli etuvarin kiillotus on vissiin edessä.

Mullon just 2000-malli ja siihen oli lyhyt tulppa, pitää kaupungissa käyä palauttamassa pitkä. Kerros kokemuksia sitten tosta hihnanvaihdosta, jos auttaa paljonkin.
Eli hyvin se Mikuni:n suutin sinne upposi, kaikki toimi kuin junan vessa. Ei vaan saa ihan vieläkään täysin hyvin bensaa, joten joku 54 varmaan toimisi jo täydellisesti..

15.7.2005 20:45

Niin mitä kaikkia kuristuksia Winner -00 on, ku porasin ulostuloa paljon ku se oli niin ahdas niin heti tuntu vähän kiihtyvyydessä, onko Winnerin putkessa muuten villaa tai jotain muuta samanlaista. Et uskaltaako avata?

16.7.2005 11:04

Jax_KiBez kirjoitti:Niin mitä kaikkia kuristuksia Winner -00 on, ku porasin ulostuloa paljon ku se oli niin ahdas niin heti tuntu vähän kiihtyvyydessä, onko Winnerin putkessa muuten villaa tai jotain muuta samanlaista. Et uskaltaako avata?

Ei tossa oo varmaan mitään.. ;)
Itekkin kyl kiinnostas tietää, nyt mänee 60 suoralla mittarin mukaan (prikka pois). 56-koon suutin tulee keskiviikkona, joten sitten pitäis mun vehkeen toimia täysin.

Kävi muuten hyvin toi et saatiin winneri kuntoo, yks kaveri ajo kaverin piaggion täysin paskask katteista ja vasemman takavilkun kohalta runkokin väänty.. ( http://www.wanha.org/~blur/Samun_skode_paketissa ).

Pääsee se ajamaan meitsin winnerillä :D[/url]

16.7.2005 12:29

täällähän mennään ja lujaa.. itse en ole ehtinyt winnerille mitään tehdä ku menny aika konetta duunatessa...

Mutta se ei estä winneriä menemästä rikki, elikkäs se tekee näin: Ei lähe käyntiin jos seisoo pitempään, bensa loppuu välillä ku kaasua kääntää(ryyppy auttaa, himmeää), yleiskäytös omituista, vuotaa jotain ilmanputsariin.

Mahdolliset syyt:
Läpät paskana (vuotaa bensaa+öljyä sylinteristä, ja kaasarista?, jolloin ei lähe käyntiin ennen kuin on uutta saanu tilalle, ja tietenki se voi vähä käyntiä sotkea jos läpät tekee omiaan, esim roska välis)

tulppa paskanen/paskana: haittaa tietty käynnistystä ja kiertoa

Kampiakselin stefa paskana: lyö jotain öljyistä paskaa jostain sieltäpäin variaattoriin, tämä on vähä että mitä vittua....

Noh, pitää kuitenki tuota vehjettä joskus jaksaa rassata, ja kertoilen miten kävi sitten täällä..

tosta hihnasta tutkimustuloksia kiitoos...

blur, eikö ookkin erihyvä kruisailla tolla winnerillä:)
onko siin sun pösös sellanen inhottava wannabe moottoripyörä ohjaus niinku yleensä skoduis, ettei tiedä yhtään etupyörästä (tunnoton). Mutta winner onkin suunniteltu intian armottomille teille:)

17.7.2005 22:42

BossMan kirjoitti:täällähän mennään ja lujaa.. itse en ole ehtinyt winnerille mitään tehdä ku menny aika konetta duunatessa...

Mutta se ei estä winneriä menemästä rikki, elikkäs se tekee näin: Ei lähe käyntiin jos seisoo pitempään, bensa loppuu välillä ku kaasua kääntää(ryyppy auttaa, himmeää), yleiskäytös omituista, vuotaa jotain ilmanputsariin.

Mahdolliset syyt:
Läpät paskana (vuotaa bensaa+öljyä sylinteristä, ja kaasarista?, jolloin ei lähe käyntiin ennen kuin on uutta saanu tilalle, ja tietenki se voi vähä käyntiä sotkea jos läpät tekee omiaan, esim roska välis)

tulppa paskanen/paskana: haittaa tietty käynnistystä ja kiertoa

Kampiakselin stefa paskana: lyö jotain öljyistä paskaa jostain sieltäpäin variaattoriin, tämä on vähä että mitä vittua....

Noh, pitää kuitenki tuota vehjettä joskus jaksaa rassata, ja kertoilen miten kävi sitten täällä..

tosta hihnasta tutkimustuloksia kiitoos...

blur, eikö ookkin erihyvä kruisailla tolla winnerillä:)
onko siin sun pösös sellanen inhottava wannabe moottoripyörä ohjaus niinku yleensä skoduis, ettei tiedä yhtään etupyörästä (tunnoton). Mutta winner onkin suunniteltu intian armottomille teille:)

Empä oo tolla winnerillä hirveesti ajanu.. ehkä kilsan kun kokeilin ;D
Huomenna rekisteriin, niin kaveri pääsee ajelemaan tolla, kun sen oma piaggio vähän telakalla..
Onhan toi hieman erituntuinen kuin pösö.. Se sellanen maantielaiva ja kulkee vaikka norjaan kunhan tie hyvä, mutta winnerissä tunne enemmän tiessä ja varsinkin hiekkateillä tulee samat fiilikset ku ois lintsillä vuoristoradassa.. Eiköhän tolla tuu hupiajeluu ajeltua kun kaveri sen palauttaa, siinä on sentään tunnelmaa. Onhan winneri paljon vähemmän ajettukin, vain 1900 kun pösöllä alkaa olla 6300 mittarissa :P


"bensa loppuu välillä ku kaasua kääntää(ryyppy auttaa, himmeää)"
Tää ongelma oli mulla ennen tota suuttimen vaihtoa ja nyttenkin osittain kun täysin kääntää.. 47,5 suuttimen kanssa piti ajaa ryyppy pohjas tai antaa sitä kokoajan härräten.. nyt vain härräilee kaasulla kierrokset pikkuhiljaa ylös ni kyllä se siitä lähtee..
(tiistaina tulee 56-koon suutin, jonka uskon auttavan tuohon täysin)


EDIT: Heh.. tuossa kävin heittämässä vempeleen rekisteriin :). Katsastusmies ihmetteli että mikäs helvetin vehe se tää on ja hetken aikaa meni ennen kun löydettiin tyyppikilpi.. Kallista kyllä tuo mopon kilvissä pitäminen, noh vois tuon myydä pois, kun ei itellä niin käyttöä oo..
Eipä toiminu katsastukses jarruvalo, siitä ainoa puute. Jos tuolle jotain radikaalia joskus lähtis tekemään, niin pitäis ensiks parantaa tuota ajovaloa, joka on todellakin surkea :) Katsastusmieskin naureskeli että eihän tuolla mitään näe. Prikka kiinni kävi kokeilemassa ja sano et joo ei tällä kyllä perkele yhtään yli sallitun mennä ja teki paprut ja ei kun kilvet kii.. Nyt on kaverilla kovassa käytössä, katotaan monta sataa kilsaa saa ajaa, kunnes menee täysin paskaks ;)'

EDIT2: Tossa kelailin, että miten helvetissä tuossa voikaan olla noin vähän tehoa.. 1,3kW näyttää rekisteröintitodistus, pösössä sentään 3,1kW :)
Onhan se hieno peli, kaik kaveritkin halus heti kokeilla ;D

Varihihna

19.7.2005 11:05

Terve!

Kuten aiemmin kirjoitin, asensin omaan Winneriini (m/2002) alkuperäistä n. 25 mm pidemmän hihnan (Malossi kevlar-hihna 61 9713). Ajatuksena oli pidemmällä hihnalla hieman laajentaa välityssuhdealuetta, eli pienentää pienintä "vaihdetta" ja suurentaa suurinta.

Ensi kokemukset:

Hihna on tolkkuisen mittainen, eikä jää ainakaan uutena tarpeettoman löysäksi. Kun variaattori ei pyöri, nousee hihna takavarissa hihnapyörien ulkoreunan tasolle.

Kun moottoriin pannaan kierroksia reippaasti, nousee hihna etuvarissa hieman hihnapyörien ulkoreunan yläpuolelle.

Liikkeellelähtökyky pysyy ainakin ennallaan, eli pienin "vaihde" ei suurene ainakaan havaittavasti. Suurin "vaihde" suurenee jonkin verran, arviolta 15 %.

Mitään tarkempia välityssuhdemittauksia en ole tehnyt.

Kokemukset ovat 16*13 mm rullilla (alkuperäisten rullien halkaisija 15 mm ja pituus 12 mm), käyttämieni rullien paino 9,0 g, 75 cm3 koneella ja 40 % alkuperäistä pidemmällä välityksellä.

Aion jatkaa pidemmän hihnan käyttöä. Kysymyksenalaisia asioita ovat ainakin:

1) Tuleeko ongelmia, kun hihna kuluu kapeammaksi.

2) Luistaako hihna liikaa liikkeellelähdössä.

3) Onko riski, että hihna nousee pois etumaiselta variaattoripyörältä.

Alkuperäisen hihnan mitat ovat:

nimellisleveys 16,5 mm
nimellispituus 738 mm
hihnan v-kulma 28 astetta

Kirjoittelen lisää, kunhan kokemusta kertyy.

Muistattehan, että Mustanaamiokin ratsastaa Herolla.

winner

19.7.2005 20:08

hah, 1.3kw ei mennä 70kmh. etupyörältä mitattua. Kunhan jaksan tilaan 57 suuttimen, läpät, ja putsaan ilmanputsarin, kaasarin ja vaihdan polttoaine suodattimet, sen pitäis auttaa...

huomenna pitäis kylille ajella, parturiin ja ostamaan (tieto)koneeseen osia, ja tänään winneriä kokeilin niin ei se ainakaan parempaan suuntaan seisomalla oo menny. prkl jos tielle jättää niin työnnän suohon:)

Jax: kuvallinen ohje suutin hommaan on jo dikikameras, pitäis vaan ladata tänne, nyt ei ehdi:) motukka rulz...

poltin hero winneriin

24.7.2005 17:59

Mistä saa hero winneriin polttimon?

petikon moposportista saa, mutta saako mistään helsingistä