Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

8.4.2012 20:29

Hei oisko kellään tietoa stalkkerin etupään stefojen mitoista? Tai linkkiä mistä vois ostaa suoraan. Kitoos.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

8.4.2012 22:57

Onko motoforcen multivarissa minkä kokoiset rullat?

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

9.4.2012 15:43

Moi!
Tuo Runner Purejetin (2004) säätöihin saaminen teettää hieman ongelmia: Malossin 70cc sport (ja boxi tietty), Multivar ja Polini Super-Race putki. Välitykset 13/39. Kiihtyvyys on semi-hyvä, huiput kutakuinkin samat kuin kurittomalla vakiolla sai tauluun :)

Normistihan noihin kevennetään rullia, tämä ei toimi kunnolla alle 7,2g rullilla?

Vastapainejousia on kokeiltu ties mitä mutta kaikki tuntuvat olevan löysempiä kuin alkuperäinen (Malossit on ihan mitä sattuu). Polinin Torsion Control vain 23kg kun alkuperäinen lie 28kg? Eli nyt siellä on sisällä alkuperäinen ja torsion controlin "luistopalat" mutta epäilen ettei tämä nyt ole ihan optimaalinen ratkaisu...

Eli MIKÄ jousi sinne nyt olisi hyvä ratkaisu, mitä olette käyttäneet...ja mikä ihme että tuo vaatii noin painavat rullat??
JA onko nuo välitykset sitten liian tiheät tms?

Kiitokseni etukäteen!

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

9.4.2012 17:56

Käykö tuohon kannentiivisteeksi jostain muusta skootterista tiiviste suoraan tai ainakin melkein. Vuotaa ikävästi, ja kannen kiristämisen seurauksena katkaisin vielä pinnapultin.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

9.4.2012 22:42

Eikö olisi helpointa vain hakea originaali vaikkapa valtuutetusta huollosta jos tarvikeliikkeistä ei sellaista löydy?

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

9.4.2012 23:15

Edellispäivänä luulin että skootteri leikkasi kiinni kun meni aivan jumiin. Purin koko skootterin että saan moottorin yms auki. Olin ottanut jo sylinterin yms irti kunnes otin vauhtipyörän irti, Magneetit vauhtipyörästä oli hajonnut ja jumittanut moottorinja ruhjellut hieman käämejä. Onkkesi löyty varaosaskootteri takapihalta josta nylvästiin vauhtipyörä ja kasattiin koko hoito takaisin kasaan. Tulipahan tehtyä vähän laajempi keväthuolto :D

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

10.4.2012 13:13

Ilmajäähdytteisestä stalkerista siis kyse. Niissähän ei kannentiivistettä ole? ei ainakaan ollut eikä tullut tiivistesetin mukana.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

10.4.2012 13:20

Ei siinä kuulu olla tiivistettä. Ilmeisesti kansi on mennyt kieroon, eli tiivistepinta kannattaa suoristaa/suoristuttaa.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

10.4.2012 16:46

Nyt on ensimmäiset pari-kolkyt kilsaa ajeltu eilen ostetulla vuoden 2009 Gilera Runnerilla :)
Oikein mukava peli on, ja kaikenlaista härpäkettä tuntuu löytyvän. Sopivan hyvin kulkee vaikka vakio onkin. Olis kuitenkin pari kysymystä.:

- Kaasu pohjassa kulkee vähän huonommin, kun kaasu 4/5 pohjassa? Olisko liian pieni suutin tai jotain? Ei nyt niin häiritse, mutta jos tuohon helppo ratkaisu, niin parempi vaan. Meinaa siis vähän vauhti hiipua jos ihan täysin on kaasu pohjassa.

- Pitäiskö lyhyillä palaa etuvalomaskissa ne molemmat valot? Nyt palaa vaan toinen. Entäs pitkillä? Voisko olla polttimo palanut?

- Kuulin kaverilta, että tuosta löytyy jalkojen lämmittimetkin, ja jalkojen kohdalla onkin tuollaset oudot lämmitinjutskan näköset härvelit (okei, en osaa selittää kunnolla :lol: ) Mitenkäs sais päälle nuo?

- Saako tähän jotenkin helposti asennettua sivujalkaa? Meinaa näin aluksi ainakin olla välillä hankalaa saada tuohon sivujalalle :lol:

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

10.4.2012 18:44

Gilera Runnerille löytyy oma viestiketjunsa, eli jatkossa sinne siitä kysymykset, keskustelut yms.

Näin kevätkeleillä ja muutenkin kylmillä ja kosteilla ilmoilla tuo on ihan normaalia. Jos siinä on vielä vakiopääsuutin (53), niin kannattaa se vaihtaa 60 kokoon ja poistaa ilmansuodattimessa olevan messinkisen reikälevyn.

Lähi- ja kaukovaloille on omat umpionsa tässä, eli toinen voi vain palaa, joten polttimot ovat kyllä ehjät.

Jalkatilassa on todellakin lämmittimet, eli jäähdyttimen kautta tulee lämmintä ilmaa niistä suulakkeita. Ne on tavallaan koko ajan päällä, niiden tehoa voi säätää suulaketta kääntämällä. Järkyttävän tehokas se ei kuitenkaan ole, mutta kyllä pidemmän päälle matka-ajossa mukava lisä. :)

Sivujalan asennus on ns. bolt-on, eli katteita tms. ei tarvitse leikellä. Kuvia mulla pitäisi olla jossain päin nettiä asennuksesta.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

11.4.2012 13:16

Jaa onkos tuo minun litania nyt väärässä paikassa :D

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

11.4.2012 16:36

Tää on ihan idoottimainen kysymys varmaan suurimalle osalle teistä mutta jos mulla on katos Derbi atlantiksessa (sama tekniikka kun piaggioissa) vakioputki josta lähtee se letku siihen putsariin(?) nii jos laitan tehoputken tarviiko mun ostaa esim vapari putsaria? ja jos ei niin mihin tungen sen perkeleen letkun yms. o.o i feel such an idiot.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

11.4.2012 16:37

Letku poijes ja tukit sen putsarissa olevan reijjän ;)

Re: Gilera Runner SP 50

12.4.2012 14:17

Shape kirjoitti:Valitettavasti voin vain todeta, että Malossi ei tee Piaggioon koneeseen teharivireille sopivaa vp-jousta (+15% - +22%). Löytyy vain alkuperäistä vastaava valkoinen jousi ja sitten jäykempiä jousia ovat vihreä (60%), violetti (86%) ja sininen (102%), jotka ovat taas aivan liian jäykkiä. Eli jousi vain vaihtoon. Stage6 Medium/Hard tai Polinin sininen kiinni.


Pitää kommentoida noista jäykkyyksistä: 2004 Runner Purejetin (juu Piaggio) alkuperäinen jousi on jäykempi kuin yksikään noista Malossin jousista. Lukuunottamatta sinistä josta en osaa sanoa ennenkuin postista kolahtaa.

Myös sininen Polini Torsion Control (muistaisin että kaikki versiot Polinin antamien tietojen mukaan) ovat löysempiä kuin original.

Eli vaihtoehdoksi jää sitten esim. 70cc sportin kanssa Stage 6? Onko kenelläkään nyt faktaa että tämä olisi jäykempi kuin alkuperäinen?

TAI mitä jousta/rullia nyt olette käyttäneet 70cc kitin kanssa niin että olette saaneet säädöt kohdalleen?

Kiitos.

Re: Gilera Runner SP/PJ 50

12.4.2012 16:44

Totta. Yksikään Malossin jousista Piaggioon ei ole vakiota jäykempi. Sininen "106%" jousi on ihan vähän tiukempi, joskin prosentit ovat varmasti noin 5 tai alle. Kokemuksesta voin sanoa, että S6:n jouset puolestaan ovat oikeasti tiukempia kuin vakio. Jos siis tarvitset kireän jousen, kannattaa hommata S6 Medium, niin kuin jo itse pohditkin.

Onko muuten tässä 2004 mallissa sama Piaggio PureJet-moottori kuin nykypäivän mallistossa? Mikä 70cc sinulla on (Polini vai Malossi)? Entäpä mikä putki on? Muistaakseni kerroit jo nuo jossain aiemmin, mutta en muista enää.