Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Renkaiden vaihto

14.8.2003 14:12

Terve, mobediskoteristit!

Muutamassa topikissa on käsitelty renkaanvaihtoa; vaikuttaa siltä, etteivät kaikki ole selvillä, miten homman voi tehdä itse. Siksi tässä muutama rivi asiasta.

Renkaan irrotus:

- irrota pyörä skopasta
- jos pyörä on hiekkainen tms, pese se
- irrota venttiilineula ja päästä kaikki ilma renkaasta
- kierrä venttiilin lukitus löysälle ja paina venttiiliä vanteen sisään
- aseta pyörä maahan sopivalle alustalle (pahvi, paksu kangas tms)
- paina kantapäällä renkaan jalka irti vanteesta molemmilta puolilta vannetta
- ruiskuta sumutinpullolla (tai levitä siveltimellä tms) astianpesuaine-vesiseosta vanteen ja renkaan väliin molemmille puolille vannetta niin, että koko renkaan jalka ja vanteen sisäreuna kostuvat
- aseta pyörä alustalle, jos pyörässä jarrulevy, levy alaspäin
- HUOM!: varo myöhemmin vääntämästä levyä kieroksi
- paina renkaan yläpuolinen jalka vanteen keskiuraan venttiilin vastakkaiselta puolelta
- kampea rengas vanteelta venttiilin vierestä aloittaen, jatka venttiilin toiselta puolelta
- käytä voimaa vain kohtuudella, varo sisärenkaan rikkomista rengasraudan kärjellä
- jos rengas ei irtoa kevyesti, paina se kunnolla vanteen uraan vastakkaiselta puolelta ja lisää tarvittaessa liukastinta
- kun rengas toiselta puoleltaan irti vanteesta, ota sisärengas pois
- jos aiot vaihtaa ulkorenkaan, irrota sen toinen reuna vanteelta vastaavasti, lisää tarvittaessa liukastinta

Jos käytät samaa ulkorengasta uudelleen, tarkista sen sisäpinta kädellä sivellen. Jos pyörässä on pinnat, tarkista vannenauhan kunto, pinnojen kireyden tarkistuksestakaan ei ole haittaa, jos osaat homman.

Jos teräsvanne, poista mahdollinen ruoste vanteen sisältä.

Renkaan asennus:

- liukasta vanteen sisäreunat ja ulkorenkaan jalka
- kampea ulkorenkaan toinen jalka vanteelle, huomioi renkaan pyörimissuunta ja se, että vanteen "oikea puoli" jää nyt renkaan sisään (jarrulevy alas myöhemmässä vaiheessa tms)
- pujota sisärengas ulkorenkaan sisään, tarkista ettei jää kierteelle
- laita venttiili vanteen reikään
- sisärenkaaseen ilmaa sen verran, että se juuri ja juuri oikenee
- liukasta tarvittaessa ulkorengasta ja vannetta lisää
- kampea ulkorenkaan toinen jalka varovasti vanteelle, aloita venttiiliä vastapäätä, venttiilin kohta laitetaan vanteelle viimeisenä
- tarkista, että venttiili on suorassa, pyöritä tarvittaessa rengasta vanteella
- paina venttiiliä tarvittessa sisään, jotta rengas asettuu vanteelle oikein myös venttiilin kohdalta
- jos rengas ei ole tasaisesti vanteella, paina se käsivoimin oikeaan asentoon
- pumppaa renkaaseen n. 0,3 MPa (3 bar) paine, tarkista että rengas on tasaisesti vanteella
- vähennä paine ohjearvoon

HUOM! rengas ei kestä määrättömästi painetta, turvallinen maksimi on noin 1,5 kertaa normaalipaine.

Sopiva rengasrauta mopon renkaille on 10...15 cm pitkä, isommalla rikkoo helposti niin renkaan kuin vanteenkin. Rautoja tarvitsee 1 tai 2 kappaletta. Älä käytä ruuvitalttaa tai muuta "pulatyökalua" rengasraudan asemesta. Voit tarvittaessa suojata rengasraudan teippaamalla sen ympärille vanhaa sisärengasta tms.

Kumi ei kestä öljyä, joten käytä liukastimena vain saippuavettä.

Ja vielä kertauksena: rengas ensin irti ja viimeiseksi kiinni venttiilin luota.

sanastoa:
pyörä: ulko- ja sisärengas + vanne
renkaan jalka: ulkorenkaan se osa, joka koskettaa vanteeseen

winner

__________________________________________________________

Pyörän irroitus moposta:

Speedfight:
Vanne on kiinni kolmella pultilla. Pyöränpultteja avatessa on kaverista hyötyä, kun se voi painaa jarrua samalla, kun itse avaa pultteja räikkää ja 19mm:n hylsyä käyttäen. Mutterimopolla avattaessa ei jarrun kanssa tarvitse pelata ollenkaan. Pultit avattua, saa pyörän irti moposta. Pakoputkea ei tarvitse irrottaa takapyörää irroitettaessa. Sama ohje pätee sekä etu, että takapäähän. Jarrulevy jää kummassakin päässä mopoon. Kiinnitys on siis vastaava kuin autoissa.

Eteen 1,3bar ja taakse 1,7bar


Piaggio NRG (ja mahdollisesti myös muut Piaggiot ja Gilerat):
Eturengas:
Jarrusatula irti kuusiokoloavaimella. Mittarivaijeri irti. Oikeanpuoleinesesta etupumpusta pari lisäkuusiokoloruuvia irti. Etuakseli irti, toinen pää täytyy luonollisesti jumittaa jollain ihme härvelillä, kun kerran pää on ihan pimee (19 mm kiintoavain on tähän esimimerkiksi oiva työkalu). Sitten on vanne renkaineen ja levyineen kädessäsi.
Takarengas:
Pakoputki irti, alkukäyrää ei tarvitse irroittaa. "Pölykapseli" irti. Pyörän mutterri irti, jolloin pyörä täytyy jumittaa jotenkin, vaikka takajarrua painamalla. Jonkinnäköinen lukitusosa irti. Sokka pois, kannattaa ottaa varovasti, jos haluaa käyttää samaa vielä uudestaan. Nyt rengas irti ja kumi vaihtoon.

Eteen 1,3 - 1,4 ja taakse 1,6, - 1,7 baaria manuskan mukaan.

14.8.2003 15:47

En kyllä alkaisi ainakaan maalatulle alumiinivanteelle vaihtamaan rengasta, koska hiukankin rengasrautaa käyttäessä maalipinta vahingoittuu vanteen reunasta. Se on taas eri asia, ketää tuollainen häiritsee, mutta itse ainakin vien mielummin pyörän rengasliikkeeseen renkaan vaihtoa varten, kun siellä ei edes kosketa vanteen reunaan.

Topikin voisi laittaa vaikka infoksi, jos winnerillä ei vaan ole mitään sitä vastaan. Silloin kannattaisi kirjoittaa ohjeet myös pyörän irroitukseen moposta.

Tuossa ne Speedfightiin:

Vanne on kiinni kolmella pultilla. Pyöränpultteja avatessa on kaverista hyötyä, kun se voi painaa jarrua samalla, kun itse avaa pultteja räikkää ja sopivaa hylsyä käyttäen (muistaakseni 19 tai 17mm, tarkistan asian). Mutterimopolla avattaessa ei jarrun kanssa tarvitse pelata ollenkaan. Pultit avattua, saa pyörän irti moposta. Pakoputkea ei tarvitse irrottaa. Sama ohje pätee sekä etu, että takapäähän. Jarrulevy jää kummassakin päässä mopoon.

14.8.2003 16:12

Terve!

Totta joriset maaliasiasta, X-race.

Infon tekemistä vastaan minulla ei tietenkään ole mitään; tekstiä saa tietysti stilosoida ja tarvittaessa täydentää tai korjata.

winner

15.8.2003 1:29

NRG:ssä ja varmaan jossain muussakin Piaggiossa/Gilerassa:

Eturengas:

Jarrusatula irti kuusiokoloavaimella. Mittarivaijeri irti. Oikeanpuoleinesesta etupumpusta pari lisäkuusiokoloruuvia irti. Etuakseli irti, toinen pää täytyy luonollisesti jumittaa jollain ihme härvelillä, kun kerran pää on ihan pimee (19 mm kiintoavain on tähän esimimerkiksi oiva työkalu). Sitten on vanne renkaineen ja levyineen kädessäsi.

Takarengas (rumpujarru):

Pakoputki irti, alkukäyrää ei tarvitse irroittaa. "Pölykapseli" irti. Pyörän mutterri irti, jolloin pyörä täytyy jumittaa jotenkin, vaikka takajarrua painamalla. Jonkinnäköinen lukitusosa irti. Sokka pois, kannattaa ottaa varovasti, jos haluaa käyttää samaa vielä uudestaan. Nyt rengas irti ja kumi vaihtoon. Levyjarrullisessa versiossa täytyy jarrusatula todennäköisesti irroittaa.

Eteen 1,3 - 1,4 ja taakse 1,6, - 1,7 baaria manuskan mukaan.

15.8.2003 13:48

ja tubeless vanteel homma on 60% vaikeempaa ... ja mahotonta ilma paineilmaa

15.8.2003 15:30

-Paddock- kirjoitti:ja tubeless vanteel homma on 60% vaikeempaa ... ja mahotonta ilma paineilmaa
Ja pitää myös olla kunnon kompura. :wink:

15.8.2003 16:58

nrg:ssä missä on levy takana, ei tartte jarrusatulaa irrottaa.
muuten juuri kuin Piaggio kirjotti

15.8.2003 17:42

Mitä työkaluja tarvii kun vaihtaa tubeless renkaan? ja takarengas kyseessä.

16.8.2003 2:19

Jorkka kirjoitti:Mitä työkaluja tarvii kun vaihtaa tubeless renkaan? ja takarengas kyseessä.


Ihan siihen tehty rengaskone on ihan kätevä.

16.8.2003 7:48

Terve!

Sisärenkaattoman (tubeless-) renkaan vaihtoon käy samat työkalut kuin sisärenkaalliseenkin.

Erona hommassa on, että vanteessa on reunus (matalahko) myös renkaan jalan ja vanteen keskiuran välissä, joten renkaan jalan painaminen vanteen keskiuraan vaatii enemmän voimaa.

Jos venttiili on jo ikääntynyt, on sen vaihtaminen järkevää. Hommaan on oma työkalu, mutta voi venttiilin vaihdon varovasti ja pienellä kärsivällisyydellä tehdä ilmankin.

Renkaan saaminen tiiviiksi vanteelle vaatii usein paineilmaa, jolla renkaan jalka "puhalletaan" vannetta vasten. Homma käy huoltoasemalla, jos omasta paineilmakompressorista on sulake mennyt. Tarvittaessa paineilma rykäisee vähän kovemmin, jos venttiilineula on irti.

winner

17.8.2003 13:52

Laitoin nyt topikin infoksi. Liäksi lisäsin winnerin ohjeen perään, omani ja Piaggion sepustuksen pyörän irroittamisesta. Myös muihin skoottereihin olisi ohjeet pyörän irroitukseen tervetulleita.

Tulimmeko kenties tässä topikissa siihen tulokseen, että voitaisiin kirjoittaa, ettei Tubeless-renkaan vaihtoon kannata ryhtyä itse, vaan homma kannattaa jättää rengasliikkeen huoleksi?

17.8.2003 15:44

X-Race kirjoitti:Laitoin nyt topikin infoksi. Liäksi lisäsin winnerin ohjeen perään, omani ja Piaggion sepustuksen pyörän irroittamisesta. Myös muihin skoottereihin olisi ohjeet pyörän irroitukseen tervetulleita.

Tulimmeko kenties tässä topikissa siihen tulokseen, että voitaisiin kirjoittaa, ettei Tubeless-renkaan vaihtoon kannata ryhtyä itse, vaan homma kannattaa jättää rengasliikkeen huoleksi?
Joo, kerran olen itse vaihtanut etu ja taka renkaan mutta tulin siihen lopputulokseen että seuraavalla kerralla vien ne jonnekkin vaihdettavaksi. Aluvanteen maali otti hieman iskua projektissa ja se jäi varsinkin harmittamaan... :|

17.8.2003 15:55

Kyllä itsekin olen sitä mieltä, että jättäkää sisärenkaattomien renkaiden vaihtaminen alan liikkeille.

Tubeless eli siis sisärenkaattomia renkaita ei kannata itse kotona väännellä. Lähes kaikissa skoottereissa taitaa olla kevytmetalli vanteet, jotka metalllin pehmeyden takia ovat erittäin alttiita vääntymisille. Ainakin maalit kärsivät varmasti. Erityisesti rengasraudan pienelle alueelle aiheuttama kampeava voima vääntää vannetta siltä kohdin solmuun. Ja kun kyse on sisärenkaattomasta renkaasta, ei vanteessa saa vekkejä tai vastaavia kolhuja olla, muuten rengas ei pidä ilmaa.
Mikäli vanne olisi vahvempaa metallia, tarvitaan sisärenkaattoman renkaan asentamiseen muutakin kuin vain rengasrauta. Ensinnäkin tarvitaan kunnollinen kompura, jotta renkaaseen saataisiin nopeasti riittävä määrä ilmaa. Sitten tarvitaan rengasrasvaa, jotta kumin ja vanteen väli saataisiin ilmatiiviiksi. Kolmanneksi tarvitaan vielä rengaspanta, jota ilman rengasta ei kyllä juurikaan asenneta. Vaikka kyseessä onkin pienehköt skootterien renkaat en usko, että pystyt pitämään rengasta tarpeeksi tasaisesti vanteessa kiinni täytettäessä.
Vaikka kaikki laitteet löytyisivätkin, en suosittele tee-se-itse asennusta. Se ei kuitenkaan onnistu. Rengas lähes täydellä varmuudella valskaa vanteen välistä. Ja kun vanne vioittuu, on edessä uuden osto. Edes rengasliikkeessä ei pystytä vioittuneelle vanteelle asentamaan ilmatiiviisti rengasta.

17.8.2003 23:40

-Paddock- kirjoitti:ja tubeless vanteel homma on 60% vaikeempaa ... ja mahotonta ilma paineilmaa


Kylläpä on tullut muistaakseni 12 kertaa vaihdettua skootterin tubeless rengas toiseen tubelessiin ja paineilmasta ei tietoakaan. :P Vanhanaikasella käsipumpulla vaan ilmaa nakkiin. :retee:

18.8.2003 15:05

Millanen nakki oli kyseessä? Joku nappularengas? Ihme tuuri sulla sitten. Mutta älä väitä, että onnistu ilman rasvaakin. Sitä en uskoisi.