Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

30.5.2005 7:33

Saisinko kysyä, että millä helvetillä te kiilasitte etuvarin, että saitte sen etuvarin mutterin auki, kun mulla siinä välissä tuntuu olevan intialaista pikaliimaa.

variaattorin lukinta

30.5.2005 12:14

Terve!

Etuvarin olen kiilannut lyhyellä kuparitangolla, halkaisija noin 12 ja pituus noin 35 mm. Tangonpätkä asetetaan sopivasti variaattorikehällä olevaan loveen ja toisesta päästään kotelon valuvahvikkeeseen.

Varmaan jokin muukin sopiva, mielellään pehmeähkö metalliesine käy.

Normaali, oikeakätinen kierre.

Asentaminen tietysti vastaavasti, itse en ole ikinä käyttänyt liimaa asennuksessa, eikä ongelmia ole ollut.

Järkeä saa käyttää, ettei paikat rikkoudu.

Puhdista liukuholkki ja sen messinkinen vastinpinta huolella, voitele kahdella tipalla öljyä, ei enempää.

Kiristysmomentti näppituntumalla 30 Nm.

menestystä

winner

31.5.2005 22:20

Nyt on prikka irti kiitos winnerin, kiihtyvyys koveni, mutta huippuja en ehtinyt testata. Onkos enää mitään tee-se-itse keinoista vauhdin parannusta joka olisi helppoa ja maksutonta, kun tuo kurien otto on vähän turhan vaikeaa.

31.5.2005 22:42

Tarvin pikaisen vastauksen pitääkö se koko hopeanhohtoinen rajoitin ottaa pois?

31.5.2005 23:49

Elä helevetissä otitko sä koko sen holkin pois?? skode tekniikassa oli kuva... kulkiko se perkl eteenpäin ilman holkkia:)

Päivän paras, ihan saletti:)

ELI VAIN SE ALUMIININEN PRIKKA SEN ISON HOLkin päällä, joka rajoittaa lautasten liikettä!!!

Ja itse käytän avaamiseen 10mm kannalla olevaa ruuvia, n6cm pitkää, käy kuin nappi otsaan ja löytyy joka talosta (jos ei nyt mikään lukiolais huusi ole:)


Kaikella kunnioituksella herra winner, HERO kulkee sen 72kmh vakio väleillä:)
omaan mittariin. Tosin silloin se ei toimi normaalisti. hyytyy vittu joka mäkeen ja kiihtyy ku laatikollinen mannapuuroa. ilmeisesti ottaa jonkun ylivaihteen, sama ku käyttäs reilusti ylipain. rullia. Vari kliinios putis ja lähtee ku rusakko. ja ottaa sen 55. Aja 200km ja ottaa sen 60kmh Aja 300-400km ja ottaa sen 70+kmh...

Ja sitten winner-vinettäjille. vm 00 on huono. ilmeisesti näitten peelojen paskassa on ollut lian pieni pääsuutin (47.5), aivan kuin itselläni. Se ja heron vakio tulppa=vitusti ongelmia.

Itse olen tyytyväinen tuohon ritsaan, sikäli ku vituttaa tuo vari.. Nytki tuli ajeltua työajoa pellolla, ja siihen ei ihan kaikilla skodeilla pysty. Niin paskoja ajaa nämä isopyöräiset wannabe moottoripyöräohjaus skodet, testattu yms honda sfx ja kymco fever. Eihän niill pysty ajaa ku nipinnapin puhtalla asvaltilla, ja silloinki käsi kaukana etujarrusta:)

Noh ehkä liioittelua, kuitenki. Pahoittelen kirotusvireitä ja asiavirheitä, kellonaika näkyy ja aamusta asti töissä, näppäimet on lähellä toisiaan:)

Huoh. jatketaan winnerin kulkemisen salaisuuden metsästystä.
Mutta mutta. kokeilkaa ihmiset rasvaa rullakuppiin ja liukuholkille, EI PALJOA!!!!!, saatte väliaikaisen avun ongelmiinne. Winner- äijäl taitaa olla joku yyber malli ku vari tuntuu toimivan...

tuli taas pitkästi, lukekaa hitaasti ja moneen kertaan, saa ehkä selvää..Jatkoa luvassa...

Winnerin vari

1.6.2005 17:25

Terve BossMan ynnä muut!

Tuskin minulle on sattunut erityistä yyber-mallista variaattoria; alkuun minullakin etuvariaattori jumitti ja kiihtyvyys sekä liikkeellelähtö oli kuin viikon kuivunutta klimppistä mannapuuroa.

Silloin patani oli vielä 50-kuutioinen, joten jalkojen piti käydä liikkeellelähdössä kuin tuulimyllyn siipien, että yleensä vehe lähti eteenpäin.

Sitten purin ja puhdistin niin etu- kuin takavarinkin (takavarin puhdistus oli kylläkin turhaa) ja samalla hioin etuvarin liukuholkin kevyesti krominkiillotustahnalla.

Variongelmat katosivat kuin kameli Saharaan.

Käytän omassani 16*13 mm Malossi-rullia (alkuperäisenä 15*12 mm), mitkä tekevät variaattorista vähemmän "kulmikkaan".

Hihna on alkuperäinen, joka kuluu vain vähän (eli ei tule paljonkaan kumipölyä. Silloin harvoin, kun avaan varikotelon, puhallan paineilmalla kumi- ym pölyt pois. Samoin olen pitänyt variaattorikotelon ilmansuodattimen kunnossa, ettei maantiepölyä turhaan kummittele variaattorissa.

winner, winner über alles -terveisin

w

1.6.2005 19:06

Jos hioo liukuholkkia kapeammaksi mitä siitä voisi seurata. Ja mistä voisi ostaa rullia variin, voiko esim biltemasta tai ad-varaosa liikkestä ostaa rullia

1.6.2005 19:41

Jax_KiBez kirjoitti:Jos hioo liukuholkkia kapeammaksi mitä siitä voisi seurata. Ja mistä voisi ostaa rullia variin, voiko esim biltemasta tai ad-varaosa liikkestä ostaa rullia


Terve!

Jos "kapeammaksi" tarkoittaa samaa kuin "lyhyemmäksi", voi olla, että variaattorista ei enää "löydy pienintä vaihdetta". Samalla "suurin vaihde" muuttuu vielä "suuremmaksi". Hommassa on monta tekijää, kuten se, riittääkö takavariaattorin säätömatka holkin lyhentämisen jälkeen. En suosittele holkin lyhentämistä ilman variaattorin sielunelämän erinomaista tuntemusta.

Jos "kapeammaksi" tarkoittaa samaa kuin "ohuemmaksi", en suosittele hommaa siinäkään tapauksessa. Se, mitä itse olen tehnyt, on holkin ulkopinnan kiillotus. Se vähentää holkin ja liikkuvan lautaspyörän takertelua sekä lian tarttumista holkkiin. Holkki luonnollisesti ohenee, mutta mitan muutos on mitätön, tuhannesosamilliluokkaa.

Biltemasta rullia ei saa, tuskinpa AD:stakaan.

Mopo- ja skootteriliikkeet auttavat asiassa. Riihimäelläkin lienee alan liike.

Netistä voi katsoa esimerkiksi http://www.moposport.fi tai http://www.emc.sci.fi

rullaavin terveisin - rollande hälsningar

winner

Samaan malliin!

1.6.2005 20:59

Dodii!!

Tähän vielä senverran, että Winner on oikeassa, JOS HERON VARI TOIMII winner kulkeee ilman prikkaa sen 55-60... Viimesillään huutaen..

Mutta ku vituttaa aika paljon, ku on tottunu tuohon 60-70kmh, ja kepeä matkavauhti 50-55, säästää bensaaki, ni sitten tärähtääki huiput siihen 55..

tottumiskysymys, johon en aio tottua. Tuo kromikiillotushiontajuttu on mielenkiintoinen juttu, kerroppas käytännön yksityiskohtia? Vakiorullatkin lienevät siis paskat, käytitkö jo 50cc malossi rullia??

Elikkäs, tuo kuulostaa kyllä pirun tutulta, ku käytännössä pitää yyber mäet potkia ylös, ku jumittaa prkl paljo..

Daata: pelkällä varin puts= 50km ja taas jumittaa
variputs ja öljyä liukuholkille=100km ja jumittaa
variputs (vain etuvar), ölj rullakuppiin ja liukuholk=up to 300km ja jumittaa..
Winner-kikat(rullat+kiilotus)=ikuinen elämä??

yhteenvetoa: varissa lienee siis varaa ajaa sekä kovaa (+70kmh) ja kiihtyä hyvin. Sille joka keksii miten saada molemmat samaan pakettiin lupaan porkkanan.

Mutta Winner, daataa milloin vaihdoit malossiin ja mites hoituu se kiillotushommeli....

-----------------------------nopeampaa winneriä metsästämässä---------

1.6.2005 21:05

Mul ei oo prikkaa mut vauhti pysähtyy silti 45km/h. Putkesta en voi ottaa kureja, koska vanhemmat ei anna, eikä oo työkaluja. Mitä voisin tehdä?
Tunnen selvästi, että skootteri boyamaan joskus ja vauhti laskee, mutta en keksi syytä sille.

1.6.2005 21:34

no jopas on ihme neekeri se, paljo huonompi homma ku mulla ja silti itken täällä:)

Elä porukoilles kerro:)

jjaps, ihme juttu, ihanko huutamaan rupevaa siinä 40-45? missähän välissä sulla se prikka on??


EDIT: jos jollain tietoa winnerin räjäyt kuvista tai muusta infosta (kytk kaaviot yms,) voisi pist tänne... tai yleisiä sivuja, mielellään muulla kuin sekkoslovakian murteella tahi intiaksi:)

1.6.2005 23:24

Jax_KiBez kirjoitti:Mul ei oo prikkaa mut vauhti pysähtyy silti 45km/h. Putkesta en voi ottaa kureja, koska vanhemmat ei anna, eikä oo työkaluja. Mitä voisin tehdä?
Tunnen selvästi, että skootteri boyamaan joskus ja vauhti laskee, mutta en keksi syytä sille.


sul on liian pieni suutin nii sen takii booaa ku lyö kaasun pohjaan.

2.6.2005 12:57

tarkista pääsuutin, jos pienempi ku 52.5 uutta kehiin...
itellenä oli 47.5 ja joutu käyttää ryyppyy et kulki minnekää..

2.6.2005 14:21

Onko kuvaa missä pääsuutin on ku en oo perillä koneen rakenteesta

2.6.2005 21:56

juu... mitä näitä oon lukenut luotatte tohon skoden mittariin vaikka se näyttää aika mukavasti liikaa... ja sit kysyisin kaverin puolest.. se skode on winner vm 00. elikkä miks kiihtyy paskasti?? ei jaksa edes sudittaa soralla,(halpa-hallin skootteritkin jaksaa) kulkee noin 75kmh mittariin, joka ei pidä paikkaa. ja sill on ajettu noin 4500km. elikkä onks siin kierrostenrajoitinta? tai jotain kuristuksii?? luulisin et prikka on otettu irti. ja se syö enemmän bensaa, kun mun räksä. ja kannattaisko vaihtaa suutin?