Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
30.8.2014 18:48
Punainen ja valkoinen = 1 ohmi
Vihreä ja valkoinen = noin 170 ohmia
Valkoinen ja moottorin lohko = alle 0,2
31.8.2014 8:34
Shape kirjoitti:Punainen ja valkoinen = 1 ohmi
Vihreä ja valkoinen = noin 170 ohmia
Valkoinen ja moottorin lohko = alle 0,2
Mulla on tainut mennä termit vähän sekasin. Se musta laatikko, johon tulpanjohto kiinnittyy on kuitenkin puola eikä cdi, eikös vain?
Siihen tosiaan tulee nuo kolme johtoa.
Olenko ihan väärässä jos järjestys on tämä: staattori, cdi, puola, tulppa? Jos saan antamasi arvot niin tiedän, että virta kulkee oikein puolalle saakka ja näin ollen puola vaihtoon. Sitten pitäisi vain tietää miten mittailla tuosta taaksepäin jos arvot ovat jotain muuta...
31.8.2014 11:03
Ei sulla termit ole mennyt sekaisin.
Järjestys on mainitsemasi toki sillä poikkeuksella, että tässä mallissa CDI ja puola on samassa paketissa. Jos arvot ovat oikea, niin vika on todennäköisesti CDI/puola kombinaatiossa, tulpanjohdossa tai hatussa.
31.8.2014 12:01
Shape kirjoitti:Ei sulla termit ole mennyt sekaisin.
Järjestys on mainitsemasi toki sillä poikkeuksella, että tässä mallissa CDI ja puola on samassa paketissa. Jos arvot ovat oikea, niin vika on todennäköisesti CDI/puola kombinaatiossa, tulpanjohdossa tai hatussa.
En omista kovin kummoista vastusmittaria. Jotakin lukuja sain kuitenkin aikaiseksi ja ne poikkeavat täysin noista oletusarvoista. Virrat pois päältä ja sain seuraavat luvut:
Punainen ja valkoinen = 129 ohmia
Vihreä ja valkoinen = 1 ohmia
Valkoinen ja moottorin lohko = 1 ohmia
Pitäisikö luvut tosiaan mitata ilman virtoja vai konetta pyörittäen?
31.8.2014 12:21
Luvut mitataan koneen ollessa sammuksissa ja virtojen ollessa pois.
Punainen on impulssikäämin johto ja tuo 129 ohmia on vielä OK arvo, eli sen suhteen ei ongelmaa. Manuska sanoo yhdellä sivulla noin 170 ohmia, mutta toisella 90-140 ohmia.
Vihreä on ensiökäämin johto, eli ensiökäämi kunnossa.
Mutta nyt tuo valkoinen johto vaikuttaisi olevan viallinen, tai sen maadoitus. Testaappa vastusmittarin piipparilla, onko valkoinen yhteydessä moottorin lohkoon JA mopon runkoon. Jossei mittari piippaa molemman kohdalla, niin jotain hämminkiä on.
Joskus halvasta mittarista johtuen se voi näyttää liian suurta arvoa, kun mittarin skaalaus ei yllä alle ohmin arvoihin.
31.8.2014 12:55
Shape kirjoitti:Luvut mitataan koneen ollessa sammuksissa ja virtojen ollessa pois.
Punainen on impulssikäämin johto ja tuo 129 ohmia on vielä OK arvo, eli sen suhteen ei ongelmaa. Manuska sanoo yhdellä sivulla noin 170 ohmia, mutta toisella 90-140 ohmia.
Vihreä on ensiökäämin johto, eli ensiökäämi kunnossa.
Mutta nyt tuo valkoinen johto vaikuttaisi olevan viallinen, tai sen maadoitus. Testaappa vastusmittarin piipparilla, onko valkoinen yhteydessä moottorin lohkoon JA mopon runkoon. Jossei mittari piippaa molemman kohdalla, niin jotain hämminkiä on.
Joskus halvasta mittarista johtuen se voi näyttää liian suurta arvoa, kun mittarin skaalaus ei yllä alle ohmin arvoihin.
Valkoinen johto piipittää niin runkoon, kuin myös koneeseenkin. Vastusmittari on tosiaan sitä tasoa, että näyttää vain kilo-ohmit. Alle yhden ohmin lukemat on siis hepreaa.
Mitähän seuraavaksi? Voikohan tästä jo tehdä jotain päätelmää? Eikö tuota cdi-boksia voi tosiaan mitenkään mitata? Entäpä irtoaako tulpanjohto tuosta ja miten sen testaus?
31.8.2014 13:18
Staattori on siis ehjä. Tulpanjohdon saat irti kiertämällä johtoa vastapäivään CDI:stä. Mittaus hoituu mittaamalla vastusarvon johdon läpi tulpan hatun kanssa. Muistaakseni tässä oli häiriöpoistaja hatussa, jolloin pitäs arvo olla lähellä noin 5 kilo-ohmia. Jos tämäkin on ok, niin CDI vaihtoon. Tarvikkeena löytyy
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/8797
31.8.2014 13:34
Shape kirjoitti:Staattori on siis ehjä. Tulpanjohdon saat irti kiertämällä johtoa vastapäivään CDI:stä. Mittaus hoituu mittaamalla vastusarvon johdon läpi tulpan hatun kanssa. Muistaakseni tässä oli häiriöpoistaja hatussa, jolloin pitäs arvo olla lähellä noin 5 kilo-ohmia. Jos tämäkin on ok, niin CDI vaihtoon. Tarvikkeena löytyy
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/8797
No nyt löyty parempi vastusmittari:
Punainen ja valkoinen=126 ohmia
Vihreä ja valkoinen=0 ohmia
Valkoinen ja lohko=0 ohmia
Hmm... nyt vähän arveluttaa?
31.8.2014 19:42
Nyt meneekin mielenkiintoiseksi. Pyöritäppä startilla konetta ja mittaa paljonko tulee jännitettä vihreästä johdosta?
31.8.2014 21:35
Shape kirjoitti:Nyt meneekin mielenkiintoiseksi. Pyöritäppä startilla konetta ja mittaa paljonko tulee jännitettä vihreästä johdosta?
4,5V anto vihreä johto pyöritettäessä.
2.9.2014 13:58
Ihan vain näin yleisesti että millaisia kokemuksia teillä on tästä, minulle tarjottiin vm -01 SR DITECHiä jolla ajettu 8000. Mitä kaikkia vikoja näissä on ja kuinka pitkälle nämä kestää (ettei lahoa 10 000 km kohdalla)
12.9.2014 18:18
Olisiko jollain tietotaitoo neuvoo et missä vois olla vikoja? Yhtäkkiä ajon aikana sammui valoihin eikä siitä enää lähtenyt käyntiin. En oo huomannu aiemmin mitää poikkeavaa, ainoastaan tyhjäkäynti ollut huonoa. Saa bensaa ja kipinää, mut tuntuu et kone pyöris ehkä vähän kevyemmin kun koittaa startata.
3.10.2014 10:28
Multa löytyy pihasta tollanen apikan sr 50 2013 vuoden malli. Tympii pikkasen ku tossa palaa vaa toinen valo päivävaloilla ja pitkillä sit toinen, että olisko kellään ideoita/vinkkei mitä tolle tekis et saa molemmat palamaan ja onko helppo homma?
3.10.2014 12:58
Ei hyödytä laittaa molempia laittaa palaan ku staattorissa ei riitä teho.
26.10.2014 23:07
No niin eli olen ostamassa kaverilt ko skobaa.
Mitö kuristuksia tässä on? Tietäiskö kukaan.
Sitten kuulemma ei käy tyhjä käyntiä niin mikä siinä on?