Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

28.11.2007 21:13

Kepis kirjoitti:Tulipa ostettua tämmöinen 95-vuoden (?) tekele joka on seisonut viimeiset 8 vuotta. Vähemmän yllättäen ei ko kapistus lähtenyt pelkällä uudella akulla käyntiin. Sen enempää en tänään asialle ehtinyt tehdä, mutta mitä muuta tuolle voisi huomenna tehdä perinteisen bensaa tulpan reikään + tulpan vaihdon lisäksi. Bensat joilla käyntiin kokeilin ovat myös samalta ajalta kuin mopon seisontaan laittaminen, eli ovatkos ne pilalla tj.

Spottasin myös ikävää ininää mopoa startatessa joka kylläkin hävisi kun starttia pyöritteli ilman tulppaa. Ininän aiheuttajasta ei ole tarkempaa tietoa, mutta voikos tuo olla "vaarallista"?


Bensat kannattaa varmasti vaihtaa. Ilmanputsarikin kannattaa tarkistaa. Ja muutenkin huoltaa ja puhdistaa koko skoba.

28.11.2007 21:52

Kepis kirjoitti:Tulipa ostettua tämmöinen 95-vuoden (?) tekele joka on seisonut viimeiset 8 vuotta. Vähemmän yllättäen ei ko kapistus lähtenyt pelkällä uudella akulla käyntiin. Sen enempää en tänään asialle ehtinyt tehdä, mutta mitä muuta tuolle voisi huomenna tehdä perinteisen bensaa tulpan reikään + tulpan vaihdon lisäksi. Bensat joilla käyntiin kokeilin ovat myös samalta ajalta kuin mopon seisontaan laittaminen, eli ovatkos ne pilalla tj.

Spottasin myös ikävää ininää mopoa startatessa joka kylläkin hävisi kun starttia pyöritteli ilman tulppaa. Ininän aiheuttajasta ei ole tarkempaa tietoa, mutta voikos tuo olla "vaarallista"?


Jos koneen pyöriessä kuuluu ininää niin se voi johtua mm. siitä, että vuotaa jostain välistä ihan pikkasen, eli on imuvuoto. Jos vuotaa tarpeeksi niin sekin estää käynnistymisen. Mutta laitappa tuoreet bensat tankkiin ja puhdistele kaasutin ja putsari. Jos inisee eikä käynnisty, tarkista yläkerran tiivitys.

29.11.2007 18:34

Jooh käyntiin lähti bensojen vaihdolla ja kaasarin putsauksella. Ei vaan ota kunnolla kaasua mokoma, aluksi ei ollenkaan, mutta pienellä käyttämisellä oti sen verran että ajaminen jotenki onnistui. Kaasua antaessa mopo siis "mooaa" (?) ja sammuu ellei kaasua vähennetä. Mopo ei myös sammuu jos ryypyn laitaa pois päältä/pällee (tarkkaan en tiedä kun ei ko vivussa mitään lue).

Eli mistäs nämä voisivat johtua?

29.11.2007 20:38

Kepis kirjoitti:Jooh käyntiin lähti bensojen vaihdolla ja kaasarin putsauksella. Ei vaan ota kunnolla kaasua mokoma, aluksi ei ollenkaan, mutta pienellä käyttämisellä oti sen verran että ajaminen jotenki onnistui. Kaasua antaessa mopo siis "mooaa" (?) ja sammuu ellei kaasua vähennetä. Mopo ei myös sammuu jos ryypyn laitaa pois päältä/pällee (tarkkaan en tiedä kun ei ko vivussa mitään lue).

Eli mistäs nämä voisivat johtua?


"Mooailu" (tunnetaan yleisesti booamisena;)) johtuu laihasta seoksesta. Kannattaa koittaa vähentää putsariin menevän ilman määrää, teippaat vaikka sitä reikää mistä se ilman ottaa. Jos se ei auta, tarkista ettei saa ylimäärästä ilmaa jostakin välistä.

29.11.2007 22:18

Meneekö mun -96 tai -97 Apriliaan muiden mopojen pyttyjä? Jos ei, niin mikä pytty näissä on?

30.11.2007 0:09

|tomi| kirjoitti:...Kannattaa koittaa vähentää putsariin menevän ilman määrää, TEIPPAAT vaikka sitä reikää mistä se ilman ottaa...

EI näin! Ilmaruuvia kiinni, nosta neulaa tai isompaa suutinta ennemmin... :)

6.12.2007 19:13

Jooh eivät ole ongelmat tuon kanssa vielä mihinkään loppuneet. Booaaminen ei mihinkään loppunut vaikka ilmaruuvia (?) säädi ja ilmanottoaukkoa teippasin pienemmäksi. Ja kyllähän tuolla booaamisesta huolimatta voi jotenkin ajaa, mutta tänään mopo ei suostunut pysymään käynnissä, ko kapine siis sammuu 3sek käyntiinlähdön jälkeen. Luulin aluksi että bensa on vain vähissä ja pistin tankin täyteen, tämä ei auttanut. Bensamittari ei myöskään tankkauksesta välittänyt ja jäi näyttämään tyhjää samoin bensavalokaan ei sammunut. Onkos mittari vain rikki vai onko tuossa nyt joku varatankkipäällä tj.

8.12.2007 21:43

Kepis kirjoitti:Jooh eivät ole ongelmat tuon kanssa vielä mihinkään loppuneet. Booaaminen ei mihinkään loppunut vaikka ilmaruuvia (?) säädi ja ilmanottoaukkoa teippasin pienemmäksi. Ja kyllähän tuolla booaamisesta huolimatta voi jotenkin ajaa, mutta tänään mopo ei suostunut pysymään käynnissä, ko kapine siis sammuu 3sek käyntiinlähdön jälkeen. Luulin aluksi että bensa on vain vähissä ja pistin tankin täyteen, tämä ei auttanut. Bensamittari ei myöskään tankkauksesta välittänyt ja jäi näyttämään tyhjää samoin bensavalokaan ei sammunut. Onkos mittari vain rikki vai onko tuossa nyt joku varatankkipäällä tj.


Tarkistappa ihan huvin vuoks alipainehanan toiminta. Voinut ihan normaalin korroosion takia alipaine kalvo rikkoutua tai suodatin tukkeutua.

Jos hana temppuilee niin kohokammion bensapinta laskee liian alas = ei syötä bensaa.

Imuvuodot kannattaa myös tarkista, (kumisessa) imukaulassa hiusmurtumia yms.

Imukaulan tiivisteiden uusiminenkaan ei ehkä olisi pahaksi noin vanhalle yksilölle.

Tulpan tsekkaus ja tyhjäkäynnin säätö voi myös auttaa hieman.



Bensamittarin toimintaan kannattaa tuo akun kunto kurkkasta ja jos lepovirtaa löytyy se +12v niin sitten bensapinnan anturin kimppuun. Eli liittimien kunto / hapettumat ym tarkistus.

Jos sekään ei auta niin anturi irti tankista ja yleismittarilla tarkastamaan anturin toiminta.

Bensapinnan anturi on yleensä muuttuva suuruinen vastus eli potentiometri. Vastuksen määrä muuttuu kun anturi liikkuu.

Eli yleismittarilla mittaat anturin antaman vastuksen lepotilassa = tankki tyhjä ja sitten taivutat anturin ääriasenttoon = tankki täynnä ja vertailet tuloksia.

Anturia voi myös mitata samalla kun sitä anturia/vipua liikuttaa, siinä pitäisi myös vastuksen muuttua tasaisesti.

11.12.2007 17:51

Alipainehana, enhän mä ole semmoisesta koskaan kuullutkaan! Pikaisella googletuksella ei löytynyt myöskään läytynyt mitään, joten missäspäin se sijaitsee? Mitä se tekee? Ja onko ihan yleisosa minkä voisi paikallisesta pyörähuollosta saada?

Bensamittari lähti nousemaan, kun kierrättelin mopoa paikoillaan. Tosin vain puoliväliin vaikka tankki on silminähden piripintaan täynnä. Mitä lie ajanhammas aiheuttanut bensanmittauslaitteille.

Lisätään oireisiin vielä sen verran että kierrostakin ottaa ko peli ihan hyvin aina välillä, mutta jos kaasua löysää ei mopo ota enää uudestaan kunnolla kierroksia. Muutenkaan tunnu olevan mitään logiikkaa tuon tominnassa, välillä toimii välillä ei.

Tuon alipainehanan voisi kyllä tarkastella tälläviikolla jos joku nyt kertoo mikä se on. :p

11.12.2007 17:55

Alipainehana löytyy bensatankin alapuolelta. Toimii nimensä mukaisesti alipaineella, siitä lähtee bensaletku ja alipaineletku kaasariin. Esim. kun irrotat kaasarin pään alipaineletkusta ja imaset siitä niin bensan pitäs alkaa virtaamaan bensaletkussa.

12.12.2007 21:33

Ei ei ja ei. Bensa tulee kaasarille ongelmitta tosin jotain vikaa alipainehanassa on kun oli yön aikana valuttanut tankin tyhjäksi vaikka bensaletkustahan ei mitään pitäisi tulla elle alipainetta synny? Kaasarinkin puhdistin uudestaan ja astetta perusteellisemmin. Tulpankin tarkisti ja sen pää oli ruskea mikä tietääkseni meinaa liian rikasta seosta.

Kokoamis vaiheessa kokeilin mopon toimintaa ilmanputsarin ollessa irti. Mopo ei kylläkään ominavuin lähtenyt käyntiin ennen pientä tulpanreiän kautta laitettua bensa boostia. Käynnissä ollessaan mopo toimi suht hyvin ja täydellisesti jos kädlelä hieman peitti kaasarin ilmanottoaukkoa. Ilmanputsarin kiinnityksen jälkeen toiminta oli suht normaalia lukuunottamatta ensimmäisillä kaasunannoilla ilmenneitä booauksia.

Pitihän toiminnasta varmistua joten suuntasin testilenkille. Koeajo alkoi kovalla kaasulla ja pieni pätkiminen kiihdytyksessä oli ainoa huomaamani ongelma. Ensimmäiseen risteykseen pysähtyessäni kaikki toimi siis suht normaalisti, mutta yrittäessäni lähteä uudestaan liikkellee tuttu booaus alkoi annettessa enemmän kun kuudesosa maksimi kaasusta. Sillälailla oli sitten köröteltävä takaisin tallille.

Vaihteeksi vähän tarkempi oireselostus jos siitä jotain apua olisi. Mitään ei enää itselle tule oikein mieleen joten olen aika pitkälti teidän tietojen varassa. :I

13.12.2007 1:10

Ootko edelleenkään vaihtanu sitä alipainehanaa?

Itelläni oli sr:ssä myös pikkuoireita ennen hananvaihtoa.

Kesken suoraa saattoi ruveta booaamaan / nykimään = bensa loppui kaasarista ja pitkän seisonnan jälkeen käyntiinsaaminen edellytti alipainehanasta imemistä.

Oma hana toimi välillä ja välillä taas ei, suosittelen vaihtamaan omasi uuteen.

Moposportissa / muissa kaupoissa tuo alipaine hana ei yli 10e maksa.

Kuvassa oma hanan vaihto operaatio.

Kuva

14.12.2007 16:57

Soittelin huoltoon tilatakseni tuon alipainehanan, samalla myös kerroin oireet huoltomiehelle. Hän ei alkuunkaan uskonut että alipainehanassa olisi mitään vikaa, vaan käski puhdistamaan kaasarin uudestaan. Ja neulaventtiiliä käski erityisesti putsaamaan (tj. en oikein pysynyt kärryillä kun en mikään kova moponrassaja ole). Onkos tämä neulaventtiili nyt sitten se rööri mihin neula menee vai? Aika vakuuttunut olen ettei kaasarissa mitään ylimääräistä enää ole, mutta uskotaan nyt tämänkerran ammattimiestä ja putsataan kaasari vielä kerran.

Alipainehanan mahdollisen rikkontumisen ajattelin testata ulkoisella bensatankilla, mietin vain että onko sillä merkitystä meneekö kaasarista "alipaineletku" minnekkään. Eli onnistuuko testaaminen ihan veneen besatankilla?

14.2.2008 22:08

Kiinnostaako ketään ostaa Aprilia Sr 50 (vm muistaakseni -97) projektiksi?

Huonot puolet:
-Katteet mattamustat, kaipaavat uuden värin (etukatteessa pieni halkeema, pitäisi paikata)
-Mäntä jumissa? Poljin ei mene alas asti
-Pitää katsastaa ja ostaa uusi kilpi (40¤+8¤?)
-Mittaristo ei toimi (varmaan piuha irronnut vain)
-Penkissä pieni repeämä (jos haittaa niin pitää verhoilla)

Tossa ne tais olla.

Hyvät puolet:
-Tästä saa hienon mopon amisteltua
-Uusi etujarru (150¤)
-Sähköstartti yms toimii

3.3.2008 20:54

Onko väliä onko siinnä kampiakselin stefassa sitä metalli rinkulaa? Ku ei laakeri liikkeestä sellasta löytyny