Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

5.4.2008 20:03

Ilmeisesti mineraali öljy on huonompaa voitelemaan ja karstoittaa enemmän, kun taas täysin synteettisen kanssa voi tulla kosteus ongelmia, joten kannattaa laittaa puoli-synteettistä. Itelläni on jotain "Scooter-oil" öljyä. Miten sitten eroaakin tavallisesta 2t-öljystä...

6.4.2008 13:14

Taidanpa kokeilla sitten Castrolin öljyistä tuota Scoot-R:ää. Se on synteettinen, mutta ei täyssynteettinen (TTS:stä "seuraava" öljy). Luokitukset on aika vastaavat, kuin Agip 2t city:llä. Leimahduspiste Castrolissa on alhaisempi, joka on hyvä juttu (jos nuo leimahduspisteet nyt tarkoittavat samaa asiaa. Toisessa puhutaan COC:sta ja toisessa PMCC:stä).

Viskositeetiltään Castrol on myös hieman notkeampaa.:

Agip:
Tiheys 15°C 0.874
Viskositeetti 100°C mm²/s 11,8
Viskositeetti 40°C mm²/s 94
Leimahduspiste, COC °C 125
API TC, JASO FC

Castrol:
Tiheys 15°C 0.8956
Viskositeetti 100°C mm²/s 9.67
Viskositeetti 40°C mm²/s 78.6
Leimahduspiste, PMCC °C 70 min
ISO L-EGD, JASO FC, API TC(+)

6.4.2008 14:11

Ohjekirjaa lueskelin aikani kuluksi ja huomasin siitä, että tuon injection check- valon pitäis sammua jo ennen starttausta. Mulla valo kuitenkin sammuu vasta kun starttaan. Tuli sitten luettua mielenkiinnosta nuo vikakoodit ja koodia kuusi välkytteli. Workshop manuaalin mukaan tuo on kaasuläpän asennontunnistimen (throttle sensor) johdotus-, tai liitinvika. Pitänee puhdistaa ja rasvata crc:llä anturin liitokset joskus.

Nollasin vikakoodit, katsotaan nyt tuleeko samaa koodia uudelleen.

Hieman nihkeä on starttaamaa kylmällä koneella. Tuntuu jotenkin laiskasti pyörittävän, eli vika voi olla akussakin. Mopo alkaa kyllä nopeaan lupaileen, mutta ei tahdo pysyä käynnissä. Pitää hieman startilla avittaa. Miten muilla starttaa ditekit?

6.4.2008 19:27

SMLahti kirjoitti:Ohjekirjaa lueskelin aikani kuluksi ja huomasin siitä, että tuon injection check- valon pitäis sammua jo ennen starttausta. Mulla valo kuitenkin sammuu vasta kun starttaan. Tuli sitten luettua mielenkiinnosta nuo vikakoodit ja koodia kuusi välkytteli. Workshop manuaalin mukaan tuo on kaasuläpän asennontunnistimen (throttle sensor) johdotus-, tai liitinvika. Pitänee puhdistaa ja rasvata crc:llä anturin liitokset joskus.

Nollasin vikakoodit, katsotaan nyt tuleeko samaa koodia uudelleen.

Hieman nihkeä on starttaamaa kylmällä koneella. Tuntuu jotenkin laiskasti pyörittävän, eli vika voi olla akussakin. Mopo alkaa kyllä nopeaan lupaileen, mutta ei tahdo pysyä käynnissä. Pitää hieman startilla avittaa. Miten muilla starttaa ditekit?


Mulla on sama vuosimalli ja mullaki se alussa sillon ku sen ostin niin se valo sammu ennen starttausta mutta softan uusimisen jälkeen se pysyy päällä aina käynnistykseen asti.. eli kaikki kunnossa.. ja mitä tuohon starttiin niin uus tulppa auttaa (melkeen)aina..:D jos ei auta niin sulla on sillon männänrenkaat poikki.. sen verran on kokemusta tästä pelistä..:D

7.4.2008 1:44

jos jonku laisen 70cc toho ruisku härvelii laittaa ni mitä ruiskulle pitää tehä?..

7.4.2008 7:21

Ezzee kirjoitti: ...ja mitä tuohon starttiin niin uus tulppa auttaa (melkeen)aina..:D jos ei auta niin sulla on sillon männänrenkaat poikki.. sen verran on kokemusta tästä pelistä..:D


Eikös katkenneet männänrenkaat vaikuta lämpimällä koneella starttaukseenkin? Mulla toimii siten, että ihan kylmästä joutuu hieman startilla avittaan, että jää käyntiin (aika helposti kuitenkin starttaa). Sitten kun heti sammuttaa ja starttaa uudelleen, niin lähtee jo hieman paremmin ja yleensä kolmannella startilla lähtee jo helposti. Tässä välissä kone ei kuitenkaan ole vielä kovasti ehtinyt lämmetä. Ajossa kone toimii mainiosti. Kiihtyy rivakasti, eikä pätki yhtään misään vaiheessa.

Toiseen asiaan, jota en haulla löytynyt. Kun kone käy, niin siitä kuuluu sellainen tasainen siritys, kuvittelin sen kompressoriksi tms. Mutta pyöriikö kompressori koneen käydessä? Siritys hieman nopeutuu, kun kierroksia antaa, mutta ei oikeastaan voimistu. Ei tarvitse olla paljoa kaasua, niin siritys jo jää moottorin äänen alle, jolloin on vaikea sanoa kuuluuko koko siritystä enää. Siritys on sen verran tasainen ja yhtenäinen ääni, että olen sitä ihan normaalimna pitänyt, mutta onko se sitten normaalia?

Voihan se ääni tulla männänrenkaistakin, se selittäisi sitten tuota lievää starttausongelmaa. Mutta muuten skootteri pelaa niin hyvin, etten oikein usko tuohon. Kai katkenneet renkaat jo tuntuis ajossakin.

Mittarissa on nyt n. 13tkm. Jos päädyn mottia avaamaan, niin riittääkö yleensä pelkkä mäntäsarjan vaihto ja mahdollisesti sylkän hoonaus, vai joutuuko nämä aina poraamaankin?

7.4.2008 11:57

SMLahti kirjoitti:
Ezzee kirjoitti: ...ja mitä tuohon starttiin niin uus tulppa auttaa (melkeen)aina..:D jos ei auta niin sulla on sillon männänrenkaat poikki.. sen verran on kokemusta tästä pelistä..:D


Eikös katkenneet männänrenkaat vaikuta lämpimällä koneella starttaukseenkin? Mulla toimii siten, että ihan kylmästä joutuu hieman startilla avittaan, että jää käyntiin (aika helposti kuitenkin starttaa). Sitten kun heti sammuttaa ja starttaa uudelleen, niin lähtee jo hieman paremmin ja yleensä kolmannella startilla lähtee jo helposti. Tässä välissä kone ei kuitenkaan ole vielä kovasti ehtinyt lämmetä. Ajossa kone toimii mainiosti. Kiihtyy rivakasti, eikä pätki yhtään misään vaiheessa.

Toiseen asiaan, jota en haulla löytynyt. Kun kone käy, niin siitä kuuluu sellainen tasainen siritys, kuvittelin sen kompressoriksi tms. Mutta pyöriikö kompressori koneen käydessä? Siritys hieman nopeutuu, kun kierroksia antaa, mutta ei oikeastaan voimistu. Ei tarvitse olla paljoa kaasua, niin siritys jo jää moottorin äänen alle, jolloin on vaikea sanoa kuuluuko koko siritystä enää. Siritys on sen verran tasainen ja yhtenäinen ääni, että olen sitä ihan normaalimna pitänyt, mutta onko se sitten normaalia?

Voihan se ääni tulla männänrenkaistakin, se selittäisi sitten tuota lievää starttausongelmaa. Mutta muuten skootteri pelaa niin hyvin, etten oikein usko tuohon. Kai katkenneet renkaat jo tuntuis ajossakin.

Mittarissa on nyt n. 13tkm. Jos päädyn mottia avaamaan, niin riittääkö yleensä pelkkä mäntäsarjan vaihto ja mahdollisesti sylkän hoonaus, vai joutuuko nämä aina poraamaankin?


Ditekeissähän ei se kone muutenkaan varsinaisesti lämpene(ei se mittari kyllä pahemmin mulla oo noussu) vaan se on se tulppa joka lämpenee kun kone pyörii ja kun tulppa on valmiiksi vähän lämmennyt niin käynnistyy helpommin..mullaki oli ylempi männänrengas ihan poikki ja palasina ja alempi hilkulla niin kylmänä sai jonkuaikaa hinkuttaa mutta noin 5min ajon jälkeen lähti ykösellä käyntiin.. siitä sirinästä niin melkeen 100% varmuudella voin sanoa että se on bensapumppu joka siinä sirisee ja bensapumpunhan pitää juuri pyöriä aina kun kone on päällä, eihän kone muuten saisi bensaa..:D
Mäntäsarjan vaihto ja pytyn hoonaus riittää mainiosti pytyssä olevan kovakromipinnoitteen ansiosta että porausta ei tarvitse suorittaa. näin ainakin minulla homma hoitui:D

7.4.2008 12:05

todennäköisesti se on sitten tuo bensapumppu joka sirisee. Ääni ei oikein kuulosta männänrenkaiden sirinältä, vaan on sellaista todella tasaista ja kuitenkin "hyvän" kuuloista sirinää. Ja jos renkaat sirittäs, niin ääni tuskin katoais pienellä kaasulla muun moottoriäänen alle. Ylikuumana käyvän koneen sirinääkin (ennen leikkaamista) olen kuunnellut ;) eikä tämä siltä kuulosta kuitenkaan. Pitää käyttää tuota moottoria varalta auki josain vaiheessa kun on aikaa, tai jos tulee jotain oireita. Pitää nyt seurata vain tilannetta ja mitata vaikka puristukset.

Tarviiko kovakromattua pyttyä välttämättä edes hoonata? Voiko tuosta olla jopa enemmän haittaa, kuin hyötyä? Onko kovakromipinnoitetun hoonauksessa jotain eroa tavallisen valurauta sylkän hoonaukseen? Valurautaista on tullut hoonattua ja sellainen pieni kahden kiven hoonikin löytyy.

lisäys: Stormilla näytti olevan kohtuuhintaan noita mäntäsarjoja. Kysäisin sieltä sopivaa sarjaa ja samalla tuosta porauksesta/hoonauksesta. He vastasivat, että tuolla ajomäärällä (13tkm) kannattaa sylinteri porata seuraavaan ylikokoon ja tilata sen mukainen mäntäsarja... Pitänee joskus avata moottori ja katsoa käytännössä, että miltä näyttää.

lisäys2: mopossa on muuten nyt viime kesäiset bensat, jos ei sitten vielä vanhemmat.Koko viime vuonna tällä on ajettu vain n. 300km ja tankki on nyt alle puolenvälin. Pahimmassa tapauksessa ainakin osa bensoista on vuodelta 2006. Sekin voinee vaikuttaa hieman käynnistyvyyteen.

70cc

7.4.2008 19:13

wo`` kirjoitti:jos jonku laisen 70cc toho ruisku härvelii laittaa ni mitä ruiskulle pitää tehä?..


no jos tilaat 70cc pytyn vaikka scooter attackista nii kaikki tarpeelline tulee mukana, mutta muuten pitää ostaa se softa koppa siihen... oisko eriksee joku 100e?

8.4.2008 17:55

ku tuolla scooter attacki o ditech ja siel valikos on sit niinku et Piaggion engine taij aprilia engine ni mist tietää mikä moottori mul o :D:D sen verran tiiän et konees lukee joka paikkas ainaki at aprilia? ainaki muovinen varikoppa siin on .. voisko joku kertoo et onkse iha aprilian moottori vaij piaggion

kone

10.4.2008 16:02

wo`` kirjoitti:ku tuolla scooter attacki o ditech ja siel valikos on sit niinku et Piaggion engine taij aprilia engine ni mist tietää mikä moottori mul o :D:D sen verran tiiän et konees lukee joka paikkas ainaki at aprilia? ainaki muovinen varikoppa siin on .. voisko joku kertoo et onkse iha aprilian moottori vaij piaggion


no onkos kaverilla mitää käsitystä että minkä vuotinen se sun mopos on? katos ku siinä lukee Di-Tech (until 07/2003 ja aprilia kone niin?) ja vielä että uudemissä (2005) jälkeen on piaggion koneet... sen voi niikun lukea tosta ku siinä on että (as from 07/2003) eli 2003 vuodesta lähtien piaggio koneet

Re: kone

10.4.2008 16:04

no onkos kaverilla mitää käsitystä että minkä vuotinen se sun mopos on? katos ku siinä lukee Di-Tech (until 07/2003 ja aprilia kone niin?) ja vielä että uudemissä (2005) jälkeen on piaggion koneet... sen voi niikun lukea tosta ku siinä on että (as from 07/2003) eli 2003 vuodesta lähtien piaggio koneet[/quote]

eli yksinkertaisesti: 1919-2003 ditecheissä on MORININ kone eli ("aprilia engine") ja uudet mallit 2003-2008 PIAGGIO engine. (Jos väärin korjatkaa mutta näin olen käsittänyt)

10.4.2008 17:00

joo toi mun skootteri on 2001. eli siin o se "aprilia kone" eli morini..

Re: kone

11.4.2008 11:01

jukip kirjoitti:
wo`` kirjoitti:ku tuolla scooter attacki o ditech ja siel valikos on sit niinku et Piaggion engine taij aprilia engine ni mist tietää mikä moottori mul o :D:D sen verran tiiän et konees lukee joka paikkas ainaki at aprilia? ainaki muovinen varikoppa siin on .. voisko joku kertoo et onkse iha aprilian moottori vaij piaggion


no onkos kaverilla mitää käsitystä että minkä vuotinen se sun mopos on? katos ku siinä lukee Di-Tech (until 07/2003 ja aprilia kone niin?) ja vielä että uudemissä (2005) jälkeen on piaggion koneet... sen voi niikun lukea tosta ku siinä on että (as from 07/2003) eli 2003 vuodesta lähtien piaggio koneet


Kaikkein helpoimmin tunnistaa runko numerosta eli aprilian koneelliset alkaa aina ZD4RL ja piaggion koneelliset ZD4TE :D

11.4.2008 15:39

aijaaa.. mul o ainaki toi ZD4RL alku..joka päivä sit kuulle jotaki uutta